Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Elektrická brzda: Problémový pomocník

Elektrická ručná brzda mnohým vodičom pomáha zvládať rozjazd do kopca a určite zvyšuje komfort jazdy. Nesprávne používanie a prirodzené opotrebovanie však prinesú poriadne vysoké náklady.
3 77 príspevkov 31.12.2017 / Redakcia AUTO BILD

So začiatkom nového tisícročia sa začalo pomalé lúčenie s konvenčnými mechanickými parkovacími brzdami. Automobilový dodávateľ ZF TRW priniesol v roku 2001 svoju prvú elektrickú parkovaciu brzdu EPB (Electric Parking Brake) na trh. Siahli po nej Audi, VW alebo Lancia.

Problémové dieťa. Brzdový strmeň na kompaktnom aute vás vyjde v priemere na 220 eur, ten s elektromotorom je o 70 eur drahší. K tomu pripočítajte cenu práce 3 fotografie v galérii Problémové dieťa. Brzdový strmeň na kompaktnom aute vás vyjde v priemere na 220 eur, ten s elektromotorom je o 70 eur drahší. K tomu pripočítajte cenu práce Zdroj: AUTO BILD

V strmeni kotúčovej brzdy bol integrovaný malý elektromotor, ktorý mal odbremeniť vodiča od vynakladania vyššej sily na zatiahnutie brzdy a tiež absenciou brzdového lanka zamedziť problémom s jeho primŕzaním v zime. Zdanlivá stávka na komfort však bola vykúpená dosť draho.

V praxi prinieslo zavádzanie EPB hneď niekoľko problémov, ktoré mechanický systém nepoznal. Elektrická brzda sa pritom šírila z prémiových tried do kompaktných aj malých áut. Desaťročia osvedčené dávkovanie brzdného účinku pravou rukou zrazu nebolo možné. Citlivé riadenie trakcie v nadväznosti na určenie spínacieho bodu spojky nahradilo prudké odbrzdenie trhnutím. Ak ste boli predtým navyknutí rozbiehať sa do kopca s použitím ručnej brzdy, rovnaké využitie elektronickej bolo veľmi necitlivé.

Takto to funguje 3 fotografie v galérii Takto to funguje Zdroj: AUTO BILD

Azda najväčšie problémy nastali, keď sa vybil akumulátor alebo malo auto nejakú elektrickú poruchu. Parkovacia brzda zostala zabrzdená a namiesto bežného odtiahnutia, musel vodič zvoliť drahšiu alternatívu s nakladacím ramenom. Už aj odtlačiť auto pár metrov z cesty na krajnicu mohlo byť v takomto prípade neriešiteľným problémom. Navyše veľa vodičov používalo na odbrzdenie auta jeho rozbeh, čo síce systém umožňoval, ale samotné brzdy tým trpeli. Odbrzdenie tlačidlom pred rozbehom sa stalo „nekomfortné“, veľa ľudí sa tým nezdržiavalo.

Ako odhaliť problémy, ktoré trápia vaše brzdy?

Sezónne prezúvanie pneumatík je ideálny čas na kontrolu bŕzd. Pozrite sa ako odhalíte ich prípadné chyby.

Pri ojazdených autách je elektrická brzda nástrahou, ktorá môže vážne ohroziť rozpočet na jeho sprevádzkovanie a brzdy sú pritom pri kúpe starého auta to, čo majiteľa najviac zaujíma. Zatiaľ čo predtým stačilo skontrolovať a prípadne vymeniť brzdové obloženie, v ére elektrických bŕzd je to komplikovanejšie. Už pri typických rodinných autách ako Golf či Passat z roku 2005 hrozí, že za výmenu servomotora zaplatíte trojmiestnu sumu. Cena 290 eur za brzdový strmeň aj so zabudovaným elektromotorom nie je najnižšia a ak si prirátate aj cenu práce, môže sa vyšplhať k hranici 400 eur.

Začína sa to rozsvietením kontrolky EPC (Electronic Power Control). Presnú príčinu však odhalí až diagnostika v servise, lebo možný zoznam porúch je dlhý. Môže to znamenať len chybný spínač, skorodované vedenie, prasknutý kryt motorčeka alebo aj chyba niektorého zo snímačov motora.

Len pre profíkov 3 fotografie v galérii Len pre profíkov Zdroj: AUTO BILD


Najnovšie články
Ford GT: Pýcha značky zhorela do tla

Český automobilový priemysel zaznamenal rekordný minulý rok, keďže sa vyrobilo vyše 1,4 milióna nových áut. Pochopiteľne sa to odrazilo aj na zárobkoch...

Česi vlani vyrobili rekordný počet áut

Pokochať sa pohľadom na podarené tuningové auto, tomu neodolá snáď žiadny motoristický fanúšik. V niektorých prípadoch by sme si však radšej vypichli oči...

Tuning: Najgýčovejší Mercedes-Benz histórie?

Malý japonský off-road sa drží klasického receptu, okrem retro vzhľadu má rebrinový rám, pohon štyroch kolies a redukčnú prevodovku.

Suzuki Jimny: Prvé oficiálne fotografie

Zatýkanie vysoko postavených manažérov veľkých firiem nebýva častým zvykom. V prípade šéfa Audi Ruperta Stadlera však hrozilo ovplyvňovanie svedkov a marenie...

Šéf Audi sa snažil ovplyvňovať svedkov

Volkswagen reaguje na čoraz prísnejšie emisné normy snahou o vytvorenie aliancií a partnerstiev. Jedno také chce navrhnúť Fordu a malo by sa týkať zlúženia...

VW chce s Fordom vyrábať dodávky

Prototypy elektromobilu sa momentálne nachádzajú v Španielsku, v minulosti ich nemecká automobilka skúšala v mnohých ďalších štátoch.

Mercedes-Benz: Ako testuje model EQC?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×