Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Volkswagen Polo: Má veľký potenciál

Wolfsburg postavil asi najlepšie auto segmentu B. Novinka sa doťahuje na Golf a jej hlavným problémom môže byť existencia španielskeho súrodenca.
45 48 príspevkov 12.01.2018 / Marek Pokrývka

Päťdverový hatchback merajúci zhruba štyri metre je v európskych končinách autom číslo jeden. Takéto vozidlo nemôže chýbať v ponuke žiadnej značky, ktorá to s pôsobením na starom kontinente myslí naozaj vážne. Volkswagen v danom teritóriu nenecháva nič na náhodu. Už dlhé desaťročia ho v dôležitom kúte trhu reprezentuje Polo, ktoré patrí k veľmi populárnym produktom. Podobne ako väčší Golf za to vďačí najmä umiernenosti tvorcov a postupnému evolučnému zlepšovaniu sa.

Volkswagen Polo sme testovali so slabším motorom 1.0 TSI 45 fotografií v galérii Volkswagen Polo sme testovali so slabším motorom 1.0 TSI Zdroj: Marek Pokrývka

Jeden z bestsellerov segmentu B prešiel vlani ďalším prerodom, nemecká automobilka odhalila jeho šiestu generáciu postavenú na modulárnej architektúre MQB A0. No prekvapujúco nešlo v tomto smere o prvú lastovičku. Prednosť dostal netradične španielsky príbuzný Seat Ibiza, ktorý nedávno absolvoval náš redakčný test. Teraz prišiel rad aj na produkt nesúci logo VW.

Volkswagen Polo: Golf má vážného konkurenta

PRVÁ JAZDA Polo vstupuje do šiestej kapitoly úspešného príbehu. Po novom prichádza v podstate ako skutočné „dospelácke“ auto – porovnanie s prvou generáciou doslova vyráža dych. Ešte šokujúcejšia je...

Polo sme zatiaľ stihli spoznať z rýchlika počas prvých jázd. Na kvalitných zahraničných cestách sme skúšali bohato vybavené verzie, ktorým sme dali nejeden palec hore. No funguje automobil rovnako dobre v slovenských podmienkach? A zaslúžia si pochvalu aj modely, ktoré nepatria k špičke ponuky? Odpovede sme hľadali v teste slabšej verzie 1.0 TSI s vybavením Highline.

Dizajn zamaskoval zväčšenie hatchbacku

Volkswagen síce napríklad liftbackom Arteon ukázal, že dokáže robiť aj originálne atraktívne produkty, ale vo všeobecnosti zastáva skôr konzervatívny prístup. Šieste vydanie typu Polo je toho dobrým dôkazom. Svoju sviežosť navonok nijak zásadne nevykrikuje, najmä v prípade absencie veľkých kolies či výrazných LED svetlometov. Testované vozidlo vynikalo aspoň oranžovým lakom. S ním kontrastoval biely polep bočnej časti, ktorý dával najavo príslušnosť k novej generácii.

Najmä z tohto pohľadu sa šiesta generácia ponáša na piatu 45 fotografií v galérii Najmä z tohto pohľadu sa šiesta generácia ponáša na piatu Zdroj: Marek Pokrývka

Nebyť danej grafiky, na prvý pohľad by bolo pokojne možné si automobil zmýliť s predchodcom. Základné štylistické rysy totiž zostali rovnaké. U mnohých zákazníkov tým Wolfsburg boduje, osobne by sme privítali trochu väčšie dizajnové odlíšenie jednotlivých generácií.

Vďaka malým dizajnovým zmenám možno ľahko prehliadnuť, že hatchback výrazne narástol. Na dĺžku jasne prekonáva štyri metre. Zásadne zväčšený je tiež rázvor, milimetre pribudli aj do šírky a výšky. Výsledok? Prekvapujúco veľký interiér, ktorý pokojne zvládne úlohu rodinného auta. Priestoru je dostatok v oboch radoch. Pochváliť pritom môžeme aj samotné sedadlá, ktoré poskytujú slušnú úroveň pohodlia.

