Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Hyundai Kona: Aký je život s exotom?

FOTO
Pri SUV segmentu B sa ako hlavná výčitka často skloňuje fakt, že nedisponujú pohonom všetkých kolies. Neplatí to vo všetkých prípadoch. Testovanému modelu Hyundai Kona z hľadiska pohonnej sústavy na prvý pohľad nemožno vyčítať nič.
66 13 príspevkov 22.05.2018 / Filip Kadlečík

Športovo-úžitkové automobily segmentu B sú záležitosťou najnovších módnych trendov. Motoristický rok 2017 patril práve tejto kategórii, z ničoho nič sa v nej totiž objavilo množstvo serióznych hráčov a nových mien, ktoré sa chcú pobiť o dominanciu v rámci ambicióznej skupiny.

Hyundai do SUV segmentu B vypustil hráča, ktorý rozhodne má čo povedať 66 fotografií v galérii Hyundai do SUV segmentu B vypustil hráča, ktorý rozhodne má čo povedať Zdroj: Filip Kadlečík

K sľubným nováčikom patrí aj Hyundai Kona, ktorý hneď pri svetovej premiére zaujal svojim neortodoxným vzhľadom. Jeho imidž exota pritom nie je len záležitosťou exteriéru. Pod jeho kapotou sa skrýva silná prepĺňaný jedna-šestka, má pohon všetkých kolies a modernú sedemstupňovú dvojspojku. Ako sa s touto kombináciou žije?

Treba si ho pozrieť na vlastné oči

Musíme priznať, že po veľkom debute nám Hyundai Kona do oka hneď na prvý pokus nepadol. Na fotografiách vyzeral príliš extrovertne, navyše nasledoval aktuálny trend delených predných svetlometov či masívneho oplastovania karosérie. Názory však zaryto nemení len hlupák a aj my sme ochotní priznať, že živé zoznámenie náš názor poopravilo.

Kona je naživo nižšia a širšia, než sa zdá na fotografiách 66 fotografií v galérii Kona je naživo nižšia a širšia, než sa zdá na fotografiách Zdroj: Filip Kadlečík  

Hlavnou črtou Kony je totiž fakt, že je široká a pomerne nízka. V porovnaní s Tucsonom je užšia len o 50 mm, no nižšia až o 110 mm. Už samotné väčšie SUV rodiny Hyundai má pekné proporcie, vďaka opticky širšiemu postoju však Kona vyzerá ešte atraktívnejšie. Navyše, vrchná časť predných svetlometov je veľmi efektná, spodná zasa funkčná - LEDky svietia na výbornú.

Pravdou je, že Kona by bez svojho mohutného oplastovania stratila kus charakteru. Aj vďaka jeho odvážnemu tvarovaniu a kombinácii s výrazným oranžovým lakom totiž pôsobí agilne a športovo. Profil vozidla je až na spomínané ochranné prvky pomerne jednoduchý, muziku tu tvrdia len dvojtónové 18” disky kolies, karosárske prelisy a opticky klesajúca strecha s efektne znázorneným D-stĺpikom.

Aj z profilu vyzerá malé SUV svalnato a agilne 66 fotografií v galérii Aj z profilu vyzerá malé SUV svalnato a agilne Zdroj: Filip Kadlečík

Zadná časť až nápadne pripomína prednú - má úzke koncové svetlá doplnené ďalším segmentom obsahujúcim smerovky, žiarovky osvetľujúce cestu pri cúvaní a reflexné plochy. Výrazné oplastovanie sa k slovu dostalo aj tu, v kontraste s úzkymi diódovými svetlami vyzerá štýlovo. Kona síce na prvý pohľad nemusí pôsobiť extrémne príťažlivo, hlbšie skúmanie však odhalí, že jej dizajn je premyslený a Hyundai sa za neho rozhodne nemusí hanbiť.

Nečakaný konzervativizmus

Po nastúpení do kabíny si človek všimne, že tu je v porovnaní s exteriérom všetko podstatne klasickejšie a konzervatívnejšie. Zdá sa, akoby sa dizajnéri značky vybláznili na vonkajšom vzhľade a potom sa s čistou a pokojnou hlavou pustili do tvorby interiéru.

