Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mazda CX-5: Voľba srdca aj rozumu

Mazda CX-5 na ceste vytŕča. Je iná ako ostatné veľké SUV, má svoj nezameniteľný štýl a bez námahy otáča hlavy okoloidúcim. Nič však nie je dokonalé - aké má atraktívny Japonec chyby?
57 104 príspevkov 04.04.2018 / Filip Kadlečík

Mazda CX-5 druhej generácie na nás spravila dojem ešte počas medzinárodnej prezentácie. Ide o subjektívne hodnotenie, no už vtedy sme ju zaradili medzi najkrajšie SUV automobilového sveta a za týmto tvrdením si stojíme. Tentokrát sme sa však na japonské SUV pozreli o niečo detailnejšie.

Máloktoré SUV vyzerá takto príťažlivo 57 fotografií v galérii Máloktoré SUV vyzerá takto príťažlivo Zdroj: Filip Kadlečík

Na testovanie sa k nám dostal variant CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD ladený na 118 kW (160 k) s pohonom 4x4, manuálnym šesťstupňom a v prevedení Attraction. Zďaleka teda nešlo o to najlepšie, čo je Mazda schopná ponúknuť. Dokázalo si mohutné SUV svoju pozíciu obhájiť aj v strednej výbave?

Možno na nej oči nechať

Dizajn tohto vozidla sme detailne opisovali už v správe z prvej jazdy, slovami preto teraz zbytočne plýtvať nebudeme, aj keď o dizajne CX-5 by sa dalo písať pomerne dlho. Vyvážený vzhľad exteriéru je výsledkom súzvuku dlhej kapoty a opticky krátkej kabíny. Vďaka tejto kombinácii si veľká Mazda napriek svojim rozmerom zachováva dynamický look.

Zadnú časť zdobia predovšetkým LED koncové svetlá 57 fotografií v galérii Zadnú časť zdobia predovšetkým LED koncové svetlá Zdroj: Filip Kadlečík

Športovú náturu vozidla však podtrhuje aj množstvo nápaditých detailov, ktoré prezrádzajú, že dizajnéri prácu na tomto aute neodflákli. Napríklad také predné svetlomety sú krásne zasadené do čelnej časti vozidla, za zmienku stojí aj ich architektúra. Dlžné im nezostávajú ani koncové svetlá, ktoré automobil opticky rozširujú.

Na druhú stranu treba pripustiť, že 17” disky obuté do pneumatík 225/65 R17 tu z niektorých uhlov vyzerajú byť až komicky malé. CX-5 trochu stratila šarm aj kvôli absencii známej Crystal Soul Red farby. Tmavomodrá jej taktiež svedčí, no auto je s ňou omnoho menej nápadné a výrazné. Niekomu však tento fakt môže vyhovovať. Tak či tak patrí veľké SUV Mazdy stále k tomu najkrajšiemu, čo daný segment ponúka.

Akoby nebola z Japonska

Exteriérová atraktivita sa našťastie prenáša aj do kabíny. Je vo všeobecnosti známe, že deficitom japonských automobilov býva, najmä v porovnaní s tými európskymi, menej prepracovaný či kvalitný interiér. Tu to však absolútne neplatí a CX-5 sa môže smelo porovnávať aj s renomovanými európskymi značkami.

Interiér nie je zbytočne komplikovaný, no ani príliš jednoduchý - ide o príjemný kompromis medzi modernou a konzervatívnym prístupom 57 fotografií v galérii Interiér nie je zbytočne komplikovaný, no ani príliš jednoduchý - ide o príjemný kompromis medzi modernou a konzervatívnym prístupom Zdroj: Filip Kadlečík

Aj vo vyhotovení Attraction, ktoré je presným stredom ponuky, totiž ponúkne všetko, čo by moderný automobil mal vodičovi či posádke poskytovať. Vynikajúco tvarovaný multifunkčný volant s integrovanými ovládačmi tempomatu je odetý do kože, budíky sú prehľadné a nechýba ani palubný počítač, infotainment zasa reaguje rýchlo a vďaka tradičnému otočnému ovládaču sa s ním pracuje intuitívne.

