Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Octavia RS 245: Zákruty jej chutia

Škoda Octavia RS nás pri teste utvrdila v tom, že skôr než automobil určený na ostré rezanie zákrut sa uplatní ako pohodlné a priestranné gran turismo. Dokáže z nej niekoľko zmien urobiť úplne iné auto?
55 73 príspevkov 21.02.2018 / Filip Kadlečík

Na vrchole diskusie pod našim testom aktuálnej Octavie RS svieti komentár užívateľa s prezývkou ParlevuFrance. Rýchly rodinný liftback zhodnotil komentárom “Prvá zákruta a ahoj.”. V príspevku naráža najmä na to, že rýchla Octavia môže mať problém s nedotáčavosťou. Presne to má riešiť variant RS 245.

Na úzkych cestičkách sa RS 245 cíti podstatne lepšie než bežná RSka 55 fotografií v galérii Na úzkych cestičkách sa RS 245 cíti podstatne lepšie než bežná RSka Zdroj: Filip Kadlečík

Vrchol ponuky totiž dostal elektronicky riadený diferenciál VAQ, ktorý má potenciál výrazne obmedziť nedotáčavé tendencie v zákrutách. K dobru by mohlo padnúť aj niekoľko kilowattov navyše či upravené charakteristiky stabilizačného systému. Dokáže pár zmien spraviť z výborného gran turisma nadaného športovca?

Najkrajšia Octavia

Na svetlomety bestselleru po facelifte si už viac-menej zvykli všetci motoristi a takmer každý uzná, že keď je auto “vo výbave”, vyzerajú dokonca aj celkom k svetu. V prípade typu RS 245 to platí na sto percent. Plne diódové reflektory s tmavým pozadím svietia i vyzerajú excelentne. To pravé korenie špeciálnej edície sa však skrýva v iných detailoch.

Na prednú časť sme si už zvykli - obzvlášť pri RS 245 vôbec nevyzerá zle 55 fotografií v galérii Na prednú časť sme si už zvykli - obzvlášť pri RS 245 vôbec nevyzerá zle Zdroj: Filip Kadlečík

V porovnaní s bežnou RS-kou ju v základe odlišujú tmavé koncovky výfukového potrubia či začiernená maska chladiča a lem bočných okien. Benefitom z hľadiska dizajnu je aj prítomnosť obrovských 19” diskov. Názov Xtreme dokonale definuje ich vzhľad - jednoznačne patria k najefektnejším dielcom ostrej škodovky.

Ak by Superb, najmä vo vyhotovení Sportline, nebol taký podarený, mohli by sme vyhotovenie RS 245 smelo pasovať za najkrajšie auto z Mladej Boleslavi. Teraz sa musí uspokojiť “len” s titulom najkrajšia Octavia. Škoda len faktu, že vrcholný typ nepriniesol väčšie odlišnosti aj v kabíne - od bežnej RS sa v podstate rozoznať nedá. Na druhú stranu treba povedať, že tento fakt nemusí byť nevyhnutne negatívom. Už pri prvom teste sme naznačili, že vyhotovenie typické pre autá s prívlastkom Rallye Sport nám v prípade Octavie sedí možno viac než luxusný variant Laurin&Klement.

Zákruty jej chutia viac

Farba laku tohto stroja naznačuje, že nejde o úplne bežné auto a pekelne červená Škoda tento fakt dokazuje pekelne dobrými jazdnými vlastnosťami. Pri jej hodnotení si ale treba dať pozor na jednu vec - toto nemá byť konkurent pravoverných hothatchov. Tie rodinný liftback zatienia napríklad výkonom či častokrát aj nižšou hmotnosťou.