Interiér vyhral aj ocenenie v súťaži o najkrajšie kabíny roka, my sa tomu až tak nedivíme, je spracovaný naozaj na vysokej úrovni 66 fotografií v galérii Interiér vyhral aj ocenenie v súťaži o najkrajšie kabíny roka, my sa tomu až tak nedivíme, je spracovaný naozaj na vysokej úrovni Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by sa vám náhodou aj Kona z hľadiska dizajnu nepáčila, určite jej dajte šancu ešte aspoň kvôli interiéru. Ten je totiž veľmi príjemný. Najmä vo vyhotovení Style s niekoľkými príplatkami ide o modernú kabínu plnú kvalitných materiálov. Áno, nájdu sa tu aj tvrdé plasty, nie sú však použité na miestach, kde by vám to reálne mohlo výraznejšie prekážať.

Veľmi oceňujeme, že za volantom Kony si človek rýchlo nájde svoju obľúbenú polohu a podobne ako v menšom Stonicu od Kie, aj tu je z posedu cítiť akýsi športový nádych. Okrem príplatkových odvetrávaných a vyhrievaných sedadiel s dostatočným bočným vedením za to rozhodne môže aj volant, ktorý má kvalitný povrch a ešte lepšie tvarovanie. Jeho hrubý veniec padne do ruky excelentne, rovnako dobrá je aj práca s multifunkčnými tlačidlami.

Jedným z najväčších prekvapení bol hudobný prejav audiosústavy Krell - osem reproduktorov tu hrá výborne 66 fotografií v galérii Jedným z najväčších prekvapení bol hudobný prejav audiosústavy Krell - osem reproduktorov tu hrá výborne Zdroj: Filip Kadlečík

Digitálnu prístrojovú dosku tu zatiaľ hľadať netreba, pomerne veľký TFT displej umiestnený medzi analógovými budíkmi však plní svoju funkciu dostatočne. Hyundai je známy tým, že ako jeden z mála umožňuje ovládanie infotainmentu na cetrálnom displeji priamo z volantu.

Najkrajší interiér v aute: Ktorému modelu patrí?

Interiér, jeho kvalita, vypracovanie a ergonómia sú jednou z kľúčových vlastností automobilu. Pri kúpe potenciálnych majiteľov neraz ovplyvňuje viac než deklarovaná spotreba či jazdné parametre...

Vytáčanie čísla je tu teda prirodzené a bezproblémové, nevadí nám ani fakt, že sa to nedeje, tak ako býva zvykom, práve prostredníctvom menšej jednotky umiestnenej v prístrojovej doske. Tá tu má najmä informačnú funkciu.

Hyundai Kona má už teraz veľkú časť asistentov, ktoré budú čoskoro vo vozidlách povinné 66 fotografií v galérii Hyundai Kona má už teraz veľkú časť asistentov, ktoré budú čoskoro vo vozidlách povinné Zdroj: Filip Kadlečík

Ak si priplatíte za variant Style, môžete sa tešiť aj na podarený head-up displej. Milým detailom je fakt, že si možno nastavovať jeho farebnosť tak, aby vám ladila s interiérom i exteriérom auta. Hlúposť, ale poteší. Oveľa viac by však na nás zapôsobilo, ak by sa head-up displej premietal na čelné sklo. Hyundai totiž ešte zostáva pri lacnejšom plastovom štíte.

Infotainment je kórejskou klasikou, ktorú dne nájdete naprieč celým portfóliom Hyundaiu aj Kie. Ide o podarený systém s adekvátnym rozlíšením a rýchlou odozvou. To isté viac-menej platí o paneli klimatizácie a tlačidlách, ktoré s ním súvisia.

V niečom triumfuje, inde zaostáva

Radiacu páku tu podobne ako v modeli i30 obopína niekoľko tlačidiel. V našom prípade sa po bokoch voliča smeru jazdy nachádza aj tlačidlo odvetrávania sedadiel. Táto funkcia je počas teplých letných dní na nezaplatenie. Samotná páka do ruky padne dobre, voči nej či jej kulise nemáme výhrady.

Batožinový priestor patrí v rámci kategórie k priemeru 66 fotografií v galérii Batožinový priestor patrí v rámci kategórie k priemeru Zdroj: Filip Kadlečík

Nič nenamietame ani proti samotnému stvárneniu palubovky a interiéru celkovo. S príplatkovým balíkom je totiž obšitý oranžovou niťou, resp. obložený dekormi rovnakej farby. Efektné, no ešte nie gýčové riešenie. Z hľadiska priestoru Kona jemne pokrivkáva, prekoná ju napríklad aj menšia Arona.

Test Hyundai i30 N: Najlepší Nováčik?

