Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test BMW X3: Naozaj je to len trojka?

Bavorská novinka prerastá formát kompaktného SUV, do vyšších sfér zabŕda okrem rozmerov aj množstvom vybavenia či svojimi cenami.
68 20 príspevkov 27.02.2018 / Marek Pokrývka

Pred dvomi týždňami absolvovalo premiéru BMW X4 druhej generácie. Rovnako ako pôvodný nositeľ tohto označenia prichádza s dynamicky tvarovaným zadkom, no prednou časťou prevzatou spolu s väčšinou pohyblivých vnútorností a interiérových dielcov od typu X3. Tento konvenčný súrodenec prešiel výmenou stráží ešte v polovici minulého roka.

BMW X3 tretej generácie sme si vyskúšali vo variante xDrive30d 68 fotografií v galérii BMW X3 tretej generácie sme si vyskúšali vo variante xDrive30d Zdroj: Marek Pokrývka

Tretie vydanie kompaktného bavorského SUV prezentovalo pri vlaňajšej premiére veľké ambície. Do vienka dostalo množstvo technológií, ale tiež moderné vyhotovenie interiéru čerpajúce z genofondu pôvodne uvedeného vlajkovou loďou. Okrem toho narástlo. Výsledok zmien sme skúmali v teste, ktorému sme podrobili bohato vybavený model s naftovým šesťvalcom.

Evolúcia v znamení zväčšovania sa

Osviežený automobil zabalili dizajnéri do prepracovaného kabáta, ktorý má oproti predchodcovi väčší počet oblých tvarov. Pri pohľade spredu mu dominuje maska chladiča tvorená ľadvinami natiahnutými do výšky. Napriek jasnej príslušnosti k mníchovskej rodine X má vozidlo vlastnú identitu, k čomu prispievajú špecifické LED svetlá na oboch koncoch, tvary nárazníkov i ďalšie detaily.

Oproti predchodcovi sa mníchovské SUV nafúklo navonok i zvnútra 68 fotografií v galérii Oproti predchodcovi sa mníchovské SUV nafúklo navonok i zvnútra Zdroj: Marek Pokrývka

BMW X3 pôsobí dosť robustne a nejde len o ilúziu šikovného dizajnu. Evolúcia sa totiž opäť niesla v znamení zväčšovania sa. Tretia generácia SUV dokonca svojimi proporciami prerastá originálne X5, jedinou výnimkou je výška. Tá dosahuje 1 676 mm. Karoséria meria na dĺžku 4 708 mm, v ramenách má 1 891 mm a stojí na rázvore náprav s dĺžkou 2 864 mm. Nie je to teda žiaden drobček.

BMW X3: Tretia generácia rúbe vysoko

Kompaktné bavorské SUV pôsobí uhladenejšie než doposiaľ a ponúka bohatšie vybavenie. Hneď od úvodu dostalo športovú verziu M40i.

Aj spoza volantu vyzerá Bavor akosi napuchnuto, kapota akoby nemala konca-kraja. Dojem podporuje štedrý vnútorný priestor. Vyniká najmä svojou šírkou, ale nesklame ani v pozdĺžnom smere. Kvarteto pasažierov konfekčnej veľkosti nájde v kabíne dostatok miesta vo všetkých partiách. Pochváliť musíme výborné predné sedadlá, ktoré kombinujú pohodlie s dostatočnou bočnou oporou. Z tých zadných sme naopak zostali trochu sklamaní. Nečakali sme síce hviezdnu kultúru sedenia, napriek tomu nám prišla lavica príliš plochá. Najmä v kontraste s kreslami vodiča a spolujazdca.

Napriek svojej pozícii v hierarchii značky pôsobí typ X3 dosť luxusne 68 fotografií v galérii Napriek svojej pozícii v hierarchii značky pôsobí typ X3 dosť luxusne Zdroj: Marek Pokrývka

Palec hore dávame odkladacím priestorom. Väčšiu fľašu zhltnú všetky štyri dvere, slušný objem sa nachádza pod lakťovou opierkou a nechýbajú ani miesta na odloženie drobností. Kufor tiež nesklame. Štandardne poskytuje kubických 550 litrov, po sklopení zadných operadiel má objem 1 600 l a takmer úplne rovnú podlahu bez schodov. Potešia aj početné praktické riešenia. Prekvapilo nás dvojité dno na plynovej vzpere, pod ktorým sa skrýva ďalší kus miesta a najmä pozícia na uloženie krycej rolety.

