Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Audi A8: Autá zatiaľ určite nekončia

FOTO
Štvrtá generácia á-osmičky je technologickým koncertom na kolesách, napriek náloži moderných prvkov však stále pôsobí ako klasická limuzína.
71 57 príspevkov 30.01.2018 / Marek Pokrývka

Tradičnými nositeľmi pokroku v automobilovom priemysle sú vlajkové lode prémiových značiek, prevažne tých nemeckých. Významným pionierom je najmä Mercedes-Benz triedy S. Audi ale nechce zaostávať, čo dokazuje vlaňajší uvedením typu A8. Do neho natlačil výrobca plné priehrštia techniky. Marketingovo dokonca tvrdí, že ide o koniec súčasnej podoby osobnej dopravy.

Audi uviedlo štvrtú generáciu typu A8 s odvážnym sloganom 71 fotografií v galérii Audi uviedlo štvrtú generáciu typu A8 s odvážnym sloganom Zdroj: Marek Pokrývka

Podľa štyroch kruhov autá končia. Odvážne prorocké slová vychádzajú z faktu, že á-osmička je prvým sériovo vyrábaným modelom schopným tretej úrovne samostatnej jazdy. Teoreticky. Hardvérovo i softvérovo je luxusné vozidlo údajne stopercentne pripravené, no brzdí ho legislatívny rámec. Aktuálne ešte svoj autonómny talent nemôže naplno rozvinúť.

Audi A8: V ústrety autonómnej budúcnosti

Štvrtá generácia limuzíny z Ingolstadtu prichádza s treťou úrovňou samostatného jazdenia, aktívnym pružením i masážou nôh.

Na plnohodnotnú funkčnosť niektorých systémov si teda ešte musíme počkať. Napriek tomu stojí vozidlo za pozornosť už teraz, preto sme ho pozvali do redakcie. Skúške sme podrobili dobre vybavený model s klasickým rázvorom a naftovým šesťvalcom označeným ako 50 TDI.

Viac diód, milimetrov a najmä chrómu

Audi A8 pri svojej minuloročnej premiére navonok neprekvapilo. Vizáž štvrtej generácie naplnila očakávania, vydala sa totiž evolučnou cestou a využila prvky naznačené sériou konceptov Prologue. Viacero dizajnových znakov sedan jasne identifikuje ako vrchol portfólia štyroch kruhov. No zároveň vďaka vybrúseným tvarom nesie posolstvo budúcnosti, najmä prepojené koncové svetlá majú futuristický nádych.

Vlajková loď Ingolstadtu sa zmenila najmä pri pohľade zozadu 71 fotografií v galérii Vlajková loď Ingolstadtu sa zmenila najmä pri pohľade zozadu Zdroj: Marek Pokrývka

V našom prípade malo vozidlo príplatkové svetlomety HD Matrix, ktoré fungujú špičkovo. Okrem toho zaujímavo vyzerajú. Na opačnej strane karosérie síce nebola opcia OLED jednotiek, aj tie klasické diódy však pôsobia veľmi dobre. Vzadu sa nám naopak nepáčili imitácie výfukových koncoviek. Pri elektrifikovanej verzii e-tron to možno akceptovať, ale na klasický naftový model sa to podľa nás nehodí. No ide len o detail. Vo všeobecnosti možno povedať, že vlajková loď Ingolstadtu sa snaží pôsobiť luxusnejšie než doposiaľ. Plochy jej karosérie zdobí viac chrómu. Na testovanom kúsku mu sekundovali kolesá, stálo totiž na dvadsaťpalcových leštených ráfikoch.

Ani v testovanej „krátkej“ verzii nie je vzadu núdza o miesto 71 fotografií v galérii Ani v testovanej „krátkej“ verzii nie je vzadu núdza o miesto Zdroj: Marek Pokrývka

Proporčne nedošlo k nejakým zásadným zmenám, naďalej ide o klasickú limuzínu. Oproti predchodcovi však Audi o nejaké milimetre narástlo. Podľa výrobcu to odrážajú lepšie priestorové pomery vo vnútri, ale to je ťažké zhodnotiť. Už v minulosti bol totiž typ A8 objemovo dosť štedrý. V našich rukách sa síce ocitol „krátky“ variant, no aj ten vzadu sediacim pasažierom poskytuje peknú porciu miesta. Kufor zostal bez nejakých úprav. Pre batožinu ponúka 505 litrov, čo je viac-menej triedny štandard. Plus-mínus pár čísel.

