Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

7 chýb vodičov, ktorými si zbytočne ničíme autá

Človek je tvor omylný. Robí chyby a vodiči dupľom. Mnohé z týchto chýb sú však len zlozvyky, ktoré môžu mať veľmi nákladnú dohru. Zbytočne nimi totiž zaťažujeme vlastné autá.
2 29 príspevkov 25.04.2018 / Soňa Zverková

Existuje niekoľko druhov motoristov. Tentokrát nemienime vytvárať kategórie ani skupiny, skôr stanovíme extrémne mantinely v štýle „od-do“. Jedna kategória svoje autá miluje a neznáša ani odtlačok prsta na vyleštenom chróme. Druhý extrém sú tí, ktorí považujú auto za spotrebný tovar a nestarajú sa absolútne o nič, dokonca ani o výmenu oleja. Zvyšok motoristov je niekde medzi.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Mnohí vodiči však robia celý rad chýb, či už z nevedomosti alebo pre nezáujem. Je to škoda, nakoľko auto patrí medzi nemalé investície a podľa zdravého rozumu je potrebné sa o investíciu starať. Aspoň tak, aby sa minimalizovala nielen strata hodnoty, ale aj náklady na opravy. Niektoré škody sú totiž zbytočné. Ponúkame prehľad veľmi častých prehreškov, nad ktorými srdce fanúšika zaplače. A peňaženka daného vodiča v podstate tiež.

1. Státie so zaradeným rýchlostným stupňom

Niektorí vodiči skrátka nie sú ochotní vyradiť rýchlosť a pustiť spojku bez ohľadu na to, či stoja v križovatke alebo v kolóne. Dlhé sekundy či minúty stoja na spojke, ktorá dostáva poriadne zabrať. A podobný postup aplikujú aj v kopci. Pokiaľ spojku v kopci používajú namiesto brzdy, či už hlavnej alebo ručnej, môžu ju spáliť rýchlejšie, než by bolo milé. Práve vyšliapnutie spojky zaťažuje celý mechanizmus a čím dlhšie to trvá, tým rýchlejšie sa opotrebuje. Takéto namáhanie môže viesť k zrýchlenému opotrebovaniu ložiska, lamely či poškodeniu pružiny prítlačného taniera.

Spojka je pritom veľmi robustná. Pokiaľ nevydrží ani prvých 100 000 km, chyba bude najskôr vo vodičovi. Drahé sú nielen samotné diely, kompletná spojková sada vychádza na niekoľko stoviek eur. A keďže pri oprave spojky neraz musí ísť von celý motor, asi nemusíme vysvetľovať, že cena práce bude poriadne vysoká.

Spojka: Ako funguje a čo sa na nej často kazí?

Spojka sa na aute nezvykne pokaziť často a jej opotrebenie je postupné, keď však zlyhá, poriadne skomplikuje vodičovi život. Pozrite sa, ako jazdiť, aby vydržala čo najdlhšie.

2. Zabudnutá noha na spojke

Ďalšou rozšírenou chybou, ktorá súvisí s prvým bodom, je využívanie spojkového pedálu ako „odkladacieho miesta“ pre nohu. A neodradí ich ani ostrý zápach páliacej sa lamely. Možno si myslíte, že noha je položená zľahka a spojku vôbec nevytláčate. Omyl. Hoci máte pocit, že spojkový pedál má určitý „mŕtvy chod“, váhou nohy tento zanedbateľný úsek prekonáte a aj minimálne stlačenie znamená zbytočné zaťaženie spojky. Navyše pri brzdení sa môžete do spojky oprieť viac, než si myslíte a v okamihu je v zábere. Minimálnom, ale to nehrá rolu. Ničíte si jeden z najdrahších dielov v aute.

Všetky moderné vozidlá majú v mieste blatníka plochu, ktorú výrobca vytvoril špeciálne preto, aby ste si o ňu mohli nohu oprieť. Pokiaľ je to pre vás nepohodlné, tak skrátka položte nohu na podlahu mimo pedálu. Uľavíte svojmu lýtku, spojke a v konečnom dôsledku aj svojej peňaženke.