Hatchback ponúka pohodlné sedadlá a dostatok priestoru 45 fotografií v galérii Hatchback ponúka pohodlné sedadlá a dostatok priestoru Zdroj: Marek Pokrývka

Batožinový priestor nezostal pri nafukovaní karosérie na ocot. Vďaka extra centimetrom sa jeho objem medzigeneračne zvýšil, v základe pojme 351 litrov. Osloví pritom najmä slušnou šírkou a dĺžkou. Nechýba dvojité dno, ktoré pri sklopení zadných sedadiel nadväzuje na šikmé operadlá. Pri takomto usporiadaní možno dovnútra napratať maximálne 1 125 litrov nákladu. Praktický rozmer dopĺňajú odkladacie priestory, chválime najmä veľké kapsy v predných dverách a priečinok pred radiacou pákou.

Interiér sa zmenil výraznejšie než karoséria

Kabína päťdverového hatchbacku prešla okrem veľkostných úprav aj zásadnými dizajnovými. Doposiaľ používané obliny sú fuč, minulosťou je tiež vertikálne orientovaná centrálna konzola. Prednosť dostala horizontálna architektúra. Dôvodom je v prvom rade nasadenie osempalcového dotykového displeja dominujúceho palubnej doske, ktorý presťahoval výduchy ventilácie nižšie.

Perfektný displej doplnený hardvérovými ovládačmi chválime 45 fotografií v galérii Perfektný displej doplnený hardvérovými ovládačmi chválime Zdroj: Marek Pokrývka

Ide o pieseň známu z Ibizy, opakuje sa mierne natočenie k vodičovi i zachovanie dvoch hardvérových ovládačov. Tie dopĺňa perfektne reagujúce sklo s jemným rozlíšením. Ide o kombináciu, ktorá spája moderný štýl s funkčnosťou prekonávajúcou rýdzo dotykové riešenia.

Veľkou pýchou šiestej generácie typu Polo je dostupnosť digitálneho prístrojového panela, no ten je aj pri vybavení Highline za príplatok. V našom prípade boli za volantom klasické budíky doplnené jednoduchou monochromatickou obrazovkou. Okrem toho chýbali aj viaceré ďalšie prvky bohatého vybavenia, čo bolo dobre vidieť na viacerý prázdnych tlačidlách pri radiacej páke. Na palube však bol okrem bežných komfortných funkcií napríklad adaptívny tempomat schopný úplne zastaviť.

Tvrdé plasty z interiéru nezmizli, no inak pôsobí vcelku kvalitne 45 fotografií v galérii Tvrdé plasty z interiéru nezmizli, no inak pôsobí vcelku kvalitne Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek absencii viacerých dostupných fajnovostí nepôsobil interiér chudobne. Mohli za to materiály, viacfarebné čalúnenie doplnilo množstvo drobných strieborných detailov a tiež dekoratívne panely z lešteného plastu. Na palubovke sivého, na volante čierneho. Lepšie by asi vyzeralo, keby boli tieto prvky zladené. No osobne by sme tieto lapače odtlačkov prstov radšej vymenili za iný typ obkladu. Spodnú časť kabíny tvoria prevažne tvrdšie lacnejšie dielce, no ich zmontovanie vyzerá kvalitne.

Benzínový trojvalec dopláca na prevodovku

Medzi zástupcami segmentu B sa počas ostatných rokov stal štandardným základom benzínový trojvalec. Polo nie je výnimkou: bežne ho dostanete s atmosférickým litrom, drahšie verzie disponujú jeho prepĺňanou verziou dostupnou v dvoch naladeniach. Nami skúšaný exemplár mal to nižšie. Znamená to maximálny výkon 70 kW (95 k) a krútiaci moment 175 Nm, ale tiež päťstupňový manuál.

Vďaka nízkej hmotnosti je necelých sto koní adekvátne číslo 45 fotografií v galérii Vďaka nízkej hmotnosti je necelých sto koní adekvátne číslo Zdroj: Marek Pokrývka

Práve prevodovka je v danej konfigurácii problémom. Má totiž enormne dlhé stupne a slušný elán turbomotora brzdí. Schopnosť zrýchľovať je tak len priemerná. Objektívne síce nie je tento Volkswagen pomalý, no v porovnaní so silnejšou verziou doplnenou šiestimi stupňami ide o zásadný rozdiel. Okrem dynamiky sa to pritom týka aj akustiky. Ak radíte s „päťkvaltom“ podľa palubného počítača, agregát sa často dusí pri nízkych otáčkach. Výsledkom je nepríjemné dunenie karosérie.

Test Škoda Fabia 1.0 TSI: Ozaj očakávaná?