Perfektné spracovanie a najlepšia masáž

Kým veľkosťou sa interiér nejako zásadne nezmenil, vizuálne prešiel veľkým prerodom. Platí to najmä pre centrálnu konzolu. Vysúvateľný displej doplnený množstvom tlačidiel je minulosťou, namiesto toho použilo Audi dve veľké dotykové obrazovky doplnené digitálnym prístrojovým panelom. Fyzických ovládačov je vo vnútri minimum. Na brušká prstov reagujú dokonca aj výduchy ventilácie a rovnako je na tom modul veliaci exteriérovému osvetleniu limuzíny. To skutočne nie je bežné.

Množstvo lesklých povrchoch si vyžaduje pravidelnú údržbu 71 fotografií v galérii Množstvo lesklých povrchoch si vyžaduje pravidelnú údržbu Zdroj: Marek Pokrývka

Spracovanie je tradične perfektné, všetko pôsobí veľmi solídne. Použité sú pritom výhradne kvalitné materiály. Vzhľadom na veľké množstvo dotykových plôch dostalo zásadnú rolu v kabíne sklo, ktoré dopĺňa plejáda plastových povrchov pokrytých lesklým čiernym lakom. Táto kombinácia so sebou prináša istú nepríjemnosť. Pre pedantov alergických na odtlačky prstov a viditeľné zrnká prachu je vnútorný priestor á-osmičky hotové peklo, udržať ho v dokonalej čistote je prakticky nemožné.

Dominantné lesklé plochy však dopĺňajú aj praktickejšie strieborné detaily a tiež drevené panely s otvorenými pórmi, samozrejmosťou sú množstvá jemnej kože. Tie pokrývajú najmä sedadlá. V našom prípade šlo o príplatkové exempláre s obrovskými možnosťami nastavenia, vďaka ktorým sa v nich usadí široká škála postáv. Zadky pasažierov potešia vysokou úrovňou pohodlia.

Pohodlné sedadlá limuzíny masírujú prekvapujúco intenzívne 71 fotografií v galérii Pohodlné sedadlá limuzíny masírujú prekvapujúco intenzívne Zdroj: Marek Pokrývka

Kreslá vynikajú masážnou funkciou. Tú dnes ponúka kadekto, no najmä v lacnejších modeloch pripomína skôr hladkanie. Audi A8 je v tomto smere úplne inde. Chrbát dokáže pomasírovať prekvapujúco intenzívne, samozrejmosťou je viacero režimov. Niektoré sú naozaj dobré. So skúsenými rukami profesionála sa síce porovnať nedajú, no ide o doposiaľ najlepšiu masáž na štyroch kolesách. Paráda!

Dotykové ovládanie je budúcnosťou

Napriek minimalistickému vzhľadu obsahuje Audi A8 veľa zaujímavých detailov. Efektne vyzerá schovávačka výduchov za drevené panely, oceňujeme tiež pekne integrované náladové podsvietenie či nastaviteľné diódové osvetlenie interiéru. Problém sme naopak mali s vnútornými kľučkami dverí. Majú opačný tvar než je zvyčajné a treba po nich siahať zdola. To si vyžaduje zvyk. Sklamaním pre nás boli odkladacie priestory: nie je ich málo, no všetky sú skromne dimenzované. Napríklad v lakťovej opierke je miesto akurát na telefón (na indukčnej nabíjacej podložke) a zopár drobností. Väčšiu fľašu s tekutinami si prakticky niet kam dať, čo je problém.

