Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nedajte sa napáliť: Pozor na lacné auto po povodni

FOTO
Západné Slovensko tento týždeň zasiahli mimoriadne prudké prívalové dažde, počas ktorých zostalo mnoho áut utopených v podjazdoch či podzemných garážach. Ako ich spoznáte?
8 15 príspevkov 08.06.2018 / Soňa Zverková

Západné Slovensko si v stredu 6. júna užilo nevídanú dávku dažďa, doprava v Bratislave úplne skolabovala, mnohé komunikácie boli pre stojacu vodu neprejazdné. Na ostatných cestách sa pochopiteľne tvorili kolóny, ktoré trvali až do večerných hodín. Sirény bolo na mnohých miestach počuť ešte po desiatej hodine večer.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: TASR

Ako informovala Allianz – Slovenská poisťovňa, už na ďalší deň ráno obdržali hlásenia o vyše 150 škodách na súkromnom majetku a dvoch desiatkách poškodených vozidiel. Škody spôsobil nielen prívalový dážď, ale aj silné krupobitie a blesky. Najviac hlásení prišlo z Bratislavy, najmä z častí Rača a Ružinov, z Dunajskej Stredy, Malaciek a Nitry. A nové hlásenia určite budú pribúdať.

Je veľmi pravdepodobné, že už čoskoro sa začnú objavovať inzeráty na ojazdené vozidlá. Pozornosť zbystrite najmä vtedy, ak vozidlo pribudlo práve po 6. júni. Problém spočíva v tom, že opravu hradí poisťovňa iba z havarijného poistenia. Ak majiteľ havarijku nemá, buď si auto opraví za vlastné, alebo sa ho bude snažiť vyčačkať, navoňať a predať čo najrýchlejšie. Naša rada znie: skúšobná jazda je povinná a vždy si zavolajte skúseného mechanika. Nespoliehajte sa na „známeho, ktorý sa vyzná“. Nižšie uvádzame aspoň niekoľko tipov, ktoré by vám mohli pomôcť. A hoci náš článok si môže prečítať aj „poctivý predajca“, nejde o jediné miesta alebo problémy, ktoré dosvedčia zatopenie. Práve mechanik ich dokáže odhaliť.

Aktuálna hrozba: Ako sa správať počas búrky?

Jazdu počas búrky vodiči často nemajú ako trénovať. Skutočne silné prietrže mračien sa u nás vyskytujú len zriedkavo a na cestách je to vidieť. Mnohí šoféri majú za týchto okolností zlé návyky.
1. Zápach v kabíne

Prvým signálom, že s autom niečo nie je v poriadku, je nepríjemný zápach v kabíne. Voda na ceste totiž nie je čistá a ak nestíha kanalizácia, čo nastalo aj v Bratislave, môžu sa do vody dostať blato, piesok alebo odpadky. Skrátka všetko, čo nevonia práve najvábnejšie. Profesionáli, ktorí používajú modernú autokozmetiku, síce dokážu vyčistiť zatopený interiér tak, aby pôsobil novým a udržiavaným dojmom. Lenže špinavá voda prenikne do všetkých penových materiálov, z ktorých zápach neodstránite, nech sa snažíte akokoľvek. Prečo asi nefajčiar vždy rozpozná fajčiarske auto, i keď je čerstvo vytepované?

Ďalším varovným signálom je interiér voňajúci ako pojazdná parfuméria. Môže to naznačiť zúfalú snahu majiteľa zatajiť nevábny zápach. Jednoduchá pomoc: odstavte vozidlo do tieňa a naplno pustite klimatizáciu, aby sa kabína poriadne vychladila. Práve za studena totiž zápach naplno prerazí a nezabráni mu v tom ani cisterna voňavky. Na úplné odstránenie zápachu by bolo potrebné vymeniť všetky plasty, obklady, čalúnenia a izolácie v celom vozidle, vrátane motorového a batožinového priestoru. Lenže to stojí peniaze a majiteľ sa chce auta zbaviť čo najskôr a zarobiť čo najviac.

