Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Stonic 1.6 CRDi: Oplatí sa viac než Rio?

Kia Stonic je zástupcom vlny nových modelov, ktoré patria do automobilového segmentu B. Na prvý pohľad sa zdá, že od menšieho Ria toto SUV odlišuje len vyššia cenovka. Je to však naozaj tak, alebo sa oplatí viac než jeho menší brat?
47 14 príspevkov 13.02.2018 / Filip Kadlečík

Aura okolo kompaktných SUV, ktoré charakterizujú modely ako Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan či napríklad Kia Sportage už, zdá sa, pomaly opadá. Verejnosť si už na tieto typy zvykla a netlačí sa toľko ani na ich marketing. Dnešným trendom sú ešte menšie športovo-úžitkové vozidlá - automobily so zväčšenou svetlou výškou segmentu B.

Stonic vsadil na odvážny dizajn so zamračenou prednou časťou 47 fotografií v galérii Stonic vsadil na odvážny dizajn so zamračenou prednou časťou Zdroj: Filip Kadlečík

Medzi ne sa nedávno v plejáde debutantov zaradila aj Kia Stonic. My sme sa s kórejskou novinkou zoznámili už dávnejšie, konkrétne počas medzinárodnej prezentácie. Na redakčný test sme ju však dostali až prednedávnom a to rovno vo vrcholnej verzii. Pod jej kapotou pracoval naftový štvorvalec 1.6 CRDi.

Už pri prvom kontakte sme mali isté pochybnosti o kombinácii tohto vozidla so vznetovým agregátom. Najmä v dnešnej “anti-naftovej” dobe môže vyznieť ako zlý vtip. Zároveň sme si aj kládli otázku, nakoľko ponúkne Stonic niečo navyše v porovnaní s menej trendovým modelom Rio. Stovky kilometrov za volantom malého SUV nám dali komplexnú odpoveď.

Dospelejší imidž

V televíznej reklame či na promo materiáloch Stonic zväčša vystupuje v nápadných farebných kombináciách. Svoj imidž do veľkej miery stavia na dvojfarebnej karosérii s netradične delenou strechou, ktorá pripomína automobily typu “targa”. V našom prípade však bol Kórejec podstatne umiernenejší a v istom zmysle aj vyzretejší.

Malá Kia sa na rozbitých cestách nestratí - svetlou výškou na úrovni 180 mm prekonáva nejedného konkurenta 47 fotografií v galérii Malá Kia sa na rozbitých cestách nestratí - svetlou výškou na úrovni 180 mm prekonáva nejedného konkurenta Zdroj: Filip Kadlečík

Určite je to vec vkusu, nám však absencia výrazného lakovania absolútne neprekážala. B-SUV v tmavočervenej metalíze vyzerá menej nápadne, no stále veľmi štýlovo. Vďačí za to najmä svalnatej karosérii - krátkym previsom a širokému postoju podporenému klenutými blatníkmi. Škoda, že predné svetlá nevyužívajú LED technológiu, moderný prvok však medzi bežné automobily kórejského portfólia prinesie pravdepodobne spolu s Hyundaiom i30 až novučičký Ceed.

Test Kia Stinger: Predsudky trhá v zuboch

Kia do svojho portfólia nedávno pridala zbraň poriadne ťažkého kalibru. Stinger vyzerá krásne, má štýl a priťahuje pohľady. Dokáže však ponúknuť aj niečo viac?

V porovnaní s Riom je vzhľad Stonicu dospelejší aj vďaka možnosti obutia 17” diskov kolies. V našom prípade sa tieto ráfiky kombinovali s pneumatikami s rozmermi 205/55 R17. Je pravda, že obaja zástupcovia segmentu B s logom Kia na kapote majú rovnakú platformu i podobné dizajnové finesy. Centimetre pridané na dĺžku, šírku i výšku a vyššia miera personalizácie sa však v prípade Stonicu nedajú prehliadnuť. Rozdiely medzi "dvojičkami" presne dokumentuje technická tabuľka na konci testu.

Rozdiel najmä v technológiách

Ak budeme rozdiely medzi Stonicom a Riom hľadať v interiéri, nájdeme ich len veľmi málo. Celá palubovka je v podstate takmer úplne rovnaká a zhodný rázvor nasvedčuje, že to nebude inak ani s priestorovou ponukou. Pravdou je, že malé SUV ponúkne pasažierom na zadných sedadlách vďaka dlhšiemu zadnému previsu o niečo viac priestoru než hatchback, nejde však o žiadne zásadné rozdiely.

