Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Exkluzívna jazda: Krásne veterány Peugeot

VIDEO
Peugeot nás do Sochaux pozval na honbu za objavovaním duše tradičnej francúzskej automobiky. Cesta viedla od archívu, cez mlynčeky na korenie až po kvalitný syr. Nezabudli sme však ani na autá, konkrétne 4 vynikajúce veterány.
17 9 príspevkov 09.02.2018 / Redakcia AUTO BILD

Históriu o tom, ako si bratia zakladatelia Jean-Pierre a Jean-Frédéric Peugeotovci  kúpili neďaleko Sochaux vodný mlyn, ktorý prerobili na hámor, aby mohli kovať oceľové listy, ste už na stránkach nášho magazínu čítali (AUTO BILD 6/2016). To isté platí pre príbeh, ako z ich mlynu vznikla jedna z najväčších automobilových firiem na svete.

My sme sa rozhodli, že podnikneme cestu do minulosti a navštívime úžasné miesta, ktoré formovali to, čo sa dnes nazýva duch Francúzska, a pôjdeme po stopách Peugeotu. A aby nebolo naše rozhodovanie komplikované, ponúkli nám pracovníci Atelier du Musee (reštauračná dielňa múzea Peugeot) štyroch sprievodcov: 404 Berline 1974, 504 Coupé z roku 1980, 304 S Cabriolet z roku 1970 a 205 GTi z roku 1986.

Červený kabriolet si vyžaduje pri štartovaní trochu láskavého kontaktu so sýtičom, motor (štvorvalec s objemom 1 288 cm3 a výkonom 75 koní) trochu nepravidelne zarachotí, ale zohreje sa a potom už ide pekne (pokiaľ práve nejde na tri valce). Dvojmiestne vozidlo ponúka pre dvoch novinárov priestor len o niečo väčší, aby si kolenami nezakrývali uši, takže rachot a žblnkotanie spod kapoty preniká do interiéru rovnako ako vôňa benzínu a oleja.

Majiteľa zmenil najdrahší Peugeot histórie

Americký zberateľ bol ochotný zaplatiť rekordnú sumu za dvojmiestneho pretekára z roku 1914, ktorý je vďaka renovácii v perfektnom stave.

304 S Cabriolet vznikal na báze modelu 204 a to S znamená, že mal zvýšený výkon. Tých 75 koní skutočne stačí, aby sa ľahké autíčko rozbehlo svižne dopredu. Štvorstupňová prevodovka radí trochu hrboľato, ale spojku v Atelier du Musee „zoštelovali“ veľmi dobre a pôsobí ako nová.

Ohromný archív

Zo Sochaux ideme do srdca regiónu Franche-Comté, kde značka s levom v znaku oslávila dvesto rokov. Bývalá továreň na náradie bola zrekonštruovaná a budovy premenené na archív. Le Centre d´archives de Terre Blanche je špičkové archivačné centrum a depozitár všetkého, čo niekedy nieslo názov Peugeot. Osem kilometrov regálov v klimatizovaných priestoroch vyvoláva dojem úzkosti. Všetko sa teraz digitalizuje, a tak pracovníci využívajú špičkové skenery, aby stopy minulosti zaznamenali pre digitálnu budúcnosť. Desiatim skeneristom to bude trvať štyridsať rokov!

Peugeot 304 S Cabrio, 404 Berline, 205 GTi a 504 Coupé. Všetky historické vozidlá sú dokonale zreštaurované. 17 fotografií v galérii Peugeot 304 S Cabrio, 404 Berline, 205 GTi a 504 Coupé. Všetky historické vozidlá sú dokonale zreštaurované. Zdroj: Peugeot

Prechádzame zberné miestnosti s miliónmi škatúľ, ktoré postupujú na triedenie, aby boli opísané, zdokumentované a založené. Všetko je k dispozícii historikom, študentom alebo len zvedavcom. My však chceme vidieť svätý grál Peugeotu -  zakladaciu listinu, ktorá mlyn premenila na kovovú výrobu. Archivár vyberá z dosák vo fólii zaliaty zožltnutý list z roku 1810 s riadkami rukou písaného textu. Čierny atrament a modrá notárska pečiatka – týmto sa to začalo.

