Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Citroën C3 Aircross: Rozum kričí “Áno!”

Citroën ide svojim najnovším malým SUV, modelom C3 Aircross, tak trochu proti prúdu. Nesnaží sa o drsný a dynamický dizajn, športový posed či výborné jazdné vlastnosti. Tu sa od začiatku hľadelo na niečo iné - na rodinu a jej potreby.
62 50 príspevkov 01.02.2018 / Filip Kadlečík

Ofenzíva B-SUV z jesene minulého roka okrem iných na náš trh priniesla aj Citroën C3 Aircross. Ten si, v podstate ako celá značka, ide svojim smerom a na konkurenciu kašle. Nezaujíma ho, že ostatní sa hrajú na dynamiku, športové jazdné vlastnosti či drsniacky imidž.

Malé SUV Citroën v teréne nie je príliš schopné - nerovnosti, poľné cesty či výjazd na ryby zvládne, bahnu či snehovým závejom sa však radšej vyhýbajte 62 fotografií v galérii Malé SUV Citroën v teréne nie je príliš schopné - nerovnosti, poľné cesty či výjazd na ryby zvládne, bahnu či snehovým závejom sa však radšej vyhýbajte Zdroj: Filip Kadlečík

Cesta, ktorú si zvolil Aircross, je úplne iná. Ide o praktický rodinný automobil, ktorý síce ponúka polarizujúci dizajn, no označiť ho za škaredý by bolo zbytočné a unáhlené. Pri našom prvom kontakte s týmto modelom nás sprevádzala verzia PureTech 110 Shine s päťstupňovým manuálom. Na čo si pri tejto konfigurácii treba dať pozor?

Efektné a nenáročné riešenia

Malé SUV sa z hľadiska dizajnu drží receptu, ktorý si Francúzi v posledných rokoch osvojili a privlastnili. Už dávno nie sú jedni z mála, ktorí prednú časť svojich automobilov zdobia rozdelenými prednými reflektormi. Zdá sa, že na riešenie Citroënu s dennými diódami hore a hlavným reflektorom nižšie, čoskoro nabehne napríklad aj Škoda a to rovno konkurentom C3 Aircross. V tomto segmente však rovnaké riešenie používa napríklad aj Hyundai Kona.

Priečne nerovnosti na cestách mu robia problém, na scuhom nespevnenom povrchu však exceluje 62 fotografií v galérii Priečne nerovnosti na cestách mu robia problém, na scuhom nespevnenom povrchu však exceluje Zdroj: Filip Kadlečík

Tak či tak, najdôležitejšie je, že aj klasické halogénové reflektory svietia dostatočne a výdatne im pomáha aj silné prisvecovanie do zákrut. Na aute sa nám páči aj znak, ktorý je po vzore menšej C3 prepojený s LED dennými svetlami. Do pozície neohrozeného SUV Aircross stavia aj výrazná spodná časť predného nárazníka. Tá je tu však, už tradične, len na okrasu.

To isté sa však nedá povedať o kompletnom oplastovaní vozidla, ktoré výborne chráni lak karosérie. Z profilu zaujme štýlová červeno-biela kombinácia a “zliatinové” ráfiky kolies. Úvodzovky sme použili preto, lebo v skutočnosti ide len o excelentne premyslené puklice na špeciálne tvarovaných plechových diskoch. Lacné a efektné riešenie!

Svetlá výška prináša benefity i negatíva - v zákrutách sa automobil vie nakloniť 62 fotografií v galérii Svetlá výška prináša benefity i negatíva - v zákrutách sa automobil vie nakloniť Zdroj: Filip Kadlečík

Fakt, že Francúzi pri tvorbe automobilu pohli rozumom, je zrejmý aj na zadných svetlách. Vyzerajú ako diódové, v skutočnosti však ide o lacnejšiu halogénovú alternatívu. Ďalší skvelý nápad ako docieliť želaný efekt s nižšími nákladmi.  Autu pomáhajú aj naoko zbytočné čierne plochy na piatych dverách - opticky ho rozširujú.

