Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Fisker EMotion: Priamy útok na Teslu

Model S dostal seriózneho súpera. Nový americký sedan má atraktívny vzhľad, luxusný interiér, výkon vyše 575 kW a dojazd presahujúci 400 míľ.
23 6 príspevkov 12.01.2018 / Marek Pokrývka

V roku 2016 oživil slávny dizajnér Henrik Fisker značku nesúcu jeho priezvisko. Začal hovoriť o špičkovom elektromobile, ktorým chcel konkurovať produktom Elona Muska. Sedan nesúci meno EMotion odhaľoval postupne. Skladačku zavŕšil vlani v lete, no stále len prostredníctvom počítačovej vizualizácie. Vozidlo sa stalo realitou až počas tohtoročnej výstavy CES.

Fisker EMotion sa má začať vyrábať počas budúceho roka 23 fotografií v galérii Fisker EMotion sa má začať vyrábať počas budúceho roka Zdroj: Fisker

Na dizajne amerického auta sa medzičasom nič zásadné nezmenilo. Zachovaná zostala dynamická silueta, kovová imitácia masky chladiča s integrovaným radarom i zadná časť nápadne pripomínajúca nový Aston Martin Vantage. Jeho predchodcu pritom navrhol práve Fisker... Na svojom mieste sú tiež dvojdielne diódové svetlomety a aerodynamické detaily, ktoré sú prevažne z karbónu.

Nezmenené sú tiež kolesá. Ich vinou pôsobil EMotion kompaktnejšie než Tesla Model S, nakoľko majú priemer až 24 palcov. Elektromobil v skutočnosti nie je žiaden drobec. Jeho rázvor presahuje tri metre a celková dĺžka karosérie je presne 5 085 mm. Šírka vozidla prekonáva dvojmetrovú hranicu. Strecha je 1 465 mm od vozovky, proporciami teda vozidlo spadá medzi veľké limuzíny.

Medzi lákadlá elektromobilu možno zaradiť aj krídlové dvere 23 fotografií v galérii Medzi lákadlá elektromobilu možno zaradiť aj krídlové dvere Zdroj: Fisker

Ako sme už mohli v minulosti vidieť, Henrik Fisker okorenil atraktívny vzhľad zaujímavými dverami bez okenného rámu. Všetky sa otvárajú smerom nahor. Pod kvartetom „krídel motýľa“ ovládaných dotykovými kľučkami alebo prostredníctvom smartfónu sa nachádza priestranne pôsobiaci interiér (štvor- alebo päťmiestny), v ktorom sa dbalo na pocit luxusu. Prevládajúcu kožu v ňom dopĺňajú uhlíkové vlákna a hliníkové ozdobné prvky.

Samozrejmosťou je viacero dotykových displejov a plejáda moderného vybavenia, vrátane autonómnych schopností. Tie ťažia z rýchlej výpočtovej techniky, piatich LiDAR zariadení, kamier i ultrazvukových senzorov. Fisker hovorí o štvrtej úrovni samostatnosti, vozidlo by teda malo zvládnuť pod vedením počítača naozaj veľa. Vodič však stále môže vziať všetko do vlastných rúk.

Na oficiálnych fotkách pôsobí kabína americkej novinky honosne 23 fotografií v galérii Na oficiálnych fotkách pôsobí kabína americkej novinky honosne Zdroj: Fisker

Karbón nepoužila firma dánskeho dizajnéra len ako dekoráciu, spoločne s hliníkom tvorí základ celej konštrukcie. Týmto spôsobom sa tvorcovia snažili znížiť nadváhu súvisiacu s množstvom techniky. EMotion poháňa nešpecifikovaný počet elektromotorov, ktoré majú spoločne produkovať maximálny výkon vyše 575 kW (782 k). Akcelerácia na 60 míľ za hodinu (96 km/h) vďaka tomu trvá menej než tri sekundy. Úctyhodná je tiež maximálna rýchlosť, v prepočte do metrickej sústavy ide o takmer 260 km/h. Z hľadiska dynamiky v priamom smere teda Tesla dostala seriózneho súpera.

Fisker predstavil finálny model EMotion

Elektromobil má mať oficiálnu premiéru 17. augusta. Kompletný obrázok potvrdzuje, že sériová verzia má uhladenejšie línie než štúdia.

Akčný rádius na jedno nabitie taktiež nie je na zahodenie, vďaka nešpecifikovanému Li-ion akumulátoru má prekročiť 400 míľ (644 km). Počas deviatich minút by pritom vozidlo malo načerpať energiu na prejdenie vyše 200 kilometrov. Počas prezentácie pritom Henrik Fisker hovoril o pevných batériách skracujúcich dobu nabíjania a vyslovil tiež plán na pokorenie dojazdu 800 kilometrov.

Technológie sľubujúce tieto parametre sú zatiaľ hudbou budúcnosti. EMotion však nie je žiaden futuristický koncept, tvorcovia ho chcú na cestách vidieť už počas budúceho roka. Cena vozidla je stanovená na 129 900 dolárov (108-tisíc eur). Aj podľa finančnej politiky vidieť, že ide o priamy útok na Teslu Model S. Tá totiž v porovnateľnej verzii P100D stojí zhruba rovnako.


Najnovšie články
Audi A1: Drobec dostal nabrúsenú fazónu

Farmári z viacerých regiónov Slovenska smerujú do Bratislavy tromi trasami: z Michaloviec, Námestova a Veľkého Medera. Hoci polícia avizovala niektoré...

Protest farmárov: Obrňte sa trpezlivosťou

Automobilka v týchto dňoch odhalila tretí variant crossoveru, pre ktorý bude ponúkať dva akumulátory. Pôjde o najrýchlejšieho člena modelového radu.

Niro na elektrinu: Kedy príde do predaja?

Volkswagen potvrdil, že v súvislosti s vyšetrovaním emisného škandálu vyšetrovatelia zadržali šéfa Audi Ruperta Stadlera.

Dieselgate: Šéfa Audi zadržala polícia

Superšporty vyrábajú výlučne prestížne automobilky. Čo keby však majú takéto autá v ponuke aj bežné značky? Mohli by vyzerať napríklad takto.

7 bežných áut v podobe luxusných superšportov

Aféra dieselgate síce ešte ani zďaleka nekončí, no minimálne podľa predajných čísiel sa zdá, že Volkswagen sa z najhoršieho otriasol. V máji predal viac áut...

VW sa otriasol, jeho predaj stúpa

Ceny palív v celej Európe klesli, Slovensko nie je výnimkou. Ďalší vývoj bude závisieť od stretnutia významných ropných krajín: buď budeme tankovať lacnejšie,...

Budú palivá lacnejšie, alebo sa nedoplatíme?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×