Látkové sedadlá nám tu vôbec neprekážali, boli totiž príjemne tvarované a veľmi pohodlné. Oceňujeme aj fakt, že na palubnej doske či dverách možno nájsť viacero plôch pokrytých kožou resp. príjemne mäkkými plastmi. Mazda ich pritom nerozmiestňuje len tak ledabolo - dostali sa tam, kde sú skutočne potrebné. Napríklad na časť stredového tunela, kde si vodič opiera koleno. Šikovné a účelné riešenie!

Malý displej palubného počítača niekedy pôsobí neprehľadne 57 fotografií v galérii Malý displej palubného počítača niekedy pôsobí neprehľadne Zdroj: Filip Kadlečík

Kabína je nadpriemerne zvládnutá aj z hľadiska dizajnu. Palubovka je členená horizontálne, pričom v jej spodnej časti nájdete prehľadný panel klimatizácie. Neďaleko sa nachádza aj radiaca páka manuálnej prevodovky s excelentnou kulisou. Krátke a presné dráhy nám najviac zo všetkého pripomínali športový model MX-5 a ohromne prispievali k výborným dojmom z jazdných vlastností veľkého SUV.

V kabíne sa však dá nájsť aj niekoľko nedostatkov. Prvým z nich je jednoduchší palubný počítač, ktorý občas môže byť pomerne neprehľadný. Na obmedzenom priestore zobrazuje veľa informácií a tá, ktorú práve hľadáte, vám hneď nemusí udrieť do očí. Napríklad v takej CX-3 sme však tento problém nemali - tam bolo zobrazenie vymyslené prehľadnejšie.

Infotainment je rýchly a práca s ním je vďaka hardvérovému ovládaniu jednoduchá a intuitívna 57 fotografií v galérii Infotainment je rýchly a práca s ním je vďaka hardvérovému ovládaniu jednoduchá a intuitívna Zdroj: Filip Kadlečík

Ďalší nedostatok musíme prisúdiť výbave Attraction. Vo veľkom SUV za 30 000 eur by sme už očakávali prítomnosť cúvacej kamery. Ak ju nemajú menšie B-SUV, dokážeme to pochopiť, s CX-5 sa však niekedy skutočne nemusí cúvať ľahko. Situáciu nezlepšuje ani mohutný B-stĺpik, ktorý znižuje viditeľnosť krížom dozadu.

Mazda CX-5: Najkrajšie SUV dneška?

PRVÁ JAZDA Predchádzajúca generácia CX-5 stála na počiatku veľkého reštartu japonskej značky. Predaje sa vďaka nej a model Mazda6 zvýšili o desiatky percent. Zopakuje tento úspech aj šarmantná druhá...

Poslednou slabinou modelu je podľa nás fakt, že kabína neponúka toľko miesta, koľko by ste od nej čakali. Šírka je úplne v poriadku, prekáža nám skôr jej dĺžka, konkrétne priestor na kolená cestujúcich v druhom rade sedadiel. Nedá sa povedať, že by tu boli kráľovské pomery. Je pravda, že sa sem zmestia aj vyššie postavy, konkurencia však aj pri kratších modeloch dokáže vyčarovať väčší, resp. porovnateľný priestor. Ako zásadnú chybu by sme však toto zaváhanie nevnímali.

Nič viac nepotrebuje

Mazda je známa svojimi atmosférickými agregátmi a opätovne nás presvedčila o tom, že motory jednoducho robiť vie. Agregát Skyactiv-G160, teda benzínový dvojliter s atmosférickým plnením, ponúka výkon 118 kW (160 k) a 208 Nm a tomuto autu prakticky nič viac netreba. Pokiaľ s CX-5 neplánujete pretekať, zážihová jednotka so zdvihovým objemom 2.0 l pre vás určite bude to pravé orechové.