Nová divízia kórejskej značky štartuje veľkolepo, jej prvý sériový produkt sa smelo môže rovnať s ostrieľanými nabrúsenými hatchbackmi.

Priemerne vysoký vodič si za seba síce sadne, nie však s veľkou rezervou. Miesto nazvyš vám pri ceste do zahraničia pravdepodobne nezostane ani v kufri, ktorý má objem “len” 361 litrov. Konkurencia v tejto disciplíne Konu poráža. Inak sa však Hyundai môže konkurencii smelo pozerať priamo do očí. Z hľadiska exteriéru i interiéru je podarený, koniec-koncov, svedčí o tom aj ocenenie odbornej poroty.

Tuhosť, štvorkolka a dvojspojka

Málokto by to na Konu povedal, no toto SUV segmentu B dokáže byť prekvapivo zábavné. Má pomerne tuhý podvozok, ktorý však nie je prehnane tvrdý a uskákaný. Odladený je na výbornú, aj keď väčší dôraz sa tu určite kládol na dobré jazdné vlastnosti, než na absolútny komfort. Ani z hľadiska pohodlia však Kona nesklame, len vás o nedokonalostiach vozovky bude informovať o niečo častejšie, než je zvykom.

Zadok sa až prekvapivo presne drží receptu prednej časti, všimnite si, že jednotlivé segmenty svetiel sú umiestnené viac-menej rovnako 66 fotografií v galérii Zadok sa až prekvapivo presne drží receptu prednej časti, všimnite si, že jednotlivé segmenty svetiel sú umiestnené viac-menej rovnako Zdroj: Filip Kadlečík

Podobne ako Hyundai i30 Fastback, aj Kona je ladená smerom k tuhosti a agilite. Oceníte to najmä pri rýchlej jazde okreskami. Tie športovo-úžitkový Hyundai reže s chuťou, ktorú by ste od neho nečakali. Nečudujeme sa, že Kórejcom sa podarilo stvoriť vynikajúce i30 N, veď už aj ich “obyčajné” SUV jazdí až prekvapivo dobre.

Daňou za výborné vlastnosti na spevnenom povrchu je utrmácanejšia jazda po kamienkových poľných cestách s častými ostrými výmoľmi, tam treba ubrať plynu a automobil trochu šetriť. Na druhú stranu, vo vyšších rýchlostiach začína podvozok fungovať aj tam a vďaka pohonu všetkých kolies si na šotoline užijete trochu hriešnej pretáčavej zábavy, ktorá na bežné cesty nepatrí.

18 66 fotografií v galérii 18" ráfiky automobilu sedeli ako uliate, ak ale chcete vyšší komfort, pokojne siahnite aj po menšom priemere Zdroj: Filip Kadlečík

Pohon všetkých kolies je v porovnaní s konkurentmi jednou z najväčších devíz Kony. Veľmi dobre funguje aj na blate a určite vás z akých-takých problémov zvládne “vysekať” aj v snehu. Vo všeobecnosti je na neho spoľah a Kona so svetlou výškou 177 mm, ktorá ju v rámci segmentu zaraďuje medzi najvyššie modely, by teda nemala byť terčom posmeškov o akomsi pseudo-SUV.

Test Kia Stonic 1.6 CRDi: Oplatí sa viac než Rio?

Kia Stonic je zástupcom vlny nových modelov, ktoré patria do automobilového segmentu B. Na prvý pohľad sa zdá, že od menšieho Ria toto SUV odlišuje len vyššia cenovka. Je to však naozaj tak, alebo sa...

Dvojspojková sedemstupňová samočinná prevodovka tu funguje výborne. Má svoje klasické chyby - jemne oneskorenú reakciu na plynový pedál či poskakovanie pri jemnom pohýňaní, inak je však na ňu spoľah a ak ju neprekvapíte, radí rozumne. Nie je nám celkom jasné, prečo v Kone chýbajú krídielka na manuálne radenie pod volantom. Keď už by sme autu dali výkonný motor, schopný podvozok, samočinnú radiacu skriňu a pohon všetkých kolies, bolo by na mieste môcť meniť rýchlosti aj priamo na volante.

Chýba tu zlatá stredná cesta

Agregát 1.6 T-GDi ladený na 130 kW (177 k) a 265 Nm robí z Kony serióznu raketku. Na stovke je v priebehu 7,9 sekundy a zrýchli až na 205 km/h. Akcelerácia je pocitovo výrazná najmä pri rýchlych rozjazdoch z miesta, kedy sa pod plynom k slovu dostane pohon všetkých kolies, pneumatiky s rozmerom 235/45 R18 sa zahryznú do asfaltu a extravagantný Hyundai vystrelí kupredu.

