Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rolls-Royce Phantom: Dokonalá symbióza

FOTO
EXKLUZÍVNA JAZDA Kráľ štyroch kolies harmonicky spája tradície a moderné technológie s cieľom poskytnúť svojim pasažierom čo najväčšie pohodlie.
90 16 príspevkov 19.06.2018 / Marek Pokrývka

V parku butikového hotela Gino Park Palace na okraji Považskej Bystrice stojí vyše 5,7-metrový symbol bohatstva. Návštevníci jeho záhradného areálu sa obzerajú a mnohí s uznaním prikyvujú. Jeho Veličenstvo Phantom. Luxusných limuzín poznáme dosť, no žiadna nevzbudzuje takú pozornosť ako vlajková loď značky Rolls-Royce. A tento honosný obor nikde nevyzerá tak doma ako pred zrekonštruovaným kaštieľom. Či už je ubytovacie zariadenie alebo súkromná rezidencia...

Phantom je vo všeobecnosti považovaný za najluxusnejšie auto sveta 90 fotografií v galérii Phantom je vo všeobecnosti považovaný za najluxusnejšie auto sveta Zdroj: Marek Pokrývka

Autá so soškou Spirit of Ecstasy boli vždy výsadou smotánky. V dnešnej dobe predáva britská spoločnosť podstatne viac vozidiel než pred desaťročiami, kupujú si ich rôzne celebrity či úspešní podnikatelia. Len hŕstka z nich sa však môže pochváliť vlastníctvom ôsmej generácie fantóma. Svojho predchodcu nahradil iba pred pár mesiacmi a poctivá ručná výroba v Goodwoode niečo trvá. Zatiaľ teda na svete neexistuje veľa exemplárov tohto státisícového vozidla.

Rolls-Royce Phantom: Hliníkový kráľ ciest

Goodwood predstavil ôsmu generáciu svojej vlajkovej lode s konzervatívnym dizajnom, modernými technológiami a dvakrát prepĺňaným dvanásťvalcom.

Čo všetko v skutočnosti prináša číslo osem, ktoré absolvovalo svetovú premiéru počas minulého leta? Na túto otázku poznáme odpoveď. Dostali sme totiž šancu posadiť sa za volant komplexne zmodernizovaného kráľa luxusu a vžiť sa aspoň na chvíľu do kože milionárov.

Obrovská karoséria s uhladenejšími tvarmi

Nový vrchol anglickej firmy prišiel po dlhých štrnástich rokoch. Pri štandardných automobiloch by to znamenalo dve generačné výmeny, ale Rolls-Royce sa nemusí ponáhľať. A unáhlene nemení ani svoj dizajn. Limuzína preto na prvý pohľad v mnohom pripomína omladenú verziu svojho predchodcu, viaceré základné línie zostali zachované. V skutočnosti sa však zmenilo úplne všetko. Detailných zásahov bolo neúrekom, výsledkom je o niečo elegantnejší a modernejší vzhľad.

Podpis anglickej značky možno nájsť aj vo vnútri svetlometov 90 fotografií v galérii Podpis anglickej značky možno nájsť aj vo vnútri svetlometov Zdroj: Marek Pokrývka

Obrovský gril pripomínajúci priečelie antického chrámu patrí ku kľúčovým prvkom identity áut tejto značky. V poradí ôsme vydanie typu Phantom ho má lepšie integrovaný do plechov, maska chladiča navyše nadväzuje na kapotu bez centrálnej priečky. Kompletne prekopané sú svetlomety. Disponujú diódovým lemom pre denné svietenie, krásne integrovanými smerovkami s mliečnym sklom a LED osvetlením podporeným laserovou technológiou. Účinnosť týchto reflektorov je vynikajúca.

>>> POZRITE SI NAJLUXUSNEJŠIE AUTO SVETA V DETAILOCH <<<

Z bočného pohľadu upútajú najmä disky kolies. V kontexte obrovskej karosérie síce pôsobia veľkosťou tak akurát, no v skutočnosti ide o 22-palcové valce obuté do pneumatík 255/45 R22. Zadná časť vozidla má oproti predchodcovi uhladenejšie línie. Okrem plynulejšieho prechodu medzi strechou a vekom batožinového priestoru dostala aj odlišné koncové svetlá, ktoré sa však stále vo veľkosti auta trochu strácajú. Exteriérové rozmery zostali viac-menej zachované. Znamená to, že v bežnej premávke pôsobí fantóm absolútne majestátne a nestratí sa ani pri modeloch triedy SUV.

