Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Renault Alaskan: Vynikajúca alternatíva

Segment pick-upov zažíva v posledných rokoch boom a model Alaskan je jedným z jeho produktov. Renault je u nás tradične silným úžitkovým hráčov, no kategóriu pick-up donedávna natoľko nepokrýval. Má novinka šancu v nabitej konkurencii?
68 5 príspevkov 10.04.2018 / Filip Kadlečík

Kategória pick-upov zažíva nevídanú obrodu, ktorá čiastočne súvisí aj s boomom športovo-úžitkových vozidiel. Veľké autá s korbou už nemusia byť vnímané len ako drsný, jednoduchý a čo najlacnejší pracovný nástroj, ale aj ako štýlové vozidlá na každý deň. Najnovší trend sa preto rozhodli nasledovať viaceré značky.

Imidž začína byť viac než dôležitý aj v segmente pracovných pick-upov 68 fotografií v galérii Imidž začína byť viac než dôležitý aj v segmente pracovných pick-upov Zdroj: Filip Kadlečík

Volkswagen svojho hráča, model Amarok, uviedol už pred niekoľkými rokmi a jeho šesťvalec či komfort mu získal rešpektované meno. Na podobnú, avšak ešte o niečo luxusnejšiu cestu, sa nedávno vydal aj Mercedes-Benz. “Plnohodnotné” X-ko môžeme očakávať už o niekoľko mesiacov, zatiaľ zostáva “len” luxusnejším príbuzným Nissanu Navara.

Japoncom však za základ pre svoj pick-up nevďačia len Nemci. Legenda segmentu totiž dala vzniknúť aj ďalšiemu konkurentovi - Renaultu Alaskan. My sme si ho vyskúšali vo vyhotovení Intens s výkonnejšie ladeným vznetovým štorvalcom, pohonom 4x4 a sedemstupňovým automatom. Oplatí sa “risknúť” a kúpiť si nové meno v kategórii, kde pôsobia aj renomované typy ako Hilux, L200 či spomínaná Navara?

Image začína byť dôležitý

Netreba si nič nahovárať, pod karosériou Renaultu sa takmer v každom detaile skrývajú desaťročia skúseností Nissanu pretavené do modelu Navara. Hľadať technické odlišnosti by azda možné bolo, išlo by však o veľmi náročnú úlohu. V jednom sa však dva pick-upy predsalen výrazne odlišujú.

Predná časť tvarmi nezaprie vplyv Navary, inak je ale kompletne iná, odlišuje sa aj kapota 68 fotografií v galérii Predná časť tvarmi nezaprie vplyv Navary, inak je ale kompletne iná, odlišuje sa aj kapota Zdroj: Filip Kadlečík

Dizajn sa Renaultu v tomto prípade skutočne podaril a to je dôležité. V rastúcom segmente o úspechu rozhodujú detaily a Francúzi majú prinajmenšom v tomto smere našliapnuté dobre. Alaskan sa páčil takmer každému, s kým sme počas testovacieho týždňa prišli do kontaktu.

Test Nissan Navara: Robotník v obleku

Skúške sme podrobili tretiu generáciu vozidla stojaceho na hranici osobného a úžitkového segmentu. Zaujalo nás svojou civilizovanosťou.

Čelná maska je moderná, pôsobí mohutne a vkusne a dopĺňajú ju nemenej vydarené reflektory. Tie sú vybavené plne diódovou technikou LED Pure Vision a v prevedení Intens si už za ne priplácať nemusíte. Rozhodne sú jedným z dôvodov, pre ktorý by sme siahli po plnej výbave. Svietia totiž výborne.

Pick-upy vyzerajú drsnejšie bez hardtopu, jeho praktickú stránku však nemožno popierať 68 fotografií v galérii Pick-upy vyzerajú drsnejšie bez hardtopu, jeho praktickú stránku však nemožno popierať Zdroj: Filip Kadlečík

Dominantným poznávacím znakom Alaskanu je predná časť. Z profilu sa od Navary v podstate nelíši. Zadok je opäť čiastočne prepracovaný, tentokrát však menej výrazne. Iné sú svetlomety či tvarovanie korby, o markantné rozdiely však nejde. Napriek zrejmej podobnosti automobilov sa nám subjektívne Renault páčil omnoho viac. Navara pôsobí strohejšie a jednoduchšie, Francúzi sa so svojim modelom viac vyhrali. Dizajn by bol jedným z dôležitých argumentov smerujúcich ku kúpe Alaskanu.

