Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pravda o čistote dieselov: Tieto autá chcú zakázať?

Prekáža vám šialenstvo okolo zákazu vjazdu naftových áut do miest? Test dieselových modelov najnovšej emisnej normy Euro 6d-TEMP ukázal, ako účinne spĺňajú limity emisií oxidov dusíka. Prísnemu testu sa podrobili BMW X2, Volvo XC60 a Peugeot 308. Výsledky sú prekvapivé.
3 48 príspevkov 03.05.2018 / Soňa Zverková

Automobilky sa dlhé roky hrdia tým, že ich modely spĺňajú platné požiadavky na ochranu životného prostredia a zdravia. O to väčšie bolo zdesenie verejnosti, keď sa prevalili informácie, že väčšina dieselov síce v laboratóriu spĺňa normy pre emisie oxidov dusíka (NOx), no realita na ceste vyzerá inak.

Tri diesely sa podrobili testu v laboratóriu aj v reálnych podmienkach 3 fotografie v galérii Tri diesely sa podrobili testu v laboratóriu aj v reálnych podmienkach Zdroj: ADAC

A v podstate to platí dodnes. Nemecký autoklub ADAC vo svojom Ekoteste, ktorý sa obsahuje aj test v reálnych podmienkach na ceste, totiž zistil, že aj mnohé moderné diesely normy Euro 6 nie sú v bežných podmienkach práve najčistejšie. Spomedzi modelov testovaných koncom minulého roka len deväť dieselov splnilo limit 80 mg NOx/km.

No zdá sa, že sa niečo predsa mení. Od 1. septembra 2019 budú musieť všetky novo registrované modely spĺňať emisnú normu Euro 6d-TEMP. Čo znamená d-TEMP? Limit pre NOx sa musí dodržať aj v reálnych podmienkach a zostane zachovaný na úrovni 80 mg/km. S jednou výnimkou: pri teste v premávke smú emisie NOx prekonať laboratórne výsledky 2,1-násobne (168 mg/km) a emisie pevných častíc 1,5-násobne. Dôvodom pre túto toleranciu je nižšia presnosť prenosných meracích zariadení a za určitých okolností aj odlišné poveternostné podmienky.

Novinkou je aj testovací cyklus. Namiesto zúfalo zastaraného NEDC prišiel WLTC (Worldwide harmonized Light-Duty Vehicles Test Cycle). ADAC ide opäť o krok ďalej a podmienky svojho Ekotestu pritvrdí, napríklad, jazdou so zapnutými dennými svetlami a klimatizáciou, nákladom 200 kg a dodatočným diaľničným okruhom.

Súhrnné údaje o teste 3 fotografie v galérii Súhrnné údaje o teste Zdroj: ADAC

S cieľom zabrániť podvodom musia všetky modely Euro 6d-TEMP uspieť v teste RDE, čiže pri meraní emisií priamo v premávke (Real Drive Emission). Tento test trvá zhruba dve hodiny a ide o predĺžený cyklus WLTC, avšak v normálnej premávke v meste, na vidieckych cestách a diaľnici. Podľa ADAC je jasné, že až budúca norma Euro 6d zaistí budúcnosť vozidla z hľadiska možných zákazov vjazdu dieselov do miest.

Prvý test modelov Euro 6d-TEMP

ADAC po prvýkrát otestoval dieselové modely, ktoré majú spĺňať najnovšiu emisnú normu Euro 6d-TEMP. Klub si zvolil tri modely, ktoré preveril v laboratóriu aj na ceste: BMW X2 xDrive20d Steptronic, Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8 a Volvo XC60 D5 AWD Geartronic. Všetky tri sú vybavené systémom selektívnej katalytickej redukcie (SCR), vrátane riadeného vstrekovania močoviny (AdBlue).

Emisie NOx v meraniach ADAC 3 fotografie v galérii Emisie NOx v meraniach ADAC Zdroj: ADAC

Výsledok testu pravdepodobne prekvapí každého, prívrženca aj odporcu dieselov. Všetky tri modely totiž uspeli, a to najmä vďaka novým technológiám, ktoré úspešne zredukovali emisie NOx. Hodnoty u BMW aj Peugeotu boli nízke a takmer vo všetkých testovacích cyklov podliezli limitnú hodnotu 80 mg/km. Vďaka tomu si z testu odniesli štyri hviezdy. Volvo síce splnilo podmienky pre NOx, no pri meraní spotreby doplatilo na svoju hmotnosť. V extrémnej záťaži na diaľnici vypustilo oveľa viac NOx, než pripúšťa prísny a náročný Ekotest ADAC. Švéd preto získal len dve hviezdy, i keď zákonom stanovené limity splnil.

Všetky tri modely v reálnych podmienkach na ceste výrazne podliezli limitnú hodnotu 168 mg/km pre RDE a potvrdili tak aj hodnoty namerané v laboratórnych podmienkach. Výsledky BMW a najmä Peugeotu však dokazujú potenciál čistiacich systémov a smelo sa môžu porovnávať s benzínovými modelmi.


Najnovšie články
Nová Kia Ceed: Stvorená na obraz Európana

Najmenšie SUV americkej značky má kontroverzný dizajn a priestorom neohúri, ale disponuje dobrým podvozkom i motorom.

Test Ford EcoSport: Fiesta na steroidoch

Švédsky sedan debutoval v americkom Charlestone, kde ho automobilka začína vyrábať. Jeho modelová paleta bude benzínovo-elektrická.

Volvo S60: Krásavec bojkotujúci naftu

Volkswagen len tento týždeň zaplatil miliardovú pokutu v súvislosti s dieselgate a už si na časť z tohto koláča robia zálusk viaceré spolkové krajiny. Aké sú...

VW zaplatil miliardu, každý ju chce

Vzácne vozidlo pravdepodobne vzbĺklo vinou chybného ventilu palivového systému, zachovaná zostala iba jeho predná časť.

Ford GT: Pýcha značky zhorela do tla

Český automobilový priemysel zaznamenal rekordný minulý rok, keďže sa vyrobilo vyše 1,4 milióna nových áut. Pochopiteľne sa to odrazilo aj na zárobkoch...

Česi vlani vyrobili rekordný počet áut

Malý japonský off-road sa drží klasického receptu, okrem retro vzhľadu má rebrinový rám, pohon štyroch kolies a redukčnú prevodovku.

Suzuki Jimny: Prvé oficiálne fotografie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×