Vo viacerých prvkoch prekonáva brata

Pod vtieravý pocit, že sedíme vo väčšom súrodencovi označenom päťkou, sa okrem veľkosti interiéru SUV podpísalo aj jeho vyhotovenie. Na danú kategóriu je nečakane luxusné. V našom prípade bolo béžové čalúnenie z fajnovej kože doplnené nelakovanými drevenými panelmi, ktoré dopĺňali čierne lesklé dielce a množstvo strieborných dekorov. Nechýbali ani plasty. No s výnimkou spodných odkladacích priečinkov v dverách mali všetky mäkký povrch a nepôsobili vôbec lacno.

SUV využíva v interiéri viacero komponentov prevzatých z radov 5/7 68 fotografií v galérii SUV využíva v interiéri viacero komponentov prevzatých z radov 5/7 Zdroj: Marek Pokrývka

Honosnou atmosférou nás typ X3 prekvapil a drahšieho súrodenca X5 podľa nás v tomto smere porazil. Môže za to aj použitie viacerých modernejšie vyzerajúcich komponentov. Náš dojem umocňovali detaily ako napríklad pekne integrované náladové osvetlenie či reliéf písmena X, ktorý sa objaví na predných dverách po ich otvorení. Inak ho skrýva bočná stena palubnej dosky.

Svojho väčšieho brata však testovaný Bavor prekonáva vo viacerých prvkoch, nejde len o subjektívny pocit luxusu. Navrch má svojím technologickým vybavením. Disponuje napríklad aktuálnejším multimediálnym systémom s krajším displejom a rozšírenými on-line funkciami, kvalitnejším kamerovým systémom či digitálnym kľúčom s vlastnou obrazovkou.

Display Key patrí k detailom, ktorými typ X3 predbehol súrodenca 68 fotografií v galérii Display Key patrí k detailom, ktorými typ X3 predbehol súrodenca Zdroj: Marek Pokrývka

BMW X3 teda napriek nižšej pozícii v portfóliu dostalo množstvo moderných systémov, s ktorými pomerne nedávno prišla vlajková loď značky. Väčší súrodenec nimi bude pravdepodobne disponovať až po facelifte. Aktuálne má tak typ X3 navrch, čo sa nestáva veľmi často.

Kombinácia neschopná sklamať vodiča

Pod kapotu benzínových modelov s označením 30i začali Bavori nedávno montovať vyladené dvojlitrové štvorvalce, pri nafte však tridsiatka stále znamená šesť piestov a zdvihový objem tri litre. V prípade typu X3 ide o najnovšiu evolúciu tejto konfigurácie. BMW dostalo kompletne prepracovaný motor, ktorý má svojho predchodcu zatieniť vo všetkých ohľadoch. Na papieri to deklaruje maximálnym výkonom 195 kW (265 k) a krútiacim momentom dosahujúcim veľmi slušných 620 Nm.

Žiaden downsizing sa nekoná, pod kapotou je trojlitrový šesťvalec 68 fotografií v galérii Žiaden downsizing sa nekoná, pod kapotou je trojlitrový šesťvalec Zdroj: Marek Pokrývka

Uvedené čísla jasne hovoria, že o dynamiku nebude núdza. Problémom nie je ani pohotovostná hmotnosť dosahujúca s vodičom takmer 1,9 tony. Mohutný turbodiesel dokáže túto masu rozhýbať bez najmenších ťažkostí, aj vďaka prepracovanému systému xDrive. Kvarteto poháňaných kolies katapultuje SUV na stovku v priebehu 5,8 sekundy. Motor ponúka solídny ťah prakticky v celom rozsahu otáčkomera, zbiera sa veľmi skoro a výrazne nevädne ani neďaleko červeného pásma. Pod plynom má pritom zdravý zvuk. No inak je dobre odhlučnený, žiadne traktorové natriasanie sa netreba čakať.

Výborný motor spolupracuje s nemenej dobrou osemstupňovou automatickou prevodovkou od ZF, ktorú určite netreba predstavovať. Ešte stále ju radíme na úplnú špičku kategórie. V športovom režime poteší rýchlosťou reakcií, štandardne zasa hladkosťou chodu i možnosťou dobre brzdiť motorom. Je to kombinácia prakticky neschopná sklamať vodiča.