Viac ako 220 000 technických výkresov, 3 000 000 mikrofišov, 13 500 plagátov, 1,8 milióna fotografií, 15 500 magmatických pások, 4 500 filmových kotúčov – sprievodca chrlí ohurujúce čísla, ale nám sa otvárajú ústa dokorán, keď znenazdania otvorí nenápadné dvere: „A tu máme depozitár áut.“

Archivačné centrum značky Peugeot Le Centre d‘archives de Terre Blanche sa stará aj o prvú zakladajúcu listinu. 17 fotografií v galérii Archivačné centrum značky Peugeot Le Centre d‘archives de Terre Blanche sa stará aj o prvú zakladajúcu listinu. Zdroj: Peugeot

Peugeoty všetkého druhu a veku, ktoré sa nezmestili do múzea a jeho skladov, sú tu „naštósované“ po štyroch nad sebou. Historické oldtimery, rely špeciály, filmové autá, koncepty a štúdie z autosalónov, sprievodné vozidlá z Tour de France, policajné autá, raritné kúsky aj bežné modely.

Komfortná "štyristoštvorka"

Mohli by sme sa medzi nimi pohybovať celé hodiny, ale máme len desať minút a pred halou naštartovaný biely sedan Peugeot 404 vyrobený v roku 1974. Potrebujeme trocha inštrukcií, lebo „kutáčom“ pod volantom sme naposledy radili rýchlostné stupne v Trabante.

Štyristo raritných vozidiel v depozite archívu vyrazí dych. Čakajú, kým ich zrekonštruujú a potom tie najvýznamnejšie pôjdu do múzea. 17 fotografií v galérii Štyristo raritných vozidiel v depozite archívu vyrazí dych. Čakajú, kým ich zrekonštruujú a potom tie najvýznamnejšie pôjdu do múzea. Zdroj: Peugeot

Napodiv to nie je veľký rozdiel: jednotka k sebe hore, dvojka k sebe dolu, trojka hore, štvorka dolu a od seba dolu je spiatočka. Štvorvalec s objemom 1 618 cm3 má výkon 68 koní, ktoré cez kardan poháňajú zadné kolesá. Prvý pocit: toto je plávajúci obláčik. Mäkké a komfortné pruženie, ktorým boli francúzske autá šesťdesiatych aj sedemdesiatych rokov povestné.

Štyristoštvorka sa v zákrutách nakláňa, veľmi nakláňa, extrémne nakláňa, ale drží. Našťastie má obuté radiálne pneumatiky, pôvodné diagonály by pre dnešného vodiča boli nebezpečné. Zrýchliť to ide ľahko, ale pri brzdení treba byť na pozore a dať  bubnom šancu, aby sa chytili. Občas brzdíme aj očami, ale úsmev z pier nám neschádza.

Peugeot 404 Berline sa vyrábal od roku 1960. Plavná jazda a mäkučké odpruženie je to, čím vtedy vynikali francúzske autá. 17 fotografií v galérii Peugeot 404 Berline sa vyrábal od roku 1960. Plavná jazda a mäkučké odpruženie je to, čím vtedy vynikali francúzske autá. Zdroj: Peugeot

Peugeot 404 Berline sa vyrábal do roku 1988 a vzišlo z neho 2 885 374 kusov, čím sa stal jedným z najpopulárnejších Peugeotov vôbec. Ani sa nečudujeme. Plavnú jazdu v mäkkých kreslách s hlbokým čalúnením si užívame a tešíme sa na ďalšiu zastávku v pevnosti, ku ktorej sa treba vyštverať horskými serpentínami do výšky 1 100 metrov.

Šesť valcov a Pinninfarina

Medzi obcami Malbuisson a Métabief bola v roku 1879 postavená pevnosť Fort Lucotte de Saint Antoine na ochranu švajčiarskej hranice. Prečo švajčiarskej, keď Švajčiarsko je a bolo neutrálne? „My sme im nikdy tú neutralitu tak celkom neverili,“ začína rozprávanie náš sprievodca. Obrovské kamenné priestory mali slúžiť na ubytovanie tisícky vojakov, ktorí mali čakať na nepriateľský krok suseda. Nedočkali sa.