Prekvapenie nepokračuje

Pozitívne prekvapenie z podareného exteriérového vzhľadu sa do kabíny žiaľ neprenieslo. Nedá sa povedať, že by interiér nebol komfortný a pohodlný, to áno. Len sme tu očakávali viac odkazov dizajnérov Renaultu, ktorí aspoň mohli naznačiť “Aha! Boli sme tu a toto sme zmenili!”. To sa však nestalo. To, že nesedíte v Navare, zistíte v podstate viac-menej len podľa znaku v tvare diamantu na volante.

Interiér vyzerá vzhľadom na úžitkový charakter vozidla až prekvapivo dobre, škoda však, že do neho dizajnéri Renaultu výraznejšie nezasiahli 68 fotografií v galérii Interiér vyzerá vzhľadom na úžitkový charakter vozidla až prekvapivo dobre, škoda však, že do neho dizajnéri Renaultu výraznejšie nezasiahli Zdroj: Filip Kadlečík

Sklamanie v podobe nedostatočnej francúzskej realizácie však netrvá dlho. Interiér prevzatý od Nissanu totiž možno v dnešných merítkach nepatrí medzi najluxusnejšie či najkrajšie, prakticky mu však toho príliš veľa vyčítať nemožno. Samozrejme, človek musí myslieť, že napriek všetkým komfortným prvkom stále sedí v pracovnom vozidle a treba ho tak aj vnímať.

Jemne zastaralý infotainment či palubný počítač preto vozidlu bez zaváhania odpustíme. Užívateľské rozhranie softvéru síce nevyzerá sexy, no systém ako taký funguje spoľahlivo. Potešila nás prítomnosť 360° parkovacej kamery s možnosťou prepínania jednotlivých pohľadov či schopnej navigácie.

Pobyt v Renaulte Alaskan spríjemňujú takéto kožené sedadlá 68 fotografií v galérii Pobyt v Renaulte Alaskan spríjemňujú takéto kožené sedadlá Zdroj: Filip Kadlečík

Informačno-zábavný softvér v podstate vystihuje komplexný dojem, ktorý na človeku zanechá kabína typu Double Cab ako celok. S modernými osobnými SUV sa síce imidžom porovnávať nemôže, no vo funkčnosti príliš nestráca. Je pohodlná, príjemná a na dennodenné užívanie viac než dostačujúca.

Pozor si treba dať len na zadné sedadlá. Tie sú totiž umiestnené o niečo vyššie než by ste mohli očakávať a nadpriemerne vyrastený človek sa na ne nemusí pohodlne zmestiť. Výhodou testovaného Alaskanu bol fakt, že sa tu dalo hovoriť aj o nadštandardne veľkom “batožinovom priestore”.

S hardtopom alebo bez hardtopu? To je otázka!

Hardtop na pick-upoch zvyčajne esteticky nepôsobí a Alaskan nie je výnimkou, aj keď tu mu aspoň pomáha dvojfarebné prevedenie. Jeho praktické využitie sa však rozhodne nedá ignorovať. Z obyčajnej korby spraví veľký krytý priestor vhodný na prevoz čohokoľvek. Od vašej batožiny po cenný náklad, ktorý nechcete vystavovať na oči verejnosti, až po živé tvory, ktoré vám z korby neutečú žiadnym spôsobom. Všetko však závisí od uhla pohľadu.

Hardtop je praktický, rozhodne však nie je lacný a nemusí sa hodiť pre každého užívateľa pick-upu 68 fotografií v galérii Hardtop je praktický, rozhodne však nie je lacný a nemusí sa hodiť pre každého užívateľa pick-upu Zdroj: Filip Kadlečík

Ak si viete predstaviť, že hardtop skutočne využijete, zainvestujte do neho. Ak si však budúci majiteľ nie je istý, mal by jeho kúpu poriadne zvážiť. Doplnok korby totiž sám o sebe stojí 3 489 eur a 529 eur sa ešte dopláca za bočné panely lakované vo farbe korešpondujúcej so zvyškom karosérie. Náklady vo výške 4 018 eur by sme si vedeli predstaviť investovať aj inam.

