Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Citroën C4 Cactus: Vycibrená evolúcia

VIDEO
Citroën C4 Cactus vyvolal pri svojej premiére poriadnu vlnu emócií. Netradične vyzerajúci medzistupeň medzi hatchbackom a SUV niektorí milovali a iní nenávideli. Dnes je všetko inak a zamilovať sa do neho môžete podstatne jednoduchšie.
54 12 príspevkov 13.06.2018 / Filip Kadlečík

Francúzi majú k automobilom často veľmi špecifický prístup a žiadny výrobca to nedokumentuje lepšie než Citroën. Bola to práve táto automobilka, ktorá desaťročia experimentovala vo všetkých smeroch, najznámejšie sú pritom pokusy s hydropneumatickým pružením.

Nový C4 Cactus je vo skvelej forme, má však aj svoje muchy 54 fotografií v galérii Nový C4 Cactus je vo skvelej forme, má však aj svoje muchy Zdroj: Filip Kadlečík

Je sympatické, že Citroën sa nebojí experimentovať ani v druhom desaťročí tretieho milénia. Pred niekoľkými rokmi to jasne demonštroval uvedením typu C4 Cactus, ktorý rozvíril pokojné vody motoristického sveta. Istá časť vodičov ho okamžite milovala, inej išli jeho pichliače vypichnúť oči.

Nedávny facelift však všetko zmenil. Z exota sa stalo podstatne umiernenejšie auto s elegantnou karosériou, technickými vychytávkami a omnoho lepším jazdným komfortom. Podarilo sa ale odstrániť naozaj všetky muchy? Pritiahne teraz Cactus ešte viac klientov?

Večerný outfit

Ak by sme k niečomu mali prirovnať dizajnovú zmenu, o ktorú sa postarala polčasová modernizácia, prerod Cactusu by sme pripodobnili prezliekaniu z praktického pracovného odevu do elegantného večerného obleku. Pôvodne sme nepatrili k skupine ľudí, ktorí rozumeli a oceňovali estetiku modelu C4 Cactus, po novom je však situácia opačná.

Omladený model je podstatne elegantnejší, než tomu bolo doteraz 54 fotografií v galérii Omladený model je podstatne elegantnejší, než tomu bolo doteraz Zdroj: Filip Kadlečík

Citroën na seba hodil oblek, ktorý mu sekne ako šitý na mieru! Predná časť dostala plnohodnotnú čelnú masku a úhľadnejšie tvary, zadok zasa väčšie koncové svetlá bez výrazného oplastovania. Prerod je najzreteľnejší pri pohľade z profilu, odtiaľ totiž taktiež zmizli veľké plastové plochy. Prvok Airbump sa nasťahoval do spodnej časti dverí a tam aj patrí.

Automobil tak po novom nepôsobí ako plastové “čudo”, ale elegantný hatchback. Neveríte? Pozrite si jeho línie zboku - nedá sa o ňom povedať nič iné, len to, že je poriadne atraktívny. Pozitívnej evolúcii pomohlo aj odstránenie výrazných strešných nosičov. Teraz už sa Cactus nepohybuje niekde medzi priestormi určenými pre SUV a hatchbacky. Spravil rozhodnutie a zaradil sa medzi jednu z najpopulárnejších karosárskych verzií segmentu C.

Zadná časť je po novom dizajnovo čistejšia a vyváženejšia 54 fotografií v galérii Zadná časť je po novom dizajnovo čistejšia a vyváženejšia Zdroj: Filip Kadlečík

Jednu vlastnosť predchodcu si však predsa len zachoval. Ide o nadštandardnú svetlú výšku, ktorá aktuálne dosahuje úroveň 155 mm. Pre porovnanie, Volkswagen Golf, líder svojho segmentu, je od zeme vzdialený 142 mm a jeho brat, VW T-Roc, ktorý už je považovaný za malé SUV, sa môže pochváliť údajom 160 mm. V tomto ohľade teda Cactus v rámci kategórie kompaktných hatchbackov rozhodne vyniká a v meste či na vidieku extra výšku oceníte. Páči sa nám, že tento fakt neuberá zo šarmu vozidla, napriek vyššej stavbe stále pôsobí elegantne.