V roku 1879 bola postavená pevnosť Fort Lucotte de Saint Antoine. Dnes v nej zrejú syry spoločnosti Comté Marcel Petite. 17 fotografií v galérii V roku 1879 bola postavená pevnosť Fort Lucotte de Saint Antoine. Dnes v nej zrejú syry spoločnosti Comté Marcel Petite. Zdroj: Peugeot

Veľké nevyužité kamenné priestory mali však jednu úžasnú vlastnosť, ktorú armáda nevedela zúžitkovať, stálu teplotu 8 °C. V roku 1965 si pevnosť prenajal Marcel Petite a založil syráreň Comté Marcel Petite. Bez syra by história regiónu Franche-Comté nebola úplná. Ochutnáme zrejúce zlato a ponáhľame sa k inému zlatu, vonku už čaká šesťvalcová päťstoštvorka.

Coupé 504 je z roku 1980. Dvojdverová karoséria nesie rukopis od Pininfarinu a je veru poriadne atraktívna. Naša verzia má dokonca vidlicový šesťvalec (2 664 cm3) so vstrekovaním paliva a výkonom 101 kW (137 k), ktorý sa cez štvorstupňovú manuálnu prevodovku dostáva na zadné kolesá.

Dvojdverové kupé s dizajnom od Pininfarinu. Tento konkrétny ku Peugeotu 504 Coupé patril pani Colette Peugeotovej, manželke Jeana-Pierra Peugeota. 17 fotografií v galérii Dvojdverové kupé s dizajnom od Pininfarinu. Tento konkrétny ku Peugeotu 504 Coupé patril pani Colette Peugeotovej, manželke Jeana-Pierra Peugeota. Zdroj: Peugeot

Hurá dolu z horskej pevnosti pomedzi kravské stáda na zelených pastvinách. Divoká jazda kupé s charakterom sa začína. Maximálnu rýchlosť 186 km/h nevyskúšame, skôr sa nadchýname rýchlosťou odozvy na pedál, ktorú už dnešné autá s elektronickým plynom nemajú.

Test Peugeot 5008: Sedí mu viac nafta?

Do našej redakčnej garáže sa vrátila päťtisícosmička, predtým skúšaný benzínový trojvalec však nahradil objemnejší naftový motor.

Historické auto patrilo pôvodne pani Colette Peugeotovej, manželke Jeana-Pierra Peugeota – jedného z rodiny majiteľov automobilky a vidno to aj na super výbave. Z tohto Coupé vzniklo 26 476 exemplárov a je v ňom čosi jedinečné, čo už dnešné autá nemajú. Remeselná zručnosť výroby, krása tvarov spojená s úžasným zvukom V6 a podfarbená vôňou syra od Marcela Petite.

Mlynček s logom Peugeot

Ďalším cieľom je fabrika na výrobu mlynčekov. Keď sa v roku 1896 rozdelia cesty Armanda a Eugena Peugeotovcov (bratia tzv. druhej ríše), vznikajú dve firmy. Armand verí motorovým kočiarom a zakladá Société des automobiles Peugeot (čiže predchodcu dnešnej automobilky), ale Eugene pokračuje v aktivitách spoločnosti Les Fils de Peugeot Frères, ktorá vyrába naďalej náradie, potreby pre domácnosť a mlynčeky. Mlynčeky všetkého druhu. Najprv len na obilie, neskôr na kávu, korenie, soľ.

Drevovýroba Peugeot Saveurs v meste Doubs. Originálne mlynčeky na korenie a soľ patria k najkvalitnejším na svete. 17 fotografií v galérii Drevovýroba Peugeot Saveurs v meste Doubs. Originálne mlynčeky na korenie a soľ patria k najkvalitnejším na svete. Zdroj: Peugeot

Prichádzame na štýlovom Peugeote 504 Coupé do továrne Peugeot Saveurs v oblasti Quingey v meste Doubs. Rovnaké logo aj názov ako automobilka, ale tu sa spracúva hlavne drevo. Malá manufaktúra zamestnáva 130 ľudí a vyváža svoje tradičné výrobky do 80 krajín celého sveta. Všetko sa robí na jednom mieste – od dizajnu cez technický rozvoj až po výrobu.

Je radosť sledovať, ako sa drevené hranoly menia na telá mlynčekov, do ktorých sa potom hodinárskym spôsobom vkladajú kovové detaily. Automobilová a mlynčeková výroba sú oddelené už vyše 121 rokov, ale ich spoločné korene sú nedeliteľné, o čom sa presvedčíme pri našej poslednej zastávke v Múzeu L´Aventure Peugeot v Sochaux.