Spotreba nie je práve nízka, no za takéto parametre sa platí 68 fotografií v galérii Spotreba nie je práve nízka, no za takéto parametre sa platí Zdroj: Marek Pokrývka

Menšie znamienko mínus sme si napísali pri spotrebe, najmä v prípade mestského režimu. O oficiálne udávanom čísle 6,6 l/100 km sme v realite ani nesnívali. Namiesto toho sme najprv balansovali na hranici dvojciferného teritória a časom sme sa dopracovali k 9,2-litrovému priemeru. SUV tým v uliciach reálne prekonalo dokonca aj turbami ovenčenú limuzínu 750d. Oproti nej bolo s výsledkom 7,5 litra smädnejšie tiež na diaľnici, pri jazde okresnými cestami mu stačilo 6,2 l/100 km. Dané čísla nie sú nízke, no vzhľadom na ponúkanú silu ich možno omilostiť. Pri letnom obutí by pritom mohli byť o niečo prijateľnejšie.

Vyladenie podvozka na špičke triedy

V priamom smere jazdí model X3 xDrive30d ako lokomotíva, no hrozí jej vykoľajenie už pri náznaku zákruty? Ani náhodou. BMW si na dobrých jazdných vlastnostiach zakladá a preto podvozkovú plošinu svojho SUV ďalej vylepšilo. Okrem iného mu dalo do vienka vylepšené adaptívne tlmiče i rozloženie hmotnosti na nápravy blízke ideálnemu pomeru 50:50.

Na ceste nás BMW potešilo jazdnými vlastnosťami i pohodlím 68 fotografií v galérii Na ceste nás BMW potešilo jazdnými vlastnosťami i pohodlím Zdroj: Marek Pokrývka

Jazdným vlastnostiam mníchovského automobilu možno vyčítať máločo. Snáď jediným detailom je, že od riadenia s variabilným účinkom posilňovača by sme očakávali lepšiu spätnú väzbu. K jeho presnosti nemáme výhrady. Spokojní sme boli tiež s reakciami na pohyby volantu, na auto s danou hmotnosťou sa iks-trojka správa prekvapujúco agilne a aj vo vyššom tempe si zachováva neutrálnu tvár. Dynamické nasadenie jej nie je cudzie. Preto poteší, že brzdy dokážu masu spoľahlivo zastaviť.

BMW X4 oficiálne predviedlo svoje krivky

Druhé vydanie dynamicky tvarovaného SUV príde do Ženevy. Má kompletne prepracovanú karosériu a dostane dovedna sedem motorov.

Vyladenie podvozka vybaveného elektronicky riadenými tlmičmi je na špičke triedy nielen vďaka držaniu stopy, ale tiež filtrovaniu nerovností. Komfort dosahuje na 19-palcových kolesách úroveň mnohých áut vyšších tried. Ani slovenské cesty nedokážu pruženie často rozhodiť, zvládne to len naozaj veľký výtlk. Okrem mechanickej stránky je izolácia dobrá aj akusticky. Pri jazde je Bavor príjemne tichý, v našom prípade to trochu narúšali akurát hlučnejšie sezónne pneumatiky.

Vozidlo bolo obuté na zimných devätnástkach s mierami 245/50 R19 68 fotografií v galérii Vozidlo bolo obuté na zimných devätnástkach s mierami 245/50 R19 Zdroj: Marek Pokrývka

BMW X3 teda na ceste nesklame, ale hanbiť sa nemusí ani mimo nej. Okrem iného za to môže svetlá výška presahujúca 20 centimetrov. Na klasické použitie úplne stačí, v kombinácii s rýchlo reagujúcim pohonom všetkých kolies ide o dobrý predpoklad na priechodnosť mimo asfaltu. Prax nám to potvrdila. SUV zvládlo šmykľavú lúku, rozbahnené koľaje i veľkými kameňmi posiatu lesnú cestu, všetko s prehľadom. Nejaký drsný terén v jeho hľadáčiku beztak nie je.

Studený pot zo zoznamu príplatkov

Testovanému vozidlu teda nemožno veľa vyčítať, no koľko si za neho BMW pýta? Najnižšou cenou 46 150 eur tretia generácia typu X3 nijak nevybočuje zo stáda. V prípade naftového šesťvalca je štartovacia priečka vyššia, ide o 57 600 eur. No hovoríme len o základe. Mníchov ponúka obrovské množstvo príplatkov a z ich zoznamu môže potenciálneho záujemca oblievať studený pot.

