Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Je čas prezuť pneumatiky, poradíme ako na to

S nástupom teplých dní prichádza čas na sezónne prezúvanie pneumatík. Ako ich vymeniť a zimné uskladniť?
6 1 príspevok 17.03.2011 / Marek Pokrývka

V našich zemepisných šírkach je pre väčšinu vodičov výmena pneumatík každoročný rituál. Na jeseň sa letné pneumatiky vymieňajú za zimné, na jar zase naopak. Výmena súvisí so špecifickými vlastnosťami jednotlivých typov obutia a výrazne sa odráža na bezpečnosti jazdy. Netreba ju preto zanedbať.

Čo hovorí zákon?

Zákon 8/2009 Z.z., § 38 - Osobitosti premávky v zimnom období

(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

(2) Ustanovenie odseku 1 neplatí: a) pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd, b) pre terénne motorové vozidlo, c) pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.

(3) Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

Kedy je správny čas?

Čas na výmenu zimných pneumatík nastáva, ak priemerná denná teplota prekročí sedem stupňov Celzia. Táto všeobecná hodnota je priemerom najvhodnejších teplôt na prezutie, ktoré sa líšia podľa konkrétnych typov obutia. Nad prezutím preto treba vážne rozmýšľať ak sa priemerná teplota dostane nad 7°C tri dni po sebe.

Na vedomie treba brať fakt, že zimné pneumatiky fungujú pri teplejšom počasí pomerne dobre, no sú príliš hlučné a prehnane sa opotrebúvajú. Letné však môžu pri nízkej teplote zradiť a v prípade sneženia či ľadu je ich použitie zakázané. Netreba sa preto unáhliť a neprezúvať pri prvom náznaku oteplenia.

Na jeseň je situácia opačná. S príchodom nízkych teplôt je dobré prezúvanie zbytočne neodkladať a poistiť sa prezutím na zimné pneumatiky. Okrem výrazne zvýšenej bezpečnosti sa poistíme proti pokute, ak náhle nasneží alebo vznikne poľadovica. Použitie zimných pneumatík je v týchto podmienkach vyžadované zákonom.

Rozdiel spočíva v dezéne i zmesi

Pneumatiky delíme podľa sezónneho typu na letné a zimné. Základným poznávacím znamením zimných pneumatík dezén, ktorý je podstatne štruktúrovanejší. Je dimenzovaný tak, aby zvládol jazdu na snehu či ľade. Pneumatiky nesú zväčša označenie M&S, ktoré znamená Mud & Snow, teda blato a sneh.

BANNER300

Sezónne obutie sa tiež výrazne líši použitou gumenou zmesou. Tá je prispôsobená teplotnému spektru. V teplejších mesiacoch má letná zmes gumy výrazne lepšie vlastnosti než zimná a naopak. Ovplyvňuje priľnavosť, hlučnosť, ale najmä smerovú stabilitu a brzdnú dráhu. Vplyv má tiež na rýchlosť opotrebovania pneumatiky. Ignorovať sezónne zmeny pneumatík sa preto v dlhodobom horizonte nevypláca.

Výmena celých kolies je jednoduchý proces 6 fotografií v galérii Výmena celých kolies je jednoduchý proces

Výmenu obutých diskov zvládnete aj samostatne

Zmena pneumatík nie je zložitou záležitosťou, najmä v prípade, ak sú obe sady pneumatík obuté na samostatných diskoch. Vtedy je základom odmontovanie starých kolies a namontovanie nových. V servise takáto výmena nestojí veľa, podstatne väčšia je však vstupná investícia do novej sady diskov kolies.

V prípade jedinej sady diskov je výmena pneumatík v domácich podmienkach náročná. Správne zosadenie a nasadenie pneumatiky uľahčuje špeciálny stroj, preto je lepšie túto činnosť nechať na dobre vybavenom pneuservise. Takáto výmena je drahšia a trvá dlhšie, vodič však nemusí dokupovať druhú sadu diskov. Nevýhodou tiež je, že pri každom vyzúvaní a obúvaní na disk sa pneumatika opotrebováva a znižuje sa jej životnosť.

Či už meníme pneumatiky alebo celé disky, pred ich nasadením na auto sa odporúča kolesá vyvážiť. Uskladnením kolies a pneumatík na zimu sa hmota pneumatiky môže mierne presunúť, čo spôsobuje nepríjemné vibrácie. Taktiež netreba zabúdať na správne nahustenie pneumatík, ktoré ovplyvňuje ich celkové vlastnosti i spotrebu.

Prezúvanie pneumatík z diskov výrazne uľahčuje stroj 6 fotografií v galérii Prezúvanie pneumatík z diskov výrazne uľahčuje stroj

Cena prezutia závisí aj od veľkosti diskov

Ak zvládneme sezónnu výmenu diskov s pneumatikami sami, nemusí nás stáť ani cent. Odporúčané vyváženie stojí okolo 10 eur. Za výmenu diskov a vyváženie zaplatí majiteľ automobilu 15-20 eur v závislosti od regiónu. V prípade prezúvanie pneumatík na jednej sade diskov sa cena za sezónnu výmenu blíži k tridsiatim eurám.