Litrového motora sa netreba báť, českému autu dáva dostatočnú dynamiku a kultivovanosťou neurazí. Oproti predchodcovi je navyše úspornejší.

Výhodou daného nastavenia je hospodárnosť prevádzky, ktorá sa v teste prejavila aj napriek surovosti vozidla. Pri preberaní malo najazdených presne 9 (slovom deväť) kilometrov. Možno teda očakávať, že nami uvádzané čísla ešte o niečo klesnú. Vidiecky priemer 4,7 l/100 km je však už teraz na benzínové auto slušný. Ani mestský 6,6-litrový výsledok nie je vysoký, na diaľnici si trojvalec pýtal o dva decilitre menej. Pracoval totiž len pri 2 900 otáčkach.

Komfortom i jazdnými vlastnosťami poteší

Výhodou malého motora je jeho nízka hmotnosť, ktorá spolu s modernou platformou vytvára predpoklady pre dobré jazdné vlastnosti. Pretavili sa do reality? Jednoznačne áno, Polo už tradične na ceste poslúcha veľmi dobre. Spoza volantu pôsobí veľmi agilne. Môže za to v prvom rade tuhá karoséria, ale tiež kvalitne nastavený podvozok. Jednoduchá zadná náprava nie je problémom.

Svojím podvozkom patrí Polo medzi najlepšie autá v segmente B 45 fotografií v galérii Svojím podvozkom patrí Polo medzi najlepšie autá v segmente B Zdroj: Marek Pokrývka

Volkswagen sa síce pri dynamickom nasadení nakláňa, ale ochotne mení smer a limity ohlási ľahko čitateľnou nedotáčavosťou. Aj na úzkych zimných pneumatikách sa predviedol v dobrom svetle. Dobre funguje volant, ale aj brzdový pedál. Jazdne ho snáď prekoná iba nový Ford Fiesta. Ten disponuje ešte presnejším riadením, ktoré lepšie komunikuje. Vodiča tak viac vtiahne do deja.

Bežní majitelia automobilov segmentu B však viac než nejakú športovú náturu riešia pohodlie. V tomto smere Polo exceluje a nepotrebuje na to ani adaptívne tlmiče. Stačí rozumný rozmer diskov. V našom prípade bol hatchback obutý na 15-palcových ráfikoch, ktoré sa opticky trochu strácali v blatníkoch. No počas jazdy sme si vysoké pneumatiky s rozmermi 185/65 R15 pochvaľovali.

Šestnástky by vyzerali lepšie, no tu dostal prednosť komfort 45 fotografií v galérii Šestnástky by vyzerali lepšie, no tu dostal prednosť komfort Zdroj: Marek Pokrývka

Kombinácia mäkšieho pruženia a racionálnych proporcií diskov vyústila vo výborné tlmenie nerovností, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani nejeden kompakt. Vo svojej triede patrí šiesta generácia nemeckého bestselleru jednoznačne k najpohodlnejším automobilom. Väčšinu nerovností zvláda slušne odfiltrovať aj s torznou priečkou a štandardnými tlmičmi, pričom tie príplatkové by to mohli ešte zlepšiť.

Prioritne by sme investovali do motora

Polo možno na tuzemskom trhu začať hrať od necelých 11-tisíc eur, za túto čiastku dostane zákazník atmosférický trojvalec a základné vybavenie. Prepĺňaný motor skombinovaný s úrovňou Highline tesne prekračuje hranicu 14-tisíc. Ide síce o najvyšší variant, no od „plnky“ mu stále chýba veľa. V zozname opcií je množstvo prvkov stojacich nemalé stovky.

Slabšie vybavenie bolo evidentné z chýbajúcich tlačidiel 45 fotografií v galérii Slabšie vybavenie bolo evidentné z chýbajúcich tlačidiel Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný exemplár disponoval navyše balíkom Technik obsahujúcim parkovacie senzory na oboch koncoch karosérie, tempomat, 8-palcový displej a rozhranie Bluetooth. Doplatok za tieto prvky je 720 eur, ďalšie financie pridal metalický lak, dažďový senzor či adaptívna funkcia udržiavania rýchlosti. Výsledkom bola suma 16 170 eur. Voľbou viacerých príplatkov by sa dala ešte výrazne zvýšiť, no osobne by sme prioritne investovali do silnejšej verzie motora stojacej čosi vyše tisícky.