V zozname príplatkových prvkov nie je núdza o tisícové položky 68 fotografií v galérii V zozname príplatkových prvkov nie je núdza o tisícové položky Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný exemplár mal toho zaškrtnutého naozaj veľa, aby ním mohol Mníchov demonštrovať všetky schopnosti svojho produktu. No odrazilo sa to na cene. Vinou jedenástich štvorciferných položiek a mnohých ďalších lacnejších sa na konci účtu objavila suma až 84 449 eur. Na stredne veľké SUV ide o naozaj vysokú cifru. V tejto hladine možno bez problémov zohnať typ X5, aj keď nie s rovnako bohatým vybavením. Spomínanú sumu napriek tomu menší brat obháji len ťažko. Racionálnou selekciou prvkov by sa ale dali ušetriť nemalé tisíce, čím by rovnica dostala aspoň trochu priaznivejší výsledok.

Prerastá formát kompaktného SUV

BMW X3 je bezpochyby automobil, na ktorý môžu byť jeho autori pyšní. V rámci oficiálneho zaradenia patrí k úplnej elite svojej kategórie. Disponuje dostatočným vnútorným priestorom, luxusne vyhotoveným interiérom i výborným podvozkom, ktorý v prípade adaptívnych tlmičov perfektne kombinuje agilnosť so svedomitým filtrovaním nerovností. Pri testovanej verzii sa k tomu pridáva silný turbodiesel so stále prijateľnou spotrebou.

Nebyť tohto identifikačného štítka, pokojne by mohlo ísť o BMW X5 68 fotografií v galérii Nebyť tohto identifikačného štítka, pokojne by mohlo ísť o BMW X5 Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek tomu má novinka jeden problém, bežný formát kompaktného SUV totiž prerastá. Nejde pritom len o exteriérové rozmery. Do vyšších sfér zabŕda tiež množstvom vybavenia či svojimi cenami: v prípade veľkého zoznamu opcií sa dostáva do teritória, v ktorom sa pohybujú mnohé slušne vybavené exempláre BMW X5. Takmer 85-tisíc a naozaj je to len trojka z rodiny X?

Túto otázku si vieme predstaviť na perách mnohých záujemcov, no na vec sa dá pozrieť aj z druhej strany. Potrebuje vôbec niekto objemnejšiu päťku? Z racionálneho hľadiska nie, tretia generácia typu X3 dokáže splniť valnú väčšinu bežných požiadaviek rovnako dobre. Úlohu svojho drahšieho brata vďaka komplexnej evolúcii bez akýchkoľvek problémov zastúpi.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R6
Zdvihový objem
2 993 cm3
Max. výkon
195 kW/265 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
620 Nm
pri otáčkach
2 000-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 708 mm
Šírka
1 891 mm
Výška
1 676 mm
Rázvor náprav
2 864 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 820 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 895 kg
Užitočná hmotnosť
680 kg
Celková hmotnosť
2 500 kg
Objem batožinového priestoru
550/1 600 l
Objem palivovej nádrže
68 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
240 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,0 l/100 km
Mesto - počas testu
9,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
158 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 46 150 €
Základná cena verzie
od 57 600 €
Cena testovaného exemplára
84 449 €

Najnovšie články
Slabina SUV? Vodiči o nej však príliš nevedia

Ropné trhy vyčkávali na dohodu významných producentov ohľadne výpadku iránskeho exportu. Ich rozhodnutie je vskutku šalamúnske a nepotešilo trhy. A zrejme...

Benzín a nafta: Aké budú nové ceny za tankovanie

Dacia je známa tým, že predáva cenovo dostupné automobily. Napriek tomu však zákazníkom dokáže ponúknuť niečo, na čo sa nechytajú ani prémiové značky. Pozrite...

Dacia Piknik 2018: Ako sa odvďačiť klientom

Automobilka ukázala aj terénne orientované vyhotovenie Trailhawk. Zmenám sa popri karosérii nevyhol ani interiér, pod kapotu sa nasťahoval trojvalec.

Jeep kompletne odhalil omladený Renegade

Rekordnú cenu na dražbe môže dosiahnuť tretí vyrobený kus modelu 250 GTO, ktorý má bohatú históriu a vo veľkej miere originálnu kondíciu.

Ferrari 250 GTO môže prepísať históriu

Kia pri modeli Ceed odjakživa dbala na potreby a nároky európskych klientov, až teraz však svoju snahu dotiahla takmer k dokonalosti. Na tretej generácii...

Nová Kia Ceed: Stvorená na obraz Európana

Najmenšie SUV americkej značky má kontroverzný dizajn a priestorom neohúri, ale disponuje dobrým podvozkom i motorom.

Test Ford EcoSport: Fiesta na steroidoch
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×