Výkonný motor má z nášho pohľadu len dve chyby, tie však stačia na to, aby sme túžili po prítomnosti agregátu 1.4 T-GDi 66 fotografií v galérii Výkonný motor má z nášho pohľadu len dve chyby, tie však stačia na to, aby sme túžili po prítomnosti agregátu 1.4 T-GDi Zdroj: Filip Kadlečík

S autom, ktoré s plnou komfortnou i technologickou výbavou váži menej než pol tony, dokáže 130 kW prepĺňanej jedna-šestky spraviť divy. Predbiehanie tu v podstate ani nie je adrenalínom, ale úplne bežným úkonom, ktorý Hyundai poslušne vykoná. Nebyť jedného zásadného a jedného menšieho nedostatku, išlo by o vynikajúcu motorizáciu.

Prvým, a síce menším, zo spomínaných zádrhelov je zvuk agregátu. V otáčkach znie pomerne dravo a miestami i hutne, my však máme výhrady voči hluku produkovanému v nižšom spektre otáčkomera. Z motora sa totiž ozýva zvláštny rapotavý zvuk, na ktorý si asi treba len zvyknúť. Zistili sme totiž, že ide o prirodzený prejav daného agregátu. V každom prípade pôsobí, minimálne počas prvých týždňov spolužitia, rušivo.

Na komplikovanú prednú časť sa dá zvyknúť veľmi rýchlo 66 fotografií v galérii Na komplikovanú prednú časť sa dá zvyknúť veľmi rýchlo Zdroj: Filip Kadlečík

Druhým háčikom je spotreba motora. Ak s ním plánujete jazdiť tak, ako sa na motor s výkonom 130 kW patrí, teda nie defenzívne, nečakajte, že jeho kombinovaný apetít klesne pod hranicu 9,0 l/100 km. Výrobca pre neho udáva oficiálnu hodnotu na úrovni 6,7 l/100 km, tá je však od reality vzdialená na míle.

Test Volkswagen T-Roc 1.5 TSI: Nahradí aj Golf?

Volkswagen postavil SUV, ktoré spolu s Arteonom či Touaregom má byť začiatkom novej a imidžovej éry značky. Môže však vôbec súperiť s legendárnym Golfom, od ktorého sa zasa až tak nelíši?

Samozrejme, s Konou sa dá jazdiť aj tak, aby spotrebovala menej. Na vidieku sa nám pri pokojnom cestovaní podarilo údaje automobilky podliezť o jeden deciliter, na diaľnici i vidieku však treba rátať s cifrou ďaleko presahujúcou hranicu 8,0 l/100 km. Ak sme nohu na plynovom pedále držali na uzde, vedeli sme v kombinovanom režime jazdiť za 7,6 l/100 km. Potom však výkonný agregát pod kapotou akosi stráca zmysel.

Plastové lemovanie karosérie je skutočne výrazné a zasahuje do rôznych karosárskych častí 66 fotografií v galérii Plastové lemovanie karosérie je skutočne výrazné a zasahuje do rôznych karosárskych častí Zdroj: Filip Kadlečík

Práve preto sme presvedčení o tom, že v portfóliu Kony zúfalo chýba ešte jeden motor, ktorý by z nej mohol spraviť predajný hit. Ak by sa SUV dodávalo aj so štvorvalcom 1.4 T-GDi, išlo by o vynikajúcu kombináciu. Tento agregát je totiž stále pomerne výkonný, ale zároveň aj úsporný a tichý. K športovo-úžitkovému Hyundaiu segmentu B by nám pasoval viac, než napríklad ostrejšia jedna-šestka.

Obmedzená ponuka

S absenciou agregátu 1.4 T-GDi súvisia aj naše ponosy smerom ku cenníku automobilu. My sme mali k dispozícii verziu nacenenú na 27 590 eur, čo na tento segment rozhodne nie je málo. Na druhú stranu treba vyzdvihnúť prítomnosť moderných asistenčných systémov ako je sledovanie mŕtveho uhla či systém určený na upozornenie pred blížiacimi sa vozidlami pri cúvaní.