Zbytočný zlozvyk: Takto si veľa z nás ničí auto

Pri šoférovaní by ruky šoféra, s výnimkou preraďovania, mali byť na volante. Množstvo vodičov však ako pohodlnú opierku využíva radiacu páku. Nevedomky tak postupne ničia svoje auto.

3. Jazda z kopca s neutrálom

Až príliš často možno v kopcovitom teréne stretnúť vodičov, ktorým od vrcholu kopca až do doliny svietia brzdové svetlá. Predpokladáme, že jediným cieľom je ušetriť palivo. Ide o zlozvyk, ktorý nielen palivo neušetrí, ale urobí aj poriadnu dieru do domáceho rozpočtu. V tom lepšom prípade. V tom horšom sa skončí nehodou.

Jazdou s vyradeným rýchlostným stupňom ušetríte doslova nula celých nič. Moderné vozidlá pri brzdení motorom vstrekujú iba minimálne množstvo paliva. Voľnobeh spotrebuje viac pohonných hmôt, i keď jeho výhoda je v dlhšom „plachtení“ auta. Naviac si takýmto „voľným pádom“ rýchlejšie zničíte brzdové kotúče aj obloženie. Ak by ste aj ušetrili jedno alebo dve deci paliva na 100 km, hovoríme o úspore maximálne jedného či dvoch eur. Koľko stoja kotúče a platničky? Minimálne niekoľko desiatok eur plus cena práce plus strata času, keď je auto v servise.

Naviac je tu aj bezpečnostné riziko. Vozidlo sa správa oveľa stabilnejšie, ak sú kolesá v zábere, čiže pri jazde so zaradeným rýchlostným stupňom. Stabilita je dôležitá nielen v zime, ale aj v teplom období, napríklad, na mokrej vozovke. A v serpentínach to platí dupľom. Stoja tie dve eurá za to? Spočítajte si to sami.

Veľké riziko: Toto môže zničiť vaše brzdy

Množstvo vodičov si to neuvedomuje, no ani brzdenie automobilu nie je úplne jednoduchou činnosťou. Existuje zásada, ktorú veľa z nás nepozná, no môže byť záchranou v nejednej nebezpečnej situácii.

4. Vytáčanie studeného motora

Našťastie nastalo teplejšie obdobie, takže motor sa zohrieva rýchlo a olej nie je tak tuhý ako v zime. To ale neznamená, že ste za vodou. Motoru chvíľu trvá, kým dosiahne optimálnu prevádzkovú teplotu a olej sa dostane všade tam, kde má byť. Možno si myslíte, že táto téma je v lete bezpredmetná. Nemyslíme si to. Je potrebné dodržiavať určité návyky, aby ste sa nemuseli vždy na jeseň „preprogramovať“. Ak ste zvyknutí v zime jazdiť šetrne a nevytáčať studený motor, dodržiavajte to dôsledne aj v lete. Ani v teplom období nič nepokazíte, ak budete šetriť motor, kým nedosiahne prevádzkovú teplotu.

Ďalším neduhom je podtáčanie motora, čiže jazda na príliš nízkych otáčkach. Motoru bez ohľadu na typ však paliva neuškodí, ak mu občas šliapnete na krk. Práve naopak. Napríklad, pre regeneráciu katalyzátora, ktorá si vyžaduje určité otáčky. Pokiaľ mu ich nedoprajete, zmaríte niekoľko regeneračných cyklov, v dôsledku čoho budete musieť meniť katalyzátor oveľa skôr.

Nenápadní zabijaci: 10 vecí, ktoré škodia motoru

Každý motorista si časom uvedomí, že motor už nie je tým, čím býval. Inými slovami, stráca výkon. Nastupuje otázka: Kam sa podeli všetky kone spod kapoty?

5. Trieskanie dverami

Tento neduh sa týka zväčša spolujazdcov a dokáže nejedného vodiča rozpáliť do biela. Zväčša ide o ľudí, ktorí nevedia odhadnúť silu potrebnú na zatvorenie dverí a preto s nimi zametú ako s vrátami od stodoly. Vodič sa niekedy môže obávať, že mu tlaková vlna roztrhne ušný bubienok. V moderných autách sú dvere konštruované tak, že ich zatvoríte malíčkom a v niektorých prípadoch sa na ne stačí doslova škaredo pozrieť.