Valná väčšina systémov sa ovláda prostredníctvom dotykov 71 fotografií v galérii Valná väčšina systémov sa ovláda prostredníctvom dotykov Zdroj: Marek Pokrývka

Keďže v interiéri sedanu majú displeje dominantnú pozíciu, Ingolstadt ich kvalitu nepodcenil. Všetky panely majú vysoké rozlíšenie a jemnú grafiku. Okrem dobre známej obrazovky za volantom to platí aj pre oba centrálne umiestnené dotykové dielce. Tie na povely prstov odpovedajú jemnými vibráciami. Vyvoláva to dojem stlačenia tlačidla, čo trochu uľahčuje navigáciu po sklenených plochách. Napriek tomu treba oči skladať zo sledovania cesty viac než pri fyzických ovládačoch. Pri autonómnej jazde to nevadí, zatiaľ však Audi zvláda len známe disciplíny. Teda spojenie adaptívneho tempomatu s udržiavaním jazdného pruhu či samostatné parkovanie na diaľku.

Test Mercedes S 400d: Vie jazdiť autonómne?

Automobily kalibru Mercedesu-Benz triedy S v našej redakčnej garáži rozhodne neparkujú každý týždeň. Preto sme sa prémiovej nemeckej vlajkovej lodi na zúbok pozreli do detailu. Aké dobré je S-ko...

Infotainment novej á-osmičky by si zaslúžil samostatný text. Obsahuje toľko rôznych súčastí a možností prispôsobenia vozidla, že stratiť sa v ňom nie je žiaden problém. Na jednej obrazovke sú multimédiá (vrátane TV tunera), on-line funkcie, kamerový systém, detaily týkajúce sa pohonu a mnoho ďalšieho. Všetko však má svoju logiku, pričom nejednu vec si vodič nastaví raz a už sa jej nedotkne. Okrem neho môžu kadečo ovládať aj vzadu sediaci pasažieri. K dispozícii majú tablet, ktorý sa dá zacvaknúť do výklopnej lakťovej opierky.

Luxusný sedan je natlakovaný najmodernejšími technológiami 71 fotografií v galérii Luxusný sedan je natlakovaný najmodernejšími technológiami Zdroj: Marek Pokrývka

Konzervatívnemu motoristovi nemusí pripadať rozhranie intuitívne, ale ide len o vec zvyku. Dotykové ovládanie je podľa všetkého budúcnosťou. Aj náhrada klasických telefónov „rozumnými“ plackami bola pre mnohých neprirodzená, no dnes ich využíva takmer každý. Status exotov majú naopak kedysi štandardné exempláre s tradičnou klávesnicou.

Veľmi slušná dynamika i spotreba nafty

Audi A8 prichádza okrem iných noviniek aj s prepracovaným systémom označovania motorov. Ten využíva nič nehovoriace dvojciferné čísla odkazujúce na úroveň výkonu, úvodnú paletu tvorí benzín s označením 55 TFSI a nafta nesúca názov 50 TDI. Čo za tým hľadať? So zdvihovým objemom to nemá nič spoločné, v oboch prípadoch ide o prepĺňané trojlitrové šesťvalce.

Základný vznetový šesťvalec má výkon takmer tristo koní 71 fotografií v galérii Základný vznetový šesťvalec má výkon takmer tristo koní Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaná limuzína mala pod kapotou diesel. Aktuálne tvorí základ ponuky, napriek tomu sa nemusí vôbec hanbiť za svoje parametre. Jeho výkon vrcholí pri hodnote 210 kW (286 k), krútiaci moment na úrovni 600 Nm. Limuzína síce s vodičom váži vyše dvoch ton, napriek tomu ju vznetové srdce dokáže na stovku dostať pod šesť sekúnd. Dynamika je veľmi slušná. Prispieva k tomu štandardný pohon oboch náprav i osemstupňová samočinná prevodovka, ktorá prácu zvláda hladko a bez zbytočného váhania.

Pri bežnej jazde cvaká automat jeden prevod za druhým, šesťvalec totiž disponuje dostatkom sily prakticky od voľnobehu. Pozvoľné zrýchľovanie ho stojí minimum námahy. Na prudšie zošliapnutie plynu akusticky reaguje, ale odizolovaný je kvalitne. Väčšinou turbodiesel iba zamatovo pradie. Počas jazdy ustálenou rýchlosťou ho nepočuť vôbec, akoby ani nebežal. A občas ani skutočne nebeží. Audi totiž využíva 48-voltový okruh, vďaka ktorému môže spaľovaciu jednotku vypínať na dlhšie obdobia a plachtiť vďaka zotrvačnosti. Schopnosti plnohodnotného hybridu však od neho očakávať netreba.

