Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ford Fiesta: Najlepšie malé auto na trhu?

PRVÁ JAZDA Siedme vydanie hatchbacku sa navonok ponáša na svojho predchodcu, má však hodnotnejší interiér a väčšiu ponuku individualizácie.
67 27 príspevkov 14.10.2017 / Marek Pokrývka

V rámci kategórie B má dlhodobo silnú pozíciu Ford. Jeho malá Fiesta je populárna v mnohých európskych krajinách a napríklad vo Veľkej Británii kraľuje všeobecnému predajnému rebríčku. Automobilka ju preto neberie na ľahkú váhu. Vlani oslávila jej štyridsiate narodeniny uvedením siedmej generácie, ktorá v súčasnosti prichádza na cesty.

Ford Fiesta siedmej generácie vo verzii Vignale 67 fotografií v galérii Ford Fiesta siedmej generácie vo verzii Vignale Zdroj: Marek Pokrývka

Nové vydanie malo jasný cieľ, Modrý ovál chcel vytvoriť najlepšie vozidlo v segmente. Nejde však o jednoduchú úlohu. Plnenie požiadaviek zákazníkov sledovalo vozidlo okrem iného aj kvartetom vyhotovení, prekvapením bol pri premiére najmä terénne štylizovaný model Active. Na rande s ním si zatiaľ musíme počkať. Tri ďalšie verzie (Titanium, Vignale a ST Line) sme si však vyskúšali v rámci medzinárodnej prezentácie, kde sme mali možnosť aj vystriedať motory. Aké sú naše prvotné dojmy?

Rozdielna zadná časť a kvalitnejšia kabína

Okrem neočakávaného štvrtého člena rodiny určeného aj na lesné cesty Fiesta pri debute trochu prekvapila v ďalších dvoch smeroch. Prvým bol fakt, že sa nevzdala trojdverovej karosérie. Tá pritom v ostatnom čase z ponuky väčšiny konkurentov vypadla pre malý trhový podiel. Druhým zaujímavým momentom bola podobnosť s predchodcom, žiadna revolúcia sa z dizajnového hľadiska nekonala.

Dizajnovo sa zmenil najmä zadok hatchbacku 67 fotografií v galérii Dizajnovo sa zmenil najmä zadok hatchbacku Zdroj: Ford

Z niektorých uhlov síce pôsobí sedmička ako facelift dosluhujúceho auta, no nie je to pravda. Dvojica nemá spoločný žiaden dielec karosérie. Maska chladiča je rozšírená a susedia s ňou svetlomety mandľového tvaru, kapota sa vzdala zlomov v strednej časti. Blatníky už nie sú tak zvýraznené ako v minulosti. Najviac sa zmenila zadná časť, z ktorej zmizli horizontálne orientované svetlá. Ich výmena za konvenčnejšie pôsobiace kúsky spôsobila čiastočnú stratu identity zo zadného pohľadu.

Ford Fiesta: Bestseller v novej generácii

Modelové označenie Fiesta pozná aj úplný automobilový laik. Európsky bestseller je na trhu už 40 rokov a teraz prichádza v siedmej generácii. Prekvapil nás množstvom ponúkaných verzií!

Ešte výraznejšou premenou než zadok prešiel interiér hatchbacku. Armáda tlačidiel je definitívne minulosťou, dominantnú pozíciu na kompletne novej palubnej doske zaujala dotyková obrazovka. V prípade nami skúšaných exemplárov šlo o osempalcový systém Sync 3. Okrem krajšieho vzhľadu nás kabína oslovila aj kvalitnejšími materiálmi, najmä v prípade modelu Vignale pýšiaceho sa kožou potiahnutou palubovkou. Vo viacerých oblastiach sa objavili hodnotnejšie pôsobiace plasty. Prekvapujúcou výnimkou sú madlá na dverách, ktoré pôsobia lacno a pod tlakom môžu vŕzgať.