Spasiteľ značky

Tam však pôjdeme štýlovo a športovo. Mýtické auto 205 GTi, ktoré svojho času zachránilo značku svojím neočakávaným a o to väčším predajným úspechom. V decembri 1986 dostal model najsilnejší motor 1,9 l s výkonom 130 koní a päťstupňovú manuálnu prevodovku. Práve do tohto klenotu sme si sadli a vyskúšali jeho nádherný prejav, rýchle reakcie a pocit z rýchlosti, ktorá možno nie je obrovská, ale zážitková.

Malé, ale svižné. Z 205 GTi nám takmer trčia hlavy cez strešné okno, ale na radosti z jazdy to neuberá, práve naopak. 17 fotografií v galérii Malé, ale svižné. Z 205 GTi nám takmer trčia hlavy cez strešné okno, ale na radosti z jazdy to neuberá, práve naopak. Zdroj: Peugeot

Poháňané sú predné kolesá, podvozok je športovo tvrdý a hlavy nám takmer vyčnievajú cez strešné okno. Miesta tu veru nie je veľa, ale pre mladých Francúzov bolo toto auto v čase vzniku delo. Modelov GTi sa predalo 294 514 kusov. Za volantom sa cítime ako v starom francúzskom kriminálnom filme, len z našej radosti nie je zrejmé, či sme v úlohe zločinca alebo policajta.

Test Peugeot 3008: Autu roka sme nič nedarovali

Peugeot 3008 rozvíril poriadnu vlnu diskusií, do ktorej horúci olej prilial aj zisk titulu Európske auto roka. Aké je francúzske SUV v skutočnosti? Zaobíde sa vôbec bez pohonu 4x4?

Nevieme sa zhodnúť, ktoré auto sa nám páčilo viac. Či komótne pohodlné 404, alebo malý, živý kabriolet 304 S, či úžasné štýlové „pininfarinovské“ kupé 504 alebo dravé a hravé športové GTi. Prierez šesťdesiatych, sedemdesiatych a osemdesiatych rokov ukázal, ako sa Peugeoty menili, a jazda po regióne Franche-Comté v podhorí Álp pri hraniciach so Švajčiarskom ukázala, ako si miestni ctia tradície.

Auto z filmu Taxi, taxi. Niekoľko sme ich videli aj v depozitári archívu. 17 fotografií v galérii Auto z filmu Taxi, taxi. Niekoľko sme ich videli aj v depozitári archívu. Zdroj: Peugeot

Prišli sme do múzea. Založila ho v roku 1982 asociácia „L‘Aventure Peugeot“ s prezidentom Pierreom Peugeotom, ktorý vytýčil hlavné úlohy múzea: vytvárať zbierky priemyselných artefaktov značky Peugeot vyrábaných od roku 1810, renovovať automobily a zúčastňovať sa s nimi na zrazoch historických vozidiel. Múzeum bolo pre verejnosť otvorené v roku 1988 a už dvakrát (2000 a 2010) muselo byť rozširované pre zväčšujúce sa expozície. Dvestoročná sága priemyselnej značky s levom v znaku pokračuje.


Najnovšie články
V Škode sa schyľuje k štrajku

Seat sa dnes chystá odhaliť viacero detailov o svojej novej značke. My sa na veľkej slávnosti zúčastníme naživo a zjavne tam nebude chýbať ani ostrá Cupra...

Prvá Cupra odhalená: 200-koňová Ibiza?

Od svojho príbuzného sa nemecký reprezentant odlišuje prednou časťou, lakovanými nárazníkmi, diskami kolies či volantom.

Opel Combo francúzske gény neskrýva

Toyota zvoláva desaťtisíce pickupov pre dva problémy, ktoré môžu mať pri nehode vážne dôsledky alebo dokonca nehodu spôsobiť.

Toyota zvoláva tisíce pickupov

Nabrúsené kupé ponesie prívlastok, ktorý v taliančine označuje pretekársku trať. Jeho tvary evidentne diktovalo prúdenie vzduchu.

Ferrari 488 Pista: Na okruhu ako doma

Elektromobil merajúci 5,11 metra má natiahnutú siluetu, obrovské kolesá a batériu s kapacitou 111 kWh. Stačiť má až na 665 kilometrov bez dobíjania.

Rodinu Volkswagen I.D. rozšíri liftback

Toyota pripravuje elektromotory, ktoré vyžadujú až o polovicu menej vzácnych kovov. Dôvodom sú obavy z nedostatku surovín, keďže automobilky rozširujú ponuku...

Toyota obmedzí vzácne kovy v e-autách
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×