Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Najväčší hriešnici: Kto nám klame o spotrebe?

FOTO
Údaj o normovanej spotrebe vozidla je pre veľké množstvo kupujúcich dôležitým faktorom. Pravdou však je, že sa na neho väčšinou nedá spoliehať. Automobilky ho totiž nemerajú v realite. Kto patrí medzi najväčších a najmenších hriešnikov?
19 30 príspevkov 10.04.2018 / Filip Kadlečík

Na dnešnom automobilovom trhu sa nachádzajú stovky modelov dostupné v obrovskom množstve konfigurácií. V tomto “zmätku” sa preto potenciálny kupujúci paradoxne často rozhoduje len na základe niekoľkých základných faktorov. Popri cenovke či vhodnej motorizácii sa často skloňuje aj spotreba daného typu. Problémom je, že sa na ňu príliš nedá spoliehať.

Vo všeobecnosti platí, že s odchýlkou spotreby sú na tom horšie dieselové automobily 19 fotografií v galérii Vo všeobecnosti platí, že s odchýlkou spotreby sú na tom horšie dieselové automobily Zdroj: AUTO BILD

Na tento fakt sme upozornili už pred niekoľkými mesiacmi, kedy sme uverejnili výsledky testovania nemeckého AUTO BILDu platné pre niekoľko desiatok obľúbených modelov. Tentokrát naše pozorovania potvrdila firma Carly, ktorá sa špecializuje na poskytovanie služieb monitorovania vozidla prostredníctvom adaptéra OBD II a pripojeného smartfónu.

Štatistika bola zostavená na základe anonymných dát odovzdaných majiteľmi, ktorí používajú aplikáciu tejto firmy. Bohužiaľ v nej absentuje väčšia pestrosť, presné údaje sa totiž týkajú len výrobcov Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, BMW, Mini a Mercedes. Tie sú však u nás veľkými hráčmi, podľa Zväzu automobilového priemyslu SR vo februári predaje týchto značiek na Slovensku dokopy pokryli 41,07 % trhu. Štúdia spoločnosti Carly sa preto u nás rozhodne nedá považovať za irelevantnú.

Odkedy sa viac začalo tlačiť na znižovanie emisii, odchýlka medzi reálnou a papierovou spotrebou neustále rastie 19 fotografií v galérii Odkedy sa viac začalo tlačiť na znižovanie emisii, odchýlka medzi reálnou a papierovou spotrebou neustále rastie Zdroj: Carly

Vo všeobecnosti platí, že rozdiel medzi udávanou a reálnou spotrebou sa najviac prejavuje pri automobiloch s naftovými agretátmi. Do úvahy treba brať aj fakt, že cyklus NEDC, podľa ktorého sa pri meraní spotreby postupovalo doteraz, bol odtrhnutý od reality a prebiehal výsostne v laboratórnych podmienkach. Náhradza ho metodika WLTP, ktorá by jeho chyby mohla aspoň čiastočne eliminovať. Zatiaľ je však trend jednoznačný.


>>> Osmičku najlepších a najhorších modelov nájdete v galérii <<<


Podľa údajov nemeckej technologickej firmy je rastúca priepasť medzi papierom a a realitou predovšetkým záležitosťou posledného desaťročia. V roku 2004 sa totiž odchýlky bežne pohybovali na úrovni niekoľkých percent, rok 2017 sa však už niesol v znamení reálnej spotreby vyššej o celých 60 %. Pozitívom môže byť len fakt, že pred dvomi rokmi bola odchýlka ešte vyššia.

Takto vyzerá legálne zavádzanie zákazníka v praxi v jednotlivých segmentoch trhu 19 fotografií v galérii Takto vyzerá legálne zavádzanie zákazníka v praxi v jednotlivých segmentoch trhu Zdroj: Carly

Rozdiely medzi udávanou a reálnou spotrebou sa najviac ukazujú v segmentoch B a C a pri športovo-úžitkových vozidlách. Platí, že čím je automobil luxusnejší, tým menej podhodnotená je jeho tabuľková spotreba. Suverénne najmenšie zavádzanie môžu očakávať majitelia superšportov. Tam sa rozdiely pohybujú len na úrovni jedného či dvoch percent.

Najväčší klamári: Reálna vs. udávaná spotreba

Už dlhé roky sa ťahá situácia, v ktorej papierové údaje o spotrebe zväčša ani zďaleka nezodpovedajú realite. Pozrite si zoznam vozidiel, pri ktorých sa tieto hodnoty líšia najvýraznejšie. Ako je...

Firma Carly zverejnila aj údaje jednotlivých modelov. Vybrala štvoricu áut, ktoré sú v nelichotivom poradí zavádzania o spotrebe na špici ale aj tých, ktoré o nej klamú najmenej. Je smutné, že aj najlepší a najčestnejší model zúčastnených značiek zavádza prinajmenšom o 19 %.

Reálny test spotreby: Nafta vs. benzín vs. CNG

V dobe, keď automobilky legálne uvádzajú nereálnu spotrebu automobilov pomôže otázku nákladov vyriešiť len test v skutočnej premávke. V Seate Leon sme porovnali náklady na jazdu s naftovým,...

V našej prehľadnej galérii nájdete informácie o tom, akú spotrebu by daný automobil mal mať podľa výrobcu a o koľko papierový apetít prekračuje v realite. Našli ste medzi hriešnikmi aj svoje auto? Aké sú vaše skúsenosti s rozdielmi medzi papierovou a reálnou spotrebou? Budeme radi, ak sa o ne s nami podelíte v diskusii.


Najnovšie články
Nový typ priechodu z Ruska: Je nebezpečný?

Opel doteraz nebol v centre pozornosti vyšetrovania v súvislosti s emisným škandálom. Situácia sa však zmenila a úrady začínajú preverovať aj jeho systémy...

Dieselgate: Opel v centre pozornosti

Francúzskemu prezidentovi chýba priestranná a veľká limuzína, ktorá by sa hodila na vykonávanie služby hlave štátu. Zdá sa, že luxusná značka DS sa už pustila...

DS 8: Nová vlajková loď francúzskej prémiovky

Otvorené vozidlo má aerodynamicky vylepšenú karbónovú karosériu a štvorvalec z modelu Civic Type R, stovku strieľa za 2,8 sekundy.

Ariel uvádza Atom štvrtej generácie

Finálne vozidlo pôjde vizuálne v stopách vlani odhaleného konceptu. Pohon preň budú vyrábať závody materského BMW.

MINI: Sériový elektromobil na budúci rok

Čoraz tvrdšia rétorika Donalda Trumpa voči obchodným partnerom vyvoláva obavy ropných trhov. A to by mohlo, aspoň v súvislosti s tankovaním, nahrať európskym...

Benzín a nafta: Kam sa pohne cena palív u nás?

Tri čínske automobilky vytvoria platformu pre spoločné cestovanie, tzv. zdieľanie jázd. Pre služby mienia využívať aj robotické vozidlá.

Čínske automobilky podporujú zdieľanie jázd
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×