Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Optima SW: Dospelý plug-in hybrid

Kia sa už dlhšie čoraz odvážnejšie púšťa do hybridných vôd a ide jej to stále lepšie. Optima SW vo vyhotovení PHEV sľubuje slušnú spotrebu pri zachovaní adekvátneho priestoru a jazdného komfortu. Dokáže predpoklady preniesť do reality?
69 17 príspevkov 13.04.2018 / Filip Kadlečík

Kia Optima už v našej redakčnej garáži nie je žiadnym nováčikom, za posledné dva roky sme dôkladne preverili hneď niekoľko verzií. Štvrtá generácia u nás svoje pôsobenie začala so vznetovou jedna-sedmičkou vo vyhotovení sedan. Rovnaký karosársky variant sme potom testovali aj s plug-in hybridnou technológiou.

Výborné Full-LED svetlomety a zakrytá čelná maska dodávajú kombi futuristický nádych 69 fotografií v galérii Výborné Full-LED svetlomety a zakrytá čelná maska dodávajú kombi futuristický nádych Zdroj: Filip Kadlečík

O niečo neskôr prišiel rad na štýlové kombi s agregátom 1.7 CRDi. Praktickejší variant limuzíny sme si však vyskúšali aj vo vrcholnom prevedení GT, ktoré dopredu ženie dvojliter ladený na 180 kW (245 k). Pri sprostredkovaní postrehov Optimy SW PHEV preto mierne upustíme od tradičnej koncepcie testov a zameriame sa najmä na ekologické jazdné výkony hybridu.

Silná strojovňa

Ekologická orientácia modelu tomu nemusí nasvedčovať, no v rámci portfólia rodiny Optima variant PHEV nepatrí k pomalým slimákom. Z hľadiska dynamiky zatieni napríklad aj obľúbený diesel. Atmosférický zážihový dvojliter so štyrmi valcami a zdvihovým objemom na úrovni 2,0 l, ktorý bežne poskytuje 115 kW (156 k) tu totiž prácu neodvádza sám.

Šperkom Optimy SW PHEV je jej hybridná pohonná sústava 69 fotografií v galérii Šperkom Optimy SW PHEV je jej hybridná pohonná sústava Zdroj: Filip Kadlečík

Tradičnému agregátu pomáha elektrický motor s maximálnym výkonom 50 kW (67 k) a krútiacim momentom na úrovni 250 Nm. Ním, mimochodom, zatieni aj spaľovaciu jednotku, ktorá vrcholí už pri hodnote 189 Nm. Silná dvojka dokopy produkuje maximálny výkon na úrovni 151 kW (206 k) a 375 Nm.

Škoda, že Optima PHEV nedisponuje pohonom všetkých kolies. Napriek svojej hmotnosti totiž pri plnej akcelerácii predné kolesá vedia stratiť trakciu. Ak by sa aspoň v potrebných prípadoch rozdeľovala medzi všetky štyri pneumatiky, išlo by v podstate o unikátnu a veľmi praktickú kombináciu.

Och, to rýchlonabíjanie...

Plug-in hybridné vozidlo sa vyznačuje tým, že dokáže dlhší čas jazdiť nielen v spaľovacom, ale aj čisto elektrickom režime. V prípade kombi Kia Optima hovoria údaje o papierovom bezemisnom dojazde o viac než šiestich desiatkách kilometrov. Táto hodnota je dosiahnuteľná, avšak len s veľkým prispôsobením bežného jazdného štýlu. V realite však aj tak na vidieku či v meste na elektrinu prejdete približne 50 kilometrov.

Konektor na elektrickú nabíjačku sa skrýva za predným kolesom na strane vodiča 69 fotografií v galérii Konektor na elektrickú nabíjačku sa skrýva za predným kolesom na strane vodiča Zdroj: Filip Kadlečík

Je veľká škoda, že podobne ako BMW 530e, ani Kia Optima SW PHEV nedisponuje nabíjacou sústavou schopnou rýchlonabíjania. Doma vám to vadiť nebude - akumulátory budú aj v bežnej garáži naplnené v priebehu štyroch až piatich hodín, čo považujeme za znesiteľný čas.

Test BMW 530e: Hybrid pre špecifické prípady

Bavori sa chcú pripraviť na budúcnosť a preto nepodceňujú elektromobilitu ani hybridné pohonné systémy. Dôkazom je manažérske BMW 530e, sedan, ktorý má vyniknúť najmä v mestskej či prímestskej...

Prekáža nám však, že si auto na výkonnejších verejných nabíjačkách neviete dobiť aj rýchlejšie. Napríklad také BMW i3 má už po pol hodine dojazd vyšší o približne 150 km. Tu stúpne len o niečo viac než 12 km. Netreba teda rátať s tým, že si Optimu len tak zadarmo nabijete napríklad pred obchodom (napr. LIDL poskytuje elektronabíjačky). To by ste sa tam museli zdržať niekoľko hodín.

