Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Je výmena pneu nutná? Nečakané výsledky testu

EXKLUZÍVNE
Pneumatiky by sa mali meniť už pri polovičnej hĺbke dezénu, čiže zhruba pri štyroch milimetroch. Je to však naozaj pravda? Prekvapivé odpovede prináša jedinečný test redakcie AUTO BILD.
15 82 príspevkov 05.01.2018 / Redakcia AUTO BILD

Globálne snahy o šetrenie surovinami sa zjavne nedotýkajú výrobcov pneumatík. Použite ceruzku do polovice a šup do odpadkového koša. Zjedzte polovicu jablka a zvyšok vyhoďte. Presne tak totiž znejú rady výrobcov pneumatík: kúpte nové už pri polovičnej hĺbke dezénu. Pritom aj legislatíva umožňuje zjazdiť zimné pneumatiky do hĺbky troch milimetrov a letné do 1,6 mm.

Sú pneumatiky s dvojmilimetrovým dezénom naozaj nebezpečné? 15 fotografií v galérii Sú pneumatiky s dvojmilimetrovým dezénom naozaj nebezpečné? Zdroj: AUTO BILD

Fínsky Nokian si dokonca nechal patentovať tzv. bezpečnostné indikátory, ktoré miznú pri štvormilimetrovej hĺbke dezénu. Motorista by mal následne vymeniť pneumatiky za nové, aby si podľa výrobcu zaistil dostatočnú bezpečnosť. Nokian však nie je jediný, všetci výrobcovia sú v týchto požiadavkách prekvapivo jednotní. S jedinou výnimkou, a tou je Michelin, ktorý sa po nedávnych vyjadreniach svojich najvyšších predstaviteľov stal čiernou ovcou sektora.

Michelin vyzval motoristov, aby bez obáv používali jeho pneumatiky až do posledného zárezu, keďže pneumatiky si až do zákonom stanoveného minima zachovajú všetky dôležité vlastnosti. A to pochopiteľne uľaví nielen peňaženkám motoristov, ale aj životnému prostrediu. Konkurencia pochopiteľne zatrúbila do útoku a vyšla na barikády s tvrdeniami, že hĺbka profilu pod 4 mm prináša na mokrej a zasneženej vozovke podstatné bezpečnostné riziká. V Nemecku, kde majú aj zimné pneumatiky zákonné minimum 1,6 mm, sa dokonca zasadzujú za zvýšenie tejto hranice na 3 mm.

Ako sa testovalo

Koľko expertov, toľko názorov. To vyvoláva neistotu motoristov. Preto sa naši nemeckí kolegovia rozhodli priniesť trochu svetla do neprehľadnej situácie a zorganizovali jedinečný test. Porovnali pneumatiky s rôznou hĺbkou dezénu a do testu zobrali čoraz obľúbenejšie celoročné pneumatiky. Plášte museli uspieť vo všetkých podmienkach, čiže na zasneženej, zľadovatenej a aj mokrej vozovke. Redakcia preverila osem sád s tromi rôznymi hĺbkami dezénu, čiže celkovo 24 pneumatík v 11 dynamických disciplínach.

Špeciálne zariadenie „zjazdilo“ pneumatiky na štyri a dva milimetre 15 fotografií v galérii Špeciálne zariadenie „zjazdilo“ pneumatiky na štyri a dva milimetre Zdroj: AUTO BILD

V teste boli nové pneumatiky a zjazdené na hĺbku štyroch a dvoch milimetrov. O to sa postaralo špeciálne zariadenie, ktoré plášte zbrúsilo na požadovanú hĺbku. Následne vozidlo absolvovalo 1 000-kilometrovú jazdu, aby sa povrch plášťa zregeneroval. Pri teste za mokra bolo na vozovke 5 mm vody, čiže výška určená pre test úplne nových pneumatík. Celkový pohľad poskytne aj porovnanie so sezónnymi plášťami, čiže letnými a zimnými.