V našom prípade napríklad pick-upu chýbala ochranná vaňa korby. Jej tvrdý plast je viac-menej odolný voči poškriabaniu a poškodeniu a namáhanej korbe tak môže výrazne predĺžiť životnosť. Testovaný Alaskan ju nemal a podľa toho dno nákladného priestoru aj vyzeralo - jedna ryha striedala druhú, kov už nebol chránený ochrannou vrstvou laku. Nevieme si predstaviť, že by sme do takejto korby naložili napríklad stavebné kvádre či kovové dielce - okamžite by ju povrchovo poškodili.

Korba aj s hardtopom poskytuje obrovský priestor na náklad 68 fotografií v galérii Korba aj s hardtopom poskytuje obrovský priestor na náklad Zdroj: Filip Kadlečík Podlaha korby bola užívaním poznačená aj napriek tomu, že testovacie vozidlo bolo stále relatívne nové - jednoznačne odporúčame dokúpiť ochrannú plastovú vaňu 68 fotografií v galérii Podlaha korby bola užívaním poznačená aj napriek tomu, že testovacie vozidlo bolo stále relatívne nové - jednoznačne odporúčame dokúpiť ochrannú plastovú vaňu Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu stačí zainvestovať 607 eur a korba bude kompletne chránená tvrdým plastom. My by sme ešte vaňu doplnili o roletku s ochranným chrómovým rámom. Táto dvojica vás dokopy vyjde na 2 597 eur a zdá sa nám byť praktickejšia než hardtop. Jeho klady rozhodne nemožno ignorovať, no domnievame sa, že ich nevyužije každý. Práve naopak, kvôli zložitej montáži a demontáži sa časom môže stať zbytočnou príťažou s hodnotou prekračujúcou štyri tisícky eur.

Suverén na ceste i v teréne

Vzhľadom na povahu automobilu sme mali šťastie, že počas nášho testovania prišli takmer najsilnejšie snehové zrážky tejto zimy. Alaskan sme si preto vyskúšali v množstve situácií, ktorých sa vodiči často obávajú a drsný Renault uspel. Či už ste išli krokom do extrémneho stúpania, stovkou po poľnej ceste s 30-timi číslami snehovej pokrývky alebo 130-tkou po takmer neodhrnutej a prázdnej diaľnici, Francúz sa správal suverénne.

Zadná časť Alaskanu je taktiež prepracovaná, nie je však natoľko odlišná 68 fotografií v galérii Zadná časť Alaskanu je taktiež prepracovaná, nie je však natoľko odlišná Zdroj: Filip Kadlečík

Dopomáha mu k tomu najmä kombinácia odolného rebrinového rámu s viacprvkovou zadnou nápravou. Listové pružiny sa tu nekonajú a z hľadiska jazdných vlastností to je cítiť. Iste, nosnosť vozidla mohla utrpieť, no benefit na poli univerzálnosti je nepopierateľný. Vďaka sofistikovanému zaveseniu kolies totiž s veľmi pohodlným Alaskanom môžete jazdiť takmer ako s bežným osobákom. V nižších rýchlostiach je podovozok kde-tu nervózny, pri vyššom tempe však už vystupuje suverénne.

Za všetko hovorí jedna situácia, ktorú sme s Alaskanom zažili. V rámci testovania off-roadových schopností sme sa s ním chceli vyštverať po prudkej lesnej ceste. Podmienky sťažovala podmočená pôda a čerstvých 15-25 centimetrov snehu. Kúsok pred nami išiel skúsený lesník s kolegom v staršom teréniaku, ktorý však bol vybavený pohonom všetkých kolies a mechanickou uzávierkou diferenciálu zadnej nápravy vrátane možnosti redukcie prevodových stupňov. Navyše mu ešte k dobru poslúžili výsostne off-roadové pneumatiky.