Moderný atmosférický motor automobilu sedí ako uliaty 57 fotografií v galérii Moderný atmosférický motor automobilu sedí ako uliaty Zdroj: Filip Kadlečík

Vo všeobecnosti platí, že tomto SUV pri treba počítať s atmosférickým charakterom. Žiadne extrémne zatlačenie do sedadlu sa tu po pritlačení plynového pedála nekoná. Na to musíte motor dostať nad hranicu 4 000 ot./min., kde sa poriadne nadýchne a ukáže svoju druhú tvár. Pri bežnej záťaži je totiž len tichým a nenápadným spoločníkom, v otáčkach sa však z neho stáva hráč, ktorý sa nebojí ani rýchlych predbiehacích manévrov.

Radiaca páka má excelentnú kulisu, radiť s ňou je doslova pôžitok 57 fotografií v galérii Radiaca páka má excelentnú kulisu, radiť s ňou je doslova pôžitok Zdroj: Filip Kadlečík

Navyše, veľké SUV Mazdy nie je rovinkárom, jazdu si v ňom vychutnáte najmä na okreskách. Má príjemne tuhý podvozok, vďaka ktorému jazdí ako prinajmenšom o triedu menšie vozidlo. Pritom si však (aj vďaka pneumatikám s vysokým profilom) zachováva všetok komfort, ktorý by auto týchto rozmerov malo prinášať. Na nudu za volantom tu však môžete zabudnúť a to nielen vďaka podvozku, ale aj excelentnej manuálnej prevodovke či technológii G-Vectoring.

Ticho a pohoda aj v teréne

Pri CX-5 nás okrem iného potešilo aj odhlučnenie, ktoré je na vysokej úrovni. Motor tu pri pokojnej jazde skutočne takmer nepočuť a dobré parametre si Japonec zachováva aj pri jazde tempom 130 km/h, kedy pohonná jednotka pracuje na úrovni 3 000 ot./min. Vďaka atmosférickému charakteru a dostatočnému zdvihovému objemu je agregát Skyactiv-G160 pomerne univerzálny. Príjemne sa s ním jazdí v podstate za každých okolností a to aj v teréne.

Atraktívnej Mazde neuškodí ani ľahší terén 57 fotografií v galérii Atraktívnej Mazde neuškodí ani ľahší terén Zdroj: Filip Kadlečík

Ak patríte medzi fanúšikov značky, určite ste zachytili nedávne pokusy, kedy mala CX-5 prejsť cez zákrutu plnú mydla či želatíny. Mazda túto výzvu bez problémov zvládla a my sa tomu ani nečudujeme. Pod tváričkou pohľadného SUV sa skrýva systém i-Activ AWD, ktorý funguje vynikajúco. Pohon všetkých kolies využíva 27 senzorov, ktorými neustále vyhodnocuje situáciu a podľa výpočtov rozdeľuje krútiaci moment.

Mimo spevnených ciest preto CX-5 funguje až prekvapivo dobre. Automobil s hmotnosťou presahujúcou 1,5 tony nezastavil ani malý brod s následným prudkým rozbahneným výjazdom či kopy klzkého snehu. Na dochádzanie ku chalupe, lyžovačku či akékoľvek iné nástrahy bežného života je táto Mazda pripravená vynikajúco. V teréne by vás v štichu nechať nemala.

Podlieza papierové hodnoty

Mazda udáva, že v kombinovanom cykle by si model CX-5 s motorom Skyactiv-G160 mal vystačiť so 6,8 litrami benzínu na stovku kilometrov. V skutočnosti sme počas testu dosiahli kombinovanú hodnotu 7,3 l/100 km, čo je vynikajúci údaj. Navyše nás potešilo, že v meste i na vidieku sa nám v praxi podarilo jazdiť za menej, než oficiálne uvádza výrobca.