Pri pohľade z profilu ide o jedného z najkrajších zástupcov svojej triedy 69 fotografií v galérii Pri pohľade z profilu ide o jedného z najkrajších zástupcov svojej triedy Zdroj: Filip Kadlečík

Stačilo by však zakomponovoať technológiu rýchlonabíjania a Optima SW by pred bežným obchodom mohla mať plné batérie za niekoľko minút. V takom prípade by ste s ňou takmer určite väčšinu času jazdili v podstate zadarmo a bez vypúšťania akýchkoľvek emisií.

Nemá rád agresiu

Plug-in hybridná Optima dokáže v meste s nabitými akumulátormi v praxi reálne jazdiť so spotrebou 0,0 l/100 km. Nevadia jej pritom ani rýchlejšie rozbehy na svetelných križovatkách. Ak nejazdíte spôsobom plný plyn - plné brzdy, moderné kórejské kombi spaľovací dvojliter v urbanizovaných podmienkach ani len nezapne. Agresiu však elektromotor sám o sebe nezvládne - na prudké zošliapnutie plynového pedála zareaguje okamžitým aktivovaním spaľovacej jednotky.

Zadnú časť taktiež zdobia reflektory s diódovou trubicou 69 fotografií v galérii Zadnú časť taktiež zdobia reflektory s diódovou trubicou Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem toho, že v mestských podmienkach dokážete jazdiť s nulovou spotrebou paliva, poteší aj komfortný automat. Reakciami síce nepatrí medzi tie najrýchlejšie, pohodlie a takmer nebadateľné radenie mu však uprieť nemožno.

Test Kia Optima GT: So silným dvojlitrom

Špičková verzia kórejského kombi láka na nadpriemernú dynamiku i jazdné vlastnosti, no stráca svojim zvukom a prácou automatu.

V spolupráci s adaptívnym tempomatom s funkciou Stop&Go sa v kolóne len prizeráte svojmu okoliu a Optima PHEV vás ňou prevedenie prakticky “autonómne” a v absolútnom tichu. Komfort radenia tu je pritom naozaj výrazný - s DSG či DCT prevodovkou taký pri rozbehoch pravdepodobne nedosiahnete.

Kreslá sú tu vynikajúce a plne svedčia o luxusnom charaktere Optimy 69 fotografií v galérii Kreslá sú tu vynikajúce a plne svedčia o luxusnom charaktere Optimy Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by ste v mestskej džungli jazdili s prázdnymi batériami, treba počítať so spotrebou presahujúcou hranicu 7,0 l/100 km. Túto disciplínu sme však exaktne nemerali. Na čo by bol človeku plug-in hybrid, ak by s ním po meste jazdil s vybitými batériami?

Pomoc štvorvalca

Akonáhle sa dostanete za hranice mesta, začnete zisťovať, že Optima PHEV jazdí na elektrinu veľmi často aj pri rýchlostiach nad 70 km/h. Na našom 25-kilometrovom vidieckom okruhu, ktorý zahŕňa i stúpania a klesania, sme kórejské kombi testovali s batériami naplnenými na polovicu.

Interiér už napríklad v porovnaní so Stingerom nevyzerá najmodernejšie, je však užívateľsky príjemný a komfortný 69 fotografií v galérii Interiér už napríklad v porovnaní so Stingerom nevyzerá najmodernejšie, je však užívateľsky príjemný a komfortný Zdroj: Filip Kadlečík

Palubný počítač ukazoval na začiatku testovacej trasy elektrický dojazd na úrovni 27 kilometrov. Po prejdení 25-tich nám ešte zostávalo rovných 8. Nečakaný výsledok prisudzujeme k tomu, že v režime Comfort automobil z času na čas zapne spaľovací motor aby pomohol tomu elektrickému, aj keď by to reálne nebolo potrebné.

Vďaka tomu dokáže štvorvalec predĺžiť elektrický dojazd s tým, že sám pri takejto jazde na 100 kilometrov spotrebuje len 1,8 l benzínu. Optima PHEV disponuje aj tlačidlom “EV Mode”, ktorým môžete automobil donútiť k tomu, aby spaľovací motor zapínal naozaj len v nutných prípadoch. Z našich skúseností vieme, že v tomto režime Optima pri plnom nabití bez problémov prejde 50 vidieckych kilometrov úplne bezemisne.

