Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pravda o čistote dieselov: Tieto autá chcú zakázať?

Prekáža vám šialenstvo okolo zákazu vjazdu naftových áut do miest? Test dieselových modelov najnovšej emisnej normy Euro 6d-TEMP ukázal, ako účinne spĺňajú limity emisií oxidov dusíka. Prísnemu testu sa podrobili BMW X2, Volvo XC60 a Peugeot 308. Výsledky sú prekvapivé.
3 48 príspevkov 03.05.2018 / Soňa Zverková

Automobilky sa dlhé roky hrdia tým, že ich modely spĺňajú platné požiadavky na ochranu životného prostredia a zdravia. O to väčšie bolo zdesenie verejnosti, keď sa prevalili informácie, že väčšina dieselov síce v laboratóriu spĺňa normy pre emisie oxidov dusíka (NOx), no realita na ceste vyzerá inak.

Tri diesely sa podrobili testu v laboratóriu aj v reálnych podmienkach 3 fotografie v galérii Tri diesely sa podrobili testu v laboratóriu aj v reálnych podmienkach Zdroj: ADAC

A v podstate to platí dodnes. Nemecký autoklub ADAC vo svojom Ekoteste, ktorý sa obsahuje aj test v reálnych podmienkach na ceste, totiž zistil, že aj mnohé moderné diesely normy Euro 6 nie sú v bežných podmienkach práve najčistejšie. Spomedzi modelov testovaných koncom minulého roka len deväť dieselov splnilo limit 80 mg NOx/km.

No zdá sa, že sa niečo predsa mení. Od 1. septembra 2019 budú musieť všetky novo registrované modely spĺňať emisnú normu Euro 6d-TEMP. Čo znamená d-TEMP? Limit pre NOx sa musí dodržať aj v reálnych podmienkach a zostane zachovaný na úrovni 80 mg/km. S jednou výnimkou: pri teste v premávke smú emisie NOx prekonať laboratórne výsledky 2,1-násobne (168 mg/km) a emisie pevných častíc 1,5-násobne. Dôvodom pre túto toleranciu je nižšia presnosť prenosných meracích zariadení a za určitých okolností aj odlišné poveternostné podmienky.

Novinkou je aj testovací cyklus. Namiesto zúfalo zastaraného NEDC prišiel WLTC (Worldwide harmonized Light-Duty Vehicles Test Cycle). ADAC ide opäť o krok ďalej a podmienky svojho Ekotestu pritvrdí, napríklad, jazdou so zapnutými dennými svetlami a klimatizáciou, nákladom 200 kg a dodatočným diaľničným okruhom.

Súhrnné údaje o teste 3 fotografie v galérii Súhrnné údaje o teste Zdroj: ADAC

S cieľom zabrániť podvodom musia všetky modely Euro 6d-TEMP uspieť v teste RDE, čiže pri meraní emisií priamo v premávke (Real Drive Emission). Tento test trvá zhruba dve hodiny a ide o predĺžený cyklus WLTC, avšak v normálnej premávke v meste, na vidieckych cestách a diaľnici. Podľa ADAC je jasné, že až budúca norma Euro 6d zaistí budúcnosť vozidla z hľadiska možných zákazov vjazdu dieselov do miest.

Prvý test modelov Euro 6d-TEMP

ADAC po prvýkrát otestoval dieselové modely, ktoré majú spĺňať najnovšiu emisnú normu Euro 6d-TEMP. Klub si zvolil tri modely, ktoré preveril v laboratóriu aj na ceste: BMW X2 xDrive20d Steptronic, Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8 a Volvo XC60 D5 AWD Geartronic. Všetky tri sú vybavené systémom selektívnej katalytickej redukcie (SCR), vrátane riadeného vstrekovania močoviny (AdBlue).

Emisie NOx v meraniach ADAC 3 fotografie v galérii Emisie NOx v meraniach ADAC Zdroj: ADAC

Výsledok testu pravdepodobne prekvapí každého, prívrženca aj odporcu dieselov. Všetky tri modely totiž uspeli, a to najmä vďaka novým technológiám, ktoré úspešne zredukovali emisie NOx. Hodnoty u BMW aj Peugeotu boli nízke a takmer vo všetkých testovacích cyklov podliezli limitnú hodnotu 80 mg/km. Vďaka tomu si z testu odniesli štyri hviezdy. Volvo síce splnilo podmienky pre NOx, no pri meraní spotreby doplatilo na svoju hmotnosť. V extrémnej záťaži na diaľnici vypustilo oveľa viac NOx, než pripúšťa prísny a náročný Ekotest ADAC. Švéd preto získal len dve hviezdy, i keď zákonom stanovené limity splnil.

Všetky tri modely v reálnych podmienkach na ceste výrazne podliezli limitnú hodnotu 168 mg/km pre RDE a potvrdili tak aj hodnoty namerané v laboratórnych podmienkach. Výsledky BMW a najmä Peugeotu však dokazujú potenciál čistiacich systémov a smelo sa môžu porovnávať s benzínovými modelmi.


Najnovšie články
Rolls-Royce Phantom: Dokonalá symbióza

Päťdverový hatchback mierne narástol a je štylisticky ovplyvnený väčšími súrodencami, vrcholný variant má dosahovať výkon 147 kW (200 k).

Audi A1: Drobec dostal nabrúsenú fazónu

Farmári z viacerých regiónov Slovenska smerujú do Bratislavy tromi trasami: z Michaloviec, Námestova a Veľkého Medera. Hoci polícia avizovala niektoré...

Protest farmárov: Obrňte sa trpezlivosťou

Automobilka v týchto dňoch odhalila tretí variant crossoveru, pre ktorý bude ponúkať dva akumulátory. Pôjde o najrýchlejšieho člena modelového radu.

Niro na elektrinu: Kedy príde do predaja?

Volkswagen potvrdil, že v súvislosti s vyšetrovaním emisného škandálu vyšetrovatelia zadržali šéfa Audi Ruperta Stadlera.

Dieselgate: Šéfa Audi zadržala polícia

Superšporty vyrábajú výlučne prestížne automobilky. Čo keby však majú takéto autá v ponuke aj bežné značky? Mohli by vyzerať napríklad takto.

7 bežných áut v podobe luxusných superšportov

Aféra dieselgate síce ešte ani zďaleka nekončí, no minimálne podľa predajných čísiel sa zdá, že Volkswagen sa z najhoršieho otriasol. V máji predal viac áut...

VW sa otriasol, jeho predaj stúpa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×