Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Arona FR 1.5 EVO: Ide hlavne o motor

Seat Arona si už krátko po debute získal záujem verejnosti a zdá sa, že by mohlo ísť o predajne úspešný model. My sme už tento typ otestovali, tentokrát sme sa však pozreli na zúbok vrcholnej motorizácii. Má nejaké nedostatky?
59 12 príspevkov 28.03.2018 / Filip Kadlečík

Na športovo-úžitkovej vlne úspechu a vysokých predajov sa vezú viaceré automobilky a Seat nie je výnimkou. Aj vďaka SUV Ateca je španielsky výrobca aktuálne vo výbornej finančnej kondícii, čo dokazujú smelé plány či uvedenie novej športovej značky Cupra.

Predné LED svetlomety vyzerajú výborne - rovnako, ako celé auto 59 fotografií v galérii Predné LED svetlomety vyzerajú výborne - rovnako, ako celé auto Zdroj: Filip Kadlečík

Dokáže úspech väčšej Atecy zopakovať aj Arona? Na základe nášho prvého zoznámenia i redakčného testu vyhotovenia 1.0 TSI Xcellence sa domnievame, že na to má všetky predpoklady. To isté by logicky malo ešte viac platiť aj pre variant FR s vrcholným agregátom 1.5 EVO ladeným na 110 kW (150 k). Potvrdí malá Španielka papierové predpoklady?

Nenápadné korekcie

Exteriérovú atraktivitu malého vozidla sme vyzdvihli už v minulosti. Škoda však, že kabát FR prináša len takmer neviditeľné zmeny exteriéru. Odlišná je čelná maska, ktorá narozdiel od iných variantov dostala výraznú šesťuholníkovú štruktúru. Ďalším distingvujúcim prvkom je dvojica “výfukových koncoviek” integrovaná do ozdobného zadného nárazníka. Ide o plastové imitácie, ktoré vo všeobecnosti subjektívne nemáme radi. Vyzerajú štýlovo, športovému označeniu FR však robia hanbu.

  Profil ozvláštňuje čierna strecha s efektným prechodom na C-stĺpiku 59 fotografií v galérii Profil ozvláštňuje čierna strecha s efektným prechodom na C-stĺpiku Zdroj: Filip Kadlečík

Inak úspešný recept menom Arona dizajnovo opäť funguje veľmi dobre. Príplatkové full-LED reflektory svietia na výbornú a rovnako dobre i vyzerajú. Štýlové sú aj koncové svetlá, ktoré sa spoliehajú na kombináciu diódovej a bežnej halogénovej techniky. Profil zdobí niekoľko výrazných prelisov či známy predeľ spodnej a hornej časti karosérie.

Arona FR by mohla byť ešte atraktívnejšia, v našom prípade však mala obuté len bežné zliatinové disky kolies s rozmerom 17” na pneumatikách rozmeru 205/55 R17. Koniec-koncov však nemuselo ísť o nešťastnú voľbu. Domnievame sa, že na príplatkových osemnástkach známych z reklám by Arona na našich rozbitých cestách často zbytočne trpela.

Športová kúra interiéru prospela

Už v prvom teste Arony sme vyzdvihli jej priestrannosť. Toto pozitívum sa prenáša aj do variantu FR. Batožinový priestor s objemom 400 litrov či ponuka miesta pre nohy pasažierov v druhom rade sedadiel sú v tomto segmente ďaleko nad zabehnutým priemerom. Arona je v kabíne vzdušná, čo samo o sebe navodzuje príjemnú atmosféru.

Interiér variantu FR sa nám páči viac než Xcellence 59 fotografií v galérii Interiér variantu FR sa nám páči viac než Xcellence Zdroj: Filip Kadlečík

Pocity posádky môže o niečo zhoršovať hojné využitie tvrdých plastov, ktoré sme vytýkali aj variantu Xcellence. Na druhú stranu treba podotknúť, že interiér modelu FR vyzerá vkusnejšie a elegantnejšie. Môže za to najmä tmavá palubovka, s červeným prešívaním. Výrazná niť sa pletie celým interiérom a spolu s inými dizajnovými akcentmi rovnakej farby ho skrášľuje.

