Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mercedes triedy G: Citlivo vyšľachtený tank

Druhá generácia terénnej legendy si zachovala svoje kľúčové vlastnosti i terénny talent, no je luxusnejšia a omnoho lepšia na ceste.
80 35 príspevkov 10.05.2018 / Marek Pokrývka

Na budúci rok oslávi jedno z najväčších mien terénnych automobilov svoje 40. narodeniny. Niekoho to možno prekvapí, ale toto dlhé obdobie prežil Mercedes-Benz triedy G s jednou jedinou generáciou. Napriek množstvu postupných evolučných zmien týkajúcich sa dizajnu, interiéru i techniky zostal základ vozidla zachovaný. Situácia sa zmenila v januári, kedy debutovalo číslo dva.

Ikonické terénne vozidlo sme si skúsili vo verziách G500 a G63 80 fotografií v galérii Ikonické terénne vozidlo sme si skúsili vo verziách G500 a G63 Zdroj: Marek Pokrývka

Vyvinúť nástupcu nesmrteľného off-roadu nebola jednoduchá úloha nielen pre jeho ikonický status, ale tiež dobré predajné čísla. Tie mali napriek naoko zastaranej koncepcii auta v ostatných rokoch trvalý stúpajúci trend. Neštandardná situácia prinútila tvorcov rozmýšľať v kompromisoch: čo najviac vylepšiť Géčko bez toho, aby pokazili vlastnosti obdivované už desiatky rokov.

Mercedes-Benz triedy G: Moderná klasika

Nemecký off-road spája tradičné silné stránky s výdobytkami súčasnej techniky, vďaka čomu by predchodcu mal prekonať vo všetkých smeroch.

Stuttgart sa v snahe nepokaziť rastúcu popularitu auta vybral na prvý pohľad umiernenou cestou. Na detroitskom autosalóne stiahol plachtu z hranatého exponátu, ktorý sa v základných rysoch zmenil len minimálne. Zoznam reálnych úprav je však poriadne dlhý. O ich efekte sme sa presvedčili počas prvej jazdy, pri ktorej sme si skúsili obe aktuálne dostupné verzie.

Mercedes ponechal iba štyri komponenty

Vzhľad novej triedy G mnohých prekvapil tým, že prakticky nemá čím prekvapiť. Základné ingrediencie dizajnového receptu sú stopercentne zachované. Namiesto pôvodne očakávanej aerodynamickej revolúcie v štýle futuristického konceptu Ener-G-Force z roku 2012 došlo iba k uhladeniu niektorých detailov, ako je napríklad prechod blatníkov do prahov a nárazníkov.

Identitu druhej generácie asi najviac prezrádzajú LED svetlá 80 fotografií v galérii Identitu druhej generácie asi najviac prezrádzajú LED svetlá Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek prvému dojmu je karoséria kompletne nová. Mercedes reálne ponechal iba štyri komponenty: kryt rezervného kolesa, klasické vonkajšie kľučky s tlačidlom, ostrekovače reflektorov a slnečné tienidlá. Vymenené sú teda aj neodmysliteľné odhalené pánty dverí, vysoko položené hranaté smerovky či zdvojené výfukové koncovky ústiace pod prahmi verzie AMG. Tá sa okrem toho vyznačuje aj odlišnými tvarmi bodykitu, diskami kolies či maskou chladiča Panamericana s vertikálnymi rebrami.

Gril silnejšieho modelu patrí k najvýraznejším poznávacím znakom druhej generácie spolu s LED svetlometmi disponujúcimi krúžkom pre denný režim a tiež aerodynamickými spätnými zrkadlamo. Tie trochu vytŕčajú z prísne geometrických tvarov. Oproti predchodcovi je karoséria väčšia, k nárastu došlo v oblasti dĺžky a najmä šírky. Navonok však tieto úpravy nevidieť.

Základné rysy karosérie sú zachované, jej proporcie narástli 80 fotografií v galérii Základné rysy karosérie sú zachované, jej proporcie narástli Zdroj: Mercedes-Benz

Extra centimetre nemožno prehliadnuť v interiéri. Rástol najmä priestor na kolená vzadu sediacich pasažierov, aj keď úroveň niektorých veľkých SUV stále nedosahuje. Cítiť taktiež väčšiu voľnosť lakťov v oboch radoch sedadiel. Už predchodca pritom dokázal pojať jedenástich pasažierov, aspoň tak hovorí istá legenda z prostredia slovenského futbalu...