Päťmetrový automobil sa snaží čo najviac využívať zotrvačnosť 71 fotografií v galérii Päťmetrový automobil sa snaží čo najviac využívať zotrvačnosť Zdroj: Marek Pokrývka

Technológia dokáže podľa výrobcu ušetriť v priemere sedem decilitrov paliva na sto kilometrov, v praxi tento údaj ťažko overiť. No spotreba je veľmi slušná. V meste sme s dvojtonovým sedanom jazdili za rovných osem litrov, na diaľnici mu stačilo v priemere 6,9 l/100 km. Okresné cesty znamenali tesné prelezenie šesťlitrovej hranice. Ide o priaznivé čísla, najmä s ohľadom na výkon a celkovú hmotnosť nemeckého automobilu.

Podvozok zatiaľ eso z rukáva nevytiahol

Základný turbodiesel teda poteší obmedzeným apetítom aj napriek tomu, že dynamicky stopercentne postačuje aj na svižné predbiehanie či prelety tempom 200+ po Autobahn. No ako si nové Audi A8 rozumie so zákrutami? Pomerne dobre, v čom má prsty podvozok štandardne vybavený vzduchovými vankúšmi i adaptívnymi tlmičmi. Prispieva tiež natáčanie zadných kolies.

Spomedzi jazdných režimov typu A8 je podľa nás ideálom Comfort 71 fotografií v galérii Spomedzi jazdných režimov typu A8 je podľa nás ideálom Comfort Zdroj: Marek Pokrývka

Riadenie oboch náprav sme ocenili najmä v meste. Vyše päťmetrovej limuzíne dáva prekvapujúcu obratnosť, manévrovalo sa nám s ňou snáď najlepšie spomedzi konkurencie. Tento prvok ale nájde využitie aj na bežných cestách. Vozidlo sa vďaka nemu agilnejšie vrhá do oblúkov, v ktorých zvláda slušné tempo. Pri jeho prekročení sa aspoň na zimných pneumatikách dostaví pomerne výrazná nedotáčavosť. Jazdné vlastnosti sú dobré, ale na bavorského súpera nemajú. Podieľa sa na tom aj anonymne reagujúci volant. V dynamickom režime kladie väčší odpor než štandardne, no pôsobí to trochu umelo.

Test BMW 750d: Zabudnite na biturbo

Bavorská vlajková loď dostala šesťvalec s kvartetom slimákov, ktorý jej dáva nadpriemernú dynamiku. Racionálny dôvod na jeho kúpu však neexistuje.

Automobily tejto triedy si však zákazníci nekupujú pre vodičské zážitky, ale absolutórium z hľadiska komfortu. V tomto smere á-osmička nesklame. Nami testované vozidlo bolo síce vybavené až 20-palcovými diskami kolies, no výrazne negatívny vplyv na kvalitu pruženia nemali. Pneumaticky podkuté auto sa väčšinou jemne pohupuje a bežné nerovnosti perfektne tlmí. Jeho pokojný charakter dokáže narušiť až výrazne prepadnutý kanál či iná podobná „prekážka“ na ceste.

Aj na dvadsaťpalcových ráfikoch má Audi veľmi pohodlný prejav 71 fotografií v galérii Aj na dvadsaťpalcových ráfikoch má Audi veľmi pohodlný prejav Zdroj: Marek Pokrývka

Pohodlie dosahuje očakávanú vysokú úroveň, ale novú latku v triede nestanovuje. V tomto smere patrí primát naďalej konkurenčnej triede S. Ingolstadt zatiaľ nevytiahol eso z rukáva, ale urobí tak čoskoro. Uvedie aktívny podvozok reagujúci na blížiace sa nerovnosti. Technológia sníma cestu pomocou dvoch kamier a kvarteto elektromotorov aktívne ovláda pruženie pre minimalizáciu prudkých pohybov karosérie. Okrem toho dokáže tento systém aj zvýšiť bezpečnosť pasažierov pri bočnom náraze jej okamžitým zdvihnutím. Na zaujímavú opciu si však taktiež ešte treba počkať, v cenníku ju zatiaľ nenájdete.