Test Citroën C3: Hodí sa mu automat EAT6?

S Citroënom C3 sme sa zoznámili už počas predchádzajúcich redakčených testov. Až teraz sa nám však do rúk dostala verzia so samočinnou prevodovkou. Oplatí sa za ňu priplatiť, alebo ide o zbytočný...

Čerešničkou na torte sú nálepky na skle za C-stĺpikom, ktoré autu dodávajú akýsi plážový šmrnc či vytvarované strešné nosiče. Budeme sa opakovať, ale opäť ide o nie príliš finančne náročné, no za to efektné riešenia. Ako celok možno C3 Aircross vzhľadom polarizuje, detailisti ho však budú milovať. Jeho dizajn tak možno na prvý pohľad nevyzerá, no je premyslený a účinný.

Obývačka stále platí a funguje

Dôkaz, že C3 a C3 Aircross sú spriaznené modely, je aj fakt, že obidva sú na svoju kategóriu vnútri najmä z pohľadu vodiča vzdušné, praktické a veľmi príjemné. Čo sa prístrojovej dosky, infotainmentu a volantu týka, všetky tieto prvky sú nám už dôverne známe z iných modelov značky a považujeme ich za podarené. Infotainment by mohol ešte o niečo zrýchliť svoje reakcie, inak mu však niet čo vyčítať.

Interiér je pekný, praktický a vzdušný 62 fotografií v galérii Interiér je pekný, praktický a vzdušný Zdroj: Filip Kadlečík

V porovnaná s malým hatchbackom vidíme veľký rozdiel v praktickosti časti kabíny dedikovanej vodičovi a spolujazdcovi. Dostatok veľkých odkladacích priestorov korunuje nenápadná polička zabudovaná do palubovky pred spolujazdcom. Bez problémov sa na ňu zmestí štandardne veľký smartfón či slnečné okuliare. Opäť výborný nápad, Citroën.

O komfort na palube sa starajú kreslá, ktoré sú taktiež podobné tým, ktoré sa dajú nájsť v Citroëne C3. Znamená to, že sú pohodlné, správne mäkké a vďaka tomu vedia zakryť možné nedostatky podvozka. Záujem si zaslúži aj druhý rad sedadiel, ten je totiž delený v pomere 60:40, pričom jednotlivé časti sa dajú posúvať nezávisle od seba. Od ich polohy sa odvíja aj objem batožinového priestoru - osciluje medzi hodnotami 520 a 410 litrov.

Posuvné sedadlá vzadu oceníte najmä pri prevoze veľkých predmetov, kufor vďaka nim ľahko nafúknete zo 410 na 520 litrov 62 fotografií v galérii Posuvné sedadlá vzadu oceníte najmä pri prevoze veľkých predmetov, kufor vďaka nim ľahko nafúknete zo 410 na 520 litrov Zdroj: Filip Kadlečík

Aby sme nezabudli, pasažieri na zadných sedadlách majú dostatok priestoru v pozdĺžnom smere, na šírku je automobil koncipovaný skôr pre dvojicu dospelých cestujúcich.

Test Seat Arona: Módne SUV po španielsky

B-SUV vychádza technicky i dizajnovo z hatchbacku Ibiza, no ponúka viac štýlu a vnútorného priestoru. Skúšali sme ho so silnejším benzínovým trojvalcom.

V interiéri Citroënu C3 Aircross sme na výraznejšie nedostatky nenatrafili. Vadila nám skôr len absencia lakťovej opierky aj na spolujazdcovej strane. Aspoň možnosť priplatiť si za ňu by Francúzi ponúkať mohli. Inak sa nám však kabína B-SUV pozdávala - aj tu je cítiť známu “obývačkovú” koncepciu, ktorá (našťastie) nie je len marketingovým sloganom.