O úroveň vyššie vybavením i materiálmi

Po zatvorení dverí s typickým plechovým zvukom sa ocitnete v úplne novom prostredí. Vnútorný priestor prešiel obrovskou vizuálnou premenou, napríklad sedadlá majú omnoho menej hranaté tvarovanie a sú vďaka tomu pohodlnejšie. Zásadnou zmenou je tiež dvojica displejov v štýle všetkých moderných produktov Mercedes-Benz. Dopĺňa ju množstvo ďalších známych prvkov, spomenúť môžeme volant, výduchy ventilácie, ovládanie klimatizácie či multimediálneho systému.

Interiér terénnej ikony pôsobí omnoho luxusnejšie než doteraz 80 fotografií v galérii Interiér terénnej ikony pôsobí omnoho luxusnejšie než doteraz Zdroj: Marek Pokrývka

Tieto detaily usporiada Stuttgart do architektúry, ktorá zodpovedá imidžu off-roadu. Veľké slovo teda mala geometria. Okrem palubnej dosky a panelov dverí vyznávajú ostré tvary napríklad vnútorné kľučky či kryty reproduktorov Burmester, pričom tie výškové dokonca svojím dizajnom odkazujú na vypuklé smerovky susediace s kapotou. Nechýba viacero tradičných prvkov. Zachovaná je rukoväť na strane spolujazdca či centrálne umiestnené trio tlačidiel, ktoré ovládajú uzávierky diferenciálov.

Géčko sa posunulo o úroveň vyššie aj výberom materiálov. Od svojich utilitárnych koreňov sa síce postupne vzďaľovalo dlhé roky, ale druhá generácia proces urýchlila. Svojím spracovaním sa vnútro môže porovnávať s kadejakými luxusnými SUV. Koža, drevo, kov či strieborný plast, to všetko vytvára veľmi príjemné miesto na život. Na nejaké vozenie narúbaných polien či zastrelenej diviny na zadných sedadlách preto majitelia asi radšej zabudnú...

Nechýba veľký multimediálny displej ani volič jazdných režimov 80 fotografií v galérii Nechýba veľký multimediálny displej ani volič jazdných režimov Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska vybavenia má nová trieda G takmer všetko, čo zdroje automobilky ponúkajú v oblasti bezpečnostných i komfortných funkcií. Jednou z mála výnimiek je head-up displej. Jeho implementácia bola ťažkým orieškom nielen pre malú hĺbku palubnej dosky limitujúcu miesto potrebné na komponenty systému, ale tiež takmer zvislé čelné sklo. Nezmenený tvar hranatej karosérie prináša okrem toho aj problém v podobe aerodynamického hluku vo vyšších rýchlostiach. Ani v tomto smere nezostalo všetko po starom, vďaka lepšej akustickej izolácii je interiér i pri diaľničnom tempe podstatne tichší než býval.

Na začiatok iba benzínové agregáty V8

Napriek svojím väčším rozmerom trieda G schudla, prsty v tom má napríklad použitie hliníkových dverí, kapoty a blatníkov. Vďaka odtučňovacím zásahom došlo k ušetreniu 170 kilogramov pri súčasnom zvýšení tuhosti o celých 55 percent. Mercedes-Benz však stále patrí k ťažkej váhe, prevádzková hmotnosťou základného modelu presahuje 2,4 tony. Na to treba silné srdce.

Oba aktuálne dostupné motory majú osem valcov a dve turbodúchadlá 80 fotografií v galérii Oba aktuálne dostupné motory majú osem valcov a dve turbodúchadlá Zdroj: Marek Pokrývka

Diesel by ste tu hľadali márne. Vinou emisnej aféry koncernu VW došlo k poklesu popularity naftových motorov a ďalšou ranou pre ne sú sprísňujúce sa predpisy. Viacero nových automobilov preto ponúka rýdzo benzínovú techniku a Géčko sa k nim zaradilo. Pilotný cenník obsahuje iba dva zážihové osemvalce. Veľkej časti zákazníkov to iste vadiť nebude, bublanie V8 jednoducho k tomuto autu patrí.