Šéf Michelinu: Takto sa klame s pneumatikami

Michelin šokoval konkurenciu, keď jeho šéf v rozhovore prezradil dôverné informácie zo zákulisia tejto branže. Niektoré môžu poslať výrobcov pneumatík na cestu, ktorou sa automobilky uberajú...

Podrobné výsledky v jednotlivých disciplínach:

Zasnežený povrch

1. Trakcia

V tejto disciplíne sa merala hnacia sila pneumatiky, čiže sila prenášaná pneumatikou v bode jej styku s vozovkou. Z tabuľky vyplýva, že takmer každá pneumatika spolu so strácajúcou sa výškou dezénu prichádzala aj o nemalú časť trakcie. Najmenšie úbytky zaznamenali Michelin a Nokian. Výsledky testovaných pneumatík sa s klesajúcou hĺbkou dezénu zhoršili 10 až 38 percent.

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Sneh - Trakcia 15 fotografií v galérii Sneh - Trakcia Zdroj: AUTO BILD

2. Slalom 

V disciplíne slalom sa meralo priečne zrýchlenie, ktoré sa s ubúdajúcou hĺbkou dezénu zhoršovalo o 5 až 28 percent. Na čele rebríčka vlastností nových pneumatík jednoznačne bodovali Nokian a Vredestein, pri hĺbke dezénu 2 mm suverénne zvíťazil Michelin.

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Sneh - Slalom 15 fotografií v galérii Sneh - Slalom Zdroj: AUTO BILD

3. Brzdná dráha 

V disciplíne sa merala brzdná dráha z rýchlosti 50 km/h až do zastavenia, v priemere sa dráha predlžovala o 15 až 37 percent. Najvýraznejšie zhoršenie aj tu zaznamenali Pirelli a Vredestein. Výrazný úbytok vlastností síce dosiahol aj Nokian, spolu s Michelinom ako jediné plášte uspeli aj s dvojmilimetrovou hĺbkou dezénu (vľavo od červenej čiary).

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Sneh - Brzdenie 15 fotografií v galérii Sneh - Brzdenie Zdroj: AUTO BILD

4. Handling

V tejto disciplíne sa merala priemerná rýchlosť a vlastnosti pneumatík sa s ubúdajúcim dezénom zhoršili o 3 až 16 percent. V porovnaní so sezónnymi zimnými pneumatikami sa všetkým celoročným plášťom darilo pozoruhodne dobre. S dvojmilimetrovým dezénom jednoznačne uspel Michelin, na hranicu červenej čiary sa dostal aj Goodyear.

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Sneh - Handling 15 fotografií v galérii Sneh - Handling Zdroj: AUTO BILD

Mokrá vozovka

1. Aquaplaning

Meranou veličinou bola rýchlosť, pri ktorej pneumatika stratila kontakt s vozovkou. V tejto disciplíne mali pri ôsmich milimetroch vody aj relatívne nové resp. minimálne zjazdené plášte nemalé problémy. Do bezpečnej oblasti vpravo od červenej čiary sa pri dvoch milimetroch nedostala ani jedna. Vredestein dokonca nezvládal 8 mm vody ani so štvormilimetrovým profilom. Vlastnosti pneumatík sa s ubúdajúcim dezénom zhoršili o 19 až 31 percent.

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Voda - Aquaplanning 15 fotografií v galérii Voda - Aquaplanning Zdroj: AUTO BILD

1. Jazda po kruhovej dráhe

Počas tejto disciplíny sa meral čas pre jeden okruh a vlastnosti pneumatík sa zhoršili o jedno percento až 14 percent. Do rizikovej oblasti vpravo od červenej čiary sa pri hĺbke dezénu 2 mm dostali Nokian a Hankook, na hranici skončil Vredestein. Najlepšie sa darilo Goodyearu, na ktorého vlastnostiach sa úbytok dezénu prejavil len minimálne.