Zadok skrášľujú LED svetlá a zatmavené výfukové koncovky 55 fotografií v galérii Zadok skrášľujú LED svetlá a zatmavené výfukové koncovky Zdroj: Filip Kadlečík

Octavia RS 245 stále zostáva predovšetkým raketovým gran turismom, pár vecí sa však na nej zmenilo. Prvou a najdôležitejšou je orientácia na jazdu po okreskách. Predná náprava červenej diablice dostala elektronicky riadený diferenciál VAQ, ktorý sa zamyká na základe algoritmov prepočítavaných palubným hardvérom.

V praxi to znamená asi toľko, že sa zamkne vždy a hneď keď je na to čo i len sebemenšia príležitosť. V tom okamihu sa príjemná Octavia RS zmení na pekelnú Octaviu RS 245. Po uzamknutí diferenciálu treba mať obidve ruky na volante - auto totiž, najmä pri výraznej akcelerácii, začne poriadne kopať. Vďaka solídnej práci dvojspojkovej DSG prevodovky so siedmimi stupňami by vám ale dlane z volantu nemalo odlepiť nič. Podobne prilepená bude RSka na asfalte - pri zdolávaní kľukatých cestičiek má nečakane dobrý grip.

Z profilu vyzerajú veľké 19 55 fotografií v galérii Z profilu vyzerajú veľké 19" disky kolies Xtreme doslova geniálne Zdroj: Filip Kadlečík

Zvýšená miera trakcie v porovnaní s bežným variantom RS je citeľná najmä pod plynom. Vtedy vás auto dokáže krásne ťahať zo zákruty a eliminovať zvyčajné nedotáčavé tendencie. Problémom môže byť len fakt, že narábanie s týmto náčiním si vyžaduje aj istú mieru skúseností a odvahy. Ak totiž do zákruty začnete zbesilo brzdiť a počas prejazdu nezošliapnete plynový pedál, VAQ vám príliš nepomôže.

Elektronicky ovládaný predný diferenciál príde vhod aj keď šprintujete z križovatky. Subjektívne sme mali pocit, že počas plnej akcelerácie s vykrútenými kolesami bola Octavia RS 245 ešte agresívnejšia než pri šprinte po rovinke. Predný pohon si ale v tomto prípade vyberá pomerne nepríjemnú daň.

Za štýl sa platí - ráfiky s úchvatným dizajnom sú náchylné na poškriabanie, podvozok ich hmotnosť zasa miestami nezvláda 55 fotografií v galérii Za štýl sa platí - ráfiky s úchvatným dizajnom sú náchylné na poškriabanie, podvozok ich hmotnosť zasa miestami nezvláda Zdroj: Filip Kadlečík

Aj po uzamknutí VAQ má vrcholné RSko tendenciu strácať grip a pod plným plynom pomerne často prešmykuje. Vtedy to neraz dokáže okoreniť silnými rázmi putujúcimi až do špiku “kostí” karosérie i vodiča. Tie sa ozývajú podľa toho ako sa predné kolesá zahryznú do asfaltu. Je pravdou, že tento fenomén občas sprevádza aj iné prednokolky, málokedy je však takýto výrazný.

Test Octavia RS: Prienik príjemného s užitočným

Octavia je fenoménom posledných dvoch desaťročí, o označení RS ani nehovoriac. Stojí za ním však aj niečo viac, než len športový exteriér a výkonný motor? Samozrejme.

Bez ohľadu na negatíva koncepcie predného pohonu treba uznať, že diferenciál VAQ Škode Octavia RS 245 na jazdných vlastnostiach výrazne pridal. Ak patríte k ortodoxným fanúšikom rýchlej jazdy či víkendového vymetania okruhov, tento rodinný liftback vás po stránke ostrej jazdy rozhodne nesklame. Svedčí o tom aj výdrž bŕzd - tak ľahko ich k vädnutiu nedotlačíte.

RS VAQ

Z marketingového hľadiska by rozhodne nešlo o natoľko sexy označenie, ale skôr než RS 245 by sme tejto Octavii dopriali označenie RS VAQ. Extra porciu 11 kW (15 k) tu totiž príliš cítiť nie je, rovnako nenápadný je aj prírastok krútiaceho momentu o 20 Nm. Neznamená to ale, že deklarovaných 180 kW (245 k) a 370 Nm produkovaných prepĺňaným dvojlitrom na ceste nedokáže vyrobiť peklo.