Najmä zadná časť limuzíny pôsobí elegantnejšie než doteraz 90 fotografií v galérii Najmä zadná časť limuzíny pôsobí elegantnejšie než doteraz Zdroj: Marek Pokrývka

K imidžu superluxusného auta patrí veľké množstvo chrómu. Lesklý kov v našom prípade dopĺňal bielu farbu, väčší kontrast však tvoril s modrým odtieňom pokrývajúcim vrchnú časť auta. Opcia dvojfarebného lakovania tu nemôže chýbať. Nezmenil sa ani tradičný spôsob otvárania zadných dverí proti smeru jazdy, ktoré patria k charakteristickým rysom automobilov Rolls-Royce. Aj vzadu umiestnené pánty sú súčasťou ich jedinečnej aury.

Viac elektriny a galéria v palubnej doske

Dvere zväčša využívané majiteľmi limuzíny bolo možné už v minulosti ovládať elektricky, teraz však majú rovnakú funkciu k dispozícii aj vodič so spolujazdcom. Fajnovostí ovládaných tlačidlom pribudlo viac. Napríklad stolíky na chrbte predných sedadiel sa vyklápajú automaticky a skrývajú za sebou väčšie displeje než v minulosti. Elektrina ovláda aj sklon podlahy v oblasti opierky nôh.

Palubná doska luxusného auta obsahuje presklenú galériu 90 fotografií v galérii Palubná doska luxusného auta obsahuje presklenú galériu Zdroj: Marek Pokrývka

Fantóm ponúka ešte väčšie možnosti nastavenia než v minulosti, zaujať pohodlnú pozíciu preto nie je problém vpredu ani vzadu. Rozprávať o vysoko nadpriemernej ponuke miesta vo všetkých smeroch hádam ani nie je potrebné. Rovnako ako sa rozplývať nad pohodlnosťou veľkoryso dimenzovaných kresiel či spomínať absolútne špičkové materiály. Dôraz na detaily cítiť z každej časti fajnového koženého čalúnenia, nalešteného dreveného panelu či kovového ovládača. Jednoducho paráda.

Dizajnovo neprešiel interiér honosného koča nejakou revolúciou. Množstvo riešení charakteristických pre Rollsy zostalo zachované, napríklad regulovanie teploty prostredníctvom červeno-modrých kruhov či ovládanie výduchov pomocou retro tyčiniek.  Chýbať nesmú ani optické káble na strope imitujúce nočnú oblohu. Novinkou je vrchná časť palubnej dosky, je presklená a za ňou sa nachádza plocha, ktorú si môže zákazník ozdobiť akýmkoľvek motívom. Goodwood právom označuje toto „plátno“ za galériu.

Strop popretkávaný optickým vláknom patrí medzi pýchy značky 90 fotografií v galérii Strop popretkávaný optickým vláknom patrí medzi pýchy značky Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem priestoru na individualizáciu sa za širokým sklom nachádzajú klasické analógové hodinky, ale tiež výsuvný displej multimediálneho systému. Ten rovnako ako v minulosti disponuje všetkými modernými funkciami známymi z áut materského BMW. Druhá obrazovka tvorí prístrojový panel, ten si však ponechal svoj klasický vzhľad. Konzervatívny prístup je jasne cítiť. Prezentuje ho aj množstvo ďalších prvkov, napríklad náladové osvetlenie. V jeho prípade zabudnite na nejaký farebný cirkus. Na výber sú len dva odtiene bielej, zvoliť si možno teplý alebo studený tón.

