Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kamery v autách: Padol zlomový verdikt súdu

Používanie autokamier a najmä prípustnosť záznamu ako dôkazu je v európskych krajinách stále sporné. Postupne sa však začína situácia vyjasňovať. Padol už i zásadný verdikt súdu.
1 61 príspevkov 16.05.2018 / Soňa Zverková

Autokamery sa tešia čoraz väčšej obľube a zjavne nielen u nás, ale aj v Nemecku. Doteraz je však ich používanie ako dôkazu pri dopravných nehodách vo viacerých krajinách veľmi sporné, najmä v súvislosti s ochranou osobných údajov a súkromia. Minimálne v Nemecku sa situácia vyjasnila, nakoľko presne v tejto veci včera, 15. mája, rozhodol Spolkový súdny dvor.

Ilustračná snímka

Podľa jeho rozhodnutia sú zábery z autokamier prípustné v procesoch v súvislosti s dopravnými nehodami. No nebude to až tak jednoduché. Sudcovia totiž bezdôvodné dlhodobé filmovanie naďalej považujú za trestné, preto sa záznamy nesmú používať v občianskych sporoch. Rozhodnutie nemeckého súdneho dvora tak zjednocuje postup súdov nižších inštancií, ktoré sa doteraz stavali k používaniu záberov z autokamier rôznym spôsobom.

V čom vlastne spočíva problém? Skupiny z oblasti ochrany dát a súkromia sa obávajú trvalého a plošného sledovania. Nemecký zákon o ochrane osobných údajov totiž hovorí, že „pozorovanie verejne dostupných priestorov s pomocou opticko-elektronických zariadení je neprípustné, ak nejde o plnenie úloh verejných inštitúcií, dodržiavanie domového práva alebo o zabezpečovanie oprávnených záujmov pre konkrétne účely“. To znamená, že tu proti sebe stojí záujem poškodeného zdokumentovať situáciu pre možné odškodnenie a právo jednotlivca voľne sa pohybovať na verejnosti bez strachu, že sa bezdôvodne a nechcene stane objektom video sledovania.

Autokamery: Extrémne pokuty a aj dôkaz neviny

Autokamery sú medzi motoristami čoraz obľúbenejšie, nakoľko v sporných prípadoch nehody dokážu byť svedkom viny či neviny. Spája sa s nimi však aj niekoľko rizík a v niektorých prípadoch aj extrémne...

Čo na to polícia, súdy a autokluby?

Podobne ako u nás, aj v Nemecku je zakázané nahrávať zábery na internet. Hoci motoristi majú právo kúpiť a používať autokamery, zverejňovanie záberov, na ktorých sú nezainteresované osoby alebo ich majetok, je zakázané. „To porušuje osobné práva. Dotknutá osoba môže získať voči autorovi záberu súdny zákaz,“ povedal odborník na dopravné právo Andreas Krämer z Nemeckého združenia advokátov (DAV).

Na rozdiel od súdov nemecká polícia podporuje používanie autokamier, ktoré v rámci správneho konania zvyšujú vyhliadky vodiča na úspech. „Kamery môžu slúžiť ako dôkaz dopravných deliktov, ako nátlak či ohrozovanie, ktoré sa doteraz riešili výlučne cez nedostatočné dôkazy vo forme výpovedí a spomienok obetí,“ hovorí Sven-Erik Wecker z policajných odborov. Tie naviac podporujú aj ďalšie opatrenia. „Vozidlá sú predsa počítače na kolesách. Oveľa viac by sa dalo vyčítať z pamäte riadiacich jednotiek,“ dodal hovorca Jan Velleman. „Žiadame preto záväzné zavedenie tzv. nehodovej pamäte.“

Autokamery: Vodičom hrozia likvidačné tresty

Téma malých autokamier, často prezývaných aj čierne skrinky, je v Európe sporná. Väčšina krajín ich síce za určitých okolností povoľuje, napriek tomu v súvislosti s nimi hrozia vodičom pokuty...

Autokluby naproti tomu žiadajú právnu istotu, ktorú by mali zabezpečiť politici, a nie súdy. Napríklad, Automobilový klub Európy (ACE) navrhuje elektronicky zaplombovanej autokamery, ktorej kódovanie by malo zabrániť zneužitiu a prístup k nej by mali len vyšetrovatelia. „Tým by sa mohli obmedziť aj nelegálne videá na internete,“ povedal hovorca klubu.

Ako je to v ostatných krajinách?