Veľké spätné zrkadlá uľahčujú manévrovanie s mohutným pick-upom 68 fotografií v galérii Veľké spätné zrkadlá uľahčujú manévrovanie s mohutným pick-upom Zdroj: Filip Kadlečík

Hore vyhliadnutým kopcom sa mu podarilo s poriadnym rozbehom vyliezť až na tretí pokus. Potom prišiel rad na nás. V Alaskane sme si všetky ovládače prepli do režimu off-road, zaradili možnosť 4LO (redukované prevodové stupne) a uzamkli zadný diferenciál. Opatrne sme sa rozbehli a začala sa diať mágia. Moderný pick-up s hmotnosťou dve tony a cestnými pneumatikami sa kopcom vyštveral takým spôsobom, že si ho pravdepodobne ani len nevšimol.

Test Toyota Hilux: Robotník s automatom?

Pozreli sme sa na zúbok Toyote Hilux so šesťstupňovou samočinnou prevodovkou. Má takýto komfort v terénnej legende zmysel, alebo ide o zbytočný príplatok, ktorému sa radšej treba vyhnúť?

Ľahkosť, s akou Renault zdolal túto výzvu, lesníkom vyrazila dych a auto si ešte dlho obzerali. Popri off-roadovom výkone sme navyše počúvali hudbu cez spárovaný mobilný telefón, užívali si vyhrievanie sedadiel a priebežne sledovali mapu nášho okolia. Presne to sa nám na Alaskane páči - posádka tu v podstate neprichádza o žiadny komfort (práve naopak) a zároveň sa môže viezť terénom, o ktorom sa bežným SUV-čkam snívajú nočné mory.

Stačia aj štyri valce?

Šesťvalcový Volkswagen Amarok nás o svojich kvalitách v detailnom teste presvedčil už v minulosti. Ruku na srdce, štvorvalce Renaultu Alaskan, Nissanu Navara alebo aj Toyoty Hilux sa na neho kultivovanosťou a prejavom zďaleka nechytajú. Za bežných okolností a najmä v prípade, že denne nevyužívate celkovú nosnosť pick-upu, však teoreticky môže byť zbytočným luxusom.

Veľká dva-trojka sa šesťvalcovému Amaroku nevyrovná, je však viac než dostatočná v teréne i pri vyšších rýchlostiach 68 fotografií v galérii Veľká dva-trojka sa šesťvalcovému Amaroku nevyrovná, je však viac než dostatočná v teréne i pri vyšších rýchlostiach Zdroj: Filip Kadlečík

Štvorvalec 2.3 dCi v kombinácii so sedemstupňovým automatom je totiž príjemne výkonný a je z neho taktiež cítiť mohutný ťah. Koniec-koncov, jeho maximálny výkon (140 kW/190 k) nie je zanedbateľný a podceňovať rozhodne netreba ani 450 Nm krútiaceho momentu. Raketu z Alaskanu nespravia, dostatok pary mu však zostáva aj pri vyšších rýchlostiach. Ani zaťažený nákladom s hmotnosťou 500 kilogramov ešte dych výraznejšie nestráca, pri plnom využití prepravnej kapacity sa však už o nadštandardnej dynamike pravdepodobne príliš hovoriť nebude dať.

Test VW Amarok V6 TDI: Naftové eso v rukáve

Volkswagenu v ponuke ešte pred niekoľkými rokmi chýbal veľký pick-up. Na trh preto prišiel Amarok, ktorý je napriek mladému veku poriadne tvrdým orieškom pre celú konkurenciu.

Na druhú stranu však poteší jeho spotreba. Pri bežnom jazdení je apetít vzhľadom na veľkosť automobilu rozumný. V kombinovanom cykle môžete rátať s tým, že Alaskan na sto kilometrov jazdy spotrebuje približne 7,7 l nafty na 100 kilometrov jazdy. Priemer výraznejšie zdvihne diaľnica i mesto, kde si z nádrže cucne aj o liter viac. Dobre sa, na druhú stranu, cíti na vidieku. Tam si v realite vystačí s apetítom na úrovni 6,1 l/100 km. Po zavítaní do terénu treba rátať s dvojcifernou hodnotou, nad 11 litrov sa však dostanete skutočne málokedy.

