Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo: Stádo hrabe prednými

Poriadna porcia výkonu na prednú nápravu: menšia efektivita pri prenose sily, avšak lepšia spotreba. Taká je dieselová Insignia s dvomi turbami.
28 7 príspevkov 30.11.2012 / Ján Trangel

Kapitola clanku

Frekvencia výskytu Opelu Insignia stúpa s tým, ako ďaleko na západ Európy sa vyberiete. Na našich cestách stále nie je častým zjavom; a to napriek nemalým cenovým akciám ponúkaným na všetky motorizácie a výbavy. Oživením ponuky veľkého Opelu by mal byť výkonný dieselový motor s dvomi turbami, ktorý sme otestovali v kombinácii s pohonom prednej nápravy. Poďme hneď k tomu najpodtatnejšiemu...

Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 28 fotografií v galérii Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 28 fotografií v galérii Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo
Opel Insignia si nikdy nezakladal na WOW dizajne, čas mu ale pridal na konzervatívnosti a nenápadnosti

TIP: Test Opel Insignia Turbo 4x4: Ostrý baklažán

Návšteva zo sveta jednotiek a núl

Výkon 143 kW (195 k) a krútiaci moment 400 Nm sú úctyhodné parametre. Predné kolesá majú s efektívnym prenosom takejto sily na vozovku plné ruky práce, v podaní Insignie to ale zvládajú nad očakávania dobre. Pri prudkom zošliapnutí plynu a povolení spojkového pedálu sa logicky ozve pískanie kolies, elektronika však do riadenia vodičovi príliš nehovorí. Pokiaľ však s pedálmi narábate s citom, nie je problém s Insigniou vyštartovať rýchlo a zároveň efektívne. Naopak, pokiaľ chcete, zagumovať viete ešte aj pri radení trojky.

BiTurbo strojovňa pod kapotou Opelu Insignia 28 fotografií v galérii BiTurbo strojovňa pod kapotou Opelu Insignia

Nemeckých inžinierov celkovo musíme pochváliť za nastavenie elektroniky. Veľký a ťažký kombík rozhodne nie je okreskovým ideálom, prirodzenú nedotáčavosť v zákrutách však elektronické systémy dokážu kompenzovať. V športovom režime teda nie je ťažké podľahnúť pocitu z výborného šoférskeho zážitku, tú najťažšiu prácu za vodiča spravia pomocníci zo sveta jednotiek a núl. Ktorá bije sa ukáže hneď ako vypnete ESP... to už je ale rozprávka pre skúsenejších vodičov.

Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
143 kW/195 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1750-2500/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Veľký a ťažký kombík nepatrí medzi okreskových šampiónov, športový režim však dokáže robiť divy 28 fotografií v galérii Veľký a ťažký kombík nepatrí medzi okreskových šampiónov, športový režim však dokáže robiť divy

Potenciál pre nemecké diaľnice

Pokiaľ jazdíte v meste a na okresných cestách, potenciál silného nafťáku s dvomi turbami budete využívať iba sporadicky. Jeho sila sa ukazuje na diaľniciach a pri dynamickom zrýchľovaní. Prudké zošliapnutie akcelerátora v deväťdesiatke znamená prakticky okamžité zatlačenie do sedadiel. Auto s radosťou zrýchľuje kopec-nekopec. A ani príliš nezáleží na tom, či máte zaradenú štvorku, päťku, alebo šestku.

Tam bol kopec? S motorom BiTurbo si to ani nevšimnete... 28 fotografií v galérii Tam bol kopec? S motorom BiTurbo si to ani nevšimnete...

Manuálna šesťstupňová prevodovka je presná, má však dlhšie dráhy chodu radiacej páky. Vodičovi kladie väčší odpor a na radenie prevodových stupňov je potrebné vyvinúť viac sily než by ste mohli očakávať. Dimenzovanie niektorých prvkov pohonného reťazca pre potreby silného agregátu si vyžiadalo svoju obeť v podobe surových reakcií, predovšetkým v nižších rýchlostiach.

Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 28 fotografií v galérii Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 28 fotografií v galérii Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo
Interiér na jednej strane ponúka niekoľko príjemných riešení, dobrý pocit však mierne zráža do kolien použitie tvrdých a neestetických plastov na stredovom paneli

Najmä neustále rozbiehanie a zastavovanie v kolónach je s Insigniou skôr utrpením. Toto auto je skrátka stavané na diaľnicu a hltanie nekonečných kilometrov, mesto mu nevonia. Z hľadiska kultúry chodu sa pri BiTurbe nedejú žiadne revolúcie. Dieselová Insignia stále patrí k hlučnejším, aj keď vibrácie sa inžinierom podarilo odfiltrovať dobre. Na diaľnici motor stíchne, je však badateľný mierne vyšší aerodynamický hluk a počuť je aj pneumatiky. Vo finále to ale výraznejšie neznižuje vlastnosti Insignie ako výborného koča na dlhé presuny.