Na tomto interiéri nevidno, že auto bolo zatopené 8 fotografií v galérii Na tomto interiéri nevidno, že auto bolo zatopené Zdroj: Soňa Zverková

 

Už pri najmenšom podozrení, že predajca niečo tají, odporúčame navštíviť servis a požiadať o demontáž plastového obloženia, ktoré sa bežne nesníma, napríklad, z dverí alebo palubnej dosky. Ak bolo auto aspoň čiastočne pod vodou, za týmto obložením sa určite nájdu znaky zatopenia. Ďalšou možnosťou je demontáž palivovej nádrže, nakoľko medzi ňou a karosériou sa určite dajú odhaliť neklamné znaky prítomnosti kalnej vody.

2. Elektronika a elektroinštalácia

Všetko, čoho pomenovanie sa odvíja od „elektro“, sa skrátka s vodou neznesie. Nech sušíte auto akokoľvek dlho a dôsledne, voda poškodí plošné spoje. Riadiace jednotky síce možno kúpiť a vymeniť, musia sa však nanovo naprogramovať a ani to nedáva záruku spoľahlivosti. Navyše oprava býva niekedy tak drahá, že lacnejšie by vás vyšlo nové auto. Potenciálni kupci by si mali pozrieť poistkovú skrinku a kontakty v blízkosti riadiacich jednotiek. Zoxidované kontakty by mali okamžite rozoznieť vnútorný alarm. V takom prípade odporúčame od kúpy odstúpiť, nech sú cena a výzor auta akékoľvek.

Skontrolujte poistkovú skrinku. Skorodované kontakty (vpravo) sú dobrým signálom, že auto mohlo byť pod vodou 8 fotografií v galérii Skontrolujte poistkovú skrinku. Skorodované kontakty (vpravo) sú dobrým signálom, že auto mohlo byť pod vodou Zdroj: Soňa Zverková

 

Najčastejším signálom o zatopení je zanovitá elektronika, čo sa prejaví napríklad, pri ovládaní okien a rádia či podľa nepredvídateľného správania sa centrálneho uzamykania, ktoré z ničoho nič auto odomkne alebo zamkne. Na prístrojovej doske sa zas môžu chaoticky rozsvecovať kontrolky a práve na to slúži skúšobná jazda. Rozhodne nepostačí koliesko na dvore, ale choďte s autom von do premávky. Naviac do áut pribúdajú stále nové asistenčné systémy a teda aj zariadenia, ktoré môže voda poškodiť.

Je veľmi pravdepodobné, že sa rozsvieti kontrolka airbagu. Predávajúci totiž nikdy nevymení všetky airbagy, obvykle ponechá tie, ktoré voda nezasiahla, teda bočné alebo hlavové. Voda pritom nemusela zatopiť samotné airbagy, ale ich elektrické kontakty a riadiace jednotky sa pod hladinou ocitli takmer určite. Toto poškodenie môže spôsobiť zlyhanie airbagu v kritickej situácii alebo jeho samovoľné nafúknutie. Predstavte si, že vám airbag z ničoho nič vybuchne do tváre na diaľnici.

Rozdiel medzi bežným stavom palivového čerpadla (vľavo) a zatopeným 8 fotografií v galérii Rozdiel medzi bežným stavom palivového čerpadla (vľavo) a zatopeným Zdroj: Soňa Zverková

 

Oprava sa zväčša neopláca. Seriózne servisy takéto vozidlo spravidla nepríjmu a radšej poradia majiteľovi kúpu nového. Náklady na opravu toho zatopeného obvykle presiahnu cenu novšieho a hlavne nepoškodeného. Vyhrané nemajú ani majitelia starších vozidiel. Všetky autá zhruba od polovice 90. rokov majú najmenej jednu riadiacu jednotku, modernejšie ich majú aspoň desať a mnohé z nich sa nachádzajú pod sedadlami. No i keby boli umiestnené vyššie, väčšina kabeláže sa tiahne práve pod kobercami kabíny. Na „odpálenie“ elektroniky postačí, ak voda zaleje koberce.

3. Svetlomety

O zatopení vozidla môže svedčiť aj vlhkosť vo vnútri predných alebo zadných svetlometov. Nie je to pravidlo, keďže v jazdených vozidlách môže byť príčinou vlhkosti bežné opotrebovanie. Nech je to akokoľvek, voda sa dostane úplne všade. Majiteľ, ktorý sa chce zbaviť utopeného auta, môže síce „jazierka“ vypustiť navŕtaním ochranného krytu, no potenciálny kupec by pri bližšom pohľade mohol tento otvor odhaliť.