Interiér môže na želanie žiariť farbami, my sme však (našťastie) testovali umiernenú a elegantnejšiu verziu 47 fotografií v galérii Interiér môže na želanie žiariť farbami, my sme však (našťastie) testovali umiernenú a elegantnejšiu verziu Zdroj: Filip Kadlečík

Z hľadiska komfortu a bezpečnosti však má Stonic nad Riom opätovne navrch. Menší brat totiž ani v najvyššej výbave neponúka systém monitorovania pozornosti vodiča (DAA), no najmä systém monitorovania mŕtveho uhla (BSD), ktorý považujeme za jeden z najužitočnejších asistenčných systémov. Komfort zasa zvyšuje možnosť priplatenia za automaticky ovládané diaľkové svetlá. V testovanom vozidle bola prítomná každá zo spomínaných technológií a fungovali výborne.

Zamrzelo nás, že Stonic neprišiel s aspoň o niečo lepšími materiálmi. Sedadlá v ňom by sme okamžite vymenili za pohodlnejšie a pridali by sme trochu umelej kože na lakťové opierky dverí. Tie sú z tvrdého plastu a mať na nich položenú ruku je po pár desiatkách kilometrov doslova utrpením.

Skvelý volant Kie sa nám osvedčil aj v tomto modeli 47 fotografií v galérii Skvelý volant Kie sa nám osvedčil aj v tomto modeli Zdroj: Filip Kadlečík

Prelomové zmeny nenájdete ani v batožinovom priestore, ktorý ponúka veľmi podobný objem. Základných 332 litrov Stonicu nie je nijak ohromujúci údaj. Väčšia kabína sa však zákonite musí prejaviť a stane sa tak po sklopení zadných sedadiel. Vtedy SUV ponúkne o pár stoviek litrov prepravnej kapacity viac než jeho menší brat.

Dušou športovec

Týždeň pred našim testom kórejského B-SUV sme k dispozícii mali jeho priameho konkurenta, Citroën C3 Aircross. Tieto dve autá nám jasne ukázali, aké veľké rozdiely sa môžu vyskytovať medzi modelmi v rámci jednej triedy. C3 Aircross je orientovaný skôr na rodinu a pokojnú jazdu. O tom svedčí v prvom rade priestranný interiér, ale i mäkkosť ovládacích prvkov a z toho plynúce pocity za volantom. Citroën pôsobí pokojne a vy ani nemáte chuť preháňať ho po zákrutách okresiek.

Diesel nás pod kapotou tohto automobilu nesklamal - jazdí s ním pohodlne a s prehľadom zvláda aj dlhšie trasy 47 fotografií v galérii Diesel nás pod kapotou tohto automobilu nesklamal - jazdí s ním pohodlne a s prehľadom zvláda aj dlhšie trasy Zdroj: Filip Kadlečík

Stonic však má presne opačné nastavenie. Nesedí sa v ňom natoľko vzpriamene, posedom skôr pripomína automobily s omnoho nižšou svetlou výškou. Jeho volant s dobrou odozvou vodiča motivuje k presným prejazdom zákrut a príjemná odozva na plynový pedál všetko len umocňuje. Áno, Kia disponuje menším vnútorným priestorom než konkurencia, ale túto nevýhodu vyvažuje až nečakane príjemnými jazdnými vlastnosťami. O nich sme už koniec-koncov informovali aj v správe z prvej jazdy.

Nedá sa povedať, že by tuhý podvozok dokonale eliminoval bočné náklony či filtroval úplne všetky nerovnosti. Silných rázov v kabíne sa však báť netreba, v oboch spomínaných disciplínach si Kórejec zaslúži vysoké hodnotenie. Z hľadiska komfortu je na tom lepšie než Rio, miera športovosti a agility však zostala zachovaná. Pri jazdení na Stonicu sme sa po celý čas nemohli zbaviť pocitu nepatrnej prítomnosti DNA nadupaného Stingeru. Nesmerujeme tým k jazdným vlastnostiam, ale najmä vynikajúcemu posedu za volantom. Škoda len slabších sedadiel.

Menší nemusí byť úspornejší

Naftový agregát pod kapotou B-SUV? Tiež sme sa najskôr čudovali. Na druhú stranu je pravdou, že netreba prepadať aktuálnej anti-dieselovej nálade. Nik netvrdí, že si treba naftové auto kúpiť do mesta, Stonic spotrebou exceluje najmä na diaľnici a vidieku. Jeho prepĺňaný vznetový agregát s označením 1.6 CRDi je naladený na 81 kW (110 k) a 260 Nm a predstavuje ďalšiu z výhod, ktorú malé športovo-úžitkové auto má v porovnaní s Riom.