BANNER300

Nakvapkať do nádrže

A dostávame sa k ďalšej dôležitejšej otázke: prináša nový BiTurbo motor nejaké zmeny v oblasti spotreby? Nuž, autá značky Opel nepatria k šampiónom v palivovom minimalizme a ani tentoraz to nie je inak.

Mesto - normovaná
6,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,1 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km

Ani pri najlepšej snahe sme výrobcom sľúbených 6,4 litra v meste nedosiahli, skôr sa naše výsledky pohybovali tesne nad hranicou siedmich litrov. Okresné cesty kopcovitého severného Slovenska znamenali spotrebu 5,2 litra. Na diaľnici sme pri 110 km/h (2 000 ot/min) dosiahli priemer 5,8 litra, zvýšenie rýchlosti na 130 km/h (2 500 ot/min) znamenalo odber 6,8 litra. Na auto tejto veľkostnej a výkonnostnej triedy to môžeme považovať za akceptovateľný priemer.

Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 28 fotografií v galérii Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 28 fotografií v galérii Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo
 Možnosti čalúnenia sú v Insignii mimoriadne široké. Podobný výber sedadiel, farieb, poťahov, prešívaní, kombinácií... neponúkajú často ani prémiovky

Dobrý bod si Insignia pripisuje za 70-litrovú nádrž, ktorá v tejto kategórii nie je štandardom. Aj vďaka tomu sa reálny dojazd v diaľničnom tempe pohybuje nad hranicou tisíc kilometrov.

Päťkrát plus a päťkrát mínus

Opel Insignia je autom plným dobrých nápadov, ktoré svojim charakterom fušujú do remesla prémiovkám a často ich nenájdete ani v prakticky orientovaných rodinných MPV. Naopak niekedy narazíte na také riešenie, nad ktorým ostáva rozum stáť. Tu je niekoľko príkladov.

Zbierka dobrých riešení...

  • Obrovské piate dvere nie je treba otvárať celé, ale priamo zo sedadla vodiča sa dá nastaviť aj otvorenie na tri štvrtiny

Povedzte si, ako chcete otvoriť kufor 28 fotografií v galérii Povedzte si, ako chcete otvoriť kufor

  • Voliteľne si je možné na zadnú časť prednej lakťovej opierky nechať vyviesť klasickú elektrickú zástrčku na 230 V a cestou tak napríklad pohodlne nabíjať notebook
  • Opel pre Insigniu ponúka solídnu dávku techniky vrátane adaptívneho tempomatu s varovaním pred kolíziou, systému upozornenia na opustenie jazdného pruhu či automatických xenónových svetiel. Navyše si za tieto prvky nepýta horibilné sumy ako niektoré prémiovky a voliteľne ich je možné kombinovať aj s nižšími stupňami výbavy
  • Systém jazdných režimov FlexRide funguje výborne. Zmenu nastavenia je cítiť na volante, podvozku aj pri reakciách plynového pedálu. Zmena farby podsvietenia na červenú v športovom režime už je iba kozmetikou

Možnosti nastavenia športového režimu 28 fotografií v galérii Možnosti nastavenia športového režimu

  • V rámci neprémiovej strednej triedy ponúka Opel pre Insigniu mimoriadne široké možnosti optimalizácie a používateľského prispôsobenia – okrem motorizácií a pohonov aj rôznych dekoračných a komfortných prvkov, ktoré konkurenti najmä z Ázie vytrvalo opomínajú

... a aj tých horších

  • Piate dvere kombíku sú gigantické. Sú široké, hrubé a prekážajú snáď vo všetkých smeroch. Nenechajte sa zmiasť objemom batožinového priestoru v otvorenom stave, dvere z neho riadnu časť ukroja
  • Navigácia síce komunikuje slovensky, nepodporuje však 3D zobrazenie a grafikou sa celkovo zasekla niekedy na prelome tisícročí

2D grafika navigácie z prelomu tisícročí 28 fotografií v galérii 2D grafika navigácie z prelomu tisícročí

