Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ford Focus sa vydal po stopách Fiesty

FOTO
Svojho menšieho súrodenca evokuje kompakt nielen dizajnom prednej časti, ale tiež ponukou viacerých verzií. Spolu s hatchbackom debutovalo aj kombi.
121 18 príspevkov 10.04.2018 / Marek Pokrývka

Na dnešný deň ohlásil Ford premiéru štvrtej generácie typu Focus, ktorú začiatkom mesiaca naznačil detailnou fotkou. Vzhľad vozidla pôvodne avizovaného pred vianočnými sviatkami však už medzičasom poodhalil neoficiálny záber publikovaný uprostred februára. Napriek jeho zverejneniu automobilka nevyložila karty na stôl, ale počkala na plánovanú premiéru. Tá trochu prekvapila.

Ford odhalil štvrtú generáciu typu Focus v štyroch variantoch 121 fotografií v galérii Ford odhalil štvrtú generáciu typu Focus v štyroch variantoch Zdroj: Ford

Neočakávaný je fakt, že kompakt sa jasne vydal po stopách Fiesty. Svojho menšieho súrodenca evokuje viacerými vlastnosťami. Pripomína ho nielen dizajnom prednej časti, ale tiež ponukou rôznych verzií. Štandard totiž rovno dopĺňa športovo orientovaný variant ST-Line, luxusne ladený model Vignale a dokonca aj jemne terénny exemplár Active. Okrem plejády odrôd je nečakaný tiež fakt, že spolu s hatchbackom debutovalo aj praktickejšie kombi.

Štyri svojské vyhotovenia

Focus dostal výraznú „papuľu“ s charakteristickým tvarom a výplňou odrážajúcou konkrétne vyhotovenie. Svojské sú okrem toho aj tvary nárazníkov, prahov, strešného spojlera či výfukových koncoviek. Rozdielov je teda dosť, nejde len o nejaké drobné kozmetické záležitosti. Najviac odlíšený je model Active, ktorý má strešné lyžiny, tmavé nelakované časti bodykitu a väčšiu svetlú výšku.

Kompaktný hatchback naskočil aj na módnu vlnu crossoverov 121 fotografií v galérii Kompaktný hatchback naskočil aj na módnu vlnu crossoverov Zdroj: Ford

Samotná karoséria disponuje výraznými krivkami v bočnej časti, ilúziou príkro klesajúcej strechy a mierne anonymným zadkom pripomínajúcim niektoré ázijské autá. Vpredu zasa možno badať štipku švédskych génov. Môžu za to príplatkové LED svetlomety, ktoré obsahujú centrálnu priečku v tvare písmena L. K známemu Thorovmu kladivu jej teda čosi chýba. Adaptívne osvetľovacie jednotky však majú navrch schopnosť svietiť do zákruty ešte pred tým, než vodič pohne volantom. Využívajú na to kamery snímajúce vodorovné dopravné značenie až do vzdialenosti 65 metrov.

Ford vyzdvihuje v prípade štvrtej generácie vozidla koeficient aerodynamického odporu na úrovni 0,273. Ide o najlepšiu hodnotu v triede, ktorá mala prispieť k desaťpercentnej úspore paliva v porovnaní s predchodcom. Na tú mala vplyv aj diéta. Hatchback schudol oproti predchodcovi vďaka presne cieleným úsporám o 88 kilogramov, šetrilo sa na karosérii, podvozku i v interiéri.

Kombi poskytne v základnom usporiadaní vyše 600 litrov 121 fotografií v galérii Kombi poskytne v základnom usporiadaní vyše 600 litrov Zdroj: Ford

Najväčšou zmenou z hľadiska rozmerov je natiahnutie rázvoru náprav o 53 milimetrov, inak zostali čísla ako-tak zachované. V porovnaní s minulosťou je kabína posunutá viac dozadu. Vnútorný priestor napriek tomu narástol, čo platí pre posádku i batožinu. Kufor narástol v základe na 375 litrov, po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii 1 354 l. V prípade kombi ide o hodnoty 608 l a 1 653 l.

Trojku prekonáva aj vybavením

Interiér prešiel komplexnou dizajnovou premenou. Vertikálne orientovaná centrálna konzola je minulosťou, rovnako ako zvislé výduchy klimatizácie. Tvary interiéru sa opticky zjednodušili. Svojho menšieho súrodenca pripomína Focus viacerými detailmi, tým najvýraznejším je veľký voľne stojaci displej multimediálneho systému Sync 3 kraľujúci palubnej doske.

Palubná doska kompaktu má horizontálnu orientáciu 121 fotografií v galérii Palubná doska kompaktu má horizontálnu orientáciu Zdroj: Ford

Na fotografiách môžeme vidieť viaceré špecifiká jednotlivých verzii. Vnútro modelu ST-Line charakterizujú športovejšie tvarované sedadlá kombinujúce kožu a textil, červená niť použitá na prešívanie čalúnenia či obklady imitujúce karbón, variant Vignale zasa siahol po drevenom dekore a odvetrávaných celokožených kreslách. Odlišnú formu má aj centrálna konzola. V prípad manuálnej prevodovky má klasické usporiadanie, automat však znamená celkom inú konfiguráciu a prítomnosť otočného voliča.

Ford Fiesta: Najlepšie malé auto na trhu?

PRVÁ JAZDA Siedme vydanie hatchbacku sa navonok ponáša na svojho predchodcu, má však hodnotnejší interiér a väčšiu ponuku individualizácie.

