Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vodiči vychovávatelia: Robia stále hlúpy omyl

VIDEO
Niektorí vodiči si stále mýlia dopravnú kolónu s radom pri pokladni v supermarkete. A zjavne sú nepoučiteľní. Tentokrát sa do veci zapojila polícia a dúfajme, že nebude musieť siahnuť k represii.
2 141 príspevkov 13.04.2018 / Soňa Zverková

Napriek opakovanej osvete sa v premávke stále objavujú problémy s vodičmi, ktorí nie sú ochotní alebo schopní uvedomiť si, že každý má právo využívať celú dĺžku jazdného pruhu. Aj vtedy, ak vie, že pruh sa o niekoľko desiatok či stoviek metrov končí. „Vychovávatelia“ sú aj naďalej presvedčení, že právo je na ich strane a inému vodičovi bránia v jazde. Sú však na veľkom omyle. Zákon totiž neporušuje ten, kto ide v ľavom pruhu, ale ten, kto mu v tom bráni.

Ďalší „vychovávateľ“, ktorý si mýli kolónu s radom pri pokladni v supermarkete 2 fotografie v galérii Ďalší „vychovávateľ“, ktorý si mýli kolónu s radom pri pokladni v supermarkete Zdroj: PZ SR

Tento problém zjavne pretrváva, preto sa polícia rozhodla zakročiť. Zatiaľ sa obmedzila na vzdelávacie video, ktoré zachytáva ďalšieho „vychovávateľa“. Následne sa na miesto pobrala hliadka a začala riadiť premávku. Zrejme na veľkú „radosť“ vodičov v pravom jazdnom pruhu usmerňovala vozidlá do ľavého pruhu. Ak už vodičom, ktorí neovládajú zákon o premávke ani príslušnú vyhlášku, nepomôže tento spôsob vzdelávania, potom im už asi pomôžu len pokuty a preskúšanie. Podrobne sme priestupky jedného takéhoto vychovávateľa rozoberali zhruba pred rokom, no zdá sa, že mnohí vodiči sú stále nepoučiteľní.

„Občania sa pravidelne obracajú na Policajný zbor prostredníctvom jeho oficiálnej stránky na Facebooku s videami a so skúsenosťami z problematického bratislavského úseku ústiacom z Einsteinovej ulice na Most Apollo,“ povedala hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová. Na začiatku odbočovacieho pruhu sa počet pruhov rozšíri na dva. Napriek tomu sa väčšina vodičov drží v pravom pruhu a ľavý pruh zostáva nevyužitý. Vznikajú tak zbytočné kolóny. Množia sa prípady, keď vodiči v prahom pruhu vedome blokujú vodičov v ľavom. „Z nepochopiteľných príčin si myslia, že šoféri v ľavom pruhu podvádzajú mali by si poctivo vystáť kolónu“, dodáva Baloghová.

Zníženie počtu pruhov vs. striedavé radenie

V prípade na videu je naviac na konci daného úseku nielen značka, ktorá upozorňuje na zníženie počtu jazdných pruhov, ale aj zvislá dopravná značka C 30 Striedavé radenie. Rozdiel medzi obidvomi značkami je v spôsobe správania sa vodičov v priebežnom a končiacom sa jazdnom pruhu. Bez ohľadu na to je potrebné vždy používať smerovky.

Pokiaľ je pri ceste len značka o znížení počtu jazdných pruhov (C 22b) platia pre vodičov v pruhu, ktorý sa končí, ustanovenia § 10 ods. 6. Konkrétne príkaz, podľa ktorého „vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza“. Zákon pritom prednosť v jazde definuje ako „povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy“.

Zníženie počtu jazdných pruhov - Striedavé radenie 2 fotografie v galérii Zníženie počtu jazdných pruhov - Striedavé radenie Zdroj: Slov-LEX

V prípade, že je na ceste osadená aj značka Striedavé radenie, ľudovo povedané „zipsovanie“, sa pravidlá trochu menia. Popis k značke vo vyhláške (9/2009) uvádza, že ak sa značka nachádza v mieste zbiehania dvoch jazdných pruhov do jedného, vodič vozidla v priebežnom pruhu je povinný pri súbežnej jazde umožniť vodičovi v končiacom sa pruhu preradenie do priebežného jazdného pruhu. Samozrejme za predpokladu, že vodič použije smerovku.

Hoci pojem súbežná jazda by mal byť každému jasný, pre istotu pripájame aj tú (§ 10 ods. 4): „Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba (ďalej len „súbežná jazda“). Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.“

Vodič v Octavii: Chybne vyučoval iného šoféra

Niektorí vodiči v kolóne sú schopní takmer všetkého, aby ich niekto v ľavom alebo priraďovacom jazdnom pruhu nedajbože nepredbehol. Svojím konaním však ohrozujú nielen ostatných, ale aj svoju...

Autobild.sk komentuje

Vlastníctvo vodičského preukazu nie je právo, ale privilégium. Negarantuje ho Ústava SR ani žiadny iný právny predpis. I keď sa zdá, že niektorí vodiči sa pasujú za samozvaných majstrov volantu. V oboch prípadoch ide o nebezpečný fenomén, ktorý vedie k začarovanému kruhu neustáleho sprísňovania zákona o premávke. Nesťažujme sa na sociálnych sieťach, ale začnime od seba: dodržiavajme zákon a jazdite disciplinovane. To ostatné je vecou polície, ktorá ako jediná má právo vychovávať vodičov. Obávame sa, že ak to nepôjde po dobrom, asi to bude musieť ísť po zlom. Dúfajme, že to nebude potrebné.


Najnovšie články
Česi vytvorili pre dvojicu BMW lak zo zlata

Jedno z najúspešnejších malých vozidiel sveta čoskoro dostane už svoju piatu generáciu. Veľká premiéra sa odohrá na jeseň, my však máme prvé informácie už...

Renault Clio: Prvé detaily o piatej generácii

Súdny proces s Volkswagenom zasiahol aj jeho najväčšieho dodávateľa Bosch. Súd mu totiž nariadil uvoľniť interné dokumenty, vrátane písomnej komunikácie s VW.

Dieselgate: Bosch musí zverejniť dokumenty

Hoci tradične je česká Škoda na Slovensku najpopulárnejšia, v kategórii SUV vyzerá rebríček inak. Na prvom mieste v júni aj za celý prvý polrok boduje Suzuki...

Vitara si udržiava popularitu

Woking prezradil, že zrýchlenie z pokoja na stovku zaberie novinke 2,9 sekundy. Maximálna rýchlosť ostrého Angličana je 328 km/h.

McLaren 600LT sa vyrovná svojmu bratovi

Zamestnanci martinskej fabriky VW spolu s odbormi žalujú vedenie Volkswagen Slovakia za diskrimináciu v súvislosti s finančnými benefitmi.

Martinskí zamestnanci VW žalujú vedenie

Marek Slobodník sa so svojou partiou dobrodruhov vydal do obrovských nadmorských výšok. Na počiatku cesty ani netušili, aké ťažké skúšky vôle na nich v horách...

Na motorke v Ázii: Štyri skúšky pevnej vôle
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×