Požehnanie i prekliatie

Agregát skrytý za označením PureTech 110 už dobre poznáme a neprekvapil nás. Má úplne rovnaký charakter, ako v predchádzajúcich testovacích vozidlách. Chutia mu otáčky, je prekvapivo dynamický, no hodí sa aj na dlhšie jazdy, kedy si pradie v spodnom spektre otáčok. Jediným nečakaným prvkom bola prítomnosť päťstupňovej prevodovky. Trojvalec s výkonom 81 kW (110 k) by bez problémov zvládol aj dlhší posledný prevod, ktorý by mohla predstavovať šestka.

Trojvalcová jedna-dvojka s prepĺňaním je osvedčenou voľbou, ktorá sa montuje aj do podstatne väčších modelov 62 fotografií v galérii Trojvalcová jedna-dvojka s prepĺňaním je osvedčenou voľbou, ktorá sa montuje aj do podstatne väčších modelov Zdroj: Filip Kadlečík

Takto totiž cca 2 500 ot./min. točí už pri tempe 90 km/h, pri 130 km/h ešte zrýchli na 3 000 ot./min. Iste, v porovnaní so starými atmosférami to nie je veľa, no aktuálna konkurencia vie na diaľnici jazdiť aj pri 2 800 ot./min. Práve tento rozdiel môže teoreticky predstavovať absencia dlhšieho stupňa “na ťažko”.

Je však zaujímavé, že napriek tomu je v porovnaní s menšou C3 vybavenou automatom EAT6 Aircross úspornejší. V kombinovanom cykle si pri reálnom jazdení vystačí s 6,0 l benzínu na 100 km, šesťstupňový automat s rovnakým motorom si v malom hatchbacku vypýta o 0,3 l viac a to napriek menšiemu aerodynamickému odporu.

Päťstupňový manuál nepatrí k tomu najmodernejšiemu na trhu, spotrebu však nemá zlú 62 fotografií v galérii Päťstupňový manuál nepatrí k tomu najmodernejšiemu na trhu, spotrebu však nemá zlú Zdroj: Filip Kadlečík

Rozmenené na drobné, trojvalcový C3 Aircross spotrebuje na 100 kilometrov jazdy po diaľnici 6,5 l benzínu, v meste 7,1 l a na vidieku prekvapivých 4,5 l/100 km. Ak sme naposledy malej C3 spotrebu vyčítali, veľký Aircross teraz musíme pochváliť. Efektívny je totiž nielen na papieri, ale aj v reálnej premávke. O to viac zamrzí absencia šesťstupňového manuálu - jeho apetít by možno mohol byť ešte nižší. Päťstupeň je teda akýmsi požehnaním i prekliatím zároveň.

Test Citroën C-Elysée: Dvojitá úspora s naftou?

Omladený Citroën C-Elysée sme už testovali v jeho benzínovej verzii, teraz nadišiel čas na výkonnejší a drahší naftiak. Oplatí sa zvážiť kúpu tohto dostupného sedanu i so vznetovou motorizáciou?

Nečakané paradoxy prináša aj podvozok. Na rozbitých cestách filtruje nerovnosti dobre, so silnými nárazmi výtlkov či nízkych obrubníkov sa však až tak úspešne vyrovnať nevie. Vtedy však prídu vhod mäkké sedadlá, ktoré váš zadok ochránia a udržia v pohode. Ráz síce započujete, prípadne ucítite od volantu, inak však táto vlastnosť autu na atraktivite až tak neuberá.

Náklady nie sú vysoké

Vzhľadom na dobrú spotrebu sa dá povedať, že na bežnú prevádzku by ste nemali mať vysoké náklady. Tie sa majiteľovi vyhnú aj pri kúpe tohto typu. Cenník modelu C3 Aircross začína na čiastke 11 990 eur, nami testovaná výbava Shine s 81 kW (110 k) prepĺňaným trojvalcom stojí 16 390 eur.