Snáď nikoho neprekvapí, že štvrtá generácia prekonáva dosluhujúcu trojku aj na vybavením. Najmä paleta bezpečnostných prvkov a asistentov z balíka Ford Co-Pilot360 je bohatá. Focus disponuje adaptívnym asistentom fungujúcim v rozmedzí 0 až 200 km/h, aktívnym udržiavaním uprostred jazdného pruhu i rozoznávaním dopravného značenia.

Jednou z noviniek štvrtej generácie je head-up displej 121 fotografií v galérii Jednou z noviniek štvrtej generácie je head-up displej Zdroj: Ford

V interiéri okrem toho pribudol head-up displej, ktorý doposiaľ Modrý ovál na európskom kontinente neponúkal v žiadnom svojom produkte. Vynikať by mal svojou jasnosťou. Nechýba širokouhlá parkovacia kamera, rozhranie MyKey, palubná Wi-Fi sieť ani príplatkové ozvučenie B&O Play obsahujúce desať reproduktorov so spoločným výkonom 675 wattov.

Hlavné slovo majú trojvalce

Focus dostal paletu pohonných jednotiek, v ktorej majú hlavné slovo prepĺňané trojvalce. Rolu benzínového základu bude mať známy litrový agregát EcoBoost ponúkaný v trojici naladení dosahujúcich najvyšší výkon 62,5 kW (85 k), 74 kW (100 k) alebo 92 kW (125 k). Silnejšou alternatívou bude motor s rovnakou konfiguráciou a zdvihovým objemom 1,5 litra. Poznáme ho z modelu Fiesta ST, tentokrát však ponúkne slabšie naladenia so špičkovými údajmi 110 kW (150 k) a 134 kW (182 k).

Benzínový štvorvalec sa zatiaľ v novom Focuse nekoná 121 fotografií v galérii Benzínový štvorvalec sa zatiaľ v novom Focuse nekoná Zdroj: Ford

Oba trojvalcové stroje budú schopné dočasne vypínať tretinu svojej kapacity a fungovať teda len s párom piestov. Jeho opätovné zapojenie má trvať iba 14 milisekúnd. Systém má prispieť k zníženiu spotreby i produkcie emisií, ktoré bude redukovať tiež filter pevných častíc. V prípade päťdverového hatchbacku s litrovým srdcom hovorí Ford o hodnote 107 gramov oxidu uhličitého na kilometer.

Pod kapotou kompaktu sa objaví aj 1,5-litrový vznetový štvorvalec EcoBlue, záujemcovia si budú môcť vyberať medzi verziou s maximom 70 kW (95 k) alebo 88 kW (125 k). Krútiaci moment vrcholí zhodne na úrovni 300 Nm. Druhou voľbou bude rovnaký označený dvojliter, ktorý bude lákať na špičkové parametre 110 kW (150 k) a 370 Nm. Všetky motory budú štandardne dodávané so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Zvoliť si však bude možné aj moderný osemstupňový automat s hydrodynamickým meničom, ktorý bude dostupný najmä pre výkonnejšie modely.

Najsilnejší model úvodnej ponuky má výkon 182 koní 121 fotografií v galérii Najsilnejší model úvodnej ponuky má výkon 182 koní Zdroj: Ford

Silnejšie verzie dostanú okrem opcie samočinnej prevodovky aj lepšiu konštrukciu podvozka. Budú totiž disponovať nezávislým zavesením zadných kolies a možno si k nim objednať adaptívne tlmiče s piatimi módmi. V základných vyhotoveniach bude vozidlo vybavené zadnou nápravou s torznou tyčou. Tá však využije patentované smerové pružiny, ktoré boli pôvodne prezentované na Fieste ST.

Prvé exempláre v septembri

Ford zatiaľ neprezradil, za aké sumy plánuje Focus predávať na slovenskom trhu. Prvé exempláre štvrtej generácie chce v európskych končinách začať dodávať v septembri. Štart predaja je naplánovaný na najbližšie mesiace, na zverejnenie cien by sme teda nemali dlho čakať.


Najnovšie články
Hyundai i20: Po modernizácii bez nafty

Japonci odhalili novú limuzínu vyššej strednej triedy. Evokuje vlani uvedenú vlajkovú loď, dvojicu však nerozdeľujú iba rozmery.

Lexus ES: V našich končinách len hybrid

Čína je pre všetky veľké automobilové koncerny kľúčovým trhom. Volkswagen nie je výnimkou, preto tam pripravuje veľkú investíciu do alternatívnych pohonov.

VW chce v Číne investovať do elektromobilov

Opel Insignia je vo všeobecnosti už dávno známy ako vynikajúci hltač kilometrov. S pohonom 4x4, osemstupňovým automatom a silným dvojlitrom tomu nebude inak...

Test Opel Insignia ST: Esencia vlajkovej lode

Ak ste už niekedy videli vozidlá víťaziace na pretekoch Le Mans, zrejme by vás nenapadlo, že by ste na jednom z nich mohli legálne jazdiť v premávke.

Porsche 917: Okruhová legenda na cestách

Štvordverová verzia kompaktu prichádza s dlhším rázvorom, pri uvedení na trh bude dostupná výhradne s 1,3-litrovým benzínovým motorom.

Mercedes-Benz triedy A vo forme sedanu

Chcete si nechať skontrolovať pneumatiky bez toho, aby ste museli navštíviť pneuservis? Continental ponúkne slovenským motoristom kontrolu v rámci svojho...

Continental vám skontroluje pneumatiky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×