Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Celoročné pneu: V teste zvíťazila tá najlacnejšia

Ľad, sneh, dážď alebo tropické teploty: celoročné pneumatiky sľubujú priľnavosť a stabilitu za každých podmienok. Ako však vyzerá realita v porovnaní so sezónnym obutím? Test ponúka prekvapivú odpoveď – najlepšia pneumatika je tá najlacnejšia.
11 43 príspevkov 11.05.2018 / Soňa Zverková

Obľuba celoročných pneumatík rastie, no sú naozaj bezpečné? Objavili výrobcovia medzičasom zázračnú gumovú zmes, ktorá by ustála arktické aj tropické teploty a zvládla všetky typy povrchov. Nemecký ADAC, rakúsky ÖAMTC a švajčiarsky TCS už dvakrát testovali celoročné pneumatiky. V roku 2014 prešli len dva modely a v roku 2016 s odretými ušami prešlo päť. Tento rok test zopakovali a výsledok opäť nebol nijak zvlášť uspokojivý.

Ilustračná snímka 11 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: ÖAMTC

Väčšina motoristov sa aj naďalej spolieha na sezónne plášte. V apríli obúvajú letné pneumatiky, v októbri „traktorky“. Plošné zavedenie povinného zimného obutia a senzorov tlaku rozvírili pokojné vody na tomto trhu. Nebolo by teda jednoduchšie a lacnejšie odjazdiť celý rok na zimných pneumatikách? Keďže legislatíva za určitých okolností nevylučuje použitie celoročných pneumatík, vznikol dopyt a na ten zareagovali už aj veľké značky. Donedávna v tomto segmente dominovali skôr menší výrobcovia, no do štartovacích boxov už nastúpili aj veľkí hráči, ako Continental a Michelin.

Michelin už v roku 2015 prišiel s modelom CrossClimate, „prvou letnou pneumatikou so zimnými vlastnosťami“. Keď sa o dva roky neskôr pridal Continental s modelom AllSeasonContact, zvestovalo to podstatnú zmenu. Continental totiž patril k jasným prívržencom sezónnych pneumatík a tvrdohlavo odmietal celoročné plášte ako bezpečnostné riziko.

Záujem o celoročné pneumatiky majú najmä majitelia malých áut. Má to logiku. S krpcami sa jazdí predovšetkým v meste a skladovanie sezónnych pneumatík je nepohodlné. Preto si obidva kluby pre tento test zvolili práve 14-palcový rozmer: 175/65 R 14. Ten je v závislosti od motorizácie a výbavy vhodný pre celý rad malých modelov, napríklad, Citroën C2, Hyundai i10, Škoda Citigo, VW up! či Toyota Yaris.

Je výmena pneu nutná? Nečakané výsledky testu

Pneumatiky by sa mali meniť už pri polovičnej hĺbke dezénu, čiže zhruba pri štyroch milimetroch. Je to však naozaj pravda? Prekvapivé odpovede prináša jedinečný test redakcie AUTO BILD.

Celoročné plášte majú problém

Zázračné materiály sú nedostatkový tovar vo všetkých oblastiach, výroba pneumatík nie je výnimkou. A aj napriek technologickému pokroku sa toho zmenilo len málo. Letné plášte s jednoduchým dezénom sú stabilné pri vysokých teplotách, zimné pneumatiky s výraznejšie štruktúrovaným dezénom sa zahryznú do klzkého povrchu a v mrazoch držia auto na ceste.

Celoročné pneumatiky sľubujú, že vďaka kombinácii gumovej zmesi a dezénu dokážu preplávať cez všetky ročné obdobia. Najskôr výrobcovia priniesli na trh letné plášte, do ktorých narezali trošku viac štruktúry a na bok vyrazili symbol M+S. Výsledok testov: prijateľné na suchej a mokrej vozovke, na ľade a snehu nepoužiteľné. Výrobcovia zmenili taktiku a ponúkli zimné plášte s letnými vlastnosťami. Test? Opačné garde: na suchej vozovke nepoužiteľné.

Častá chyba šoférov: Podceňujú pneumatiky

Mnohí motoristi pri výbere ojazdených pneumatík prihliadajú len na vizuálnu stránku a hĺbku dezénu. Často však zabúdajú na jeden kritický faktor: vek pneumatiky.

Ako dopadol tohtoročný test

Kluby testovali pneumatiky v rôznych ročných obdobiach a na viacerých miestach v Európe. Vlastnosti na snehu sa testovali vo Fínsku, mokro, ľad a spotreba v Nemecku, suchý povrch a odolnosť v Taliansku.