Predné reflektory majú krásnu svetelnú architektúru 57 fotografií v galérii Predné reflektory majú krásnu svetelnú architektúru Zdroj: Filip Kadlečík

V meste si CX-5 vypýtala 8,0 l benzínu na 100 kilometrov jazdy (o 0,1 l menej, než uvádza Mazda) a na vidieku skvelých 5,7 l/100 km (o 0,2 l menej, než uvádza Mazda). Atraktívne SUV spálilo najviac benzínu na diaľnici, tam na každých 100 km potrebovalo 8,1 l paliva. Aj napriek tomu však CX-5 považujeme za úsporné auto, ktoré dokazuje, že atmosférický agregát sa môže uplatniť aj vo veľkom SUV.

To najlepšie nakoniec

O Mazde sa často hovorí, že je o niečo drahšia než japonská konkurencia. V tomto prípade však na túto poveru rozhodne nedávajte, ceny sú tu nastavené výborne. CX-5 začína už na hodnote 22 900 eur a slušne vybavený kúsok s výborným agregátom a pohonom všetkých kolies môžete mať už od 27 100 eur. Hanbiť sa tu však netreba ani za úplný základ, napríklad také full-LED svetlomety Mazda ponúka už v štandardnej výbave.

Test Mazda6 Wagon: Stále má čo ponúknuť

Japonské kombi sme pred príchodom omladenej verzie preverili so silnejším dieselom, ktorý prináša nadpriemernú dynamiku a prijateľnú spotrebu.

Testovací automobil stál 30 250 eur, priplácalo sa totiž za metalízu a GPS navigáciu. Hodí sa vám k veľkému SUV samočinná prevodovka? Potom treba rátať s príplatkom 2 100 eur a rýchlosti za vás bude radiť skriňa Skyactiv-Drive. Po našich skúsenostiach s excelentným manuálom by sme však v tomto prípade viac než ochotne vydržali aj bez automatu.

Voľba srdca i rozumu

Zo všetkých daností CX-5 sa nám najviac páči fakt, že ide o auto, ktoré si môžete kúpiť srdcom, ale i rozumom. Za srdce vás chytí svojim prepracovaným dizajnom, štýlovým interiérom i exteriérom či vyváženými jazdnými vlastnosťami. Na rácio zasa zapôsobí príjemný agregát, atraktívna cenovka či adekvátna spotreba paliva.

CX-5 sa nestratí v teréne, na poľnej ceste a ani na diaľnici - ide o výborného univerzála 57 fotografií v galérii CX-5 sa nestratí v teréne, na poľnej ceste a ani na diaľnici - ide o výborného univerzála Zdroj: Filip Kadlečík

Mazda CX-5 rozhodne nie je najrýchlejším či najluxusnejším SUV svojho segmentu, má však “z každého rožku trošku” a globálne patrí k elitným automobilom svojej kategórie. Drobné zaváhania v interiéri sa pri pohľade na auto ako celok javia nepodstatné a presne o tom tento Japonec je. Nemusí byť najlepší, je však správne nakombinovaný a vo výsledku (takmer) dokonalý.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon
118 kW/160 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
208 Nm
pri otáčkach
4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 550 mm
Šírka
1 840 mm
Výška
1 680 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 520 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 595 kg
Užitočná hmotnosť
560 kg
Celková hmotnosť
2 080 kg
Objem batožinového priestoru
506/1 620 l
Objem palivovej nádrže
58 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,7 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
159 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 22 900 €
Základná cena verzie
od 27 100 €
Cena testovaného exemplára
30 205 €

Najnovšie články
VW je naďalej európskou trhovou jednotkou

Automobilke Hyundai sa na poli SUV darí, Tucson patrí medzi predajné hviezdy aj na Slovensku, Santa Fe dostáva novú generáciu. Teraz Kórea do ohňa prilieva...

Jazda s SUV Hyundai: Nástup silnej trojice

Japonské vozidlo dostalo početnú sadu prvkov vyrobených z uhlíkových vlákien, úprava vyjde na približne 10-tisíc eur.

Larte Design: Karbónový šat pre kupé Q60

Slováci stále kupujú nové autá, v júni však predaj mierne klesol. Medzi osobnými autami stále dominuje tradičná trojica Škoda, VW a Hyundai.

Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×