Pokiaľ bolo vozidlo pod vodou, v dolnej časti svetlometu môžete nájsť vyvŕtanú dierku 8 fotografií v galérii Pokiaľ bolo vozidlo pod vodou, v dolnej časti svetlometu môžete nájsť vyvŕtanú dierku Zdroj: Soňa Zverková

Navyše niektoré modely majú riadiacu jednotku priamo pod svetlometmi, čiže aj menšie množstvo vody systém vyskratuje. V praxi sa to obyčajne prejavuje opakovaným výpadkom svetiel, čo majiteľ neustále rieši kupovaním nových žiaroviek alebo reklamáciami v servise. Pokiaľ sa to stáva veľmi často, servis by mal preveriť stav riadiacej jednotky.

4. Motor a prevodovka

Ak sa voda dostala do motora, nemusí to byť automaticky katastrofa. Samozrejme za predpokladu, že majiteľ sa nesnažil hneď naštartovať. Po zaplavení sa do motora môžu dostať nečistoty, všetko závisí od jeho konštrukcie. Neriskujte a motor neštartujte. Nestlačiteľná voda s pieskom v kombinácii so snahou naštartovať zaručene pošlú váš motor do večných lovísk. Spojazdnenie motora nemusí byť veľký technický problém, no určite bude finančne aj časovo náročný, nakoľko sa musí úplne rozobrať, prečistiť, vysušiť, premazať a pretesniť.

 

V motorovom priestore možno nájsť viacero kovových častí, na ktorých sa po zatopení usadí korózia 8 fotografií v galérii V motorovom priestore možno nájsť viacero kovových častí, na ktorých sa po zatopení usadí korózia Zdroj: Soňa Zverková

Oveľa väčší problém súvisí s vyššie spomínanou elektronikou, ktorá riadi všetky kritické funkcie súvisiace s činnosťou motora. Prípadné zatopenie možno odhaliť po odmontovaní vrchného plastového krytu. Nečistoty z vody nájdete zväčša v menej prístupných častiach, na kovových dieloch sa zas usadí korózia.

Ďalším citlivým dielom je prevodovka, najmä automatická. Akonáhle sa voda dostane do automatickej prevodovky, je s najväčšou pravdepodobnosťou nenávratne stratená. Tento typ prevodovky máva obvykle najmenej päť riadiacich jednotiek a každá z nich stojí niekoľko stoviek eur. Pokiaľ má takto poškodené vozidlo uzatvorené havarijné poistenie, poisťovne uzatvárajú prípad ako totálnu škodu a vyplácajú poistné plnenie znížené o spoluúčasť.

5. Podvozok a riadenie

Podvozok sa opotrebúva aj bez pričinenia vody, preto by mal každý potenciálny kupec absolvovať skúšobnú jazdu. Voda zanecháva stopy na funkčnosti mechanických častí, najmä na riadení, nápravách a tlmičoch, napríklad, ak sa dostane do posilňovača, riadenie je tuhšie, horšie reaguje a neraz vydáva rôzne pazvuky. Ak máte podozrenie, vyskúšajte si rovnaký model u iného predajcu. To vám umožní porovnať riadenie aj celkové jazdné vlastnosti.

Mimoriadne citlivý na vodu je posilňovač riadenia, ktorý je kritický pre bezpečnosť. Ak sa dovnútra dostane vlhkosť a s ňou korózia, riadenie príde o hladký chod. Začne sa zadrhávať. V extrémnom prípade môže dôjsť až k jeho zablokovaniu a dôsledky azda nemusíme popisovať. Pokiaľ sa voda dostane do oleja, výrazne sa zníži účinnosť a presnosť riadenia. To sa v praxi môže prejaviť neriadeným výkyvom kolies do strán, hoci vodič drží volant rovno.

Už pri najmenšom podozrení odporúčame odviezť vozidlo do servisu a nechať skontrolovať podvozok na zdviháku alebo v montážnej jame 8 fotografií v galérii Už pri najmenšom podozrení odporúčame odviezť vozidlo do servisu a nechať skontrolovať podvozok na zdviháku alebo v montážnej jame Zdroj: Soňa Zverková

Nápravy bývajú ošetrené okrem iného mazivami, avšak čiastočky piesku či prachu vo vode majú výrazne abrazívne účinky. Inými slovami, fungujú ako veľmi účinný brúsny papier. A pokiaľ sa s vozidlom jazdilo bez predchádzajúceho ošetrenia, účinok tohto prírodného šmirgľa sa znásobí. V extrémnom môže viesť až k mechanickému poškodeniu, napríklad zlomeniu nosného ramena či niektorého čapu.