V tohtoročnom teste sa proti sebe postavilo deväť modelov a štyri skončili so známkou „odporúčané“, ostatné sú prijateľné len s výhradami. Podľa klubov sa celoročné pneumatiky pre malé autá osvedčili lepšie než pre nižšiu strednú triedu spred dvoch rokov. Test zistil, že aj nová generácia je v zásade vyrobená z upravených zimných zmesí. Vždy je potrebné mať na pamäti konštrukčne podmienené slabiny zimných pneumatík na suchom povrchu, ktoré sa s krátkou brzdnou dráhou a vlastnosťami letných plášťov skrátka porovnávať nedokážu.

Akvaplaning: Nečakané riziko na mokrej ceste

Ak je na ceste vrstva vody, auto môže dostať akvaplaning a stať sa úplne neovládateľné. Pozrite sa, ako naň správne zareagovať, či ešte lepšie, ako sa mu vyhnúť.

Čo z toho vyplýva pre motoristov

Tento test nemá odradiť od kúpy celoročných pneumatík. Motoristi by však mali vždy zohľadniť trasy, po ktorých sa pohybujú, a zároveň dokonalo poznať správanie sa vozidla s takýmito pneumatikami. Celoročné plášte skrátka zatiaľ nedosahujú vlastnosti sezónnych. Pre tých, ktorí žijú v relatívne miernej klíme a neplánujú lyžovačku v horách ani dovolenku na juhu, sú štyri odporúčané plášte rozumnou alternatívou. To isté platí pre majiteľov druhého auta, ktorí s ním jazdia krátke trasy najmä v meste a v nepriaznivom počasí nie sú na malé auto odkázaní.

Súhrnné výsledky testu 11 fotografií v galérii Súhrnné výsledky testu Zdroj: ÖAMTC

 

Podrobné výsledky testu

 

1. Nexen N Blue 4 Season

Nexen N Blue 4 Season 11 fotografií v galérii Nexen N Blue 4 Season Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,7

Mokro: 2,3

Sneh: 2,7

Ľad: 2,2

Hlučnosť: 3,2

Spotreba paliva: 2,1

Odolnosť: 2,5

Celková známka: 2,7

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

 

Záver ÖAMTC a ADAC:

Nestáva sa často, aby čínska pneumatika vyhrala test. Tentokrát však Nexen rozhodne uspel. Na mokrom povrchu sa osvedčil a na ľade získal najlepšiu známku v teste.


2. Continental AllSeasonContact

Continental AllSeasonContact 11 fotografií v galérii Continental AllSeasonContact Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,0

Mokro: 1,9

Sneh: 2,3

Ľad: 2,4

Hlučnosť: 3,4

Spotreba paliva: 1,7

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 3,0

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

 

Záver ÖAMTC a ADAC:

Continental postavil do testu suverénne najúspornejšiu pneumatiku, ktorá sa osvedčila na vode aj na snehu. Na suchom povrchu však už mal model väčšie problémy.


3. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 11 fotografií v galérii Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,3

Mokro: 1,8

Sneh: 3,1

Ľad: 2,4

Hlučnosť: 3,1

Spotreba paliva: 2,2

Odolnosť: 1,0

Celková známka: 3,3

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

 

Záver ÖAMTC a ADAC:

Goodyear je najodolnejšou pneumatikou v teste a výborne sa osvedčil na mokrom povrchu. Na suchu a snehu už mal určité slabiny. Na suchom povrchu to boli jazdné vlastnosti, na snehu zas handling.


4. Nokian Weatherproof

Nokian Weatherproof 11 fotografií v galérii Nokian Weatherproof Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,4

Mokro: 2,3

Sneh: 2,2

Ľad: 2,4

Hlučnosť: 3,3

Spotreba paliva: 2,2

Odolnosť: 1,5

Celková známka: 3,4

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

 

Záver ÖAMTC a ADAC:

Nokian je jednou z najodolnejších pneumatík v teste, ktorá získala aj najlepšiu známku na snehu. Model uspel aj na mokrom povrchu, no na suchu už mal horšie jazdné vlastnosti než prvá trojka v rebríčku.