Najväčšie prekvapenie

Príjemným a najväčším šokom boli výkony automobilu na diaľnici. Vyrazili sme na ňu s plnými batériami a prešli sme okruh, ktorý zahŕňa aj jedno výrazné stúpanie. Na D1 aktuálne silno pršalo, boli približne 2°C a Optime PHEV sme veľa šancí na dobrý výsledok nedávali. Prekvapila nás však viac, než sme si dokázali predstaviť.

V druhom rade sedadiel je miesta na rozdávanie 69 fotografií v galérii V druhom rade sedadiel je miesta na rozdávanie Zdroj: Filip Kadlečík

Pri tempe 130 km/h totiž Kia členitý okruh s dĺžkou 30 kilometrov absolvovala s priemerným apetítom na úrovni 1,8 l/100 km. V tomto prípade však treba rátať s tým, že stotridsiatka znamená zvýšenie energetickej náročnosti a zároveň zníženie elektrického dojazdu vozidla na približne 35 km. Stovku kilometrov teda na diaľnici s touto spotrebou reálne ani neprejdete. Ak však denne dochádzate 15 km či 20 km do práce a idete aj po diaľnici, budete si môcť pravidelne užívať jazdu so spotrebou nižšou než 2 l/100 km.

Ak sa na autostrádu dostanete bez nabitých batérií, Optima si na nej aj tak bude stále udržiavať rozumný apetít. S úplne prázdnym akumulátorom sme dosiahli spotrebu 7,4 l/100 km, čo na zážihový dvojliter nie je zlý údaj. Pri jazde stotridsiatkou nás potešil aj komfort a ticho, ktoré veľké kombi ponúka. Hltanie diaľničných kilometrov je pre tento plug-iny hybrid doslova potešením.

Množstvo výhod...

Najväčšou výhodou v prípade Optimy PHEV je jednoznačne jej spotreba. V kombinovanom cykle, ak teda nejazdíte najmä po diaľnici, môžete reálne zvládnuť jazdiť približne za 1,0 l/100 km. Platí to v prípade, ak denne najazdíte do 50 km - vtedy totiž automobil bude zásobený dostatočnou porciou elektrickej energie.

Otáčkomer by ste na prístrojovke hľadali márne, prednosť dostal ukazateľ, ktorý indikuje aktuálny stav hybridnej pohonnej sústavy 69 fotografií v galérii Otáčkomer by ste na prístrojovke hľadali márne, prednosť dostal ukazateľ, ktorý indikuje aktuálny stav hybridnej pohonnej sústavy Zdroj: Filip Kadlečík

Ak sú však vaše cesty dlhšie, stále môžete rátať s atraktívnou spotrebou. V kombinovanom cykle, kedy vodič po diaľnici jazdí dlhšie trasy s prakticky vybitými akumulátormi, automobil spotrebuje 3,5 l benzínu na 100 kilometrov jazdy. Ak sa diaľničné cestovanie ráta na stovky kilometrov, spotreba samozrejme pôjde hore. Kupovať si však PHEV na takéto účely nie je úplne logické.

Test Kia Optima SW: Nejde len o litre

Štvrtá generácia vozidla prišla do sveta vo verzii Sportswagon, ktorej tvorcovia uprednostnili vzhľad pred tabuľkovými údajmi.

Pozitívami vozidla sú aj pohodové jazdné vlastnosti za každých okolností, príjemný interiér s dobrou ergonómiou a pohodlnými kreslami, dostatočne výkonný agregát s veľkou rezervou, obrovské miesto pre pasažierov v druhom rade či výborný adaptívny tempomat spojený s klasickým šesťstupňovým automatom.

… ale i nevýhod

Každá minca má dve strany a svoje zápory má i Optima SW PHEV. Vodič rýchlo pocíti, že automobil je ťažkopádny, orientovaný na komfort, a športové jazdné vlastnosti od neho očakávať nemožno. Počas chladných rán nás nepotešilo, že vykúrenie automobilu trvá neštandardne dlho a to isté platí aj o vyhrievaní kožených sedadiel. Prvý náznak tepla v kabíne prišiel po viac než piatich minútach jazdy.

Batožinový priestor nie je malý, ale ani veľký - na bežné účely bude určite dostačujúci 69 fotografií v galérii Batožinový priestor nie je malý, ale ani veľký - na bežné účely bude určite dostačujúci Zdroj: Filip Kadlečík

Z detailov by sme ekologickému kombi vytkli ešte nejednoznačné nastavenie automatických stieračov. Niekedy sú príliš citlivé, inokedy zasa reagujú pomaly. Osobne by sa nám páčil aj hrubší veniec multifunkčného volantu. Ku vlajkovej lodi by sa hodil. Najväčší tu nie je ani batožinový priestor, ktorý zhltne “len” 440 litrov batožiny. Medzi hybridmi ide o solídny údaj, v porovnaní s bežným SW je však tento kufor menší o viac než 100 litrov.