Autokamery sú najpopulárnejšie a aj povolené v Rusku. Dokazuje to množstvo videí z nehôd, pästných súbojov a bitiek či ďalších bizarných situácií z ruských ciest. A v poslednom období aj z tých našich. Bez ohľadu na prípustnosť či neprípustnosť záznamu z kamery ako dôkazu, v každej členskej krajine EÚ je zverejňovanie záznamov na internete zakázané pod hrozbou nemalej pokuty!

- Záznamy sú povolené ako dôkaz, ak vodič ostatných účastníkov nehody informuje o zázname: Bosna a Hercegovina, Dánsko, Fínsko, Francúzsko

- Záznam je povolený len na súkromné účely, vodiča nesmie kamera rozptyľovať: Veľká Británia, Taliansko, Malta, Holandsko, Nórsko

- Kamera sa musí dať ľahko odstrániť a záznam sa musí pravidelne prepisovať: Poľsko, Švédsko

- Kamera smie mať len nízke rozlíšenie, nepotrebné dáta sa musia po piatich dňoch vymazať a majiteľ musí chrániť záznam pred cudzími osobami: Srbsko, Španielsko, Česko, Maďarsko

- Záznam je ako dôkaz prípustný, ak sú anonymizované nezainteresované osoby a vozidlá: Rakúsko

- Striktne neodporúčané: Belgicko, Luxembursko, Portugalsko, Švajčiarsko

Ako naozaj jazdí opilec za volantom?

Alkohol za volant nepatrí, o tom netreba diskutovať. Stále sa však nájde množstvo jedincov, ktorí tomu nerozumejú. Možno ich presvedčí toto video, ktoré zachytila palubná kamera opitej šoférky.

Situácia na Slovensku

Na rastúcu popularitu autokamier, zareagoval aj Úrad pre ochranu osobných údajov v metodickom usmernení z júla 2013, ktoré bolo aktualizované v apríli 2016. Úrad uznáva, že cieľom používania kamier je zabezpečiť dôkazy o určitej udalosti a zodpovednosti za škodu či dopravnú nehodu. Zároveň však poukazuje na to, že kamery náhodne zaznamenávajú aj ďalšie osobné údaje, napríklad, náhodných chodcov či iných vodičov. Podľa zákona o ochrane osobných údajov možno za osobný údaj považovať aj tvár, telesné postihnutie či fyziologické znaky, podľa ktorých je možné identifikovať osobu.

Zákon pozná výnimky, ktoré súkromným osobám umožňujú používať autokamery. Jednou z nich sú „výlučne osobné alebo domáce činnosti“. Výnimka sa teda vzťahuje výlučne na ochranu osobných práv, najmä pri trestnom alebo priestupkovom konaní, pri likvidácii poistnej udalosti alebo občianskoprávnom konaní na náhradu škody. Výnimka prestáva platiť v momente, ak majiteľ kamery použije záznam iným spôsobom, napríklad, zverejní ho na internete, poskytne komerčnej televízii alebo využije na akýkoľvek komerčný účel. Aj to je jedným z dôvodov, pre ktorý polícia na svojom facebookovom profile vždy anonymizuje účastníkov incidentu.


Najnovšie články
Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce

Moderné automobily sú plné asistenčných systémov, dostávajú sa už aj do najlacnejších modelov a čoskoro budú mnohé z nich povinnou výbavou. Používajú ich však...

Asistenčné systémy: Používajú ich vodiči?

Na záberoch zverejnených na sociálnych sieťach môžeme vidieť čierny a červený exemplár SUV, oba mali putovať do arabského sveta.

Cullinan: Prvé kusy už Rolls-Royce dodal

Manipulácia s odometrom je na Slovensku starým známym fenoménom, ktorý však mala z našej reality vymazať novela zákona z roku 2016. Podarilo sa jej to? Aká je...

Pravda o stáčaní km: 20 populárnych jazdeniek

Novinka má rozmermi tesne podliezť klasický Tiguan, predávať sa bude pravdepodobne výhradne na čínskom trhu.

Tharu: Volkswagen pripravuje ďalšie SUV

Omladená verzia SUV vyrábaného aj v Žiline prichádza s odlišnými svetlami, nárazníkmi či volantom. Hlavnou novinkou je sústava EcoDynamics+.

Kia Sportage: Bestseller prešiel faceliftom

Po minuloročnom uvedení na autosalóne v Šanghaji by malo SUV z francúzskej dielne koncom tohto roka zaútočiť aj na európske trhy. V čele útoku bude najsilnejší...

Citroën C5 Aircross prichádza na starý kontinent
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×