Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Porovnanie elektroáut: Ktoré vás dovezie ďalej?

FOTO
Téma elektromobilov vždy dokáže motoristov rozdeliť na tábor skeptikov a prívržencov. Hlavnou otázkou je pravdepodobne dojazd, ktorý je v súčasnosti najboľavejším miesto elektriny.
64 97 príspevkov 17.02.2018 / Redakcia AUTO BILD

Sú tiché, výkonné a naviac aj ekologické. To si väčšina ľudí predstaví pri vyslovení pojmu elektromobil. No zároveň s tým prichádza aj skepsa. Mnohí potenciálni klienti sa obávajú, že nie sú veľmi praktické. Obavy sa týkajú najmä čistých elektromobilov a ich dojazdu.

Do nášho rebríčka sa okrem plug-in hybridov a čistých elektromobilov dostali aj vodíkové vozidlá 64 fotografií v galérii Do nášho rebríčka sa okrem plug-in hybridov a čistých elektromobilov dostali aj vodíkové vozidlá Zdroj: AUTO BILD

To je otázka, ktorú si kladú aj potenciálni kupci ojazdených elektromobilov. Väčšina motoristov so svojím súkromným autom denne prejde len 50 km a táto vzdialenosť nie je pre súčasné elektromobily ani hybridy žiadny problém. Moderné „električky“ už majú 200 až 400 km, no súkromné auto by malo zvládnuť aj spontánny víkendový výlet, a to bez dlhých zastávok na dobíjanie batérií.

Len nedávno sme priniesli prehľad ôsmich elektrických modelov, tentokrát ponúkame rebríček viac než 30. Obidva rebríčky však majú rovnaký problém: dojazd je podľa oficiálnych údajov výrobcov sú obvykle o 10 až 20 percent dlhší, než je možné dosiahnuť v reálnych podmienkach. Navyše sú takmer všetky testované podľa európskeho cyklu NEDC, ktorý je považovaný za nespoľahlivý. Od septembra minulého roka sa emisie musia uvádzať podľa nových pravidiel WLTP, a to platí nielen pre autá so spaľovacími motormi, ale aj pre elektromobily.

>>> Rebríček hybridov podľa elektrického dojazdu <<<

Nové pravidlá tak zredukovali dojazd, a to dokonca aj ten papierový. Napríklad, Nissan pre Leaf 2 uvádza podľa WLTP dojazd 285 km, podľa NEDC to bolo o dobrú tretinu viac: 389 km. V zásade však platí: ak je vyšší „papierový“ dojazd, býva vyšší aj ten reálny. V galérii nájdete prehľad všetkých hybridných a elektrických modelov dostupných v Nemecku, dojazdy sú však merané ešte podľa NEDC. V galérii nájdete aj niekoľko modelov s palivovými článkami. Tieto autá poháňajú taktiež elektromotory, energiu však čerpajú z reakcie vodíka a kyslíka.

>>> Poradie elektromobilov podľa dojazdu <<<

Elektromobily môžu veľa vyriešiť, no mnohé otázky zostávajú stále nezodpovedané. Na dojazd pochopiteľne vplýva nielen samotný jazdný štýl vodiča, ale aj spotrebiče, napríklad, kúrenie/klimatizácia, rádio, navigácia. Všetky totiž pýtajú elektrickú energiu, ktorá uberá z dojazdu. Pokiaľ si chce vodič predĺžiť dojazd, najlepším riešením je vypnúť práve spotrebiče. Lenže vypnúť v zime kúrenie a v lete klimatizáciu asi nie je práve ideálne. Ďalšou otázkou, najmä vo väčších mestách, je nabíjanie. Predlžovať si jazdu z bodu A do bodu B cez obchodné centrá a mrhať tam čas bezcieľnym potulovaním tiež nebude mnohých baviť dlhodobo.

>>> Zoznam vodíkových áut podľa dojazdu <<<

A potom je tu ďalšia otázka: ak býva vodič v paneláku na 5. poschodí, kde si elektromobil nabije? Pokiaľ chce ísť na výlet alebo na dovolenku, bude sa mu beztak namáhavá dlhá jazda predlžovať ešte viac. V redakcii sa zhodujeme v jednom: auto má slúžiť človeku, nie človek autu. Málokto má v dnešnej uponáhľanej dobe priestor na to, aby si denný plán upravoval podľa dojazdu auta.

Pravda o elektroautách: Aký je ich reálny dojazd?

Fakt, že deklarovaná a reálna spotreba paliva sa odlišujú viac než by majiteľom vozidiel mohlo byť milé, je známy už dlho. O tom, že podobný neduh sa týka aj elektromobilov, však zatiaľ veľa ľudí...

O to viac, že natankovanie bežného vozidla trvá pár minút, nabíjanie je v závislosti od potreby dojazdu oveľa dlhšie. Elektromobily so súčasným stupňom rozvoja technológií skrátka ako súkromné vozidlá neobstoja. Ideálnym kupcom je aspoň nateraz finančne zabezpečený motorista, ktorý má rodinný dom a druhé auto s tradičným spaľovacím motorom. To sa však väčšiny Slovákov netýka.


Najnovšie články
Slabina SUV? Vodiči o nej však príliš nevedia

Ropné trhy vyčkávali na dohodu významných producentov ohľadne výpadku iránskeho exportu. Ich rozhodnutie je vskutku šalamúnske a nepotešilo trhy. A zrejme...

Benzín a nafta: Aké budú nové ceny za tankovanie

Dacia je známa tým, že predáva cenovo dostupné automobily. Napriek tomu však zákazníkom dokáže ponúknuť niečo, na čo sa nechytajú ani prémiové značky. Pozrite...

Dacia Piknik 2018: Ako sa odvďačiť klientom

Automobilka ukázala aj terénne orientované vyhotovenie Trailhawk. Zmenám sa popri karosérii nevyhol ani interiér, pod kapotu sa nasťahoval trojvalec.

Jeep kompletne odhalil omladený Renegade

Rekordnú cenu na dražbe môže dosiahnuť tretí vyrobený kus modelu 250 GTO, ktorý má bohatú históriu a vo veľkej miere originálnu kondíciu.

Ferrari 250 GTO môže prepísať históriu

Kia pri modeli Ceed odjakživa dbala na potreby a nároky európskych klientov, až teraz však svoju snahu dotiahla takmer k dokonalosti. Na tretej generácii...

Nová Kia Ceed: Stvorená na obraz Európana

Najmenšie SUV americkej značky má kontroverzný dizajn a priestorom neohúri, ale disponuje dobrým podvozkom i motorom.

Test Ford EcoSport: Fiesta na steroidoch
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×