Už pri minimálnom podozrení odporúčame vozidlo pristaviť do servisu a nechať na zdviháku alebo v montážnej jame skontrolovať podvozok. Podvozok síce zvykne tak či tak korodovať, ak však auto dlho stojí alebo bolo zatopené, býva výrazne hrdzavejší a aj dvojročné auto bude zospodu vyzerať ako desaťročné.

Kúpa jazdenky: Na čo máte v autobazáre nárok

VAŠA TÉMA   Pri kúpe ojazdeného vozidla je riziko skrytej technickej chyby veľké. Podľa Súdneho dvora EÚ do šiestich mesiacov od kúpy padá zodpovednosť za neuvedenú poruchu na predajcu. Kupujúci...

Tip na záver

Odporúčame nebrať prípadné chyby na ľahkú váhu, nech je auto akokoľvek krásne, navoňané a vyleštené. Spozornite najmä vtedy, ak ide o „výhodnú“ kúpu z oblastí postihnutých záplavami či prívalovými dažďami, aké nastali tento týždeň v Bratislave a okolí. Odstúpte od kúpy už pri najmenšom podozrení, že auto bolo hoci len čiastočne pod vodou. Pokiaľ vám výhodný inzerát predsa nedá spať, rozhodne pred vyplatením svojich ťažko zarobených alebo požičaných peňazí navštívte dôveryhodný servis alebo stanicu technickej kontroly a povedzte o svojom podozrení. Mechanici aj technici STK už budú vedieť, čo a kde majú hľadať.

Súhrn najčastejších znakov zatopenia 8 fotografií v galérii Súhrn najčastejších znakov zatopenia Zdroj: Autobild.sk

Na záver malá rada pre tých, ktorí sa auta zbaviť nechcú. Nikdy vozidlo neštartujte, ani sa o to nepokúšajte. Elektroinštalácia nie je s vodou veľký kamarát a hoci ste presvedčení, že všetko dostatočne vyschlo, zoxidované kontakty a zostatková vlhkosť vyskratujú celý systém. Ak chcete auto zachrániť, odťahová služba nebude v porovnaní s plánovanými opravami veľká položka. Radšej vozidlo odvezte do servisu, nech elektroinštaláciu dôkladne vysušia, skontrolujú a vymenia všetko potrebné. 

V tejto súvislosti upozorňujeme, že motoristi sa zatiaľ nemusia obávať nového zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorý ustanovuje povinnosť nechať auto opraviť v certifikovanom servise, ak sa pri nejakej udalosti poškodí kritický diel. Táto povinnosť platí až od roka 2020, takže nateraz môžete auto nechať opraviť hocikde. Je však viac ako pravdepodobné, že po roku 2020 už aj zaplavené autá budete môcť opraviť iba v certifikovanom servise.


Najnovšie články
Nová Kia Ceed: Stvorená na obraz Európana

Najmenšie SUV americkej značky má kontroverzný dizajn a priestorom neohúri, ale disponuje dobrým podvozkom i motorom.

Test Ford EcoSport: Fiesta na steroidoch

Švédsky sedan debutoval v americkom Charlestone, kde ho automobilka začína vyrábať. Jeho modelová paleta bude benzínovo-elektrická.

Volvo S60: Krásavec bojkotujúci naftu

Volkswagen len tento týždeň zaplatil miliardovú pokutu v súvislosti s dieselgate a už si na časť z tohto koláča robia zálusk viaceré spolkové krajiny. Aké sú...

VW zaplatil miliardu, každý ju chce

Vzácne vozidlo pravdepodobne vzbĺklo vinou chybného ventilu palivového systému, zachovaná zostala iba jeho predná časť.

Ford GT: Pýcha značky zhorela do tla

Český automobilový priemysel zaznamenal rekordný minulý rok, keďže sa vyrobilo vyše 1,4 milióna nových áut. Pochopiteľne sa to odrazilo aj na zárobkoch...

Česi vlani vyrobili rekordný počet áut

Malý japonský off-road sa drží klasického receptu, okrem retro vzhľadu má rebrinový rám, pohon štyroch kolies a redukčnú prevodovku.

Suzuki Jimny: Prvé oficiálne fotografie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×