Tieto priemerné ceny platia pre najrozšírenejšie rozmery pneumatík (14-15“). Vo väčšine servisov platí – čím väčší priemer pneumatiky a disku, tým vyššia cena. Ďalší príplatok môže znamenať, ak je použité obutie s technológiou run-flat. Všetko však závisí od konkrétneho servisu a jeho cenových podmienok.

13 rád o zimných pneu: Čo je pravda a čo už nie?

Medzi motoristami koluje množstvo „osvedčených rád“ týkajúcich sa zimných pneumatík. Tieto rady by sa v mnohých prípadoch mohli označiť skôr ako mýty, nakoľko neraz majú len veľmi málo spoločné...

Pneumatiky a kolesá treba správne uskladniť

Pozornosť si zaslúži i uskladnenie pneumatík, ktoré by malo byť v suchej, tmavej a chladnej miestnosti. Samostatné pneumatiky treba uložiť nastojato vedľa seba, počas uskladnenia je dobré ich niekoľkokrát otočiť, aby sa predišlo deformáciám. Obuté pneumatiky na diskoch je vhodné uskladniť nahustené na normálny tlak, naležato naskladané na sebe do „komína“. Alternatívou je zavesiť ich za disk bez ohľadu na polohu.

Odporúčané spôsoby skladovania pneumatík 6 fotografií v galérii Odporúčané spôsoby skladovania pneumatík Odporúčané spôsoby skladovania pneumatík 6 fotografií v galérii Odporúčané spôsoby skladovania pneumatík

Okrem domáceho uskladnenia dnes množstvo pneuservisov ponúka službu zimného alebo letného uskladnenia pneumatík priamo v prevádzke. Tým odpadajú vodičovi i starosti s odvozom a dovozom obutia pri sezónnej výmene. Servisy ponúkajú sezónne uskladnenie obutia za poplatok, ktorý sa pohybuje spravidla od 10 do 20 eur. Niektoré servisy túto službu ponúkajú úplne zadarmo.

 

Aké pneumatiky dať na auto?

Najlepšou voľbou by bolo každú sezónu dať na automobil novú sadu pneumatík. Z finančného hľadiska je to však pre veľkú väčšinu vodičov absolútne neúnosné a jednu sadu obutia využívajú viac sezón po sebe. Maximálny odporúčaný vek pre pneumatiku je šesť rokov, časom totiž gumená zmes tvrdne a stráca svoje vlastnosti.

Čo hovorí zákon?

Vyhláška č. 464/2009 Z.z., § 5

(5) Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti koruny, boku a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako:

a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1,6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami „M+S", „M.S." alebo „M & S".

Okrem veku je dôležitý i počet najazdených kilometrov. Ten sa prirodzene odráža na stave kontaktnej ploche pneumatiky a hĺbke dezénu. Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií z roku 2009 vyžaduje pri letných pneumatikách minimálnu hĺbku 1,6 mm, pre zimné obutie platí údaj 3 mm.

Fyzika ale nepustí a preto platí – čím hlbší dezén, tým lepšie. Odborníci odporúčajú nepoužívať letné pneumatiky s dezénom plytším ako tri milimetre, v zime s hodnotou pod 4 mm. Ak má teda pneumatika hĺbku dezénu len tesne nad tromi milimetrami, nemá význam ich na krátky čas obúvať na úkor bezpečnosti.

TIP: 13 rád o zimných pneumatikách

Ak pneumatiky meníme, veľmi dôležité je dbať na správny rozmer, index zaťaženia a rýchlosti. Od týchto parametrov, ale aj od značky a typu obutia sa odvíja cena. Rozpätie ceny za jednu gumu je obrovské, od približne 35 eur za štandardné obutie až do 700+ eur za špičkové nízkoprofilové plášte. Tejto širokej téme sme sa detailne venovali v samostatnom článku.


Najnovšie články
Honda má za sebou úspešný fiškálny rok

Volkswagenu v ponuke ešte pred niekoľkými rokmi chýbal veľký pick-up. Na trh preto prišiel Amarok, ktorý je napriek mladému veku poriadne tvrdým orieškom...

Test VW Amarok V6 TDI: Naftové eso v rukáve

Rozpis dopravných policajných hliadok platný na sobotu 29. apríla 2017. Prinášame prehľad neoznačených vozidiel.

Dopravné policajné hliadky na dnes

Motorkári sú jednou z najohrozenejších skupín cestnej premávky. Pri strete s vozovkou či autom ich chráni len kombinéza a helma. Toto riešenie však môže...

Prevratný vynález: Nová ochrana motorkárov

Španielsky dizajnér vytvoril dvojmiestne kupé s karosériou, ktorej tvary diktovala aerodynamika. Predstavuje si preň štvoricu elektromotorov.

Tesla: Vyrobí niekedy rýdzi superšport?

Autosalón v Bratislave je predovšetkým o bežných vozidlách a slovenských premiérach, ktoré sa na naše cesty dostanú až o niekoľko týždňov či mesiacov. Medzi...

Tri najluxusnejšie vozidlá autosalóna v Bratislave

Mladá Boleslav prezradila viacero technických detailov o novinke a potvrdila aj termín jej kompletného odhalenia.

Škoda Karoq: Prvé oficiálne informácie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×