Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina z nich uspela.
26 5 príspevkov 25.05.2018 / Soňa Zverková

Zákony vo všetkých európskych krajinách vyžadujú používanie autosedačiek pri preprave detí. Nie je však autosedačka ako autosedačka, kvalitatívne aj cenové rozdiely môžu byť veľké. Pritom nie vždy rozhoduje cena, aj drahé môžu byť nekvalitné a naopak. Autokluby ADAC a ÖAMTC tento rok otestovali celkovo 23 modelov a potešujúca správa znie, že väčšina prešla testom so cťou. Prepadli tri, z nich jedna katastrofálne.

Ilustračná snímka 26 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: ÖAMTC

Bezpečnosť a obsah škodlivín boli najdôležitejšími faktormi, ktorým sa jednotlivé značky odlišovali. Hoci ani jedna autosedačka neskončila s hodnotením „veľmi dobrá“, až 17 modelov v teste uspelo so známkou „dobrá“. Najväčšou slabinou u väčšiny z nich bola kategória ergonómia a konkrétne vysoké nároky na priestor vo vozidle. Inými slovami, zaberali priveľa miesta. Dve sedačky získali hodnotenie „uspokojivá“ a jedna „podmienene odporúčaná“.

Spomedzi testovaných modelov tri prepadli, i keď dve z bezpečnostného hľadiska dosiahli dobré výsledky. Do červeného poľa „neodporúčaných“ ich posunul obsah nebezpečných látok v poťahoch. Sedačka Jané Gravity obsahovala väčšie množstvo naftalínu, ktorý by mohol mať karcinogénne účinky. V prípade modelu Avionaut Ultralite kluby zistili príliš vysokú koncentráciu protipožiarneho prostriedku TCPP.

Fámy o autosedačkách: Aká je skutočná pravda?

Bezpečnosť dieťaťa v aute je prvoradá pre každého rodiča bez ohľadu na to, či zákon použitie sedačiek prikazuje alebo nie. Ako však vybrať správnu a podľa čoho? Ponúkame niekoľko užitočných rád...

Jeden model – Concord Ultimax i-Size – sa pri nárazovom teste rozpadol na viacero kusov, dieťa by zostalo v podstate bez ochrany. Výrobca si vzal výsledky testu k srdcu a medzičasom oznámil zastavenie výroby tejto sedačky.

 

>>> Detailný prehľad sedačiek podľa veku dieťaťa nájdete v galérii <<<

 

Zaujímavosťou je otestovanie úplne prvej sedačky s vlastnými airbagmi umiestnenými v ramenných chráničoch v bezpečnostnom páse. Ide o model Maxi-Cosi Axissfix Air. Airbag sa do bezpečnostného režimu aktivuje po upevnení sedačky systémom Isofix. Zabudovaný senzor rozpozná náraz a nafúkne airbag. Výsledky testu dali údajom výrobcu za pravdu. V porovnaní s Axissfixom z roka 2015 (bez airbagu) sa sily pôsobiace na krk a hlavu figuríny v závislosti od jej veľkosti znížili o 15 až 50 percent.

Čo sa hodnotilo

Hlavnými kritériami pri hodnotení autosedačiek bola bezpečnosť, manipulácia, ergonómia a pochopiteľne obsah škodlivín. V otázke bezpečnosti sa simuloval čelný a bočný náraz, poloha bezpečnostného pásu a stabilita pri upevnení na sedadlo vozidla. V disciplíne ergonómia a manipulácia bola dôležitá jednoduchosť, ktorá znižuje riziko nesprávnej montáže sedačky. Dieťa by sa navyše v sedačke malo cítiť pohodlne. Poslednou dôležitou kategóriou boli škodlivé látky. Preverovali sa všetky časti sedačky, s ktorými prichádza dieťa do kontaktu. Hľadali sa pritom stopy zmäkčovadiel, ťažkých kovov a ochranný prostriedkov proti vznieteniu. S výnimkou dvoch modelov, ktoré sa ocitli v červenom poli, všetky ostatné sedačky v tejto kategórii uspeli.

V ktorých autách sa deti odvezú najpohodlnejšie?

Posadiť tri deti vedľa seba nie je možné do každého auta. Švajčiarski experti z TCS vo svojom pravidelnom teste zisťovali, ktoré vozidlá sú ideálne pre početnejšie rodiny.

Čo je i-Size?

Sedačky i-Size prišli s európskou normou ECE R129, ktorá má zlepšiť bezpečnosť dieťaťa vo vozidle. Od doterajších noriem sa certifikácia i-Size odlišuje v troch zásadných bodoch. Azda najdôležitejším je požiadavka, že sedačka musí uspieť pri bočnom náraze. Druhá požiadavka podstatne zjednodušuje výber sedačky, nakoľko sa už nerozdeľuje podľa hmotnosti dieťaťa, ale jeho veľkosti. Sedačky s certifikáciou i-Size musia byť vhodné pre prepravu detí do veku 15 mesiacov v orientácii proti smeru jazdy. Treťou požiadavkou je povinná podpora systému Isofix, čím sa výrazne znižuje riziko nesprávnej montáže a teda aj ohrozenia dieťaťa pri nehode.

Výsledky testu 26 fotografií v galérii Výsledky testu Zdroj: ÖAMTC

Výsledky testu 26 fotografií v galérii Výsledky testu Zdroj: ÖAMTC

 

>>> Detailný prehľad sedačiek podľa veku dieťaťa nájdete v galérii <<<

 


Najnovšie články
Nová Kia Ceed: Stvorená na obraz Európana

Najmenšie SUV americkej značky má kontroverzný dizajn a priestorom neohúri, ale disponuje dobrým podvozkom i motorom.

Test Ford EcoSport: Fiesta na steroidoch

Švédsky sedan debutoval v americkom Charlestone, kde ho automobilka začína vyrábať. Jeho modelová paleta bude benzínovo-elektrická.

Volvo S60: Krásavec bojkotujúci naftu

Volkswagen len tento týždeň zaplatil miliardovú pokutu v súvislosti s dieselgate a už si na časť z tohto koláča robia zálusk viaceré spolkové krajiny. Aké sú...

VW zaplatil miliardu, každý ju chce

Vzácne vozidlo pravdepodobne vzbĺklo vinou chybného ventilu palivového systému, zachovaná zostala iba jeho predná časť.

Ford GT: Pýcha značky zhorela do tla

Český automobilový priemysel zaznamenal rekordný minulý rok, keďže sa vyrobilo vyše 1,4 milióna nových áut. Pochopiteľne sa to odrazilo aj na zárobkoch...

Česi vlani vyrobili rekordný počet áut

Malý japonský off-road sa drží klasického receptu, okrem retro vzhľadu má rebrinový rám, pohon štyroch kolies a redukčnú prevodovku.

Suzuki Jimny: Prvé oficiálne fotografie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×