Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

6 typov vodičov, ktorí každému lezú na nervy

Aká je definícia dobrého vodiča? Existujú mnohé „zaručené pravdy“, no na ceste možno stretnúť také typy vodičov, ktorí svojím jazdným štýlom, znervózňujú všetkých naokolo.
1 121 príspevkov 09.02.2018 / Soňa Zverková

Medzi motoristami koluje celý rad mýtov týkajúcich sa správneho resp. domnelo správneho štýlu jazdy. Veľmi rozšírený je názor, že pomalý a opatrný vodič je dobrý, kým ten rýchly je automaticky nebezpečný. Nie je to pravda. Rovnako nie je pravdivý ani názor, ktorý zastávajú zväčša mladší motoristi, že rýchly vodič rovná sa dobrý vodič. Bez ohľadu na rýchlosť za dobrého vodiča nemožno považovať toho, ktorý v klampiarskej dielni dostáva vernostné zľavy.

Ilustračná snímka

V zásade platí, že správanie sa na ceste ovplyvňuje najmä osobnosť vodiča. Za bezproblémového vodiča môžeme označiť vyrovnaného človeka, ktorý má zdravú sebadôveru a dokáže sa ovládať. Je odolný voči stresu, svedomitý a spoľahlivý. Na opačnej strane stojí výrazne rizikový vodič, ktorý je svojráznejší, egocentrický, dynamický a emotívnejší. A neraz má narušené sebahodnotenie, napríklad, má prehnanú sebadôveru či snaží sa presadiť za každú cenu. Patrí sem aj skrytý alebo potlačený pocit menejcennosti, ktorý sa ventiluje aj agresivitou za volantom.

Nemienime sa púšťať do psychologického rozboru, od toho sú profesionáli, ktorí psychológiu alebo psychiatriu študovali. Na ceste sme však odpozorovali niekoľko základných typov vodičov, ktorí znervózňujú všetkých naokolo a nanucujú im vlastný štýl jazdy. Spoznávate ich?

1. Nezúčastnený „salámista“

Tento typ vodiča patrí do kategórie ľudí, pre ktorých je šoférovanie nevyhnutným zlom. Skrátka a dobre, jazda v aute ich nebaví. Jazdia, pretože musia. Jasným rysom takéhoto vodiča je prázdny pohľad uprený na nárazník predchádzajúceho vozidla. Sú to presne tí, ktorí sa rozbiehajú na zelenú pomaličky, ako by auto poháňali silou vlastných svalov. Spätné zrkadlá? Zabudnite, že by ich použili častejšie, než je absolútne nevyhnutné. A možno ani vtedy.

Sedíte správne? Zistite si, aký typ vodiča ste

Správne sedenie za volantom je dôležité z hľadiska zdravia aj bezpečnosti. Mnoho vodičov však trpí rôznymi zlozvykmi. Nájdete ten svoj?

Každý človek sa aspoň raz v živote dostane do situácie, keď ho práca nebaví. O kvalite vykonanej práce je tým pádom rozhodnuté vopred. Títo vodiči si preto neuvedomujú, že nie sú na ceste sami a svojím správaním sa ovplyvňujú všetkých naokolo. Nezaujíma ich dianie v premávke, duchom cestujú v čase aj priestore, no nikdy nie sú tam, kde sa práve nachádza ich fyzické telo: v aute. Spravidla vykonávajú všetky možné činnosti, ktoré za volant nepatria a neberú pritom ohľad na predlžujúci sa rad vozidiel za nimi. Presne pre tento typ vodiča budú autonómne vozidlá spásou. A pre ostatných v podstate tiež.

2. Špajzový vodič

V minulosti sa tak označovali vodiči, ktorí vytiahli auto cez víkend, aby vyplienili rodičovskú špajzu. Skrátka a dobre, hovoríme najmä o sviatočných vodičoch resp. o vodičoch, ktorí nestíhajú reagovať na rýchlo sa meniacu situáciu v premávke. Na rozdiel od prvej kategórie si však svoj hendikep uvedomujú, no kompenzujú ho neveľmi potešujúcim spôsobom: extrémne opatrnou a pomalou jazdou.

Ide o typ vodiča, ktorý síce má na konte málo nehôd, no okolo neho sa pomaly rozvíja taký menší lokálny armagedon. Keďže svojou extrémne pomalou jazdou rozčuľuje aj inak obozretných vodičov, tí neraz podnikajú riskantnejšie manévre, aby sa ho konečne zbavili. Nanešťastie, špajzoví vodiči môžu na nečakaný manéver iného vodiča zareagovať splašene a v dôsledku toho vznikne nehoda. Ako sa hovorí, každý extrém je na škodu. A to platí aj pre pomalú jazdu.

Prečo sa ľudia boja šoférovať?

O strachu zo šoférovania sa prakticky nehovorí, no v určitej forme ním trpí takmer každý tretí vodič. Málokto si však tento strach uvedomí, pretože sa môže ukrývať za inými fóbiami.

Naše odporúčanie: Pokiaľ ste začiatočník alebo neskúsený vodič, informujte o tom ostatných a kúpte si aspoň jednu nálepku s písmenom „Z“ a umiestnite na dobre viditeľnom mieste na zadnom skle. A vždy, keď je to možné, jazdite v pravom pruhu. Možno z vás ostatní nebudú šťastní, ale nebudú na vás vytrubovať ani robiť vám zo života peklo. Každý vodič bol kedysi začiatočník.

3. Pán profesor

Samozvaný strážca verejného poriadku si za svoju životnú úlohu stanovil vychovávanie ostatných vodičov. Považuje sa za niekoho nadradeného a osobuje si funkciu sudcu. Cíti sa povolaný k trestaniu ostatných za akýkoľvek dopravný priestupok. Do písmenka sa riadi pravidlami správnej jazdy a správania sa v premávke a hnevá ho, ak ich ostatní účastníci cestnej premávky nespĺňajú.