Chýba už len vyloženie nôh a televízor

V interiéri sa toho po modernizácii na prvý pohľad nezmenilo a to je podľa nás dobre. Áno, Cactus má špecifickú kabínu, no nedá sa povedať, že by bola zlá či už z hľadiska funkčného, praktického, poprípade estetického. Facelift sa podaril aj tu a ďalej nadviazal na to, čo bolo dané už v minulosti.

Do týchto sedadiel sa vždy ponoríte radi - sú totiž nezvyčajne pohodlné 54 fotografií v galérii Do týchto sedadiel sa vždy ponoríte radi - sú totiž nezvyčajne pohodlné Zdroj: Filip Kadlečík

Jednoduchá, no prehľadná, prístrojovka je stále na svojom mieste, to isté platí aj o veľkom volante s rovnako rozmiestnenými multifunkčnými tlačidlami. Totožná je aj centrálna konzola s dvojicou odkladacích priestorov, výduchmi klimatizácie a displejom infotainmentu. Úroveň klimatizovania kabíny sa tu stále nastavuje len dotykovo a v tomto prípade naďalej trváme na tom, že nejde o príliš šťastné riešenie.

Citroën C4 Cactus: Misia komfort splnená

PRVÁ JAZDA Kaktus stratil v rámci faceliftu svoje pichliače. Nie je už taký originálny, no pôsobí elegantnejšie a prináša podstatne viac pohodlia.

Je pravda, že dotykové plôšky sú veľké a nepracuje sa s nimi zle. Klimatizáciu si však radšej nastavte pred jazdou. Počas nej to totiž môže byť komplikované -  pozornosť vodiča sa potom zbytočne prenáša na tento úkon. Inak je infotainment prehľadný a graficky aj atraktívne spracovaný.

Interiér má zaujímavú a štýlovú koncepciu 54 fotografií v galérii Interiér má zaujímavú a štýlovú koncepciu Zdroj: Filip Kadlečík

Oceňujeme, že Citroën sa pohral aj s pravou stranou palubovky Cactusu. Najmä odkladacia schránka spolujazdca teraz vyzerá krajšie a hodnotnejšie. V spojení s nápaditými farebnými prevedeniami kabíne dodáva šťavu a originalitu. Jedným z najväčších krokov vpred sú podľa nás sedadlá, ktoré sú súčasťou stratégie Citroën Advanced Comfort.

Kreslá sú totiž krásne mäkké, ale zároveň telo stabilizujú aj pri rýchlejších prejazdoch zákrut. Vďaka nim nie je problémom ani cestovanie na dlhé trasy, pohodlne sa usadiť v týchto “fotelkách” nie je žiadnym problémom. Doslova a do písmena tu platí, že už chýba len priestor na vyloženie nôh, televízor a cítili by ste sa ako doma v obývačke na pohodlnej sedačke.

Všetky muchy nezmizli

Ku komfortu prispieva aj avizované zlepšenie v oblasti odhlučnenia kabíny. Nezostalo len pri sľuboch a v tejto disciplíne je po novom Cactus výrazne lepší. Ticho tu je aj pri diaľničnej stotridsiatke, pekne odfiltrovaný je aj aerodynamický hluk. Francúzi by v tomto ohľade ešte mohli popracovať na eliminovaní zvuku šíriaceho sa od náprav, ktoré sú veľmi komfortné, no ich prácu je pri prejazde väčších nerovností v interiéri počuť.