Extra porcia výkonu príliš citeľná nie je, prítomnosť diferenciálu VAQ či sedemstupňového DSG však áno 55 fotografií v galérii Extra porcia výkonu príliš citeľná nie je, prítomnosť diferenciálu VAQ či sedemstupňového DSG však áno Zdroj: Filip Kadlečík

Vrcholná Octavia dáva do chrbta poriadne rany a zrýchľuje až prekvapivo razantne. To však platí aj pre jej slabšiu a lacnejšiu sestru. V porovnaní dvoch vyhotovení sme našli aj negatívum, ktoré súvisí so slovenskými cestami. Ráfiky s priemerom 19” sú síce krásne, ale zbytočne nepohodlné. Podvozok s nimi na našich cestách niekedy nedokáže dostatočne pracovať a výsledkom sú nepríjemné buchnutia.

Sedemstupňové DSG

Nespochybniteľným pozitívom je však prítomnosť novšej dvojspojkovej samočinnej prevodovky so siedmimi stupňami. Bežné RS disponuje len šesťstupňovým DSG a je to cítiť. Modernejšia verzia je už jednoducho lepšie odladená a eliminuje nedostatky staršej skrine. Pri rozbiehaní či pomalom pohybovaní pôsobí sebaistejšie, spoliehať sa na ňu dá aj pri športovej jazde - podraďuje doslova s radosťou.

Interiér sa od bežného model RS nijak zásadne neodlišuje 55 fotografií v galérii Interiér sa od bežného model RS nijak zásadne neodlišuje Zdroj: Filip Kadlečík

Faktom je, že RS 245 s vyšším výkonom, no prevodovkou DSG7, je aj o niečo úspornejšia než štandardné RS s DSG6. Počas nášho testovania sme s ňou na rovnakých trasách dosiahli kombinovanú spotrebu nižšiu len o jeden deciliter, s prihliadnutím na vyšší výkon však aj tak ide o skvelý výsledok. Červenú diablicu sme navyše testovali počas zimy.

Test SUV Škoda Karoq: Ešte lepší než Kodiaq

Horúcou novinkou tejto jesene je české SUV Škoda Karoq. Testovali sme verziu, ktorej nechýba takmer nič. Dvojlitrový diesel poháňa cez DSG prevodovku všetky štyri kolesá. Dokáže s takouto výbavou...

Pri jazdení so spotrebou na mysli treba počítať s tým, že v meste si Octavia RS 245 z nádrže na každých 100 kilometrov cucne 8,9 litra štandardného naturalu. Benzín jej o niečo menej chutí pri jazde po diaľnici, tam apetít na sto kilometrov klesne o rovné dva litre. Najmenej paliva si vrcholné RSko vyžiada na vidieku, kde zvláda jazdiť aj za 6,0 l/100 km. Pri ostrej jazde však v každom prípade treba rátať s dvojciferným údajom spotreby paliva.

Je drahšia, ale…

Octavia RS 245 je v porovnaní s pofaceliftovou Octaviou RS, ktorú sme testovali v minulosti, drahšia len o 1 630 eur. To vôbec nie je neadekvátny odstup. Práve naopak, ak ste pravoverný jazdec a idete po dobrých jazdných vlastnostiach, tento rozdiel rozhodne dorovnajte.

Škoda hovorí o lepšie odladených výfukoch a hutnejšom zvuku, výraznejšiu zmenu sme však v realite nepostrehli 55 fotografií v galérii Škoda hovorí o lepšie odladených výfukoch a hutnejšom zvuku, výraznejšiu zmenu sme však v realite nepostrehli Zdroj: Filip Kadlečík

Červená Octavia je možno s cenovkou 34 837 eur o niečo drahšia, no prináša hneď niekoľko benefitov. Má modernejšiu samočinnú prevodovku, elektronicky ovládaný predný diferenciál VAQ a bohatšiu výbavu. Áno, zvnútra síce vyzerá rovnako ako bežná RS, tu si však už za toľko výbavy nepriplácate - mnoho prvkov máte k dispozícii už v základe.