Nová trieda G už stihla cvičiť v posilňovni

Osemvalec modelu G63 dosahuje najvyšší výkon 430 kW (585 k), napriek nemalej hmotnosti zhltne toto Géčko stovku za 4,5 sekundy.

Pohon dvojice modelov má spoločné základných rysy, pod ich kapotou pracuje štvorlitrové biturbo. V prípade vyhotovenia G500 si ponechalo výkon 310 kW (422 k), model G63 má až 430 kW (585 k). Agregát používaný naprieč takmer celým spektrom produktov Mercedes-AMG i niektorými civilnejšími súrodencami dobre poznáme. Tu je však okrem špecificky naladeného deväťstupňového automatu doplnený poctivým pohonom oboch náprav, ktorý disponuje redukčnou prevodovkou i tromi uzamykateľnými diferenciálmi.

Model G63 dostal rovnako naladený agregát ako superšport GT R 80 fotografií v galérii Model G63 dostal rovnako naladený agregát ako superšport GT R Zdroj: Mercedes-Benz

Už dostupnejší model s krútiacim momentom 610 Nm zvláda akceleráciu 0-100 km/h tesne pod šesť sekúnd, dynamika tejto pojazdnej „škatule“ je viac než dostatočná. Príjemne bublajúci motor výborne plní požiadavky šoféra vo všetkých podmienkach. Snáď s výnimkou prevádzkovej ekonomiky, s jednocifernou spotrebou rátať určite netreba. Silnejšie vyhotovenie je ešte o čosi smädnejšie. Nemecký tank však dokáže katapultovať na sto za 4,5 sekundy, čo je takmer úchylné. Napriek veľkému odporu vzduchu dokáže toto Géčko krásne zrýchľovať aj vysoko nad rýchlosťami legálnymi na našom území. Nechýba charakterný soundtrack, ktorého hlasitosť možno regulovať.

Terénne schopnosti vozidla sú ohromné

Sila nechýbala ani predchodcom, v tomto smere teda nedošlo k nejakej zmene. To nemožno povedať o podvozku. Na novom rebrinovom ráme je pripevnená klasická tuhá zadná náprava, ale vpredu sa objavilo nezávislé zavesenie s dvojitými lichobežníkmi. Priaznivci klasických off-roadov sa na toto riešenie asi budú pozerať cez prsty. No ako sme sa presvedčili, žiadneho sabotovania terénnych schopností sa netreba obávať.

Schopnosti nemeckého off-roadu mimo ciest neutrpeli, skôr naopak 80 fotografií v galérii Schopnosti nemeckého off-roadu mimo ciest neutrpeli, skôr naopak Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz má mierne väčšiu svetlú výšku, vylepšené nájazdové uhly i schopnosť brodenia sa v hlbšej vode, papierovo prekonáva predchodcu vo všetkých smeroch. Mimo spevnených povrchov sa správa absolútne suverénne. Stačí aktivovať redukčnú prevodovku alebo niektorú uzávierku a systém automaticky spustí režim G-Mode, ktorý prispôsobí všetky systémy na prácu so štrkom, skalami či pieskom. Na zapínanie či vypínanie častí techniky netreba ani zastavovať.

Schopnosti vozidla sú ohromné. Trakciu dokáže nájsť takmer v akýchkoľvek podmienkach, zvláda úžasné náklony v oboch osiach a žiaden problém mu nerobí ani veľké kríženie náprav. K ľahkosti používania v teréne vie svoje povedať redukcia. Tá má pomer takmer 1:3, vďaka čomu možno pri klesaní zaradiť manuálne jednotku alebo dvojku a spoliehať sa kompletne na spomaľovanie 2,4-tonového obra motorom. V porovnaní s klasickými elektronickými systémami zjazdu z kopca to funguje omnoho prirodzenejšie.

Správanie sa na ceste je skutočnou revolúciou

Mimo asfaltu je teda trieda G ešte o čosi kompetentnejšia, ale svojimi terénnymi schopnosťami ohurovala už v minulosti. Skutočnou revolúciou je správanie sa na ceste. Mercedes sa v zákrutách naďalej rád nakláňa, čo vzhľadom na jeho proporcie neprekvapí, a zachovaný je tiež veľký polomer otáčania. No inak nezostal z hľadiska jazdných vlastností kameň na kameni.