Výsledkom príplatkov bola mastná suma

Veľká trojka nemeckých prémiových značiek má svoje vlajkové lode z finančného hľadiska veľmi blízko seba. Všetky štartujú pod 90-tisícovou hranicou, pričom rozdiely rátame v stovkách. Audi A8 je so základnou sumou 89 500 eur uprostred. Udávaná suma platí pre nami skúšaný naftový model bez príplatkov no tých bolo v našom prípade požehnane. A mnohé stáli poriadny balík.

Jedným z príplatkových prvkov bol tablet pre zadných pasažierov 71 fotografií v galérii Jedným z príplatkových prvkov bol tablet pre zadných pasažierov Zdroj: Marek Pokrývka

Najväčšou položkou v zozname boli dvadsaťpalcové kolesá, za ktoré musí zákazník dať bezmála päťtisíc navyše. Nešlo o jediné vysoké číslo. Napríklad bohatšie kožené čalúnenie stálo 3 842 eur a len o niečo menej si slovenský importér pýta za rozšírenie záruky. Štvorcifernú sumu okrem toho niesli asistenčné balíky Stadt a Tour, predné masážne sedadlá, TV tuner, riadenie zadných kolies, presklená strecha, head-up displej či špičkové ozvučenie Bang & Olufsen. Výsledkom bola mastná suma 134 147 eur, ale v rámci danej kategórie nejde o nič výnimočné. Za maximálny luxus si treba príslušne zaplatiť.

Do sólovej pasáže sa ešte nedostal

Test naftovej limuzíny z Ingolstadtu v nás zanechal jednoznačný dojem. S prorockým sloganom nemôžeme súhlasiť, autá zatiaľ určite nekončia. Štvrtá generácia typu A8 pôsobí napriek náloži moderných prvkov stále ako klasická limuzína. Vyniká perfektne spracovaným minimalistickým interiérom založeným na dotykovom ovládaní, ale osloví tiež množstvom vybavenia, jazdným komfortom a vznetovým motorom spájajúcim výbornú dynamiku s priaznivou spotrebou.

Tento štítok zatiaľ žiaden koniec klasických automobilov neznamená 71 fotografií v galérii Tento štítok zatiaľ žiaden koniec klasických automobilov neznamená Zdroj: Marek Pokrývka

Nová vlajková loď štyroch kruhov je technologickým koncertom na štyroch kolesách, ktorý sa však ešte nedostal do sólovej pasáže. Aktuálne je len perfektným členom orchestra. Svojím súperom sa môže smelo pozrieť do očí, ale v ničom naozaj zásadnom ich nepredbieha. Zmení sa to časom? Nevylučujeme to, uvedenie všetkých autonómnych funkcií a najmä aktívneho podvozka reagujúceho na blížiace sa nerovnosti môže z Audi urobiť kráľa tradičných luxusných sedanov.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
2 967 cm3
Max. výkon
210 kW/286 k
pri otáčkach
3 750-4 000/min
Max. krútiaci moment
600 Nm
pri otáčkach
1 250-3 250/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
5 172 mm
Šírka
1 945 mm
Výška
1 473 mm
Rázvor náprav
2 998 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 975 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 050 kg
Užitočná hmotnosť
715 kg
Celková hmotnosť
2 690 kg
Objem batožinového priestoru
505 l
Objem palivovej nádrže
72 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
152 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 89 500 €
Základná cena verzie
od 89 500 €
Cena testovaného exemplára
134 147 €

Najnovšie články
Chiron: Z továrne vyšiel kus s číslom 100

Tlakovanie pneumatík dokáže byť najmä pre neskúsených šoférov otravné. V prípade Nissanu sú obavy minulosťou, výrazne ich totiž uľahčuje.

Nissan: Dofukovanie gúm nikdy nebolo ľahšie

Odbory vstúpili do štrajkovej pohotovosti po tom, ako s vedením nevedeli zosúladiť predstavy o sume a percente zvýšenia. 

Odborári v trnavskej automobilke chcú štrajkovať

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Vlajkovú loď francúzskej značky sme preverili s novým 1,8-litrovým benzínom, ktorý pôvodne debutoval pod kapotou kupé Alpine A110.

Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×