Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nový problém: Čo všetko o vás prezradí vaše auto?

Moderné vozidlá plné elektroniky neustále zhromažďujú množstvo dát, ktoré následne získavajú automobilky. Otázka za milión znie: čo s nimi robia? A môžu sa vodiči vôbec proti tomu brániť?
1 27 príspevkov 08.01.2018 / Soňa Zverková

Navigácia, internet a bezdrôtové pripojenie smartfónu sú v autách samozrejmosťou. Moderné vozidlá sa dokážu udržať v jazdnom pruhu, rozpoznať únavu vodiča a ukladajú údaje o jazdnom štýle vodiča. A v momente, keď sa tieto dáta spoja s polohou podľa GPS a osobnými údajmi v kúpnej zmluve, vzniká veľmi individuálny profil každého vodiča.

Ilustračná snímka

Auto sa stáva špiónom a výrobcovia potichu postupujú v tomto vývoji vpred. Zbierajú informácie a vodič sa môže len bezmocne prizerať. Komu však tieto dáta patria, čo sa s nimi deje a sú vôbec nejako chránené proti zneužitiu? Práve na tieto otázky v exkluzívnom rozhovore pre nemecký Bild odpovedal Dirk Kretzschmar, riaditeľ TÜViT. Ide o dcérsku spoločnosť TÜV Nord, ktorá sa zameriava nielen na certifikáciu hardvérových a softvérových riešení, ale najmä na ochranu pred útokmi zvonka aj zvnútra firmy. Jej odborníci na objednávku určitej firmy cielene napádajú jej systémy, aby odhalili ich slabiny a následne ich pomohli vyriešiť.

Komu patria dáta?

Primárnou otázkou je vlastníctvo zbieraných dát. Automobilky si ich podľa Kretzschmara privlastňujú na základe argumentu, že do vývoja nových technológií investovali desiatky miliónov eur. Súhlas s prevodom vlastníctva dát na výrobcu podpisuje každý majiteľ pri kúpe nového auta. A týka sa to aj osobných údajov. To však šéf TÜViT považuje za mimoriadne citlivú záležitosť, keďže s pomocou týchto dát je možné vytvoriť individuálny profil vodiča. Inými slovami, „zistiť, kto, čo, kde a kedy robil“.

Na zmanipulovanie auta stačí laptop alebo telefón

Rastúca elektronizácia automobilov prináša nezanedbateľné riziko vo forme hackerov a ich nebezpečných útokov.

Automobilky sa bránia prirovnaniami k mobilným telefónom: podľa nich robia to isté, čo výrobcovia mobilov, operátori a vyhľadávače typu Google. Lenže podľa Kretzschmara je toto prirovnanie viac ako zavádzajúce, nakoľko používateľ môže v nastaveniach tieto funkcie vypnúť a rovnako si môže zvoliť, ktorú aplikáciu si do mobilu stiahne. To však v prípade áut neplatí. Zákazník pri kúpe vozidla nemá možnosť zbieranie dát zakázať. Dohoda o výmene „auto za dáta“ sa totiž obvykle nachádza vo všeobecných obchodných podmienkach, ktoré väčšina kupcov akceptuje bez toho, aby si ich vôbec prečítala.

Automobilky majú prístup v reálnom čase

Dáta sa obvykle ukladajú v samotnom vozidle, odkiaľ ich môže vytiahnuť každý mechanik počas návštevy servisu a následne ich nahrať do systému automobilky. Osobné údaje, z ktorých možno odvodiť profil vodiča, tak získava nielen výrobca, ale sčasti aj predajca. Okrem toho množstvo rôznych dát možno získať aj z moderného kľúča k vozidlu. Úplné sledovanie vodiča je teda už dnes možné: „Auto je počítač na kolesách, ku ktorému má automobilka prístup v podstate kedykoľvek a v reálnom čase,“ upozorňuje Kretzschmar.

Špióni na kolesách: Aké dáta o nás zbierajú autá?

V súčasnosti je možné získavať o ľuďoch údaje mnohými spôsobmi a jedným z nich sú aj vozidlá. Autokluby ADAC a TCS spolu s federáciou FIA otestovali štyri modely a výsledky prekvapili aj ich. Autá...

A v budúcnosti to bude ešte ľahšie, keďže už súčasné technológie umožňujú výrobcom bezdrôtový prístup k vozidlu, napríklad, pre aktualizáciu softvéru či odstránenie chýb v elektronike bez toho, aby vodiča informovali. Podľa šéfa TÜViT už dnes môžu výrobcovia aspoň teoreticky kedykoľvek zistiť, kde sa auto nachádza a ako sa používa.

S tým pochopiteľne súvisí otázka, či výrobca môže získať prístup do súkromného mobilu. Odpoveď znie: áno. Vodiči si určite povšimli automatické sťahovanie kontaktov z mobilu do vozidla a ich aktualizáciu bez povolenia. „Všetky vaše kontakty, posledné hovory, správy a podobne, to všetko zdieľate so svojím autom,“ dodáva Kretzschmar. A to sa bude diať dovtedy, kým niekto nezasiahne s tým, že vodiči tieto dáta nechcú zdieľať. Jedinou možnosťou, ako tomu zabrániť, je vôbec nepripájať telefón k systému vozidla, ale využívať nezávislé Bluetooth pripojenie s vlastnou hands-free sadou.

Hra simuluje problém áut budúcnosti: Morálku

Autonómne vozidlá sú stále vecou vzdialenej budúcnosti, ich príchod však nebude len otázkou technickej vyspelosti. Pripraviť sa na ne musíme aj morálne. Kto rozhodne psychologické dilemy?

