Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kvalita, jazda a náklady: Ktoré autá sú najlepšie?

Väčšina rebríčkov najlepších modelov rozdeľuje hodnotenie áut podľa tried. Nemci však zoradil modely podľa kvality, jazdných vlastností či nákladov bez toho, aby zohľadnil jednotlivé triedy.
41 37 príspevkov 20.02.2018 / Soňa Zverková

Kedysi bolo jednoduché vybrať si jednoduché auto. Keď niekto potreboval veľa miesta, kúpil si kombi. Kto sa motal po meste alebo na krátkych trás, tomu stačilo malé alebo mini auto. Kto mal rád komfort na dlhých trasách, siahol po krížnikoch ciest typu Mercedes alebo BMW. A pochopiteľne tu bol patriotizmus. Francúzi kupovali Renaulty alebo Peugeoty, Nemci volili VW, Španieli Seat, Taliani Fiat, Česi a Slováci Škodu. Všetci ostatní si kupovali Japonca alebo Kórejca v príslušnej triede.

Ilustračná snímka 41 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: ADAC

To však dnes neplatí a automobilový svet sa poriadne skomplikoval. Výber modelov je rozsiahly a do určitej miery neprehľadný. A aby toho nebolo málo, na trh pribúdajú autá, ktoré sa horšie radia do jednej triedy. Kam patrí, napríklad, VW Arteon ako kombináciu kupé a limuzíny alebo Toyotu C-HR ako mix kompaktu, SUV a kupé? Bývalé delenie na triedy od malých áut, cez strednú triedu až po vyššiu triedu skrátka postupne mizne.

Vo väčšine prehľadov a rebríčkov nájdete modely zaradené podľa tried a tak v jednom spadne „mačkopes“ do jednej triedy, v inom rebríčku zas do inej. Preto sa rozhodol nemecký autoklub ADAC pre vypracovanie rebríčka podľa kvality a jazdných vlastností modelov bez ohľadu na triedu. Hodnotenie sa inšpiruje školskými známkami: od 1 po 6. A podobne ako v škole aj tu sú jednotkári a dvojkári na tom lepšie než trojkári či päťkári. Rebríček tak ponúka skutočne pestrý mix.

10 TOP jazdených áut slovenských motoristov

Ojazdené vozidlá stále tvoria necelú polovicu registrovaných vozidiel, nebolo tomu inak ani vlani. Zaujímavé fakty priniesla vlaňajšia štatistika portálu Autobazar.sk, ktorú vám exkluzívne prinášame.

Ako si zvoliť najvhodnejšie auto? V podstate jednoducho. Pokiaľ máte vybrané dva či tri modely, odporúčame testovaciu jazdu. Auto by vám malo padnúť ako kabát ušitý na mieru. Tvrdosť sedadla, volant, vzdialenosť či chod radiacej páky, spätné zrkadlá. To, v ktorom sa cítite „doma“, je pre vás to pravé.

Ako sa testovalo

Test bol mimoriadne náročný. Technici ADAC sa každým autom zaoberali dva týždne a hodnotili viac než 300 čiastkových kritérií. Dve hlavné kategórie boli motor/pohon a interiér, ktoré sa ďalej delili na čiastkové kategórie, napríklad, presnosť prevodovky, chod riadiacej páky, predchádzanie, ovládanie (volant a pedále), priestor vpredu či výhľad okolo vozidla. Najdôležitejšími kritériami boli bezpečnosť a ekológia, ktorých bodové hodnotenie mali dvojnásobnú hodnotu. Spotrebu a emisie merali na špeciálnom testovacom zariadení aj na ceste.

Porovnanie vozidiel podľa rôznych kritérií

Celkový rebríček

Nie je prekvapením, že celkovému rebríčku dominuje prémiový Mercedes. Prvá desiatka však môže vyvolávať pochybnosti o nezaujatosti ADAC, nakoľko v nej jasne dominujú nemecké značky, i keď sa medzi nimi objavili aj elektrický Hyundai Ioniq, Tesla S a Opel Ampera-e. Druhú dvadsiatku už tvorí výhradne nemecká vozová hradba a až v tretej desiatke dochádza k väčšej pestrosti.