Test Seat Arona: Módne SUV po španielsky

B-SUV vychádza technicky i dizajnovo z hatchbacku Ibiza, no ponúka viac štýlu a vnútorného priestoru. Skúšali sme ho so silnejším benzínovým trojvalcom.

Výrazne tvarovaný volant variantu FR do ruky padne parádne, jeho čalúnenie je však príliš tvrdé. Je citeľné, že napriek zdanlivému perforovaniu ide o materiál, ktorý je len vzdialený príbuzný kože a na dotyk je omnoho menej príjemný. Vence, ktoré sú skutočne obalené do pravej nefalšovanej kože, totiž bývajú omnoho mäkšie.

Cúvacia kamera tu má vynikajúce rozlíšenie 59 fotografií v galérii Cúvacia kamera tu má vynikajúce rozlíšenie Zdroj: Filip Kadlečík

Jednoznačnú pochvalu si zaslúži prehľadný infotainment, príplatková cúvacia kamera s výborným rozlíšením či nadpriemerné odhlučnenie kabíny. Aj s jedna-päťkou tu cestujete v tichu i pri diaľničných rýchlostiach. Zabúdať netreba na excelentnú kulisu šesťstupňového manuálu, s ktorým sa radí vynikajúco.

Výborný agregát s dvomi chybami

Na základe našich aktuálnych skúseností sa nám zdá, že Arona je ideálnym “hostiteľom” nového prepĺňaného agregátu 1.5 EVO. Výsledok upsizingu tu ponúka výkon 110 kW (150 k) a 250 Nm krútiaceho momentu. Malé SUV s ním na stovku zrýchli v priebehu 8,0 sekundy a maximálne tempo dosiahne až keď sa ručička tachometra prehupne cez hodnotu 200 km/h.

Motor 1.5 Evo je skutočným šperkom variantu FR 59 fotografií v galérii Motor 1.5 Evo je skutočným šperkom variantu FR Zdroj: Filip Kadlečík

Z pohľadu denného užívania a bežného užívateľa na tomto agregáte prakticky nevidíme chybu. Arone dodáva citeľnú dynamiku, je však zároveň tichý a spotrebou majiteľa rozhodne nezruinuje. Benefity v porovnaní s trojvalcom tu sú zrejmé. Motor ťahá omnoho výraznejšie a útlemu SUV kategórie B dodáva adekvátnu dynamiku postačujúcu snáď na všetky výzvy našich ciest.

Boli sme prekvapení tým, že agregát dokáže pracovať pri prekvapivo nízkych otáčkach. Touto vlastnosťou sa nápadne ponáša na vznetové pohonné jednotky. Počítač, ktorý vám na základe aktuálnej situácie odporúča preradenie nahor resp. nadol, motor pokojne nechá pracovať aj na 1 100 ot./min. bez toho, aby sa “sťažoval”. My sme ho však napriek odporúčaniam palubnej jednotky držali o niečo vyššie.

Škoda. že na Aronu FR sa dostali aj imitácie koncoviek výfukového potrubia 59 fotografií v galérii Škoda. že na Aronu FR sa dostali aj imitácie koncoviek výfukového potrubia Zdroj: Filip Kadlečík

Nadávať určite nemožno ani na diaľničné schopnosti Arony. Pri tempe 130 km/h pracuje nová jedna-päťka približne na 2 800 ot./min. To je v porovnaní s mnohými konkurentmi, ktorí pri obdobnej rýchlosti neraz točia aj viac než 3 100 ot./min., veľmi slušný údaj. Je vidieť, že manuálny šesťstupeň nie je len prezlečenou päťstupňovou skriňou s nahustenými prevodmi. Práve naopak,  šestka je tu naozaj “na ťažko” a poriadne dlhá. S motorom 1.5 EVO sa teda v Arone dlhších výletov rozhodne báť nemusíte.