Škoda, že sa do predných reflektorov nedostali LEDky či aspoň Bi-Xenóny - treba však uznať, že ani projektorové halogény nesvietia zle 47 fotografií v galérii Škoda, že sa do predných reflektorov nedostali LEDky či aspoň Bi-Xenóny - treba však uznať, že ani projektorové halogény nesvietia zle Zdroj: Filip Kadlečík

Vznetový strop hatchbacku totiž siaha len na úroveň podstatne slabšej 1.4 CRDi a na diaľnici to je cítiť. Rio tam už nemá takú rezervu, akou disponuje silnejše SUV. Svedčí o tom aj jeho spotreba pri tempe 130 km/h. Vtedy si počas nášho testovania na 100 km jazdy vypýtalo 6,2 l nafty. Väčší a menej aerodynamický Stonic si pri rovnakom tempe drží 1 950 ot./min. a na každých 100 kilometrov spotrebuje o 2 dcl paliva menej.

Kia Stonic: Crossover so správnou atmosférou

PRVÁ JAZDA Malé crossovery sú čoraz väčším hitom - spájajú výhody SUV a osobných vozidiel do jedného kompaktného celku. Na túto vlnu definitívne naskakuje aj Kia. Aký je nový Stonic v reálnej...

To isté platí aj na vidieku, tam sa však rozdiel medzi “dvojičkami” natiahol na 3 decilitre nafty na každých sto kilometrov, opäť v prospech Stonicu. Jednotka 1.6 CRDi si so šesťstupňovým manuálom rozumie výborne, je flexibilná, dostatok krútiaceho momentu ponúka už v nízkom spektre otáčok a netreba sa s ňou báť ani prípadného predbiehania. Dynamickému jazdnému štýlu bude priať aj spomínaný výborne naladený podvozok.

Do terénu? Nesrandujte

Stonic disponuje svetlou výškou na úrovni 180 mm. Tento údaj ho v rámci konkurencie zaraďuje k výraznému nadpriemeru. Pre porovnanie, bežné Rio ponúka 140 mm. Volkswagen T-Roc je o niečo vyššie a disponuje svetlou výškou na úrovni 160 mm, Peugeotu 2008 zasa konštruktéri nadelili 165 mm. Hyundai Kona je od zeme vzdialený prinajmenšom 170 mm. Z priamej konkurencie Stonic výraznejšie prekonáva len Seat Arona, ktorý je zdvihnutý až na 190 mm. Ani jeden z týchto automobilov netreba vnímať ako vážneho kandidáta na off-roadové jazdenie.

Na čo sa hodí takéto malé SUV? Okrem komfortnej jazdy na dlhé trasy napríklad na rybačku či víkendové približovanie k chalupe 47 fotografií v galérii Na čo sa hodí takéto malé SUV? Okrem komfortnej jazdy na dlhé trasy napríklad na rybačku či víkendové približovanie k chalupe Zdroj: Filip Kadlečík

Pre porovnanie, Subaru Forester je od zeme vzdialené o celých 230 mm a to už je úplne iná porcia. Preto už pri kúpe B-SUV odporúčame mať na pamäti, že sa hodia skôr na dochádzanie po lesnej ceste ku víkendovej chalupe či obľúbenému rybárskemu miestu. Kia neponúka ani len rozšírené možnosti nastavenia trakčného systému, na teréniak sa teda nehrá ani náznakom. Zväčšená svetlá výška sa však môže hodiť. Najmä ak neuškodí jazdným vlastnostiam tak, ako tomu je v prípade Stonicu.

Vrcholný motor i výbava

Cenovka Kie Stonic začína na hodnote 12 990 eur, to však pod jej kapotou pracuje slabá jedna-dvojka ladená na 62 kW (84 k) spojená s päťstupňovým manuálom. Rozumným variantom na bežné jazdenie v rámci mesta i mimo neho je atmosférická jednotka 1.4 D-CVVT za cenu 13 690 eur. Testovaný diesel sa skutočne hodí najmä na dlhé trasy a cenou začína na úrovni 17 190 eur.

Test Kia Rio 1.4 CRDi: Dobrá alternatíva

Vyskúšali sme si naftový štvorvalec s výkonom 66 kW (90 k), ktorý je v našich končinách jedinou vznetovou voľbou pre päťdverovú ázijskú novinku.

