Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zmena v zákone: Sprísni sa oprava chýb po STK

Nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke prináša mnohé zmeny, nanešťastie čoraz viac sa javí, že viaceré ustanovenie sú nedotiahnuté. O jednom z nich je aj náš článok.
1 68 príspevkov 05.04.2018 / Soňa Zverková

Ak vozidlo neprejde technickou (TK) alebo emisnou kontrolou (EK), čiže skončí s hodnotením „nespôsobilé“, až doteraz mal majiteľ teoreticky ľubovoľný čas na opravu. Pochopiteľne sa okresný dopravný úrad mohol ozvať a nariadiť termín, samotné stanice technickej kontroly ani zákon termín opakovanej TK neuvádzali.

Ilustračná snímka

To sa mení nástupom nového zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke. Ten totiž prináša novinku vo forme pozastavenia prevádzky vozidla. Definuje ho ako „obmedzené časové obdobie, počas ktorého nie je povolené používanie vozidla v cestnej premávke“. Zákon uvádza, že prevádzka sa pozastavuje, ak sa pri TK a EK našli nebezpečné chyby a vozidlo bolo vyhodnotené ako „nespôsobilé“ alebo sa na autách kategórie M1 a N1 pri dopravnej nehode poškodili hlavné bezpečnostné prvky (zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie a brzdy).

Na to, aby sa pozastavenie zrušilo, musí majiteľ odstrániť dôvod nespôsobilosti alebo nechať vozidlo opraviť v certifikovanom servise. I keď v oboch prípadoch ide o opravu, rozdiel tu predsa existuje. Pokiaľ nejde o kritické časti vozidla, môže majiteľ nechať auto opraviť hocikde. Následne sa musí vozidlo podrobiť pravidelnej TK aj mimo stanovenej štvor- resp. dvojročnej lehoty. Po novom však má na odstránenie chýb len šesť mesiacov, po tejto lehote musí okamžite požiadať o dočasné alebo trvalé vyradenie vozidla z evidencie. Ak tak neurobí, zaplatí pokutu 66 eur.

Hľadáte servis? Opravy budú po novom drahšie

Doteraz si mohli nechať motoristi opraviť auto v ľubovoľnom servise. Nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel sprísňuje podmienky opráv po nehode a mnohé servisy prídu o zákazníkov.

Ďalšou zmenou v súvislosti s pozastavením prevádzky je možnosť dostaviť sa na technickú kontrolu po vlastnej osi. Doteraz nesmel majiteľ nespôsobilého vozidla jazdiť, takže auto sa mohlo dostať z STK a späť len na ložnej ploche odťahovej služby. Nový zákon to mení, nanešťastie, len pre druhú časť: príchod na kontrolu. „Na účely absolvovania technickej kontroly alebo emisnej kontroly, môže vozidlo použiť cesty medzi miestom opravy a stanicou technickej kontroly v najbližšej obci alebo pracoviskom emisnej kontroly v najbližšej obci.“

V redakcii nám však nie je jasná formulácia o používaní ciest medzi miestom opravy a stanicou technickej alebo emisnej kontroly v najbližšej obci. Je pochopiteľné, že v niektorých dedinách STK nie sú, no v mestách sú pomaly na každom rohu a po rozšírení siete ich bude ešte viac. Prečo teda okresávať ustanovenie len na najbližšiu obec? Je pochopiteľné, že ministerstvo dopravy chce zabrániť vodičom, aby túto možnosť zneužili, no nebolo by logickejšie doplniť ho aj o najbližšiu STK v rámci obce? V opačnom prípade sa môže stať, že Bratislavčan sa vyberie do Ivanky pri Dunaji alebo do Jura pri Bratislave len preto, že môže.

Vodičov čakajú 4 výrazné zmeny: Pocíti ich každý

Nový zákon o podmienkach prevádzky vozidiel je oveľa podrobnejší a rozsiahlejší než súčasný a pre vodičov prináša niekoľko závažných zmien. Prísnejšie budú kontroly STK, emisií ale napríklad aj stavu...

No ani takáto jazda nebude úplne bezproblémová. Pri cestnej kontrole totiž musí vodič „hodnoverným dokladom preukázať kontrolným orgánom v cestnej premávke, že oprava vozidla bola ukončená v daný deň a vozidlo používa cesty medzi miestom opravy a stanicou technickej kontroly v najbližšej obci alebo pracoviskom emisnej kontroly v najbližšej obci“. Čo konkrétne považuje ministerstvo dopravy za hodnoverný doklad, momentálne neuhádne ani telepat. Dúfajme, že to čo najskôr objasní príslušný vykonávací predpis.

Autobild.sk komentuje

Nový zákon vznikol nielen pre neustály technický a technologický vývoj, ktorý od roka 2004 výrazne pokročil. Jedným z dôvodov sú smernice Európskej únie, ktoré musí Slovensko preniesť do svojej legislatívy a obvykle má na to len vymedzený čas. Je pravdou, že tento zákon má v klasickom textovom editore vyše 330 strán, schválených bolo 11 vyhlášok s priemerne 50 stranami a ďalšie ešte vznikajú.

Lenže to nie je ospravedlnenie. Pre dopad tohto zákona na celú motoristickú verejnosť, živnostníkov a malé servisy bolo potrebné poriadne zvážiť každé ustanovenie a nešiť to horúcou ihlou. Mnohé veci sú nejasné a zmätočné, iné si navzájom odporujú. Niektoré ustanovenia pritom začínajú platiť už o mesiac a takéto prehrešky nevymažú ani nižšie pokuty za chýbajúce kontroly. Zdá sa nám, že aj tento zákon vznikol štandardným slovenským spôsobom: sotva bol schválený, už sa pracuje na novele novelizácie novely.


Najnovšie články
VW je naďalej európskou trhovou jednotkou

Automobilke Hyundai sa na poli SUV darí, Tucson patrí medzi predajné hviezdy aj na Slovensku, Santa Fe dostáva novú generáciu. Teraz Kórea do ohňa prilieva...

Jazda s SUV Hyundai: Nástup silnej trojice

Japonské vozidlo dostalo početnú sadu prvkov vyrobených z uhlíkových vlákien, úprava vyjde na približne 10-tisíc eur.

Larte Design: Karbónový šat pre kupé Q60

Slováci stále kupujú nové autá, v júni však predaj mierne klesol. Medzi osobnými autami stále dominuje tradičná trojica Škoda, VW a Hyundai.

Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×