ADAC však tvrdí, že výsledky sú objektívne. Merateľné kritériá, napríklad, spotreba, emisie či brzdná dráha, totiž mali prednosť pred subjektívnymi. Podľa klubu sa subjektívne sa hodnotili kategórie, ako komfort sedenia, spracovanie alebo využiteľnosť batožinového priestoru. Chýbajú vám v rebríčku nejaké modely, alebo si myslíte, že niektoré autá by mali mať lepšie umiestnenie? Dajte nám vedieť v diskusii.

Poradie modelov 41 fotografií v galérii Poradie modelov Zdroj: ADAC

>>> Autá od 26. do 100. miesta nájdete v galérii <<<

Cena/výkon

Akonáhle príde k slovu porovnanie cena/výkon, v tabuľkách nastanú podstatné zmeny. Nikoho asi neprekvapí, že rebríčku s ohľadom na cenu vozidla dominujú malé mestské približovadlá a kompaktné modely. Prekvapením možno bude umiestnenie áut s alternatívnym pohonom na popredných miestach, i keď vzhľadom na nižšie prevádzkové náklady to je pochopiteľné.

Za týmto hodnotením sa skrýva veľmi veľa, i keď pochopiteľne ukazuje najmä nemecké reálie. Pozostáva z fixných nákladov, ako dane a poistenie, servisných nákladov (kontroly, výmena oleja), prevádzkových nákladov (palivo, olej, AdBlue) a faktoru, ktorý väčšina motoristov prehliada: zo straty hodnoty. Z jednotlivých údajov ADAC vypočítal celkové mesačné náklady a na základe toho určil známku, ktorú následne priradil známke z testu.

>>> Autá s najlepším pomerom cena/výkon nájdete v galérii <<<

Alternatívne pohony

Elektromobily sú ešte stále relatívnou novinkou a dlho zostanú na cestách skôr výnimkou. Aj pre ADAC to znamená najprv získať nejaké skúsenosti. V popredí záujmu stoja možnosti využitia v praxi, a to najmä z hľadiska dojazdu, spotreby a možností nabíjania. Dôležitou otázkou je aj životnosť batérií a strata kapacity. Aké sú potenciálne poruchy, ak auto zostarne? ADAC preto dlhodobo testuje viaceré elektromobily. V súčasnosti má okrem iného k dispozícii Nissan Leaf, ktorý medzičasom najazdil 90 000 km, a Opel Ampera s vyše 160 000 na odometri.

Je pochopiteľné, že v rebríčku vedú vozidlá s elektrickým a hybridným pohonom a na úplnom konci sa nachádzajú veľké dieselové SUV. Emisie oxidu uhličitého a ostatných škodlivín meral klub v laboratóriu aj v reálnej premávke. No ani elektromobily nepovažuje ADAC za autá s nulovými emisiami, nakoľko aj elektrárne produkujú emisie. Len so zohľadnením tohto faktoru je možné porovnanie s vozidlami so spaľovacími motormi.

Poradie modelov 41 fotografií v galérii Poradie modelov Zdroj: ADAC

>>> Autá od 36. do 105. miesta nájdete v galérii <<<


Najnovšie články
Hyundai i20: Po modernizácii bez nafty

Japonci odhalili novú limuzínu vyššej strednej triedy. Evokuje vlani uvedenú vlajkovú loď, dvojicu však nerozdeľujú iba rozmery.

Lexus ES: V našich končinách len hybrid

Čína je pre všetky veľké automobilové koncerny kľúčovým trhom. Volkswagen nie je výnimkou, preto tam pripravuje veľkú investíciu do alternatívnych pohonov.

VW chce v Číne investovať do elektromobilov

Opel Insignia je vo všeobecnosti už dávno známy ako vynikajúci hltač kilometrov. S pohonom 4x4, osemstupňovým automatom a silným dvojlitrom tomu nebude inak...

Test Opel Insignia ST: Esencia vlajkovej lode

Ak ste už niekedy videli vozidlá víťaziace na pretekoch Le Mans, zrejme by vás nenapadlo, že by ste na jednom z nich mohli legálne jazdiť v premávke.

Porsche 917: Okruhová legenda na cestách

Štvordverová verzia kompaktu prichádza s dlhším rázvorom, pri uvedení na trh bude dostupná výhradne s 1,3-litrovým benzínovým motorom.

Mercedes-Benz triedy A vo forme sedanu

Chcete si nechať skontrolovať pneumatiky bez toho, aby ste museli navštíviť pneuservis? Continental ponúkne slovenským motoristom kontrolu v rámci svojho...

Continental vám skontroluje pneumatiky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×