Pre mnohých môže byť nevýhodou aj cenovka. Optima SW PHEV začína na sume 40 190 eur, je teda ešte drahšia než výbava “GT”. Máte tu však už prakticky plne vybavený automobil s moderným pohonným ústrojenstvom, ktorému chýba len niekoľko drobností. Pri vrcholnom kombi totiž Kia ponúka len jednu výbavu a zopár príplatkov.

Veľké strešné okno stojí 1 200 eur, ak vás však táto investícia nebude bolieť, choďte do neho - krásne presvetlí celú kabínu 69 fotografií v galérii Veľké strešné okno stojí 1 200 eur, ak vás však táto investícia nebude bolieť, choďte do neho - krásne presvetlí celú kabínu Zdroj: Filip Kadlečík

V našom prípade išlo o absolútnu “plnku”. Všetko, čo krátky zoznam extra doplnkov zahŕňa, sme vo vozidle mali k dispozícii. Konečná cenovka testovaného modelu sa teda vyšplhala na 44 180 eur. To už však v nej bola zahrnutá panoramatická strecha (1 200 eur), biele kožené čalúnenie v interiéri (700 eur), Platinum Pack so sledovaním mŕtveho uhla či pokročilou parkovaciou kamerou (1 490 eur) a metalický lak (600 eur).

Dospelý plug-in hybrid

Je to len niekoľko mesiacov, odkedy sme publikovali test Toyoty Prius Plug-in. Vtedy sme tvrdili, že líder segmentu postavil najlepšie plug-in hybridné auto. Pravdepodobne to platí aj naďalej, Kia je so svojou limuzínou však už nebezpečne blízko. Je fascinujúce, aký pokrok predviedli Kórejci za posledné roky.

Kia Optima SW PHEV nás presvedčila o tom, že konkurencia ju rozhodne nesmie brať na ľahkú váhu 69 fotografií v galérii Kia Optima SW PHEV nás presvedčila o tom, že konkurencia ju rozhodne nesmie brať na ľahkú váhu Zdroj: Filip Kadlečík

Prius je o 6 000 eur lacnejší, Optima však zasa neporovnateľne luxusnejšia, komfortnejšia a priestrannejšia. Toyota možno ukázala, ako sa robí najlepší plug-in hybrid. Kia však odpovedá najpoužiteľnejším plug-in hybridom. Vďaka Optime SW PHEV totiž môžete mať ekologické auto, ktoré vás navyše nebude v ničom limitovať. Ide o skutočne dospelý plug-in hybrid.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 999 cm3
Max. výkon
151 kW/205 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
375 Nm
pri otáčkach
2 330/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 855 mm
Šírka
1 860 mm
Výška
1 470 mm
Rázvor náprav
2 805 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 805 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 880 kg
Užitočná hmotnosť
465 kg
Celková hmotnosť
2 270 kg
Objem batožinového priestoru
440 l
Objem palivovej nádrže
55 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,7 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
0,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
1,4 l/100 km
Mesto - počas testu
0,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu - plné batérie
1,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu - prázdne batérie
7,4 l/100 km
Vidiek - počas testu - 50 % batérie
1,8 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
33 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 40 190 €
Základná cena verzie
od 40 190 €
Cena testovaného exemplára
44 180 €

 


Najnovšie články
Hyundai i20: Po modernizácii bez nafty

Japonci odhalili novú limuzínu vyššej strednej triedy. Evokuje vlani uvedenú vlajkovú loď, dvojicu však nerozdeľujú iba rozmery.

Lexus ES: V našich končinách len hybrid

Čína je pre všetky veľké automobilové koncerny kľúčovým trhom. Volkswagen nie je výnimkou, preto tam pripravuje veľkú investíciu do alternatívnych pohonov.

VW chce v Číne investovať do elektromobilov

Opel Insignia je vo všeobecnosti už dávno známy ako vynikajúci hltač kilometrov. S pohonom 4x4, osemstupňovým automatom a silným dvojlitrom tomu nebude inak...

Test Opel Insignia ST: Esencia vlajkovej lode

Ak ste už niekedy videli vozidlá víťaziace na pretekoch Le Mans, zrejme by vás nenapadlo, že by ste na jednom z nich mohli legálne jazdiť v premávke.

Porsche 917: Okruhová legenda na cestách

Štvordverová verzia kompaktu prichádza s dlhším rázvorom, pri uvedení na trh bude dostupná výhradne s 1,3-litrovým benzínovým motorom.

Mercedes-Benz triedy A vo forme sedanu

Chcete si nechať skontrolovať pneumatiky bez toho, aby ste museli navštíviť pneuservis? Continental ponúkne slovenským motoristom kontrolu v rámci svojho...

Continental vám skontroluje pneumatiky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×