Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Najväčší hriešnici: Kto nám klame o spotrebe?

FOTO
Údaj o normovanej spotrebe vozidla je pre veľké množstvo kupujúcich dôležitým faktorom. Pravdou však je, že sa na neho väčšinou nedá spoliehať. Automobilky ho totiž nemerajú v realite. Kto patrí medzi najväčších a najmenších hriešnikov?
19 30 príspevkov 10.04.2018 / Filip Kadlečík

Na dnešnom automobilovom trhu sa nachádzajú stovky modelov dostupné v obrovskom množstve konfigurácií. V tomto “zmätku” sa preto potenciálny kupujúci paradoxne často rozhoduje len na základe niekoľkých základných faktorov. Popri cenovke či vhodnej motorizácii sa často skloňuje aj spotreba daného typu. Problémom je, že sa na ňu príliš nedá spoliehať.

Vo všeobecnosti platí, že s odchýlkou spotreby sú na tom horšie dieselové automobily 19 fotografií v galérii Vo všeobecnosti platí, že s odchýlkou spotreby sú na tom horšie dieselové automobily Zdroj: AUTO BILD

Na tento fakt sme upozornili už pred niekoľkými mesiacmi, kedy sme uverejnili výsledky testovania nemeckého AUTO BILDu platné pre niekoľko desiatok obľúbených modelov. Tentokrát naše pozorovania potvrdila firma Carly, ktorá sa špecializuje na poskytovanie služieb monitorovania vozidla prostredníctvom adaptéra OBD II a pripojeného smartfónu.

Štatistika bola zostavená na základe anonymných dát odovzdaných majiteľmi, ktorí používajú aplikáciu tejto firmy. Bohužiaľ v nej absentuje väčšia pestrosť, presné údaje sa totiž týkajú len výrobcov Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, BMW, Mini a Mercedes. Tie sú však u nás veľkými hráčmi, podľa Zväzu automobilového priemyslu SR vo februári predaje týchto značiek na Slovensku dokopy pokryli 41,07 % trhu. Štúdia spoločnosti Carly sa preto u nás rozhodne nedá považovať za irelevantnú.

Odkedy sa viac začalo tlačiť na znižovanie emisii, odchýlka medzi reálnou a papierovou spotrebou neustále rastie 19 fotografií v galérii Odkedy sa viac začalo tlačiť na znižovanie emisii, odchýlka medzi reálnou a papierovou spotrebou neustále rastie Zdroj: Carly

Vo všeobecnosti platí, že rozdiel medzi udávanou a reálnou spotrebou sa najviac prejavuje pri automobiloch s naftovými agretátmi. Do úvahy treba brať aj fakt, že cyklus NEDC, podľa ktorého sa pri meraní spotreby postupovalo doteraz, bol odtrhnutý od reality a prebiehal výsostne v laboratórnych podmienkach. Náhradza ho metodika WLTP, ktorá by jeho chyby mohla aspoň čiastočne eliminovať. Zatiaľ je však trend jednoznačný.


>>> Osmičku najlepších a najhorších modelov nájdete v galérii <<<


Podľa údajov nemeckej technologickej firmy je rastúca priepasť medzi papierom a a realitou predovšetkým záležitosťou posledného desaťročia. V roku 2004 sa totiž odchýlky bežne pohybovali na úrovni niekoľkých percent, rok 2017 sa však už niesol v znamení reálnej spotreby vyššej o celých 60 %. Pozitívom môže byť len fakt, že pred dvomi rokmi bola odchýlka ešte vyššia.

Takto vyzerá legálne zavádzanie zákazníka v praxi v jednotlivých segmentoch trhu 19 fotografií v galérii Takto vyzerá legálne zavádzanie zákazníka v praxi v jednotlivých segmentoch trhu Zdroj: Carly

Rozdiely medzi udávanou a reálnou spotrebou sa najviac ukazujú v segmentoch B a C a pri športovo-úžitkových vozidlách. Platí, že čím je automobil luxusnejší, tým menej podhodnotená je jeho tabuľková spotreba. Suverénne najmenšie zavádzanie môžu očakávať majitelia superšportov. Tam sa rozdiely pohybujú len na úrovni jedného či dvoch percent.

Najväčší klamári: Reálna vs. udávaná spotreba

Už dlhé roky sa ťahá situácia, v ktorej papierové údaje o spotrebe zväčša ani zďaleka nezodpovedajú realite. Pozrite si zoznam vozidiel, pri ktorých sa tieto hodnoty líšia najvýraznejšie. Ako je...

Firma Carly zverejnila aj údaje jednotlivých modelov. Vybrala štvoricu áut, ktoré sú v nelichotivom poradí zavádzania o spotrebe na špici ale aj tých, ktoré o nej klamú najmenej. Je smutné, že aj najlepší a najčestnejší model zúčastnených značiek zavádza prinajmenšom o 19 %.

Reálny test spotreby: Nafta vs. benzín vs. CNG

V dobe, keď automobilky legálne uvádzajú nereálnu spotrebu automobilov pomôže otázku nákladov vyriešiť len test v skutočnej premávke. V Seate Leon sme porovnali náklady na jazdu s naftovým,...

V našej prehľadnej galérii nájdete informácie o tom, akú spotrebu by daný automobil mal mať podľa výrobcu a o koľko papierový apetít prekračuje v realite. Našli ste medzi hriešnikmi aj svoje auto? Aké sú vaše skúsenosti s rozdielmi medzi papierovou a reálnou spotrebou? Budeme radi, ak sa o ne s nami podelíte v diskusii.


Najnovšie články
Kupé Tatry: Návrat slovenského klenotu?

Úhrady mýta pre nákladné vozidlá u nás stúpajú. V prvej polovici sa vybralo vyše 100 miliónov eur, čo je takmer o päť percent viac než v rovnakom období...

Štát vybral na mýte vyše 100 miliónov eur

Špeciálne vozidlo disponujúce 4,7-litrovým motorom dosiahne stovku za 4,2 sekundy a jeho najvyššia rýchlosť je 274 km/h.

Aston Martin postavil osemvalcový Cygnet

Čínska stránka publikovala fotografie, ktoré ukazujú druhý karosársky variant medveďa bez kamufláže. Uvádza aj technické údaje.

Škoda Kodiaq GT: České SUV-kupé naživo

Talianskemu elektromobilu prorokujú dobre informované zdroje nekompromisné dynamické schopnosti, stovku zhltne pod dve sekundy.

Pininfarina avizuje elektrický hyperšport

Priechody pre chodcov sa výraznejšie nemenili už poriadne dlho. Môže nevídaná revolúcia prísť napríklad z Ruska? V Kazani sa objavili 3D priechody pre chodcov.

Nový typ priechodu z Ruska: Je nebezpečný?

Opel doteraz nebol v centre pozornosti vyšetrovania v súvislosti s emisným škandálom. Situácia sa však zmenila a úrady začínajú preverovať aj jeho systémy...

Dieselgate: Opel v centre pozornosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×