Plat nie je jediné kritérium
Z dát portálu Platy.sk vyplýva, že v maloobchode je priemerný celkový mesačný zárobok v hrubom na pozícii nákupca 1 760 eur, obchodní zástupcovia majú 1 680 eur, vedúci predajne/prevádzky zarobia 1 460 eur mesačne, zástupca vedúcej predajne 1 270 eur, odborný predajca 1 210 eur, pokladník 1 100 eur a predavač má mesačne 1 060 eur. Platy v tomto sektore však v uplynulom období rástli nad rámec priemeru.
„Naši členovia patria medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku a zároveň určujú trendy v odmeňovaní a rozvoji svojich zamestnancov. Počas inflácie rástli v obchode mzdy nadpriemerne, za minulý rok v rámci členov SAMO išlo v priemere až o 13,9 % zvýšenie mzdy,“ dopĺňa Krajčovič.
Ak sa pozrieme na ponuky poľského predajcu potravín na pracovnom portáli Profesia.sk, nájdeme tam ponuky zodpovedajúce spomínanému priemeru, v niektorých prípadoch je platové ohodnotnenie skutočne lukratívne. Ide napríklad o pozíciu tax manažéra s 5- ročnou praxou a angličtinou na C1 úrovni, kde sa plat začína pri sume 2 800 eur, v prípade technického lídra pri 2 500 eurách. Opäť však hovoríme o 3 - 5 ročnej praxi či dobrej úrovni anglického jazyka.
Plat ale podľa odborníkov nemá byť jediným kritériom pri výbere zamestnávateľa. O firemnej kultúre veľa napovie samotný tón inzerátu a adresovanie uchádzačom. „Jasnosť a zrozumiteľnosť môže poukazovať na mieru transparentnosti komunikácie v spoločnosti, vlastný dizajn a prepracovanejšie znenie zase môžu naznačovať, ako veľmi záleží zamestnávateľovi aj na svojej značke a dobrom mene,“ vysvetľuje Gabriel Holota, riaditeľ starostlivosti o zákazníkov Alma Career Central.
S názorom súhlasí aj Martin Krajčovič: „Obchodníci združení v SAMO transparentne informujú o podmienkach práce, inovujú neustále ponuku benefitov pre zamestnancov a zvyšujú mzdy viac, ako je priemer na Slovensku. Záujemcovia o prácu presne vedia, čo môžu očakávať a spolu s priamočiarou komunikáciou oceňujú aj stabilitu,“ dodáva.