V meste predsa môžem použiť na jazdu hociktorý pruh a platí tu maximálna rýchlosť 50 km/h, tak načo by som uvoľnil ľavý pruh? Zabúda pritom na to večné „ale“ a neuvedomuje si, že aj sám porušuje zákon. A rovnako pozabudol na to, že jediná inštitúcia, ktorá má právo a mandát na vychovávanie vodičov, je Policajný zbor SR.

Nebezpečný zlozvyk slovenských vodičov

Nehodovosť u nás síce klesá, no počet nehôd, od ktorých vodič ušiel, stúpol. Navyše, tieto nehody sú tragickejšie. Tento nebezpečný trend sa šíri napriek tomu, že za útek v tom lepšom prípade hrozí...

4. Šoférsky boh

Mnohí vodiči si neuvedomujú, že získaním vodičského oprávnenia uzatvárajú zmluvu so spoločnosťou. Zmluvu, že budú dodržiavať a ctiť zákon. Existujú však aj takí, ktorí vodičský preukaz považujú za dôkaz svojho božského pôvodu. Sú presvedčení o svojej absolútnej nadradenosti, jazdia ležmo a sú vernými a častými návštevníkmi klampiarskych dielní a autoservisov.

Nepoužívajú smerovky, myšičky sú najbežnejší manéver, jazdia štýlom plyn-brzda. Podľa hesla: „Uhni, teraz idem ja!“ To, že charakteristika dobrého a schopného vodiča vyzerá úplne inak, je pre nich vedľajšie. Bez elektroniky by nevyšli ani somársku lúku, no i tak sú schopní ju vypínať a následne skončiť v jarku pri rovnej a suchej ceste. A to len preto, aby na križovatke „zagumovali“ a ukázali ostatným, akí sú frajeri.

Verdikt súdu: Spôsobili nehodu, dostali doživotie

Nelegálne preteky v nemeckých mestách sú veľkým problémom. Berlínsky súd vyriekol revolučný ortieľ: dvoch mladých mužov, ktorí pri pretekaní usmrtili človeka, odsúdil za vraždu. Na doživotie.

5. Komunikátor

Ďalší veľmi rozšírený typ vodiča je človek, ktorý bez moderných komunikačných technológií neprežije ani sekundu. Zazvoní telefón, okamžite musí hovor prijať. Cinkne SMS alebo mail, ihneď musí skontrolovať, prečítať, odpísať. Prípadne si na každej trase urobí selfie, ktorú samozrejme okamžite umiestni na sociálnu sieť. To, že jediný rozdiel spočíva v popise situácie, nie je podstatné.

Komunikátor a šoférsky boh často bývajú jedna a tá istá osoba. Keď sa šoférsky boh zmení na komunikátora, prejavuje sa veľmi charakteristickým jazdným štýlom: rýchlosť lieta plus-mínus 20 km/h, čiže v meste ide raz 30, potom zrazu 70. Priamy smer je pojem neznámy, auto lieta zo strany na stranu, v tom lepšom prípade len v jednom pruhu. V horšom scenári sú mu dva pruhy málo.

Ostatní vodiči môžu mať z komunikátora záchvaty paniky alebo dúfajú, že si konečne zlomí nápravu o obrubník. Niektorí vodiči si zvyknú odsledovať frekvenciu sínusoidy a dupnú na plyn v momente, keď sa komunikátor dostane do najvzdialenejšieho vrcholu krivky. Menej šťastní vodiči sa môžu len bezradne plaziť za ním a dúfať, že komunikátor odloží svoj komunikačný prostriedok a začne sa zas venovať riadeniu.

Zlozvyk: Vodiči ho robia v premávke s mobilom

To, ako sa dokážu správať niektorí mladší motoristi na mieste dopravnej nehody, často výrazne prekračuje všetky medze. Prečo je to tak a čo im za to hrozí?

6. Držgroš

Nejde ani tak o lakomca, ako skôr o vodiča, ktorý svoju jazdu podriaďuje spotrebe a núti k tomu aj ostatných. Jazdí na minimálnych otáčkach, rozbieha sa pomaly na voľnobehu a z kopca plachtí vždy s neutrálom. To, že pri jazde z dlhého kopca upečie brzdové obloženie, ktoré je drahšie než deci ušetreného paliva, ho nezaujíma.

Motoru občas dobre padne, keď mu vodič šliapne na krk. Pojem cyklus regenerácie katalyzátora či filtra pevných častíc je príliš vedecký, preto držgroš nevie, že si vyžaduje jazdu na vyšších otáčkach, v opačnom prípade hrozia nemalé náklady na výmenu či vyčistenie. Správne nahustenie pneumatík a jeho vplyv na spotrebu? Také existuje? Hlavne, že počítač ukáže krásne nízke číslo a držgroš na čerpacej stanici zaplatí o dve eurá menej.


Najnovšie články
Chiron: Z továrne vyšiel kus s číslom 100

Tlakovanie pneumatík dokáže byť najmä pre neskúsených šoférov otravné. V prípade Nissanu sú obavy minulosťou, výrazne ich totiž uľahčuje.

Nissan: Dofukovanie gúm nikdy nebolo ľahšie

Odbory vstúpili do štrajkovej pohotovosti po tom, ako s vedením nevedeli zosúladiť predstavy o sume a percente zvýšenia. 

Odborári v trnavskej automobilke chcú štrajkovať

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Vlajkovú loď francúzskej značky sme preverili s novým 1,8-litrovým benzínom, ktorý pôvodne debutoval pod kapotou kupé Alpine A110.

Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×