Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zákaz vjazdu dieselov: Zoznam rizikových áut

V Nemecku akútne hrozia zákazy vjazdu starších dieselov, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 1 až 5, hoci väčšina miest sa tomu chce vyhnúť. Ponúkame zoznam vyše 10 000 ohrozených modelov.
2 207 príspevkov 19.03.2018 / Soňa Zverková

Nemeckí motoristi, ktorí vlastnia dieselové vozidlá, sa musia pripraviť na to, že už čoskoro budú mať výrazne obmedzený prístup do veľkých miest. Spolkový správny súd totiž uznal zákazy vjazdu dieselov za prípustné. Presné znenie rozhodnutia a najmä jeho zdôvodnenia zverejní súd až koncom apríla. Následne sa vláda stredne so zástupcami spolkových krajín a obcí, aby sa poradili o možných dôsledkoch a alternatívnych riešeniach. V každom prípade je rozhodnutie súdu záväzné pre celé Nemecko.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: TASR, Autobild.sk

Podľa doteraz zverejnených informácií sa zákazy budú týkať oblastí s najväčšou intenzitou premávky, plošný zákaz súd nepovažuje za potrebný. Rovnako nie je podľa jeho názoru potrebné odškodňovať majiteľov dieselov ani očakávať kolaps trhu ojazdených dieselových vozidiel. Absencia príslušného zákona nie je dôvodom, aby sa otáľalo s uplatnením európskych smerníc. Na záver zdôraznil, že dieselové vozidlá sú od prevalenia emisného škandálu hlavným dôvodom pre nezdravé ovzdušie v mestách.

Čo znamená rozhodnutie súdu v praxi?

Rozhodnutie súdu otvorilo cestu pre vyhlásenie zákazu vjazdu najšpinavších dieselov do určitých mestských častí a v určitých časoch. Okamžite sa ho chytil Hamburg, ktorý ako prvé nemecké mesto chce zaviesť obmedzenia už koncom apríla tohto roka. V rámci plánovaných obmedzení celoročne zakáže vjazd osobných aj nákladných vozidiel, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 1 až 5, na niektoré úseky dvoch hlavných mestských ťahov. Ďalšou lastovičkou je Stuttgart, ktorý pravdepodobne zakáže vjazd vozidiel Euro 1 až 4 ešte tento rok a mladších dieselov Euro 5 niekedy v priebehu budúceho roka.

Nemecké mestá môžu vylúčiť naftové autá

Rozhodnutie sa týka najmä miest Stuttgart a Düsseldorf, môže však viesť k podobným obmedzeniam pre majiteľov dieselových áut aj v ďalších mestách.

Naproti tomu mnohé mestá sa chcú zákazom vyhnúť, napríklad, Düsseldorf, Mníchov alebo Kiel. Radnice oznámili, že hľadajú alternatívne riešenia. Mníchov má však ťažšiu pozíciu a do konca mája musí aspoň naplánovať zákaz vjazdu dieselov na niektoré úseky. V opačnom prípade mu totiž príslušný správny súd pohrozil pokutou.

Podľa odhadov Spolkového úradu pre životné prostredie vlani až 70 obcí prekročilo hraničné hodnoty oxidov dusíka a dôvodom sú práve emisie dieselových vozidiel. Na základe európskej smernice z roku 2008 sa môže stať, že tieto mestá a obce budú nútené vyhlásiť zákazy vjazdu bez ohľadu na to, či s nimi súhlasia alebo nie. Politici sa snažia akýmkoľvek spôsobom vyhnúť sa zákazom, nakoľko to môže poškodiť najmä ľudí, ktorí za prácou dochádzajú a sú odkázaní práve na auto. Jednou z alternatív je elektrifikácia hromadnej dopravy a vláda dokonca zvažuje, že MHD bude zdarma.

Nemecká polícia: Zákazy dieselov sú nereálne

Nemecké mestá aj politici chcú vo veľkom zakazovať vjazdy dieselových vozidiel. Zabudli na veľmi dôležitý faktor: políciu. Práve tá by totiž mala kontrolovať dodržiavanie zákazov.

Čo hrozí majiteľom dieselov?

Okrem obmedzenia slobody pohybu je to dramatický pokles hodnoty vozidla, ktorý sa dotkne najmä starších dieselov emisných noriem Euro 1 až 5. Nemecké automobilové združenia a predajcovia odhadujú prepad hodnoty ojazdeného dieselu až o 15 percent, pričom už v decembri minulého roka sa trojročný diesel Euro 5 predával v Nemecku len za 52,6 percenta pôvodnej katalógovej ceny.