Dve negatíva tejto motorizácie však obísť nemožno. Kladnou stránkou veci je fakt, že nesúvisia so samotným motorom, ale koncernovou politikou. Je ohromná škoda, že mimo variantu FR si tento motor v Arone nezadovážite a budete sa musieť spoliehať len na prepĺňaný trojvalec či naftu.

Diódové svetlomety sú za príplatok, svojim výkonom však investované stovky eur vyvážia 59 fotografií v galérii Diódové svetlomety sú za príplatok, svojim výkonom však investované stovky eur vyvážia Zdroj: Filip Kadlečík

Chybou je podľa nás aj fakt, že 110 kilowattová jednotka sa nespája aj so samočinnou dvojspojkou. Mať možnosť kúpiť ju v lacnejšej výbave a ideálne aj s DSG-čkom, určite by sme neváhali a predajom Arony by to len pomohlo. Teraz si však bohužiaľ treba bez ohľadu na vašu vôľu priplatiť aj za čačky-mačky vyhotovenia FR.

Jazdí ako Ibiza

Príbuznosť s menšou Ibizou je tu nepopierateľná nielen v interiéri či exteriéri, ale aj z hľadiska jazdných vlastností. V tých oproti menšej sestre ani trochu nezaostáva. Na ceste je taktiež suverénna, v zákrutách sedí veľmi pekne a vďaka agilite sa hodí aj na jazdenie po mestskej džungli. Ako sa však auto s vyšším ťažiskom môže vyrovnať nižšej Ibize? Má to svoju daň.

V automobile za takmer 20 000 eur by sme už čakali bezkľúčové štartovanie i odomykanie 59 fotografií v galérii V automobile za takmer 20 000 eur by sme už čakali bezkľúčové štartovanie i odomykanie Zdroj: Filip Kadlečík

Arona je tuhšia než súrodenecký hatchback taktiež postavený na platforme MQB A0. Ľuďom, ktorí si potrpia na mäkkom podvozku by to mohlo vadiť. Niežeby SUV nebolo komfortné, o problematických častiach vozovky však posádku informuje výraznejšie, než je bežným zvykom. Zopár tvrdším ranám do sedadla sa s Aronou v priebehu roka na našich cestách takmer určite nevyhnete.

Test Seat Ibiza 1.0 TSI: Kilometrový skok vpred

Seat Ibiza patrí k základným stavebným kameňom úspechu španielskej automobilky. Môžu sa na ňu spoliehať aj naďalej? Určite áno. Hatchback predvádza obrovský progres.

Čo sa schopností mimo spevnených ciest týka, netreba tu veriť v žiadne zázraky. Pohon 4x4 je pre Aronu bohužiaľ tabu. Tam, kde začnú prešmykovať kolesá Ibizy, to isté spravia aj kolesá Arony. Nárast svetlej výšky pri rovnakých jazdných vlastnostiach je však hodnotným benefitom. Údaj 190 mm môžu Španielke závidieť aj väčšie SUV subkompaktnej či kompaktnej kategórie.

Adekvátna hospodárnosť

Z hľadiska spotreby Arona ani neprekvapila a ani nezarmútila. Výrobca udáva, že na 100 km jazdy by si v kombinovanom režime mala vypýtať 5,1 l benzínu, v realite ide cca o 6,2 l. Vzhľadom na výkon agregátu a zvýšený aerodynamický odpor ide o akceptovateľnú hodnotu. Najmä s prihliadnutím na fakt, že pri bežnom jazdení mimo dopravných zápch či diaľnice sa bez problémov dokážete zmestiť pod 5 litrov na stovku kilometrov.