Vrchný segment svetiel sa stará o denné svietenie, stredný zasa o stretávacie/diaľkové reflektory a spodná časť patrí hmlovkám a prisvecovaniu do zákrut 54 fotografií v galérii Vrchný segment svetiel sa stará o denné svietenie, stredný zasa o stretávacie/diaľkové reflektory a spodná časť patrí hmlovkám a prisvecovaniu do zákrut Zdroj: Filip Kadlečík

Na zadných sedadlách je priestorová ponuka priemerná, bez problémov si sám za seba sadne aj priemerne vysoký muž. Batožinový priestor ponúka s dojazdovou rezervou kapacitu 348 litrov, čo taktiež nie je žiaden zázrak, no na bežné potreby ide o dostačujúci údaj. Druhý rad sedadiel je plne sklápateľný v pomere ⅔, takže pri prevoze väčších bremien budete mať k dispozícii až 1 170 litrový objem.

Test Citroën C4 Cactus: Konečne automat

Zabudnite na lenivého robota, nová prevodovka sa správa podstatne lepšie. Jej celkový prejav je o niekoľko tried vyššie.

Napriek výraznému zlepšeniu, ktoré by sa dalo prirovnať ku skoku o triedu vyššie, však všetky muchy facelift neodstránil. Prekážala nám nepohodlná práca s klimatizáciou či zadné okná, ktoré sa tu naďalej len vyklápajú. Bezpečnosť týmto riešením síce môže stúpnuť, deťom sa však páčiť nemusí. Privítali by sme aj väčšie množstvo odkladacích priestorov a hlbšie držiaky na poháre - v tých aktuálnych pollitrová fľaša stabilne nestojí.

Motor roka

Jednotka PureTech 110 S&S si len minulý týždeň odniesla ďalšie ocenenie z medzinárodnej ankety Motor roka. My sme ju už testovali vo viacerých automobiloch a vyslovený problém s ňou nemáme. Prekáža nám na nej len fakt, že v nižších otáčkach (okolo 1 600 ot./min.) vie byť nekultivovaná, inak sa s ňou však jazdí nadpriemerne dobre.

Na agregát PureTech 110 sa možno sťažovať len v maličkostiach 54 fotografií v galérii Na agregát PureTech 110 sa možno sťažovať len v maličkostiach Zdroj: Filip Kadlečík

V tomto prípade platí, že nie je 110 koní ako 110 koní. Prepĺňaný trojvalec ladený na 81 kW Cactus zvládne rozhýbať viac než slušne a cudzia mu nie je ani dynamickejšia jazda či občasné predbiehanie. Automobilu s prevádzkovou hmotnosťou na úrovni 1,2 tony tento agregát bohato stačí.

Nebyť prehnane citlivého štart-stop systému, prakticky by mu nebolo čo vyčítať. Ten nás však svojou horlivosťou a neustálym vypínaním jednotky aj v nevhodných situáciach tak hneval, že sme ho chtiac-nechtiac museli vypínať. V iných vozidlách to bežne nerobíme, tu nám však často prekážal. Na jeho naladení by ešte Francúzi mohli popracovať.

Systém Grip Control zlepšuje prejazdnosť modelu na povrchoch, ktoré sú výzvou z hľadiska trakcie 54 fotografií v galérii Systém Grip Control zlepšuje prejazdnosť modelu na povrchoch, ktoré sú výzvou z hľadiska trakcie Zdroj: Filip Kadlečík

Z hľadiska spotreby sa Cactus príliš nemá za čo hanbiť. Priemer nášho testu sa ustálil na hodnote rovných šiestich litrov. Na vidieku si agregát z nádrže cucne 4,9 l/100 km, na diaľnici zasa 6,3 l/100 km. V mestskej džungli má paradoxne najvyšší apetít, a síce 6,8 litrov benzínu na 100 km jazdy. Tento fakt len dokazuje, že vďaka dobrému odhlučneniu a adekvátnej spotrebe Cactus nie je neschopný ani na diaľnici. Výlety si doslova užíva a motor počas nich funguje takmer nebadane.