Pretlak fyzických tlačidiel v interiéri je minulosťou 67 fotografií v galérii Pretlak fyzických tlačidiel v interiéri je minulosťou Zdroj: Marek Pokrývka

Svojím vybavením drží Ford krok s lídrami segmentu. Na palube tak môže byť množstvo bezpečnostných systémov, rôzne komfortné prvky či veľmi solídne ozvučenie B&O Play. Z hľadiska priestoru došlo k minimálnym zmenám. Výrobca síce opisuje milimetrové nárasty v rôznych oblastiach, no subjektívne veľmi nie sú cítiť. Fiesta tak z tohto hľadiska patrí len k priemeru. Vodičovi so spolujazdcom poskytuje miesta dostatok, pochváliť musíme tiež dobrú pozíciu za volantom. No vzadu je to horšie. Konfekčná výška 180 centimetrov je už takmer hraničná, človeku už nezostane takmer žiadna rezerva na nohy. Ani nad hlavou nemožno hovoriť o nejakých priehrštiach vzduchu.

Kufor taktiež narástol len mierne, disponuje základným objemom 292 litrov. Mnohí konkurenti už pritom ponúkajú výrazne viac než tristo. Príkladom je nedávno uvedená Ibiza, ktorá sa môže pýšiť číslom 355 l. V tomto smere teda Fiesta rovnako ako v minulosti trochu zaostáva.

Miesto na zadných sedadlách sa výrazne nezväčšilo 67 fotografií v galérii Miesto na zadných sedadlách sa výrazne nezväčšilo Zdroj: Ford

Dôvodom viac-menej nezmenenej priestorovej ponuky je technický základ. Siedma generácia auta totiž vychádza z upravenej architektúry predchodcu, ktorá neprešla žiadnymi radikálnymi úpravami. Karoséria nás veľmi nepotešila A-stĺpikmi vytvárajúcimi slušný mŕtvy uhol. Spokojní sme neboli ani s malými vonkajšími spätnými zrkadlami, to vnútorné je naopak dimenzované štedro.

Prevahu majú zážihové trojvalcové motory

Ford montuje do hatchbacku tri samostatné motory, pričom prevahu majú zážihové. Cenník ich pozná vo viacerých naladeniach. Základ tvorí atmosférický trojvalec 1.1 Ti-VCT, ktorý poskytuje výkon 52 kW (70 k) alebo 63 kW (85 k). Nad ním stojí prepĺňaný variant s objemom jeden liter. EcoBoost môže dosahovať 74 kW (100 k), 92 kW (125 k) alebo 103 kW (140 k). Štyri valce má iba vznetový agregát 1.5 TDCi Duratorq, dostupný je v jedinom variante produkujúcom najviac 63 kW (85 k).

Prepĺňaný trojvalec EcoBoost má tri naladenia 67 fotografií v galérii Prepĺňaný trojvalec EcoBoost má tri naladenia Zdroj: Marek Pokrývka

Nafta má aj druhú verziu s maximom 88 kW (120 k), ktorá však u nás nebude v ponuke. Počas prvej jazdy sme si ju vyskúšali spolu s najsilnejším benzínom. Väčšinu času sme strávili za volantom druhého menovaného, ktorý nás potešil svojím prejavom. Stoštyridsať koní je na malé auto slušná porcia. Trojvalec ide dobre do otáčok, v ktorých dokáže znieť prekvapujúco športovo. Nízky zdvihový objem v jeho prípade spoza volantu prakticky vôbec necítiť. Turbodiesel taktiež nepôsobí vďaka krútiacemu momentu 270 Nm podvyživene, v správnom pracovnom tempe vie slušne zatiahnuť.

Od trojvalca ani vznetového motora nejaké zázraky z hľadiska kultivovanosti čakať netreba, izolácia dvojice pohonných jednotiek je však na dobrej úrovni. Vibrácie sa podarilo celkom dobre potlačiť spolu s uchu nelahodiacimi zvukmi. V oboch prípadoch boli motory spriahnuté so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorú môžeme pochváliť najmä za presnú kulisu radiacej páky.

S nami skúšanými motormi bola Fiesta celkom svižná 67 fotografií v galérii S nami skúšanými motormi bola Fiesta celkom svižná Zdroj: Ford

Fiesta však nepôsobí svižne len v priamom smere. Práve naopak, dlhodobo patrí k najlepšie jazdiacim autám svojej kategórie a siedma generácia nechcela o tento status prísť. Evolúcia známej platformy preto priniesla len drobné zmeny. Hatchback má síce väčší rázvor i rozchod kolies na oboch nápravách, no rozdiely rátame v milimetroch. Vplyv na charakter auta bol preto minimálny.