Géčko nás prekvapilo jazdnými vlastnosťami i komfortom pruženia 80 fotografií v galérii Géčko nás prekvapilo jazdnými vlastnosťami i komfortom pruženia Zdroj: Mercedes-Benz

Súčasťou prednej nápravy je moderné elektromechanické riadenie, ktoré úplne mení pocity z vedenia off-roadu. Vo volante môže mať šofér omnoho vyššiu istotu než kedysi. Riadenie si nevyžaduje také časté korekcie a je výrazne presnejšie než doposiaľ, porovnávať sa môže konečne aj so zástupcami kategórie SUV. Vozidlo okrem toho disponuje lepšie fungujúcimi brzdami. Rýchla jazda s týmto tankom vďaka tomu už vôbec nevyvoláva hrôzu ako kedysi, celok funguje výrazne lepšie.

Nami skúšané exempláre Géčka boli vybavené adaptívnymi tlmičmi. Vplyv ich nastavenia na pocity posádky nie je nejaký radikálny, v komfortnom režime prehnane nepláva a aj v športovom si zachováva prekvapujúco pohodlné pruženie. Jeho silnou stránkou je filtrovanie veľkých nerovností. Na miestach, kde si aj mnohé luxusné autá jazdiace na vzduchu nahnevane buchnú, zostáva Géčko pokojné. Nejaká poľná cesta ho preto vôbec nerozhodí...

Na slovenskom trhu minimálne 107 940 eur

Naladenie podvozkových partií vhodné na cestu i mimo nej dokazuje, že popri všeobecnej snahe o zlepšenie triedy G dbali jej tvorcovia na zachovanie kľúčových vlastností. Mercedes-Benz svoj recept na off-road nijak neprekopával. Záujemcovia oň môžu naďalej rátať s nezameniteľným dizajnom, poctivou konštrukciou i talentom na zdolávanie skutočne drsného terénu, chýbať im nebudú ani početné detaily charakteristické pre tento ikonický automobil. Zároveň sa však môžu budúci majitelia tešiť na luxusnejší i lepšie vybavený interiér a najmä podstatne lepšie správanie sa na ceste.

Majitelia staršej triedy G majú nejeden dôvod svojho tátoša meniť 80 fotografií v galérii Majitelia staršej triedy G majú nejeden dôvod svojho tátoša meniť Zdroj: Mercedes-Benz

Citlivo vyšľachtený tank už je momentálne v predaji, vrátane slovenského trhu. Lacné to však nebude. Záujemcovia o základnú päťstovku si musia pripraviť minimálne 107 940 eur, modely nesúci štítky Mercedes-AMG stojí v našich končinách takmer 150-tisíc. Samozrejme, bez príplatkov. Nad príchodom nejakej lacnejšej verzie, ako napríklad G350d Professional, zatiaľ visí otáznik.


Najnovšie články
Citroën C5 Aircross prichádza na starý kontinent

Najväčšie plány má aktuálne Škoda Auto, ktorá už v Indii pôsobí. Vlani dodala zákazníkom na tamojšom trhu 17 400 vozidiel.

České automobilky investujú v Indii

Rumunská firma ACF Track vystrojila populárne SUV gumenými pásmi, hlavnou nevýhodou tejto úpravy je cena.

Dacia Duster ako tank do ťažkého terénu

K zníženiu dochádza po obchodnom spore medzi Trumpovou administratívou a čínskymi predstaviteľmi, v ktorom však v posledných dňoch prišlo k uvoľneniu.

Čína zníži clo na dovoz áut z 25 % na 15 %

Kalifornský elektrický sedan prichádza s pohonom všetkých kolies, dostupný bude v dvoch modeloch: All-Wheel Drive a Performance.

Tesla Model 3: Na stovke pod 4 sekundy

Pri SUV segmentu B sa ako hlavná výčitka často skloňuje fakt, že nedisponujú pohonom všetkých kolies. Neplatí to vo všetkých prípadoch. Testovanému modelu...

Test Hyundai Kona: Aký je život s exotom?

Na slovenský trh prichádza konkurencieschopný francúzsky hot-hatch i najmenší člen rodiny Renault so športovými ambíciami.

Mégane R.S. a Twingo GT: Štartuje predaj
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×