Ohrozí ho koncernový príbuzenský vzťah?

Volkswagen Polo šiestej generácie má veľký potenciál, aj keď v prípade testovaného exemplára ho stopercentne nenaplnil. Daná konfigurácia totiž na palube nemala prakticky žiaden z jeho najväčších tromfov. Hatchback však neboduje len ponukou vybavenia známeho z vyšších tried, oslovil nás priestranným dobre zmontovaným interiérom i jazdnými vlastnosťami. Ochotou meniť smer jazdy i komfortom pruženia patrí na špičku svojej triedy.

Polo je opäť dospelejšie a v mnohom sa doťahuje na Golf 45 fotografií v galérii Polo je opäť dospelejšie a v mnohom sa doťahuje na Golf Zdroj: Marek Pokrývka

Hlavný problém sme mali s motorom. Prepĺňaný litrový trojvalec nie je vôbec zlý, no dopláca na použitie päťstupňového manuálu s veľmi dlhými prevodmi. Jeho vinou trpí dynamika i akustická stránka. Silnejšia verzia agregátu kombinovaná so šesťstupňovou skriňou je výrazne príjemnejšia, čo sme si už mohli viackrát preveriť. Mala ho napríklad nedávno testovaná Ibiza. Polo by s ním nepochybne na nás pôsobilo lepšie a potom by sme na ňom ťažko hľadali väčšie chyby. Aktuálne ide pravdepodobne o najlepšie auto spadajúce pod segment B.

Test Seat Ibiza 1.0 TSI: Kilometrový skok vpred

Seat Ibiza patrí k základným stavebným kameňom úspechu španielskej automobilky. Môžu sa na ňu spoliehať aj naďalej? Určite áno. Hatchback predvádza obrovský progres.

Hlavným problémom novinky VW môže byť existencia spomínaného španielskeho príbuzného. Seat má totiž emotívnejší dizajn, až na niektoré výnimky (napr. digitálny prístrojový panel) ponúka rovnaké vybavenie a charakterom na ceste nezaostáva. Navyše oslovuje nižšou cenou. Čas ukáže, či tento koncernový súboj neohrozí pozíciu nemeckého modelu ako bestselleru.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
70 kW/95 k
pri otáčkach
5 000-5 500/min
Max. krútiaci moment
175 Nm
pri otáčkach
2 000-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 053 mm
Šírka
1 751 mm
Výška
1 461 mm
Rázvor náprav
2 548 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 145 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 220 kg
Užitočná hmotnosť
495 kg
Celková hmotnosť
1 640 kg
Objem batožinového priestoru
351/1 125 l
Objem palivovej nádrže
40 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
187 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,5 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,7 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
103 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 10 990 €
Základná cena verzie
od 14 040 €
Cena testovaného exemplára
16 170 €

Najnovšie články
Chorvátsko: Nepríjemné pokuty už aj poštou

Po zatknutí doterajšieho šéfa muselo Audi reagovať rýchlo. Na miesto Ruperta Stadlera si sadne doterajší riaditeľ predaja Bram Schot.

Dieselgate: Audi má nového šéfa

EXKLUZÍVNA JAZDA Kráľ štyroch kolies harmonicky spája tradície a moderné technológie s cieľom poskytnúť svojim pasažierom čo najväčšie pohodlie.

Rolls-Royce Phantom: Dokonalá symbióza

Päťdverový hatchback mierne narástol a je štylisticky ovplyvnený väčšími súrodencami, vrcholný variant má dosahovať výkon 147 kW (200 k).

Audi A1: Drobec dostal nabrúsenú fazónu

Farmári z viacerých regiónov Slovenska smerujú do Bratislavy tromi trasami: z Michaloviec, Námestova a Veľkého Medera. Hoci polícia avizovala niektoré...

Protest farmárov: Obrňte sa trpezlivosťou

Automobilka v týchto dňoch odhalila tretí variant crossoveru, pre ktorý bude ponúkať dva akumulátory. Pôjde o najrýchlejšieho člena modelového radu.

Niro na elektrinu: Kedy príde do predaja?

Volkswagen potvrdil, že v súvislosti s vyšetrovaním emisného škandálu vyšetrovatelia zadržali šéfa Audi Ruperta Stadlera.

Dieselgate: Šéfa Audi zadržala polícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×