Hyundai naďalej zostáva pri hardvérovom ovládaní infotainmentu, čo sa nám páči 66 fotografií v galérii Hyundai naďalej zostáva pri hardvérovom ovládaní infotainmentu, čo sa nám páči Zdroj: Filip Kadlečík

Za 27 590 eur okrem toho dostanete automobil s pekným a pohodlným interiérom, solídnym podvozkom, modernou dvojspojkou, výkonným motorom a pohonom všetkých kolies. Aj tak by sa nám však páčila iná politika. Napríklad taký head-up displej, ktorý tvorí bežne príplatky na úrovni stoviek eur, je tu v rámci výbavy. Práve ten by sme si možno radi odpustili, Hyundai to však neumožňuje.

Test Citroën C3 Aircross: Rozum kričí “Áno!”

Citroën ide svojim najnovším malým SUV, modelom C3 Aircross, tak trochu proti prúdu. Nesnaží sa o drsný a dynamický dizajn, športový posed či výborné jazdné vlastnosti. Tu sa od začiatku hľadelo...

Základná suma 14 490 eur za Konu vyzerá lákavo. Ak však chcete tú najlepšiu výbavu, treba rátať prinajmenšom s ďalšími desiatimi tisíckami. Ako sme už povedali, nejde o katastrofálne prestrelenú cenu, no Hyundai by mohol predať viac týchto SUV, ak by klientom ponúkol väčšiu slobodu pri výbere výbavy či motorizácie.

Ako sa žije s exotom?

Hyundai Kona 1.6 T-GDi je vskutku exot a to aj v rámci kategórie, ktorá je plná štýlových a vozidiel. Páči sa nám však, že ide len o akúsi vonkajšiu vrstvu automobilu. Kona nestavia šance na úspech len na fakte, že je iná a imidžová, to ani náhodou.

Kona zaujme, či už vzhľadom, dobrými jazdnými vlastnosťami, pohonom všetkých kolies, alebo výkonným motorom 66 fotografií v galérii Kona zaujme, či už vzhľadom, dobrými jazdnými vlastnosťami, pohonom všetkých kolies, alebo výkonným motorom Zdroj: Filip Kadlečík

Koniec-koncov totiž ide o jedno poctivé auto, ktoré je jazdecky i technologicky vyspelé, ponúka moderný a komfortný interiér, no a do vienka navyše dostalo výrazný imidž. Pri Kone si však vieme predstaviť X-iných dôvodov, než je samotný dizajn, prečo by sme si ju kúpili. Samozrejme, sú tu aj spomínané negatíva, no pozitíva v tomto prípade prevažujú.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 591 cm3
Max. výkon
130 kW/177 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
265 Nm
pri otáčkach
1 500 - 4 500/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 165 mm
Šírka
1 800 mm
Výška
1 550 mm
Rázvor náprav
2 600 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 421 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 496 kg
Užitočná hmotnosť
489 kg
Celková hmotnosť
1 910 kg
Objem batožinového priestoru
361/1 143 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,7 l/100 km
Mesto - počas testu
8,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,9 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
153 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 14 490 €
Základná cena verzie
od 24 490 €
Cena testovaného exemplára
27 590 €

Najnovšie články
Rolls-Royce Phantom: Dokonalá symbióza

Päťdverový hatchback mierne narástol a je štylisticky ovplyvnený väčšími súrodencami, vrcholný variant má dosahovať výkon 147 kW (200 k).

Audi A1: Drobec dostal nabrúsenú fazónu

Farmári z viacerých regiónov Slovenska smerujú do Bratislavy tromi trasami: z Michaloviec, Námestova a Veľkého Medera. Hoci polícia avizovala niektoré...

Protest farmárov: Obrňte sa trpezlivosťou

Automobilka v týchto dňoch odhalila tretí variant crossoveru, pre ktorý bude ponúkať dva akumulátory. Pôjde o najrýchlejšieho člena modelového radu.

Niro na elektrinu: Kedy príde do predaja?

Volkswagen potvrdil, že v súvislosti s vyšetrovaním emisného škandálu vyšetrovatelia zadržali šéfa Audi Ruperta Stadlera.

Dieselgate: Šéfa Audi zadržala polícia

Superšporty vyrábajú výlučne prestížne automobilky. Čo keby však majú takéto autá v ponuke aj bežné značky? Mohli by vyzerať napríklad takto.

7 bežných áut v podobe luxusných superšportov

Aféra dieselgate síce ešte ani zďaleka nekončí, no minimálne podľa predajných čísiel sa zdá, že Volkswagen sa z najhoršieho otriasol. V máji predal viac áut...

VW sa otriasol, jeho predaj stúpa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×