Krátko pred rozhodnutím správneho súdu Centrum automobilového výskumu (CAR) Univerzity Duisburg-Essen vypočítalo, že trojročné diesely sa predávali zhruba o 2 000 eur lacnejšie než pred diskusiami o zákazoch vjazdu. Pritom vlani až 17 percent vlastníkov nových áut a 20 percent majiteľov jazdeniek ich predávalo zo strachu zo zákazu vjazdu. Pokles hodnoty sa však netýka len jazdeniek, v Nemecku zúri zľavová vojna aj u úplne nových dieselov Euro 6. Napríklad, Volkswagen ponúka za nové naftové modely zľavu 1 200 eur.

Test nafty na Slovensku: Jedno palivo sklamalo

Chcete vedieť, čo ozaj tankujete do nádrží svojich áut? Prinášame výsledky najväčšej analýzy zimnej motorovej nafty na Slovensku, ktorú sme urobili exkluzívne v spolupráci so špecialistami...

Najväčšie obmedzenia však aspoň nateraz hrozia majiteľom starších modelov. Výnimky na vymedzené obdobie pravdepodobne dostanú záchranné zložky (polícia, sanitky, hasiči), odvoz odpadu, remeselníci a obyvatelia určenej mestskej časti. Výnimku bude musieť dostať aj verejná doprava, aby mala čas prejsť na elektrifikované autobusy. Bežní vodiči si to teda odskáču hneď, štátne, mestské inštitúcie a zopár privilegovaných sa môžu spoľahnúť na legislatívne úľavy.

Máte „nebezpečný“ diesel?

Diesel má svoje výhody aj nepopierateľné nevýhody. V každom prípade je momentálne situácia v Nemecku neprehľadná a ani samotná vláda a obce nevedia, čo sa bude diať. Svetlo do tmy prinesie až vyjasnenie politickej situácie. Motoristi si môžu nechať staršie auto upraviť na Euro 6, napríklad, montážou SCR katalyzátora a typovým osvedčením, ktoré oficiálne potvrdí túto úpravu.

No i to je len krátkodobé riešenie, nakoľko časom zrejme prídu zákazy aj pre vyššie emisné triedy. Motoristi by si mali zvážiť, či by pri pohybe po meste nemohli radšej využiť hromadnú dopravu. Naši kolegovia z nemeckej redakcie zatiaľ radia vyčkať na rozhodnutie tamojšej vlády. Na záver ponúkli kompletný zoznam vyše 10 000 modelov a ich verzií, ktoré sa skôr či neskôr dočkajú zákazu vjazdu. Link na dokument vo formáte PDF nájdete aj na konci nemeckého článku. Pre tých, ktorí neovládajú nemčinu, ponúkame screenshot, kde nájdu preklik na spomínaný dokument.

Screenshot dokumentu 2 fotografie v galérii Screenshot dokumentu Zdroj: Autobild.sk


Najnovšie články
VW je naďalej európskou trhovou jednotkou

Automobilke Hyundai sa na poli SUV darí, Tucson patrí medzi predajné hviezdy aj na Slovensku, Santa Fe dostáva novú generáciu. Teraz Kórea do ohňa prilieva...

Jazda s SUV Hyundai: Nástup silnej trojice

Japonské vozidlo dostalo početnú sadu prvkov vyrobených z uhlíkových vlákien, úprava vyjde na približne 10-tisíc eur.

Larte Design: Karbónový šat pre kupé Q60

Slováci stále kupujú nové autá, v júni však predaj mierne klesol. Medzi osobnými autami stále dominuje tradičná trojica Škoda, VW a Hyundai.

Slováci stále najviac obľubujú Škodu

Po druhej generácii elektromobilu Nissan absolvovala testy dvojica noviniek Ford a Volvo, obe získali perfektné hodnotenia.

Euro NCAP: Päť hviezd pre Focus aj XC40

Hoci emisná aféra stojí Volkswagen nemalé peniaze, jeho víťazné ťaženie to nezastavilo. V prvom polroku zlomil svoj predchádzajúci rekord v počte predaných áut.

VW má za sebou rekordný polrok

Britský superšport poháňa 3,5-litrový šesťvalec Ford EcoBoost, automobilka hovorí o maxime na úrovni 404 kW (550 k).

Noble M500: Angličan s americkým srdcom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×