Vďaka prepĺňaniu je motor ešte tichší

Aj keď technologických noviniek má Phantom neúrekom, zásadnejšie veci sa diali pod dlhočiznou prednou kapotou. Pohonná jednotka absolvovala veľkú premenu. Do vlajkovej lode značky Rolls-Royce sa po prvýkrát nasťahovalo turbodúchadlo, dva kusy slimákov dostal komplexne prepracovaný motor V12 s typickým zdvihovým objemom 6,75 litra. Ovplyvnilo prepĺňanie jeho charakter? Samozrejme, ale netreba sa ničoho obávať. Zmeny sú pozitívne.

Dvojica turbodúchadiel dvanásťvalcu jednoznačne prospela 90 fotografií v galérii Dvojica turbodúchadiel dvanásťvalcu jednoznačne prospela Zdroj: Marek Pokrývka

Obrovský agregát dosahuje vďaka turbám mohutný krútiaci moment už od voľnobehu. V preklade to znamená, že na rozhýbanie vyše 2,5-tonového kolosu musí vyvinúť menej námahy. Výsledkom je opäť nižšia úroveň hluku. Už v minulosti nebolo pri bežnej jazde dvanásťvalec takmer vôbec počuť a konštruktéri dokázali ešte nejaký ten decibel skresať. Ani pri plyne na podlahe srdce auta nijak nekričí. Dá o sebe vedieť hlbokým barytónom, no drámu určite nečakajte.

Rolls-Royce Phantom: Esencia Goodwoodu

JAZDA Okúsili sme britského fantóma, ktorý je mnohými považovaný za najluxusnejšie auto sveta. Ohúril nás vo viacerých ohľadoch.

Akcelerácia je vo všeobecnosti veľmi pokojná. Oproti predchodcovi je nový fantóm silnejší, dosahuje maximálny výkon 420 kW (571 k) a krútiaci moment 900 Nm. Výsledkom toho je skrátenie disciplíny 0-100 km/h na 5,3 sekundy. Nebyť čísiel pred sebou, v živote by sme danému číslu neuverili. Skutočnú rýchlosť toto auto ohromne maskuje. Cifry nabiehajú akoby samy od seba, aj pri prudkom zrýchľovaní zostáva vo vnútri absolútny pokoj. Na športové zážitky tento Rolls stavaný nebol.

Ručičky digitálnych budíkov sa dokážu hýbať ohromným tempom 90 fotografií v galérii Ručičky digitálnych budíkov sa dokážu hýbať ohromným tempom Zdroj: Marek Pokrývka

Spotrebu paliva síce pravdepodobne rieši máloktorý majiteľ tohto milionárskeho koča, napriek tomu ju nemôžeme odignorovať. V porovnaní s predchodcom totiž výrazne klesla. Stále síce treba rátať s dvojcifernými číslami, no napríklad diaľnica sa dá absolvovať za čosi vyše 11 litrov. Na hranatý kolos s hmotnosťou vyše 2,5 tony a takmer 600-koňovým motorom V12 ide o úžasné číslo. V tomto smere teda došlo k zlepšeniu, aj keď hlavnou témou dňa hospodárnosť určite nebola.

Hliník na vankúšoch pracuje perfektne

Prechod na prepĺňaný motor je veľká vec, no ešte dôležitejšou zmenou prešla platforma. Základným stavebným kameňom sa stal hliník. Oproti chrbtici predchodcu je aktuálna konštrukcia výrazne ľahšia, no nejakú zásadnú diétu nečakajte. Hmotnosť je v skutočnosti takmer nezmenená. Ušetrené kilá totiž konštruktéri spätne investovali do vybavenia a izolácie, ale aj pohonu či podvozka.

Napriek obrovským kolesám je úroveň pohodlia na najvyššej úrovni 90 fotografií v galérii Napriek obrovským kolesám je úroveň pohodlia na najvyššej úrovni Zdroj: Marek Pokrývka

Pod sukňou tejto limuzíny by snáď nik nečakal niečo iné ako vzduchové pruženie. Rolls-Royce využíva najväčšie vankúše, aké boli kedy na sériovom automobile použité. Vďaka tomu opäť o kúsok posunul legendárny charakter prirovnávaný k magickému kobercu. Pneumatický systém lahodne pohlcuje valnú väčšinu nerovností, karoséria sa príjemne pohojdáva a rozmaznáva pasažierov sediacich v pojazdnej obývačke. A to aj napriek obrovským 22-palcovým diskom. Ich hmotnosť na väčších defektoch asfaltu cítiť, do interiéru sa však vždy prenesie len tlmené žuchnutie. Z hľadiska pohodlia ide aj vďaka zapojeniu kamery snímajúcej povrch cesty pred soškou Spirif of Ecstasy o absolutórium.