Batožinový priestor je tu prekvapivo veľký 59 fotografií v galérii Batožinový priestor je tu prekvapivo veľký Zdroj: Filip Kadlečík

Čo sa obstarávacej ceny týka, tam už je situácia o niečo menej veselá. Testované vozidlo stálo 19 743 eur a to ešte nemalo všetky prvky príplatkovej výbavy. Z hľadiska vnútorného priestoru či výbavy a motorizácie nemusí ísť o prehnanú sumu, Arona však lacná rozhodne nie je. Škoda, že 1.5 EVO sa nedá kúpiť aj v nižších výbavách. Cena auta s príjemným motorom by tak klesla možno aj o dve či tritisíc eur.

Ide hlavne o motor

Koniec-koncov sa dá povedať, že Arona FR na klientov útočí starým osvedčeným spôsobom. Nepoužíva na to ohromné technológie či extravagantný vzhľad. Tými vlastnosťami predsa disponuje už aj variant Xcellence. Nie, tu Španieli vsadili na inú kartu. K vyhotoveniu FR vás privedie predovšetkým motor 1.5 EVO, ktorý v menej vybavených verziách jednoducho nekúpite.

Seat Arona 1.5 EVO sa oplatí zvážiť najmä kvôli výbornému agregátu 59 fotografií v galérii Seat Arona 1.5 EVO sa oplatí zvážiť najmä kvôli výbornému agregátu Zdroj: Filip Kadlečík

Kúpa “športového” variantu by teda v praxi mohla byť najmä rozhodnutím o kúpe 110-kilowattovej pohonnej jednotky. Exteriér totiž sám o sebe nič extra neprináša. Zmeny v interiéri však už rozhodne stoja za zmienku. Aj napriek tomu je však pri Arone FR citeľné, že tu ide najmä o motor. Ten totiž pod kapotou drobnej, no priestrannej, Španielky šlape ako hodinky.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 498 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 500-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 138 mm
Šírka
1 780 mm
Výška
1 552 mm
Rázvor náprav
2 566 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 222 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 297 kg
Užitočná hmotnosť
453 kg
Celková hmotnosť
1 750 kg
Objem batožinového priestoru
400/- l
Objem palivovej nádrže
40 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,1 l/100 km
Mesto - počas testu
6,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,7 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
115 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 12 990 €
Základná cena verzie
od 17 990 €
Cena testovaného exemplára
19 743 €

Najnovšie články
Mercedes-Benz triedy A vo forme sedanu

Chcete si nechať skontrolovať pneumatiky bez toho, aby ste museli navštíviť pneuservis? Continental ponúkne slovenským motoristom kontrolu v rámci svojho...

Continental vám skontroluje pneumatiky

NDS počas prvého májového víkendu uzatvorí niekoľko kilometrov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Diaľnica bude neprejazdná a vodiči budú musieť zvoliť...

Vodiči, pripravte sa na uzavretie D1

Na pôde výstaviska Incheba sa koná najväčší motoristický sviatok na Slovensku. Dnes svoje brány otvoril autosalón v Bratislave a my sme na ňom nemohli chýbať...

Autosalón v Bratislave: Top debuty ročníka 2018

S najsilnejšou verziou prepĺňaného štvorvalca zrýchli šelma na stovku v priebehu 5,7 sekundy, motor sa nasťahoval aj do typu XF.

Jaguar XE 300 Sport: Nový vrchol ponuky

Dátum premiéry štyri kruhy neprezradili, teoretickou možnosťou je odhalenie na pôde pekinského autosalóna v najbližších dňoch.

Audi Q8: Debut vlajkového SUV prichádza

Bez zveličovania môžeme tvrdiť, že Huayra prinúti každého automobilového nadšenca nechať na nej zrak. V prípade, že by uzrel svetlo sveta návrh jej terénnej...

Pagani Huayra: Off-road  z ríše fantázie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×