Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Polícia chystá štyri veľké zmeny pre vodičov

Polícia plánuje už čoskoro uvoľniť do medzirezortného pripomienkového konania veľké zmeny v zákone o premávke. Niektoré z nich vodičov pravdepodobne príliš nepotešia.
1 241 príspevkov 19.01.2018 / Soňa Zverková

Polícia práve v tomto období pracuje na novele zákona o premávke, ktorá prináša viaceré zmeny. Návrh je momentálne vo vnútrorezortnom pripomienkovom konaní, takže nie je verejne prístupný. V každom prípade menej závažné zmeny by mali nadobudnúť účinnosť na jeseň tohto roka, zhruba v októbri, najväčšie budú platiť od 1. januára 2019, aby polícia mala čas spustiť vzdelávaciu kampaň pre dotknuté skupiny účastníkov cestnej premávky.

Ilustračná snímka

1. Absolútna prednosť chodcov

Azda najzávažnejšou zmenou je plánované posilnenie prednosti chodcov na priechodoch. Vlani sa na našich cestách udialo celkovo 1 159 kolízií s chodcami, z čoho 428 sa stalo na priechodoch alebo v ich blízkosti a samotní chodci zavinili len 67 z nich. Problém prednosti chodcov je už dlhodobo boľavým miestom a opakovaným terčom kritiky. To je aj jeden z dôvodov, pre ktorý sa zákon mení.

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel to označil ako absolútnu prednosť, v praxi však o žiadnu absolútnu prednosť nepôjde. Do ustanovení o rýchlosti jazdy (§ 16) pribudne veta, ktorá vodičovi prikáže prispôsobiť rýchlosť jazdy tak, aby bol schopný zastaviť pred priechodom, ak naň vstúpi chodec. Týka sa to teda nielen situácie, keď chodec už vstupuje na priechod, ale aj prípadov, keď sa zjavne chystá vstúpiť na priechod. V praxi to znamená, že vodič bude musieť sledovať aj chodcov, ktorí sa blížia k priechodu a spomaliť tak, aby včas dokázal zastaviť a zabrániť kolízii s chodcom.

Fakty o tom, čo vodiči z áut v noci skutočne vidia

V súčasnosti sa čoraz častejšie objavuje slovné spojenie „neviditeľný chodec“. Tma, dážď a tmavé oblečenie je nočnou morou každého vodiča. A pritom obyčajný kus plastu s reflexnou úpravou za pár eur...

Na druhej strane ale zostávajú zachované povinnosti chodcov, najmä povinnosť brať do úvahy vzdialenosť a rýchlosť prichádzajúcich vozidiel, a to aj na priechodoch. Za určitých okolností totiž vodič síce výrazne spomalí, no ani pomalá jazda nemusí zabrániť zrážke, napríklad, na zasneženej vozovke alebo jednoducho preto, že v noci chodca v tmavom oblečení skrátka neuvidí. Rovnako polícia nechce podporiť chodcov v myslení ich vlastnej nezraniteľnosti, nakoľko obidve strany sa musia prispôsobiť rastúcej intenzite premávky.

Zaujímalo nás, či polícia plánuje práve kvôli chodcom využiť pohyblivý spomaľovací prah, ktorý je v spojení s radarom. Ako náhle radar nameria vyššiu rýchlosť vozidla, prah sa zasunie niekoľko centimetrov do vozovky. Práve túto novinku chcú podľa českých médií zaviesť v Branišovciach neďaleko Brna. Hoci Ábel pripúšťa, že podobné technické zariadenia síce môžu byť účinné a prinútiť vodičov jazdiť v blízkosti priechodov alebo škôl pomalšie, môžu mať na bezpečnosť aj presne opačný dosah, a to vo forme zvýšenia nehodovosti. Navyše inštalácia a kúpa tohto zariadenia je v kompetencii správcu komunikácie, ktorým je z hľadiska priechodov zväčša obec.

2. Núdzový jazdný pruh

Ďalšou zmenou, ktorou sa naša polícia nechala inšpirovať v zahraničí, je núdzový jazdný pruh. Kým ešte donedávna sa podobné zmeny u nás neplánovali, tentokrát príde povinnosť aj sem. V princípe ide o povinnosť vodičov v kolóne na dvoj- a viacpruhových komunikáciách uvoľniť stred vozovky tak, aby umožnili prejazd záchranných vozidiel, čiže sanitiek, hasičov a polície.