>>> POZRITE SI NAJLUXUSNEJŠIE AUTO SVETA V DETAILOCH <<<

Samozrejme, mäkké naladenie podvozka so sebou prináša aj negatíva, ktoré sa prejavujú pri snahe o rýchlu zmenu smeru. Pri nej cítiť aj nemalú hmotnosť 2,5-tonového stroja. Snažiť sa vymetať zákruty s týmto autom je nedôstojné, napriek tomu došlo v tomto smere k pokroku. Napríklad konštrukcia veľkého sedanu je o 30% tuhšia než pri predchodcovi. Volant s hrubším vencom okrem toho reaguje presnejšie, čo pri daných proporciách vodič skutočne ocení. Veľkou pomocou je tiež riadenie zadných kolies. Okrem pozitívneho vplyvu na jazdné vlastnosti to výrazne uľahčuje manévrovanie, aj keď dostať tento kolos do bežnej garáže je stále poriadny problém.

Kamerový systém je pri takomto obrovi veľmi vítaným pomocníkom 90 fotografií v galérii Kamerový systém je pri takomto obrovi veľmi vítaným pomocníkom Zdroj: Marek Pokrývka

Nejednému majiteľovi fantóma však budú tieto aspekty pravdepodobne celkom ukradnuté, keďže jeho štandardné miesto je na zadných sedadlách. Tam si môže užívať maximálny komfort. Okrem špičkového pruženia sa o to postarajú masážne funkcie sedadiel, mäkké koberčeky z ovčieho rúna, chladnička na šampanské či bohatá multimediálna výbava skrytá v dvojici displejov.

Pojazdný symbol statusu je ešte lepší

Phantom splnil všetky naše predpoklady, jeho ôsma generácia zatieňuje siedmu vo viacerých ohľadoch. Vďaka dvakrát prepĺňanému motoru je rýchlejšia, hospodárnejšia a v neposlednom rade ešte tichšia. Limuzína má navyše lepšie jazdné vlastnosti, galériu na palubnej doske a množstvo extra prvkov vybavenia. Pokroky sa podarili vďaka citlivému prístupu: vziať si z dnešnej doby čo najviac bez toho, aby to zmenilo charakter tohto nezameniteľného vozidla.

Rolls-Royce je pred obnoveným kaštieľom Gino Park Palace ako doma 90 fotografií v galérii Rolls-Royce je pred obnoveným kaštieľom Gino Park Palace ako doma Zdroj: Marek Pokrývka

Výsledkom konzervatívneho procesu je dokonalá symbióza minulosti so súčasnosťou. Kráľ štyroch kolies harmonicky spája tradície a moderné technológie s cieľom poskytnúť svojim pasažierom čo najväčšie pohodlie. Zároveň im však dáva okúsiť pocit výnimočnosti, ktorý nezažijú nikde inde. Vlajková loď značky Rolls-Royce je viac než len luxusné auto. Je to pojazdný symbol potvrdzujúci elitný status jeho majiteľa a vďaka generačnej výmene je teraz ešte lepší než doteraz. Pri cene rátanej v státisícoch eur sme však nič iné ani nečakali...


Najnovšie články
VW je naďalej európskou trhovou jednotkou

Automobilke Hyundai sa na poli SUV darí, Tucson patrí medzi predajné hviezdy aj na Slovensku, Santa Fe dostáva novú generáciu. Teraz Kórea do ohňa prilieva...

Jazda s SUV Hyundai: Nástup silnej trojice

Japonské vozidlo dostalo početnú sadu prvkov vyrobených z uhlíkových vlákien, úprava vyjde na približne 10-tisíc eur.

Larte Design: Karbónový šat pre kupé Q60

Slováci stále kupujú nové autá, v júni však predaj mierne klesol. Medzi osobnými autami stále dominuje tradičná trojica Škoda, VW a Hyundai.

Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×