  • Veľký displej sa dá prepnúť do nočného režimu aj znížiť jeho jas, úplne zhasnúť bez vypnutia rádia ho však nemožno
  • Na stredovom paneli sa nachádza toľko tlačidiel, že to dokáže zmiasť aj skúseného používateľa. Niektoré sú dokonca zdupľované
  • Samotný stredový panel je vyrobený z tak tvrdého plastu, že to v pamätníkoch začne evokovať starú Vectru. Navyše výrazne kontrastuje s príjemne mäkčenými a zaujímavo dizajnovanými plastmi na palubnej doske

Pre dospelých manažérov

Opel Insignia je autom plným kontrastov. Niektoré disciplíny sa inžinierom podarilo zvládnuť nad očakávania dobre, pri niektorých detailoch však prichádza taká zvláštne riešenie, až sa nad tým človek musí pozastaviť. Pri rozhodovaní o kúpe Insignie rozhodne odporúčame nedať na prvý dojem – nech už je akýkoľvek – a zoznámiť sa s autom bližšie. Pokiaľ výhody oceníte a drobné nedostatky viete prehliadnuť, budete spokojným majiteľom automobilu, v ktorom dokážete hltať nekonečné diaľničné kilometre.

Dvere batožinového priestoru sú obrovské. Nevieme si predstaviť ich používanie bez elektrického otvárania a zatvárania 28 fotografií v galérii Dvere batožinového priestoru sú obrovské. Nevieme si predstaviť ich používanie bez elektrického otvárania a zatvárania

Základná cena modelu
od 25 190 €
Základná cena verzie
od 33 590 €
Cena testovaného exemplára
39 145 €

Dvojlitrový diesel nadopovaný dvomi turbodúchadlami vie ponúknuť nadštandardný výkon, ktorý by mal uspokojiť aj náročnejších cestovateľov. Prenos iba cez prednú nápravu sa kladne odráža na spotrebe, z hľadiska efektivity prenosu sily a jazdných zážitkov celkovo je však lepšou voľbou štvorkolka.

A práve tu je najväčšia dilema a zároveň rozpor. Pokiaľ je vaším cieľom spotreba (a teda aktívne šetrenie), lepšou voľbou bude klasický dvojliter s jedným turbom. Za 35 koní výkonu sa pripláca 2 000 eur... Plný potenciál a výhodu BiTurba si vychutnáte práve v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies. Korením je akciová ponuka Opelu, v rámci ktorej vo výbave Sport stojí štvorkolka dokonca menej, než verzia s pohonom prednej nápravy.

 

Pokračovanie v ďalšej kapitole

 

Kapitola clanku

Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo 28 fotografií v galérii Test Opel Insignia ST 2.0 CDTI BiTurbo

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
143 kW/195 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1750-2500/min
Palivo
nafta
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4908 mm
Šírka
1856 mm
Výška
1520 mm
Rázvor náprav
2737 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 545 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 610 kg
Užitočná hmotnosť
620 kg
Celková hmotnosť
2 165 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
540/1530 l
Objem palivovej nádrže
70 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,1 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
134 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 25 190 €
Základná cena verzie
od 33 590 €
Cena testovaného exemplára
39 145 €

BANNER300


Najnovšie články
Šprintérsky Lexus: Nový svetový rekord

V krajinách V4 bolo k dispozícii vyše 4,2 jazdeniek, na Slovensku ich bolo inzerovaných viac ako pol milióna. V porovnaní s ostatnými krajinami Slováci platili...

Vlani bolo na trhu vyše pol milióna jazdeniek

Na karosérii crossoveru sa objavia nadstavce blatníkov, prahov i nárazníkov. Zásadnú rolu majú zohrať uhlíkové vlákna.

RevoZport plánuje upravovať Model X

Maďarská fabrika Audi zaznamenala pokles výroby vozidiel aj motorov. Z toho dôvodu sa znížil počet pracovných zmien a stovky ľudí boli preradené do iných...

Výroba v Audi Hungaria vlani klesla

Zverejnenie detailu zadných partií dokazuje autentickosť fotiek prototypu. Výrobca sa rozhovoril o vzduchovej brzde i špeciálnych krídlových dverách.

McLaren ukáže v Ženeve nový superšport

Dopravná značka „Stoj, daj prednosť v jazde“ je na našich cestách bežná. Poznáte však skutočne všetky pravidlá, ktoré so „stopkou“ súvisia? Poradíme, ako...

„Stopka“: Ozaj poznáte pravidlá zastavenia?

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na štvrtok 19. januára 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×