Volkswagen Polo: Golf má vážného konkurenta

PRVÁ JAZDA Polo vstupuje do šiestej kapitoly úspešného príbehu. Po novom prichádza v podstate ako skutočné „dospelácke“ auto – porovnanie s prvou generáciou doslova vyráža dych. Ešte šokujúcejšia je...

V zákrutách sa Ford správa možno o štipku stabilnejšie, o svoju typickú hravosť však neprišiel. Naďalej dokáže veľmi dobre reagovať na pokyny vodiča. Prispieva k tomu ostré riadenie i dobre nastavený podvozok, ktorý svedomito drží kolesá vo zvolenej stope. Jazdné vlastnosti sa nám páčili najmä vo verzii ST Line s 10-milimetrovým znížením a tuhšie nastaveným volantom.

V prípade modelu ST Line je svetlá výška o 10 mm nižšia 67 fotografií v galérii V prípade modelu ST Line je svetlá výška o 10 mm nižšia Zdroj: Ford

Druhou stranou mince dynamicky ladeného modelu bolo o niečo tvrdšie pruženie. No nešlo o žiadnu tragédiu, menšie defekty kvalitných ciest hatchback vybavený sedemnásťpalcovými ráfikmi dobre odfiltroval. V prípade modelu Vignale to bolo lepšie najmä po akustickej stránke. Otázkou zostáva, ako si dokáže podvozok poradiť s rozbitým slovenským asfaltom po tuhej zime.

Aktuálne si ho možno kúpiť od 10 490 eur

Cieľom tvorcov bolo, aby sa siedma generácia typu Fiesta stala najlepším malým autom na trhu. Podarilo sa to splniť? Odpovedať na túto otázku si po prvej jazde netrúfame, nakoľko aktuálne prichádza do predaja aj Seat Ibiza či Volkswagen Polo. Pravdepodobne ich čaká tuhý boj. Ford doňho prichádza s omnoho lepším interiérom než doposiaľ, širokou ponukou individualizácie  i pohonných jednotiek, ktorým dominujú trojvalce. Jeho hlavnou silnou stránkou zostali špičkové jazdné vlastnosti. Slabinou je naopak obmedzený priestor, v tomto smere ponúkajú niektorí konkurenti podstatne viac.

Hlavnou slabinou vozidla je menej miesta v zadnej časti 67 fotografií v galérii Hlavnou slabinou vozidla je menej miesta v zadnej časti Zdroj: Ford

Nový zástupca segmentu B prišiel nedávno aj na slovenský trh. Nesie štandardnú základnú cenu 12 290 eur, ktorou jasne prevyšuje väčšinu konkurencie. To je celkom problém. Východiskovú sumu však importér mimoriadne znižuje o viac než tisícku a ďalších sedem stovák odpúšťa autám objednaným do konca októbra. Aktuálne si tak možno hatchback kúpiť od 10 490 eur. V ponuke sú línie Trend, Business, Titanium i ST Line, s modelom Vignale zatiaľ u nás rátať nemožno.


Najnovšie články
Vyvarujte sa chýb pri kúpe diaľničnej známky

Francúzska značka začína byť silným hráčom na dôležitom indickom trhu. Model Kwid zaknihoval veľký úspech a Renault vraj chystá podobnú obdobnú novinku, ktorá...

Renault: Ešte lacnejšie SUV než Dacia Duster?

Francúzska automobilka Renault ukončila minulý rok s rekordnými číslami. Predaj potiahol región Ázie a Tichomoria, predovšetkým však Čína.

Renault v rekordérskej nálade

Polčasové zmeny zasiahli typ Active Tourer i jeho väčšieho brata. Prinášajú nielen osvieženú vizáž, ale aj dvojspojkovú prevodovku.

BMW modernizuje svoje kompaktné MPV

Neznámy milovník deväťstojedenástky zhromažďoval pod jednou strechou to najlepšie z ikonickej generácie 964. Čoskoro jeho kolekcia poputuje do aukcie.

Dražiť sa bude unikátna zbierka Porsche

Stredne veľké SUV prispieva k budovaniu mena švédskeho výrobcu, pyšný môže byť taktiež Volkswagen s tromi prvenstvami.

Najbezpečnejšou novinkou je Volvo XC60

Nemecký off-road spája tradičné silné stránky s výdobytkami súčasnej techniky, vďaka čomu by predchodcu mal prekonať vo všetkých smeroch.

Mercedes-Benz triedy G: Moderná klasika
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×