Automatickú prevodovku EAT6 v kombinácii s týmto pohonným ústrojenstvom sme už mali možnosť testovať v Peugeote 208, Citroëne C3, ale i v staršom C4 Cactus. Opätovne platí, že jej voľbu rozhodne odporúčame. Možnosti extrémneho športového vyžitia od nej očakávať netreba, no v bežných podmienkach slúži vynikajúco a radí pohodlne.

Pohoda nadovšetko

Pohodlie a komfort sú vo všeobecnosti slová, s ktorými modernizovaný C4 Cactus narába najčastejšie. Môže za to technológia, ktorá sa dostala hlboko pod jeho karosériu. Ide o progresívne tlmiče s hydraulickými dorazmi, ktoré sú prebraté z podniku World Rally Championship.

Test Citroën C4 Cactus: Magické pruženie v praxi

Citroën C4 Cactus prešiel na jeseň minulého roka faceliftom, ktorý uhľadil jeho dizajn a spravil z neho atraktívnejšie auto. To však rozhodne nie sú jediné zmeny. Tie najväčšie totiž nájdete hlboko...

Fakt, že táto technológia nie je márna a stáva sa trendom, dokazuje nielen Citroën, ale napríklad i konkurencia z Renaultu - tlmiče fungujúce na totožnom princípe filtrujú nerovnosti napríklad aj v ostrom Megane R.S. s výkonom 206 kW (280 k) ktorý sme taktiež skúšali len prednedávnom.

S výnimočnými tlmičmi sme sa už do detailu zoznámili aj v naozaj náročných podmienkach. Video, v ktorom sme ich testovali, prikladáme nižšie. Ako teda fungujú v praxi, to už vieme. Čo ale stojí za ich výborným jazdným prejavom a veľkým potenciálom?

V každom tlmiči je pri dorazoch vložená extra hydraulická komôrka, ktorá sa stará o to, aby pri extrémnom prepružení tlmič nenarazil tvrdo, ale len jemne dosadol a bol rýchlo schopný opätovnej akcie. V praxi je to citeľné v situáciach, kedy je podvozok vystavený extrémnej nerovnosti a vodič stŕpnuto očakáva silný buchnát od sedadla, ktorý sa však koniec-koncov nedostaví.

Okrem toho má táto technológia aj ďalšiu výraznú výhodu, ktorá súvisí s nadštandardnou svetlou výškou francúzskeho hatchbacku. Ide o progresívny účinok tlmičov, ktorý možno chápať nasledovne: V rôznych oblastiach zdvihu pocíti posádka rôzny efekt tlmenia. Ak sú nerovnosti menšie, automobil zostáva pomerne tuhý a preskočí cez ne bez povšimnutia. Avšak v prípade, že idete napríklad cez veľký výmoľ, sa automobil správa podstatne mäkkšie a energiu nárazu absorbuje extra hydraulická komôrka.

Cactus je komfortný aj na 17 54 fotografií v galérii Cactus je komfortný aj na 17" diskoch Zdroj: Filip Kadlečík

Vďaka flexibilite prejavu tlmičov bolo možné modelu C4 Cactus dopriať nadštandardnú svetlú výšku, ktorú mu konkurencia môže len ticho závidieť. V jednom však Francúz za svojimi súpermi zaostáva - ide o ponuku asistenčných systémov, ktorá nie je ktovieaká široká.

Za 20 000 v “plnke”, ale…

Testovaný kus bol osadený prakticky plnou výbavou a tomu zodpovedá aj jeho cenovka. C4 Cactus síce štartuje už na úrovni 12 490 eur, nami testovaný variant si však kúpite až od 17 290 eur. Po zaškrtnutí niekoľkých koloniek príplatkovej výbavy sa potom poľahky dostanete na úroveň 20 620 eur.

Cactus nás počas testovania presvedčil o tom, že sa po modernizácii hrá o ligu vyššie 54 fotografií v galérii Cactus nás počas testovania presvedčil o tom, že sa po modernizácii hrá o ligu vyššie Zdroj: Filip Kadlečík

Je pravda, že omnoho viac toho už do Cactusu nedokúpite a teda v podstate ide o finálnu čiastku. Na druhú stranu však treba podotknúť, že tu nemožno očakávať prítomnosť diódových svetlometov, adaptívneho tempomatu či niekoľkých ďalších moderných vychytávok - za to si však súperi nechávajú priplatiť, v plnej výbave sú rádovo aj o tisícky eur drahší.