Na dvojpruhových komunikáciách sú pravidlá jasné: vozidlá v pravom pruhu sa natlačia čo najviac k pravému okraju vozovky, vozidlá v ľavom pruhu k ľavému okraju. Na troj- a viacpruhových komunikáciách sa vo väčšine krajín, napríklad, v Rakúsku, vozidlá v pravom a strednom pruhu tlačia k pravému okraju vozovky, v ľavom pruhu k ľavému. Jedinou výnimkou je Česko, kde platí opačné garde: ľavý a stredný pruh uhýbajú doľava, pravý pruh doprava. U nás bude platiť rakúsky model, avšak na rozdiel od rakúskej legislatívy, na Slovensku budú môcť využiť aj časti vozovky, ktoré za normálnych okolností nesmú použiť, napríklad, „vyšrafované“ ostrovčeky vyznačené vodorovným značením alebo krajnice.

Pozor na núdzový jazdný pruh v cudzine

Pri jazde do zahraničia počítajte v niektorých krajinách s povinnosťou vytvoriť núdzový jazdný pruh pre záchranné zložky. Táto povinnosť platí nezávisle od príčiny vzniku kolóny.

3. Reštrikcie pre mladých vodičov

Ďalšou zmenou budú oveľa prísnejšie pravidlá pre mladých vodičov, ktoré sú v mnohých krajinách bežné. Hoci Ábel neuviedol konkrétne údaje, akým spôsobom sa pravidlá budú sprísňovať, je veľmi pravdepodobné, že podľa vzoru európskych krajín pôjde o niekoľkoročné skúšobné obdobie spojené so sprísnením sankcií v prípade nehôd či alkoholu za volantom. Niet divu, polícia a médiá opakovane informujú o tragických nehodách, ktoré zavinili práve mladí vodiči.

Za posledných päť rokov tvorili 17- až 24-roční vodiči len osem percent z celkového počtu vlastníkov vodičského oprávnenia, na smrteľných nehodách sa podieľali až 19 percentami. Inými slovami, takmer každú piatu smrteľnú nehodu zavinili práve mladí vodiči. A v 21 percentách prípadov bol v hre aj alkohol. Vodiči vo veku od 18 do 24 rokov vlani zavinili celkovo 1 899 nehôd, čiže približne každú siedmu. Alkohol bol príčinou 321 nehôd, čiže takmer každej šiestej. V kombinácii s tendenciou preceňovať sa a vysokou rýchlosťou ide o smrtiaci koktail.

Máte čerstvý vodičák? Pozor na tieto chyby!

Mladí neskúsení vodiči patria z hľadiska nehodovosti medzi najrizikovejšie skupiny. Nedostatok skúseností často vynahradzujú preceňovaním svojich schopností a rizikovou jazdou.

4. Ďalšie zmeny

Novela obsahuje aj ďalšie zmeny, napríklad, lepšie sprístupnenie elektronických služieb pri zmenách v evidencii či zníženie minimálneho veku pre vodičské skupiny C a D. Polícia zároveň chce umožniť predchádzanie kamiónov na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách, avšak iba v nočných hodinách, čiže od 22. hodiny v noci do štvrtej hodiny ráno.


Najnovšie články
Volvo V60 akoby z oka vypadlo bratovi

Nemecké mestá aj politici chcú vo veľkom zakazovať vjazdy dieselových vozidiel. Zabudli na veľmi dôležitý faktor: políciu. Práve tá by totiž mala kontrolovať...

Nemecká polícia: Zákazy dieselov sú nereálne

Ropné trhy sú stále rozkolísané, doterajší vývoj skôr nahráva peňaženkám motoristov. Táto situácia sa však môže veľmi rýchlo zmeniť.

Benzín a nafta: Budeme opäť tankovať lacnejšie?

Renaultu sa minulý rok neuveriteľne darilo. Jeho prevádzkový zisk dosiahol najvyššiu úroveň v histórii automobilky. Nemalou mierou sa pod tento úspech podpísal...

Renault má za sebou rekordný rok

Hoci Volkswagen neustále zápasí s dôsledkami emisnej aféry, jeho predaj sa postupne zotavuje. Dokazuje to aj rekordný január, ktorý koncern označil za najlepší...

VW zažil najlepší január vo svojej histórii

Stavba repliky je častokrát lacnejšia než kúpa pôvodného originálu. Pod karosériou tohto starého Volva sa skrýva ostré BMW M3 generácie E36. Prestavba však má...

Netradičná premena: M3 skrytá pod Volvom

KLEBETY TÝŽDŇA Audi pripravuje model S6, Hyundai začal testovať ostrý Fastback N a do Ženevy príde reinkarnácia kupé Lancia Stratos.

Príťažlivý Peugeot 508 a oživený Stratos
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×