Test Citroën C4 Cactus: Konečne automat

Zabudnite na lenivého robota, nová prevodovka sa správa podstatne lepšie. Jej celkový prejav je o niekoľko tried vyššie.

S množstvom príplatkov, prevažne v rozumnej hodnote od 200 do 300 eur sa konečná suma vyšplhala na príjemných 18 490. Vzhľadom na všestrannosť vozidla nejde vôbec o ustrelenú čiastku. Práve naopak, Citroën nasadil pomerne agresívnu politiku. K mnohým pozitívam, ktoré si zo spolužitia s týmto autom odchádzame, jednoznačne patrí aj jeho cena.

Rozum kričí jednoznačné “Áno!”

C3 Aircross nie je športiak, nevyzerá dynamicky a pre mnohých nie je ani imidžový. Veľa ľudí by k nemu srdce rozhodne neťahalo. Rozum však vtedy musí rozhodovaniu dodať rácio a zakročiť. Nám by sa v takej situácii hlavou rozľahlo rozhodné “Áno, beriem!”. Tento Citroën totiž vôbec neponúka zlý mix vlastností.

Názory na jeho dizajn sa rôznia, pozitíva plynúce z jeho užívania však akékoľvek pochybnosti prebijú - toto auto stojí za zváženie 62 fotografií v galérii Názory na jeho dizajn sa rôznia, pozitíva plynúce z jeho užívania však akékoľvek pochybnosti prebijú - toto auto stojí za zváženie Zdroj: Filip Kadlečík

Opäť treba zdôrazniť, že zákruty s ním vymetať nebudete - tam sa vie nakláňať. Pocit pohody, vzdušnosti a množstvo milých a praktických riešení však spôsobia, že si tohto čierneho koňa koniec-koncov zamilujete. S C3 Aircross sme zažili lásku na druhý pohľad ako z hollywoodskeho filmu. A či sa model dočká aj happy endu? To závisí len na potenciálnych kupcoch. My sme si ho obľúbili.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 199 cm3
Max. výkon
81 kW/110 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
205 Nm
pri otáčkach
1 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 154 mm
Šírka
1 824 mm
Výška
1 637 mm
Rázvor náprav
2 604 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 145kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 220 kg
Užitočná hmotnosť
575 kg
Celková hmotnosť
1 720 kg
Objem batožinového priestoru
410-520/ 1 255 l
Objem palivovej nádrže
45 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,9 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,5 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
115 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 11 990 €
Základná cena verzie
od 16 390 €
Cena testovaného exemplára
18 490 €

Najnovšie články
V Škode sa schyľuje k štrajku

Seat sa dnes chystá odhaliť viacero detailov o svojej novej značke. My sa na veľkej slávnosti zúčastníme naživo a zjavne tam nebude chýbať ani ostrá Cupra...

Prvá Cupra odhalená: 200-koňová Ibiza?

Od svojho príbuzného sa nemecký reprezentant odlišuje prednou časťou, lakovanými nárazníkmi, diskami kolies či volantom.

Opel Combo francúzske gény neskrýva

Toyota zvoláva desaťtisíce pickupov pre dva problémy, ktoré môžu mať pri nehode vážne dôsledky alebo dokonca nehodu spôsobiť.

Toyota zvoláva tisíce pickupov

Nabrúsené kupé ponesie prívlastok, ktorý v taliančine označuje pretekársku trať. Jeho tvary evidentne diktovalo prúdenie vzduchu.

Ferrari 488 Pista: Na okruhu ako doma

Elektromobil merajúci 5,11 metra má natiahnutú siluetu, obrovské kolesá a batériu s kapacitou 111 kWh. Stačiť má až na 665 kilometrov bez dobíjania.

Rodinu Volkswagen I.D. rozšíri liftback

Toyota pripravuje elektromotory, ktoré vyžadujú až o polovicu menej vzácnych kovov. Dôvodom sú obavy z nedostatku surovín, keďže automobilky rozširujú ponuku...

Toyota obmedzí vzácne kovy v e-autách
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×