V prípade výbavy Platinum jeho základná hodnota ešte poskočí na 19 190 eur. Vtedy však už v aute máte takmer všetko. Jedinými príplatkami sú technologický Platinum Pack a cena za lakovanie vozidla. Hodnota testovacieho modelu, 20 970 eur, je teda pre Stonic prakticky stropom.

Oplatí sa viac než Rio?

O tom, že nafta sa Stonicu hodí, nás presvedčil na diaľnici. Potvrdil však aj to, že jeho kúpa sa môže oplatiť viac, než uprednostnenie modelu Rio? Áno aj nie. Všetko totiž závisí najmä od potrieb toho-ktorého vodiča. My by sme ho rozhodne nezatracovali.

Áno, s týmto autom veľa blata nenamútite, svetlá výška väčšia o 4 centimetre však môže pri výletoch do prírody prísť vhod 47 fotografií v galérii Áno, s týmto autom veľa blata nenamútite, svetlá výška väčšia o 4 centimetre však môže pri výletoch do prírody prísť vhod Zdroj: Filip Kadlečík

Stonic je rozmernejším autom, ktoré ponúkne viac štýlu i priestoru, disponuje výkonnejšími agregátmi, má príjemnejšie jazdné vlastnosť a podstatne väčšiu suverenitu na diaľniciach, ale i mimo spevnených ciest. Ak nič z toho nepotrebujete, bude vám malé SUV zbytočné. Ak sú však práve toto nedostatky, ktoré vidíte na Riu, pokojne po ňom siahnite.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
 
Kia Stonic
Kia Rio
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 582 cm3
1 396 cm3
Max. výkon
81 kW/110 k
66 kW/90 k
pri otáčkach
4 000/min
4 000/min
Max. krútiaci moment
260 Nm
240 Nm
pri otáčkach
1 500-2 7500/min
1 500-2 500/min
Palivo
nafta
nafta
Pohon
predné kolesá
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 140 mm
4 065 mm
Šírka
1 760 mm
1 725 mm
Výška
1 520 mm
1 450 mm
Rázvor náprav
2 580 mm
2 580 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 349 kg
1 323 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 424kg
1 398 kg
Užitočná hmotnosť
351 kg
357 kg
Celková hmotnosť
1 700 kg
1 680 kg
Objem batožinového priestoru
332/1 130 l
325/980 l
Objem palivovej nádrže
45 l
45 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
175 km/h
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,3 s
12,0 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
4,9 l/100 km
4,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
3,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,2 l/100 km
3,8 l/100 km
Mesto - počas testu
6,1 l/100 km
5,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,0 l/100 km
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,7 l/100 km
4,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
109 g/km
98 g/km
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 12 990 €
od 10 740 €
Základná cena verzie
od 19 190 €
od 15 200 €
Cena testovaného exemplára
20 970 €
16 190 €

Najnovšie články
Honda HR-V: Na obzore je malý facelift

Hroziace zákazy dieselov v Nemecku podporujú dopyt po elektromobiloch tak veľmi, že výrobcovia nestíhajú. Na niektoré modely si musia Nemci počkať niekoľko...

Chcete elektromobil? Počkáte si aj rok

Neustále problémy Tesly s výrobou Modelu 3 nahrávajú konkurencii. Americkí zákazníci sa obávajú, že by mohli prísť o štátnu dotáciu na elektromobily, preto...

Zákazníci Tesly sú pre Model 3 frustrovaní

Britskí aristokrati nás zobrali do nádherného prostredia Vysokých Tatier aby nám ukázali to, čo by od nich laik nikdy nečakal. Geniálne jazdné vlastnosti,...

Roll-Royce na vlastnej koži: Autá z inej planéty

Dlho išlo o nepotvrdené informácie, dnes však už sú faktom. Volkswagen chystá ostrý Tiguan R a my o ňom poznáme niekoľko detailov. Ako sa popasuje s Atecou...

Športové SUV VW: Tiguan R s päťvalcom?

Americké úrady v súčasnosti preverujú viaceré automobilky, momentálne je v centre pozornosti Daimler. Podľa ich zistení sa aj v jeho vozidlách nachádzal...

Dieselgate: Nelegálny softvér aj v Mercedesoch?

Úpravca doprial trojlitrovému šesťvalcu ďalších 71 žrebcov, nadstavce blatníkov, 22-palcové disky kolies i nastaviteľné pruženie.

Širšie ramená a viac výkonu pre Audi SQ5
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×