Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

7 najhorších zlozvykov: Tieto škodia automatu

Automatická prevodovka je pohodlná a pomaly sa dostáva do popredia záujmu. I keď si myslíte, že na rozdiel od manuálu jej nemôžete uškodiť, opak je pravdou. Robíte tieto časté chyby?
1 56 príspevkov 11.04.2018 / Soňa Zverková

Pri jazde s manuálnou alebo automatickou prevodovkou je to práve automat, ktorý zvyšuje komfort. Vodič si môže myslieť, že stačí zaradiť príslušný jazdný režim a potom už len šliapať na pedále a točiť volantom. Nič zlé sa predsa nemôže stať. Omyl. I keď ide o skutočne masívny komponent, ktorý ako celok prežije celé auto, menšie a citlivejšie diely sa môžu poškodiť. A oprava je naozaj drahá. Ponúkame prehľad najčastejších chýb. Našli ste sa v nich?

Ilustračná snímka

1. Jazda z kopca v režime N (neutrál)

Veľmi častý neduh aj v prípade manuálu. Vodiči sú presvedčení, že vyradením do neutrálu ušetria palivo. Nie je to pravda. Pri brzdení motorom sa nevstrekuje palivo, čo samo o sebe ušetrí peniaze. No najväčšia úspora sa dotýka brzdového obloženia a kotúčov, ktoré stoja oveľa viac než deci paliva. Naviac je vozidlo v zákrutách oveľa stabilnejšie, ak sú kolesá v zábere, čiže je zaradený rýchlostný stupeň. V prípade automatu dochádza pri zmene režimu počas jazdy aj k výraznejšiemu zaťažovaniu komponentov. Zmena režimov je náročnejšia než bežný chod, preto by sa tak malo diať len vtedy, keď auto úplne stojí.

2. Radenie parkovacieho režimu P pred zastavením

Ako sme už napísali, zmeniť jazdné režimy v automate sa odporúča výhradne vtedy, keď vozidlo úplne stojí. V prípade parkovacieho režimu to platí dvojnásobne, nakoľko jeho zvolením sa bezpečnostná západka dostáva do ozubeného kolesa a zabraňuje pohybu vozidla. Ide o malý a citlivý komponent, ktorý pri zaradení P počas pohybu auta nemusí zapadnúť správne a za určitých okolností sa môže zlomiť.

Zlozvyky vodičov: Ničia si prevodovku aj spojku

Automobily s manuálnou prevodovkou na Slovensku ešte stále dominujú. Automatická skriňa je síce možno pohodlnejšia, no manuálna je finančne dostupnejšia. Pozrite si sedem zlozvykov, ktoré ju môžu...

3. Parkovanie bez ručnej brzdy

Hoci v zime môže hroziť riziko primrznutia brzdových komponentov, automat si vyžaduje zatiahnutie ručnej brzdy bez ohľadu na ročné obdobie. Podobne ako v predchádzajúcom bode aj tu bráni pohybu len malý komponent. Postačí aj menší ťukanec na parkovisku a odnesú si to viac než plechy. Pokiaľ nemáte elektrickú ručnú brzdu, ktorá sa aktivuje vždy po vypnutí motora, vypestujte si sami tento návyk. V budúcnosti vám ušetrí nemalé peniaze.

4. Neutrál na červenej alebo v kolóne

Zmena jazdných režimov namáha automatickú prevodovku viac než čokoľvek iné. Mnohí vodiči si myslia, že zaradením neutrálu (N) ušetria palivo a obmedzia opotrebovanie. To možno platilo pred 15 či 20 rokmi, medzičasom však technológie pokročili natoľko, že prevodovka hravo zvládne státie na červenej či v kolóne aj so zaradeným stupňom D. Najviac jej dávate zabrať práve neustálymi zmenami režimov.

5. Radenie pri vysokých otáčkach motora

Dupanie na plyn a efektné rozjazdy sú možno príťažlivé pre tínedžrov, no na rozdiel od vašich mladších čias, tentokrát účet za opravu nezaplatia rodičia. Vysoké otáčky pri radení zvyšujú záťaž prevodovky a teda aj jej opotrebovanie. A s tým narastá aj riziko poškodenia. Vždy meňte režimy, keď auto úplne stojí a motor beží na voľnobeh.

Spojka: Ako funguje a čo sa na nej často kazí?

Spojka sa na aute nezvykne pokaziť často a jej opotrebenie je postupné, keď však zlyhá, poriadne skomplikuje vodičovi život. Pozrite sa, ako jazdiť, aby vydržala čo najdlhšie.

6. Radenie spätného chodu (R) pred úplným zastavením

Nepočkáte, kým auto zastaví a radíte spätný chod? Prečo? Koľko času ušetríte? Desať sekúnd alebo len tri? Automatická prevodovka nemá slúžiť na zastavenie, od toho máte vo vozidle brzdy. Pokiaľ zmeníte režim z Drive na Reverse, komponenty musia rýchlo zmeniť smer otáčania a prevodovka sa opotrebúva prekvapivo rýchlym tempom. Stojí vám tých pár sekúnd za opravu, ktorá sa pohybuje v rádoch stoviek až tisícov eur?

7. Tvrdá jazda so studeným motorom

Nešetrná jazda hneď po naštartovaní škodí nielen motoru, ale aj automatickej prevodovke. Platí to predovšetkým v chladných obdobiach roka, ale aj počas chladnejších rán či nocí. Olej je pre automaty kľúčový a prevodovkový olej býva hustejší než motorový. Po naštartovaní počkajte minútu, aby sa olej dostal do všetkých častí prevodovky. Ak okamžite zaradíte jazdný režim a dupnete na plyn, môžete urýchliť opotrebovanie a poškodenie prevodovky.


Najnovšie články
Buick Enspire: 557 koní a dojazd 600 km

Slováci kupujú nielen jazdenky, záujem stúpa aj o nové vozidlá. Dokazujú to marcové čísla, ktoré ukázali rast v každej kategórii. Medzi malými úžitkovými...

Nových áut u nás pribúda

Britská organizácia The Eco Experts sa pozrela na kvalitu ovzdušia v Európe z pohľadu zamorenia motoristami. Kto na starom kontinente je na tom najhoršie...

Znečistený vzduch: Kde v Európe je to najhoršie?

Automobilka BMW naznačila veľkú zmenu, ktorá čaká palubovky jej modelov. Na cestu, na ktorú už pred časom vykročil Mercedes-Benz, čoskoro nastúpia aj Bavori...

Bavori avizujú zmenu: Plne digitálny kokpit

Po kombi prišiel rad na štvordverovú karosériu, od praktickejšieho príbuzného sa okrem stupňovitej zadnej časti nijak neodlišuje.

Lada Vesta: Terénny sedan ide do výroby

Európsky parlament poriadne pritvrdil v otázke testovania emisií vozidiel. Brusel dostane ďalšie právomoci, okrem iného bude môcť nariadiť stiahnutie áut...

EÚ poriadne pritvrdí kontroly emisií

Je v podstate známy fakt, že ak je motorista spokojný s určitou automobilovou značkou, zostane jej verný aj pri kúpe ďalšieho auta. Toto pravidlo platí aj...

Slováci sú verní jednej značke
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×