Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vodiči vychovávatelia: Robia stále hlúpy omyl

VIDEO
Niektorí vodiči si stále mýlia dopravnú kolónu s radom pri pokladni v supermarkete. A zjavne sú nepoučiteľní. Tentokrát sa do veci zapojila polícia a dúfajme, že nebude musieť siahnuť k represii.
2 148 príspevkov 13.04.2018 / Soňa Zverková

Napriek opakovanej osvete sa v premávke stále objavujú problémy s vodičmi, ktorí nie sú ochotní alebo schopní uvedomiť si, že každý má právo využívať celú dĺžku jazdného pruhu. Aj vtedy, ak vie, že pruh sa o niekoľko desiatok či stoviek metrov končí. „Vychovávatelia“ sú aj naďalej presvedčení, že právo je na ich strane a inému vodičovi bránia v jazde. Sú však na veľkom omyle. Zákon totiž neporušuje ten, kto ide v ľavom pruhu, ale ten, kto mu v tom bráni.

Ďalší „vychovávateľ“, ktorý si mýli kolónu s radom pri pokladni v supermarkete 2 fotografie v galérii Ďalší „vychovávateľ“, ktorý si mýli kolónu s radom pri pokladni v supermarkete Zdroj: PZ SR

Tento problém zjavne pretrváva, preto sa polícia rozhodla zakročiť. Zatiaľ sa obmedzila na vzdelávacie video, ktoré zachytáva ďalšieho „vychovávateľa“. Následne sa na miesto pobrala hliadka a začala riadiť premávku. Zrejme na veľkú „radosť“ vodičov v pravom jazdnom pruhu usmerňovala vozidlá do ľavého pruhu. Ak už vodičom, ktorí neovládajú zákon o premávke ani príslušnú vyhlášku, nepomôže tento spôsob vzdelávania, potom im už asi pomôžu len pokuty a preskúšanie. Podrobne sme priestupky jedného takéhoto vychovávateľa rozoberali zhruba pred rokom, no zdá sa, že mnohí vodiči sú stále nepoučiteľní.

„Občania sa pravidelne obracajú na Policajný zbor prostredníctvom jeho oficiálnej stránky na Facebooku s videami a so skúsenosťami z problematického bratislavského úseku ústiacom z Einsteinovej ulice na Most Apollo,“ povedala hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová. Na začiatku odbočovacieho pruhu sa počet pruhov rozšíri na dva. Napriek tomu sa väčšina vodičov drží v pravom pruhu a ľavý pruh zostáva nevyužitý. Vznikajú tak zbytočné kolóny. Množia sa prípady, keď vodiči v prahom pruhu vedome blokujú vodičov v ľavom. „Z nepochopiteľných príčin si myslia, že šoféri v ľavom pruhu podvádzajú mali by si poctivo vystáť kolónu“, dodáva Baloghová.

Zníženie počtu pruhov vs. striedavé radenie

V prípade na videu je naviac na konci daného úseku nielen značka, ktorá upozorňuje na zníženie počtu jazdných pruhov, ale aj zvislá dopravná značka C 30 Striedavé radenie. Rozdiel medzi obidvomi značkami je v spôsobe správania sa vodičov v priebežnom a končiacom sa jazdnom pruhu. Bez ohľadu na to je potrebné vždy používať smerovky.

Pokiaľ je pri ceste len značka o znížení počtu jazdných pruhov (C 22b) platia pre vodičov v pruhu, ktorý sa končí, ustanovenia § 10 ods. 6. Konkrétne príkaz, podľa ktorého „vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza“. Zákon pritom prednosť v jazde definuje ako „povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy“.

Zníženie počtu jazdných pruhov - Striedavé radenie 2 fotografie v galérii Zníženie počtu jazdných pruhov - Striedavé radenie Zdroj: Slov-LEX

V prípade, že je na ceste osadená aj značka Striedavé radenie, ľudovo povedané „zipsovanie“, sa pravidlá trochu menia. Popis k značke vo vyhláške (9/2009) uvádza, že ak sa značka nachádza v mieste zbiehania dvoch jazdných pruhov do jedného, vodič vozidla v priebežnom pruhu je povinný pri súbežnej jazde umožniť vodičovi v končiacom sa pruhu preradenie do priebežného jazdného pruhu. Samozrejme za predpokladu, že vodič použije smerovku.

Hoci pojem súbežná jazda by mal byť každému jasný, pre istotu pripájame aj tú (§ 10 ods. 4): „Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba (ďalej len „súbežná jazda“). Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.“

Vodič v Octavii: Chybne vyučoval iného šoféra

Niektorí vodiči v kolóne sú schopní takmer všetkého, aby ich niekto v ľavom alebo priraďovacom jazdnom pruhu nedajbože nepredbehol. Svojím konaním však ohrozujú nielen ostatných, ale aj svoju...

Autobild.sk komentuje

Vlastníctvo vodičského preukazu nie je právo, ale privilégium. Negarantuje ho Ústava SR ani žiadny iný právny predpis. I keď sa zdá, že niektorí vodiči sa pasujú za samozvaných majstrov volantu. V oboch prípadoch ide o nebezpečný fenomén, ktorý vedie k začarovanému kruhu neustáleho sprísňovania zákona o premávke. Nesťažujme sa na sociálnych sieťach, ale začnime od seba: dodržiavajme zákon a jazdite disciplinovane. To ostatné je vecou polície, ktorá ako jediná má právo vychovávať vodičov. Obávame sa, že ak to nepôjde po dobrom, asi to bude musieť ísť po zlom. Dúfajme, že to nebude potrebné.


Najnovšie články
Hyundai i20: Po modernizácii bez nafty

Japonci odhalili novú limuzínu vyššej strednej triedy. Evokuje vlani uvedenú vlajkovú loď, dvojicu však nerozdeľujú iba rozmery.

Lexus ES: V našich končinách len hybrid

Čína je pre všetky veľké automobilové koncerny kľúčovým trhom. Volkswagen nie je výnimkou, preto tam pripravuje veľkú investíciu do alternatívnych pohonov.

VW chce v Číne investovať do elektromobilov

Opel Insignia je vo všeobecnosti už dávno známy ako vynikajúci hltač kilometrov. S pohonom 4x4, osemstupňovým automatom a silným dvojlitrom tomu nebude inak...

Test Opel Insignia ST: Esencia vlajkovej lode

Ak ste už niekedy videli vozidlá víťaziace na pretekoch Le Mans, zrejme by vás nenapadlo, že by ste na jednom z nich mohli legálne jazdiť v premávke.

Porsche 917: Okruhová legenda na cestách

Štvordverová verzia kompaktu prichádza s dlhším rázvorom, pri uvedení na trh bude dostupná výhradne s 1,3-litrovým benzínovým motorom.

Mercedes-Benz triedy A vo forme sedanu

Chcete si nechať skontrolovať pneumatiky bez toho, aby ste museli navštíviť pneuservis? Continental ponúkne slovenským motoristom kontrolu v rámci svojho...

Continental vám skontroluje pneumatiky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×