Agresívna cena

Pohľad do cenníka modelu Alaskan môže pre mnohých byť príjemným prekvapením, štartovaciou priečkou je totiž suma 27 990 eur. Oficiálne síce nezačína tak nízko ako Nissan Navara, to však hlavne preto, že neponúka jednoduchšie vyhotovenie King Cab, ale len Double Cab. Alaskan Intens, ktorý sme testovali, zasa kúpite od 33 490 eur.

Kamery vedia zobraziť 360-stupňový pohľad na okolie vozidla 68 fotografií v galérii Kamery vedia zobraziť 360-stupňový pohľad na okolie vozidla Zdroj: Filip Kadlečík

Po zarátaní všetkých príplatkov sa finálna suma za testované vozidlo vyšplhala na čiastku 39 770 eur. Treba však myslieť na to, že z nej viac než 4 000 eur tvorí hardtop, ktorý mnohí vodiči ani len nepotrebujú. V priamom porovnaní s Navarou je na tom z hľadiska ceny Alaskan paradoxne lepšie a tento fakt môže byť ďalším dôležitým argumentom pre jeho kúpu.

Vynikajúca alternatíva

Kvôli ľúbivému dizajnu a agresívnej cenovej politike považujeme Alaskan za vynikajúcu alternatívu nielen k Navare, ale aj k iným zabehnutým konkurentom. Nováčik v segmente sa tradičných hráčov báť nemusí a môže sa pred nich postaviť so zdvihnutou hlavou. Hanbiť sa za čo rozhodne nemá.

Renault Alaskan sa nezľakne snehu, ľadu a ani blata 68 fotografií v galérii Renault Alaskan sa nezľakne snehu, ľadu a ani blata Zdroj: Filip Kadlečík

Alaskan je silný v teréne, ale i na bežných cestách. Posádke poskytuje dostatok komfortu a moderných technologických vychytávok. Jeho prepravná kapacita nie je najväčšia, no zďaleka nejde o podpriemernú hodnotu. Sme zvedaví, kam Renault beztak podarený pick-up posunie v budúcnosti. Po obmene interiéru by sa totiž mohol stať ešte atraktívnejšou voľbou nielen na plnenie pracovných povinností.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
2 298 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
450 Nm
pri otáčkach
1 500-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
5 399 mm
Šírka
1 850 mm
Výška
1 841 mm
Rázvor náprav
3 150 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 011 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 086 kg
Užitočná hmotnosť
949 kg
Celková hmotnosť
3 035 kg
Objem batožinového priestoru
-
Objem palivovej nádrže
73 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,9 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,1 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
183 g/km
Emisná norma
Euro 6b
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 27 990 €
Základná cena verzie
od 33 490 €
Cena testovaného exemplára
39 770 €

 


Najnovšie články
Česi vytvorili pre dvojicu BMW lak zo zlata

Jedno z najúspešnejších malých vozidiel sveta čoskoro dostane už svoju piatu generáciu. Veľká premiéra sa odohrá na jeseň, my však máme prvé informácie už...

Renault Clio: Prvé detaily o piatej generácii

Súdny proces s Volkswagenom zasiahol aj jeho najväčšieho dodávateľa Bosch. Súd mu totiž nariadil uvoľniť interné dokumenty, vrátane písomnej komunikácie s VW.

Dieselgate: Bosch musí zverejniť dokumenty

Hoci tradične je česká Škoda na Slovensku najpopulárnejšia, v kategórii SUV vyzerá rebríček inak. Na prvom mieste v júni aj za celý prvý polrok boduje Suzuki...

Vitara si udržiava popularitu

Woking prezradil, že zrýchlenie z pokoja na stovku zaberie novinke 2,9 sekundy. Maximálna rýchlosť ostrého Angličana je 328 km/h.

McLaren 600LT sa vyrovná svojmu bratovi

Zamestnanci martinskej fabriky VW spolu s odbormi žalujú vedenie Volkswagen Slovakia za diskrimináciu v súvislosti s finančnými benefitmi.

Martinskí zamestnanci VW žalujú vedenie

Marek Slobodník sa so svojou partiou dobrodruhov vydal do obrovských nadmorských výšok. Na počiatku cesty ani netušili, aké ťažké skúšky vôle na nich v horách...

Na motorke v Ázii: Štyri skúšky pevnej vôle
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×