Na druhej strane aj vozidlá bez navigácie či moderných „vychytávok“ bude aspoň teoreticky možné sledovať pomocou modulu eCall, ktorý bude od apríla tohto roka povinný vo všetkých nových autách. I keď primárnou úlohou tohto systému je zachraňovať životy, princíp zostáva: auto sa bude dať kedykoľvek lokalizovať.

Zabezpečenie výrazne zaostáva

S problematikou takto citlivých údajov pochopiteľne súvisí otázka ich zabezpečenia pred nepovolanými očami. Napreduje totiž nielen technológia zabezpečenia, ale aj metódy hackerov. Tí môžu využiť slabiny, ktorých má každý softvér viac než dosť. Niekedy stačí staršia verzia firewallu. A pokiaľ je systém veľmi úzko prepojený, môže hacker využiť jedinú medzeru a prevziať kontrolu nad celým vozidlom. Takéto prípady sa už stali a vyvolali nemalú pozornosť, napríklad, ovládnutie Jeepu Cherokee na diaľku.

Obrovská slabina áut: Útok hackerov na diaľku

Keď sa auto začne správať nepredvídateľne, nemusí ísť o chybu elektroniky. Hrozba hackerského útoku na diaľku začína nadobúdať hrozivé rozmery.

Hackermi sú v podstate aj tí, ktorí sa venujú chiptuningu. „Poznajú algoritmy a prístupové kódy do riadiacej jednotky motora a nanovo ju naprogramujú. A to je predsa slabina, ktorú možno využiť aj zvonka, bezdrôtovo,“ upozorňuje Kretzschmar. Pre hackerov je zaujímavé najmä prepájanie množstva malých palubných počítačov do veľkej siete, pomocou ktorej spustia tzv. DDoS útok. V podstate ide o útok, ktorého úlohou je zahltiť určitý systém alebo server tak, že nie je schopný poskytovať služby. Skrátka „zamrzne“.

A to môže byť vo vozidle potenciálne nebezpečné. Podľa Kretzschmara je veľmi dôležité oddeliť jednotlivé systémy tak, aby hacker nemohol cez rádio ovládnuť riadiacu jednotku motora alebo riadenia. Automobilky tu výrazne zaostávajú, keďže téma zabezpečenia elektronických systémov je pre nich nová a stále sa snažia zvládnuť to vo vlastnej réžii. „Odpor proti nezávislej kontrole treťou stranou je síce pochopiteľný, ale aj zastaraný,“ dodáva šéf TÜViT. „S digitalizáciou a prepojením cez internet už nie je auto produktom v tradičnom zmysle, ale súčasťou komplexného IT procesu.“

Autobild.sk komentuje

S varovaniami šéfa TÜViT môžeme len súhlasiť. V prvom rade preto, že osobné údaje majú patriť len a výlučne osobe, na ktorú sa vzťahujú. Sme presvedčení, že každý motorista musí mať právo rozhodnúť, o ktoré údaje sa bude deliť a o ktoré nie. Automobilky by nemali bez vedomia vodiča zhromažďovať dáta, do ktorých ich nič nie je. Platí zásada: moje dáta patria mne.

Hackeri opäť dostali Teslu Model S

Hackeri odhalili novú slabinu Tesly Model S. Pomocou špeciálnej aplikácie a smartfónu vodiča dokázali ovládnuť softvér a odísť s vozidlom.

S rozvojom informačných technológií v automobiloch úzko súvisí aj zodpovednosť automobiliek. Pokiaľ už nejaké osobné údaje zhromažďujú, musia sa postarať o ich zabezpečenie, vrátane bezplatných a pravidelných aktualizácií softvéru. Ak sa stavajú do pozície vlastníkov týchto dát, musia sa pripraviť na to, že za ich zneužitie ponesú objektívnu zodpovednosť so všetkými dôsledkami, ktoré z toho vyplývajú. Sú ochotné niesť zodpovednosť za smrť chodca, ak hacker ovládne auto? Sú ochotné nechať sa vláčiť po súdoch, ak niekto získa z ich výrobku alebo systému osobné údaje vodiča a spácha, napríklad, poistný alebo úverový podvod? Nie sú? Tak potom musia odovzdať úplnú kontrolu nad typom zbieraných údajov majiteľovi auta.


Najnovšie články
Ford GT: Pýcha značky zhorela do tla

Český automobilový priemysel zaznamenal rekordný minulý rok, keďže sa vyrobilo vyše 1,4 milióna nových áut. Pochopiteľne sa to odrazilo aj na zárobkoch...

Česi vlani vyrobili rekordný počet áut

Pokochať sa pohľadom na podarené tuningové auto, tomu neodolá snáď žiadny motoristický fanúšik. V niektorých prípadoch by sme si však radšej vypichli oči...

Tuning: Najgýčovejší Mercedes-Benz histórie?

Malý japonský off-road sa drží klasického receptu, okrem retro vzhľadu má rebrinový rám, pohon štyroch kolies a redukčnú prevodovku.

Suzuki Jimny: Prvé oficiálne fotografie

Zatýkanie vysoko postavených manažérov veľkých firiem nebýva častým zvykom. V prípade šéfa Audi Ruperta Stadlera však hrozilo ovplyvňovanie svedkov a marenie...

Šéf Audi sa snažil ovplyvňovať svedkov

Volkswagen reaguje na čoraz prísnejšie emisné normy snahou o vytvorenie aliancií a partnerstiev. Jedno také chce navrhnúť Fordu a malo by sa týkať zlúženia...

VW chce s Fordom vyrábať dodávky

Prototypy elektromobilu sa momentálne nachádzajú v Španielsku, v minulosti ich nemecká automobilka skúšala v mnohých ďalších štátoch.

Mercedes-Benz: Ako testuje model EQC?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×