Pre fajnšmekrov

Na kúpu verzie RS 245 existuje hneď niekoľko pádnych dôvodov. Prvým z nich je exkluzivita - za menší príplatok nebudete mať len tak hocakú RSku. Druhým sú jednoznačne lepšie jazdné vlastnosti - elektronicky ovládaný diferenciál do veľkej miery eliminuje nedotáčavosť vozidla a vy si môžete dovoliť rýchlejšie a adrenalínovejšie prejazdy zákrut.

Octavia RS 245 je zrodená na to, aby ste ju 55 fotografií v galérii Octavia RS 245 je zrodená na to, aby ste ju "trápili" pod plynom v zákrutách - na bežné jazdenie vám bude bohato stačiť aj štandardné vyhotovenie RS Zdroj: Filip Kadlečík

Ak si však RSko kupujete ako diaľničnú raketu, pokojne siahnite “len” po bežnom variante. V tomto ohľade vyhotovenie 245 citeľné benefity neprináša. Platí teda jedno. Elitná Octavia RS 245 je len pre niekoľkých fajnšmekrov. S týmto autom musíte jazdiť agresívne a ideálne na uzavretých cestách. Inak extra potenciál pridaný diferenciálom VAQ legálne využijete len ťažko.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 984 cm3
Max. výkon
180 kW/245 k
pri otáčkach
5 000 - 6 700/min
Max. krútiaci moment
370 Nm
pri otáčkach
1 600 - 4 300/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 689 mm
Šírka
1 814 mm
Výška
1 448 mm
Rázvor náprav
2 680 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 390 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 465 kg
Užitočná hmotnosť
542 kg
Celková hmotnosť
1 932 kg
Objem batožinového priestoru
590 l/1 580 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,6 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,4 l/100 km
Mesto - počas testu
8,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
146 g/km
Emisná norma
Euro 6
AKTUÁLNE CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 27 290 €
Základná cena verzie
od 32 333 €
Cena testovaného exemplára
34 837 €

Najnovšie články
Slabina SUV? Vodiči o nej však príliš nevedia

Ropné trhy vyčkávali na dohodu významných producentov ohľadne výpadku iránskeho exportu. Ich rozhodnutie je vskutku šalamúnske a nepotešilo trhy. A zrejme...

Benzín a nafta: Aké budú nové ceny za tankovanie

Dacia je známa tým, že predáva cenovo dostupné automobily. Napriek tomu však zákazníkom dokáže ponúknuť niečo, na čo sa nechytajú ani prémiové značky. Pozrite...

Dacia Piknik 2018: Ako sa odvďačiť klientom

Automobilka ukázala aj terénne orientované vyhotovenie Trailhawk. Zmenám sa popri karosérii nevyhol ani interiér, pod kapotu sa nasťahoval trojvalec.

Jeep kompletne odhalil omladený Renegade

Rekordnú cenu na dražbe môže dosiahnuť tretí vyrobený kus modelu 250 GTO, ktorý má bohatú históriu a vo veľkej miere originálnu kondíciu.

Ferrari 250 GTO môže prepísať históriu

Kia pri modeli Ceed odjakživa dbala na potreby a nároky európskych klientov, až teraz však svoju snahu dotiahla takmer k dokonalosti. Na tretej generácii...

Nová Kia Ceed: Stvorená na obraz Európana

Najmenšie SUV americkej značky má kontroverzný dizajn a priestorom neohúri, ale disponuje dobrým podvozkom i motorom.

Test Ford EcoSport: Fiesta na steroidoch
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×