O vašu bezpečnosť sa tu však aj tak postará systém varovania pred zrážkou, upozornenie na nechcené prekročenie jazdného pruhu, sledovanie mŕtveho uhlu či napríklad rozpoznávanie dopravného značenia. Plná technologická výbava známa z konkurenčných modelov tu však nie je. Na druhú stranu, Citroën má ako jeden z mála unikátne tlmiče, ktoré robia jazdu omnoho komfortnejšou. Je teda len na vás, či dokážete oželieť prítomnosť niekoľkých extra asistentov.

Ako opracovaná ruda

Pri modernizácii prešiel Citroën C4 Cactus cestu, ktorú mnohé modely neabsolvujú ani pri generačnej obmene. Starší variant nám teraz pripomína neopracovanú rudu, z ktorej sa teraz pod rukami šikovných inžinierov stalo niečo omnoho hodnotnejšie - faceliftovaný Cactus, ktorý má omnoho menej pichliačov.

Profil kompaktu teraz vyzerá poriadne atraktívne 54 fotografií v galérii Profil kompaktu teraz vyzerá poriadne atraktívne Zdroj: Filip Kadlečík

Zmena imidžu od exota smerom k elegancii a komfortu mnohým vyhovovať nemusí, my ju však berieme všetkými desiatim. Cactus ešte stále má niekoľko chýb, no po facelifte ide v podstate o úplne iné auto. Túto evolúciu možno označiť za vycibrenú, len málokedy sa facelift takto podarí, Citroën však ukázal, že nemusí ísť len o povinný update vozidla. Tu zafungoval nad očakávania.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 199 cm3
Max. výkon
81 kW/110 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
205 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 170 mm
Šírka
1 714 mm
Výška
1 480 mm
Rázvor náprav
2 595 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 210 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 285 kg
Užitočná hmotnosť
390 kg
Celková hmotnosť
1 600 kg
Objem batožinového priestoru
348/1 170 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,1 l/100 km
Mesto - počas testu
6,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,9 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
118 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 12 490 €
Základná cena verzie
od 17 290 €
Cena testovaného exemplára
20 620 €

Najnovšie články
Rolls-Royce Phantom: Dokonalá symbióza

Päťdverový hatchback mierne narástol a je štylisticky ovplyvnený väčšími súrodencami, vrcholný variant má dosahovať výkon 147 kW (200 k).

Audi A1: Drobec dostal nabrúsenú fazónu

Farmári z viacerých regiónov Slovenska smerujú do Bratislavy tromi trasami: z Michaloviec, Námestova a Veľkého Medera. Hoci polícia avizovala niektoré...

Protest farmárov: Obrňte sa trpezlivosťou

Automobilka v týchto dňoch odhalila tretí variant crossoveru, pre ktorý bude ponúkať dva akumulátory. Pôjde o najrýchlejšieho člena modelového radu.

Niro na elektrinu: Kedy príde do predaja?

Volkswagen potvrdil, že v súvislosti s vyšetrovaním emisného škandálu vyšetrovatelia zadržali šéfa Audi Ruperta Stadlera.

Dieselgate: Šéfa Audi zadržala polícia

Superšporty vyrábajú výlučne prestížne automobilky. Čo keby však majú takéto autá v ponuke aj bežné značky? Mohli by vyzerať napríklad takto.

7 bežných áut v podobe luxusných superšportov

Aféra dieselgate síce ešte ani zďaleka nekončí, no minimálne podľa predajných čísiel sa zdá, že Volkswagen sa z najhoršieho otriasol. V máji predal viac áut...

VW sa otriasol, jeho predaj stúpa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×