Obúchané dvere auta: Takto sa im vyhnete

Hoci parkovacie miesta navodzujú dojem, že sú čoraz užšie, v mnohých prípadoch stále umožňujú pohodlné otvorenie dverí bez rizika doudierania susedných vozidiel. A pokiaľ predsa nestačia, kúsok...

6. Otáčanie kolies „nasucho“

Hovoríme o situácii, keď vodič otáča volantom a vozidlo úplne stojí. Skúsení vodiči starších ročníkov, ktorí mali tú česť vyskúšať si jazdu v autách bez posilňovača riadenia, určite vedia, o čom hovoríme. Ideálnym učiteľom boli staré „žigulíky“, ktorých riadenie sa rovnalo hodinke s činkami v súčasnom fitness centre. A hoci v moderných autách otočíte volantom aj malíčkom, faktom zostáva, že pri točení bez pohybu dostávajú zabrať nielen pneumatiky, ale aj riadenie a ďalšie súčasti prednej nápravy.

Odporúčame vždy začať točiť volantom až v momente, keď sa auto pohybuje, hoci rýchlosťou dva centimetre za hodinu. Všetko je lepšie než robiť tak nasucho. Pochopiteľne sa môžu vyskytnúť situácie, keď to inak nejde. Tie by však mali byť povestnou výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo.

Parkovanie cez dve miesta: Zlozvyk vodičov

Arogantné parkovanie cez dve parkovacie miesta či krížom cez jedno mnohí vodiči vysvetľujú snahou ochrániť svoj majetok. Otĺkanie susedných áut a následný útek sú rovnako nezmyselné. Opravu pritom...

7. Necitlivosť k interiéru

Bazáry bývajú ideálnym miestom, kde v interiéri nájdete nejeden dôkaz nešetrného zaobchádzania. A to aj napriek snahe predávajúceho alebo bazáru tie najväčšie hriechy odstrániť alebo zakamuflovať. Prepálené diery od cigariet, ošúchané bočnice sedadla, dokopané prahy či poškodené čalúnenie dverí. Auto je výkladnou skriňou svojho majiteľa. Niekedy stačí pohľad dovnútra a človeku sa zatočí hlava. Ak máte čistý byt, majte aj auto.

Pochopiteľne interiér nemusíme považovať za veľkú položku ani za kritický komponent. Nemusí byť ani antisepticky čistý, ale neuškodí občas vyhádzať papieriky a plechovky alebo nechať raz za rok vytepovať, obzvlášť vtedy, ak v aute fajčíte. A pokiaľ sa vám to nechce, kúpte si v nejakom supermarkete tie najlacnejšie ochranné poťahy, ktoré z času na čas hodíte do pračky.

Poznáte nejaké zlozvyky, na ktoré sme zabudli? Podeľte sa o ne v diskusii.


Najnovšie články
Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce

Moderné automobily sú plné asistenčných systémov, dostávajú sa už aj do najlacnejších modelov a čoskoro budú mnohé z nich povinnou výbavou. Používajú ich však...

Asistenčné systémy: Používajú ich vodiči?

Na záberoch zverejnených na sociálnych sieťach môžeme vidieť čierny a červený exemplár SUV, oba mali putovať do arabského sveta.

Cullinan: Prvé kusy už Rolls-Royce dodal

Manipulácia s odometrom je na Slovensku starým známym fenoménom, ktorý však mala z našej reality vymazať novela zákona z roku 2016. Podarilo sa jej to? Aká je...

Pravda o stáčaní km: 20 populárnych jazdeniek

Novinka má rozmermi tesne podliezť klasický Tiguan, predávať sa bude pravdepodobne výhradne na čínskom trhu.

Tharu: Volkswagen pripravuje ďalšie SUV

Omladená verzia SUV vyrábaného aj v Žiline prichádza s odlišnými svetlami, nárazníkmi či volantom. Hlavnou novinkou je sústava EcoDynamics+.

Kia Sportage: Bestseller prešiel faceliftom

Po minuloročnom uvedení na autosalóne v Šanghaji by malo SUV z francúzskej dielne koncom tohto roka zaútočiť aj na európske trhy. V čele útoku bude najsilnejší...

Citroën C5 Aircross prichádza na starý kontinent
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×