5. Firestone Multiseason

Firestone Multiseason 11 fotografií v galérii Firestone Multiseason Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,6

Mokro: 3,7

Sneh: 2,6

Ľad: 2,6

Hlučnosť: 3,8

Spotreba paliva: 1,9

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 3,7

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: podmienene odporúčaná

 

Záver ÖAMTC a ADAC:

Odolný a vcelku úsporný Firestone neurobil dobrý dojem na suchom ani mokrom povrchu. Na rozdiel od predchádzajúcich plášťov na suchu stratil body za slabú jazdnú stabilitu a na vode za handling a priečnu stabilitu. Celkovému dojmu nepomohlo ani vysoká hlučnosť.


6. Maxxis AllSeason AP2

Maxxis AllSeason AP2 11 fotografií v galérii Maxxis AllSeason AP2 Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,3

Mokro: 2,9

Sneh: 3,7

Ľad: 2,5

Hlučnosť: 3,5

Spotreba paliva: 2,2

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 3,7

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: podmienene odporúčaná

 

Záver ÖAMTC a ADAC:

Jedinú prijateľnú známku získal Maxxis na ľade, v ostatných disciplínach už zápasil s nedostatkami. Na suchu to boli jazdné vlastnosti, na mokrom povrchu handling a priečna stabilita a na snehu handling a brzdná dráha s ABS.


7. Vredestein Quatrac 5

Vredestein Quatrac 5 11 fotografií v galérii Vredestein Quatrac 5 Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,4

Mokro: 2,9

Sneh: 3,7

Ľad: 2,5

Hlučnosť: 3,2

Spotreba paliva: 1,8

Odolnosť: 2,0

Celková známka: 3,7

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: podmienene odporúčaná

 

Záver ÖAMTC a ADAC:

Úsporný Vredestein získal v teste najlepšiu známku na suchom povrchu. Na snehu však mal vážne problémy s handlingom a rozjazdom, mierne slabiny vykázal aj na vode (priečny aquaplaning).


8. Hankook Kinergy 4s H740

Hankook Kinergy 4s H740 11 fotografií v galérii Hankook Kinergy 4s H740 Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,1

Mokro: 3,3

Sneh: 3,9

Ľad: 2,5

Hlučnosť: 3,5

Spotreba paliva: 2,3

Odolnosť: 1,5

Celková známka: 3,9

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: podmienene odporúčaná

 

Záver ÖAMTC a ADAC:

Jeden z najodolnejších plášťov v teste a vcelku uspokojivý na ľade. Na snehu už vykázal veľké slabiny, najmä s handlingom. Mierne nedostatky sa prejavili aj na suchu (jazdné vlastnosti) a na vode (priečna stabilita).


9. Michelin CrossClimate

Michelin CrossClimate 11 fotografií v galérii Michelin CrossClimate Zdroj: ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,6

Mokro: 2,8

Sneh: 3,9

Ľad: 2,3

Hlučnosť: 3,2

Spotreba paliva: 2,2

Odolnosť: 0,5

Celková známka: 3,9

Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: podmienene odporúčaná

 

Záver ÖAMTC a ADAC:

Suverénne najodolnejšia pneumatika v teste, ktorej sa darilo na ľade a suchom povrchu. Nadol ju však poslali slabiny na snehu, najmä slabý handling a dlhá brzdná dráha s ABS.


Najnovšie články
Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce

Moderné automobily sú plné asistenčných systémov, dostávajú sa už aj do najlacnejších modelov a čoskoro budú mnohé z nich povinnou výbavou. Používajú ich však...

Asistenčné systémy: Používajú ich vodiči?

Na záberoch zverejnených na sociálnych sieťach môžeme vidieť čierny a červený exemplár SUV, oba mali putovať do arabského sveta.

Cullinan: Prvé kusy už Rolls-Royce dodal

Manipulácia s odometrom je na Slovensku starým známym fenoménom, ktorý však mala z našej reality vymazať novela zákona z roku 2016. Podarilo sa jej to? Aká je...

Pravda o stáčaní km: 20 populárnych jazdeniek

Novinka má rozmermi tesne podliezť klasický Tiguan, predávať sa bude pravdepodobne výhradne na čínskom trhu.

Tharu: Volkswagen pripravuje ďalšie SUV

Omladená verzia SUV vyrábaného aj v Žiline prichádza s odlišnými svetlami, nárazníkmi či volantom. Hlavnou novinkou je sústava EcoDynamics+.

Kia Sportage: Bestseller prešiel faceliftom

Po minuloročnom uvedení na autosalóne v Šanghaji by malo SUV z francúzskej dielne koncom tohto roka zaútočiť aj na európske trhy. V čele útoku bude najsilnejší...

Citroën C5 Aircross prichádza na starý kontinent
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×