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Voda - Kruhová dráha 15 fotografií v galérii Voda - Kruhová dráha Zdroj: AUTO BILD

2. Brzdná dráha

Merala sa brzdná dráha z rýchlosti 80 km/h do úplného zastavenia, s ubúdajúcou hĺbkou dezénu sa brzdná dráha predlžovala o 11 až 20 percent. Vodiči skrátka musia počítať s tým, že brzdná dráha sa s klesajúcim dezénom vždy predlžuje bez ohľadu na to, či majú sezónne alebo celoročné pneumatiky. Za bezpečnú hranicu sa pri hĺbke dezénu 2 mm dostali hneď tri plášte: Hankook, Nokian a Vredestein a dokonca aj zimné pneumatiky. Najlepší bol zjavne Michelin, slušne sa darilo aj Goodyearu.

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Voda - Brzdná dráha 15 fotografií v galérii Voda - Brzdná dráha Zdroj: AUTO BILD

3. Handling

V disciplíne handling sa merala priemerná rýchlosť na stanovenom okruhu a vlastnosti pneumatík sa zhoršovali o 6 až 11 percent. Všetky testované plášte uspeli až do hĺbky profilu 4 mm, pri najnižšom profile sa už rozhodne neodporúčajú Hankook, Nokian a Vredestein.

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Voda - Handling 15 fotografií v galérii Voda - Handling Zdroj: AUTO BILD

Suchý povrch

1. Handling

Na suchom povrchu sa celoročným pneumatikám, dokonca aj zjazdeným, darilo. S klesajúcou hĺbkou dezénu je dokonca odozva riadenia o dve až tri percentá lepšia. Ako vyplýva z tabuľky, v tejto disciplíne je v zásade jedno, ktorý typ a model pneumatiky si zvolíte.

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Sucho - Handling 15 fotografií v galérii Sucho - Handling Zdroj: AUTO BILD

2. Brzdná dráha

Brzdná dráha sa merala z rýchlosti 100 km/h do úplného zastavenia a paradoxne sa na suchom povrchu s ubúdajúcou hĺbkou profilu skrátila o 4 až 14 percent. Všetky celoročné plášte mali ako nové dlhšiu brzdnú dráhu než letné, už pri hĺbke profilu 4 mm sa však na sezónne dotiahli a niektoré ju mali dokonca kratšiu.

Červená prerušovaná čiara v tabuľke oddeľuje oblasť s nedostatočnou bezpečnostnou rezervou, čo znamená zvýšené riziko pre vodiča a posádku.

Sucho - Brzdenie 15 fotografií v galérii Sucho - Brzdenie Zdroj: AUTO BILD

3. Hlučnosť

V prípade hlučnosti nemožno rozpoznať žiadny výraznejší trend. S ubúdajúcim profilom sa u niektorých plášťov hlučnosť zvyšuje, u iných znižuje. V každom prípade sú však zmeny natoľko minimálne, že ľudské ucho ich prakticky nezaznamená. Keďže nejde o vlastnosti kritické pre bezpečnosť, tentokrát červená čiara v grafe chýba.

Sucho - Hlučnosť 15 fotografií v galérii Sucho - Hlučnosť Zdroj: AUTO BILD

4. Valivý odpor

Valivý odpor síce nie je z hľadiska bezpečnosti kritický, zato však dôležitý pre peňaženku motoristu. S klesajúcim dezénom valivý odpor klesá o 13 až 32 percent, čo by mohlo znížiť spotrebu v priemere až o šesť percent. Keďže nejde o vlastnosti kritické pre bezpečnosť, tentokrát červená čiara v grafe chýba.

Sucho - Odpor 15 fotografií v galérii Sucho - Odpor Zdroj: AUTO BILD

Celkové hodnotenie

V prípade štyroch zo šiestich modelov sa naozaj oplatí vymeniť pneumatiky už pri polovičnej hĺbke profilu, čiže pri 4 mm. Zvyšní dvaja, čiže Michelin CrossClimate+ a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 však dokazujú, že plnia svoju funkciu aj pri dvojmilimetrovom dezéne a navyše sa oplatia aj z hľadiska odolnosti a cene za kilometer.

Ďalší škandál? Klamstvá aj o spotrebe AdBlue

Pôvodne to mala byť záležitosť, ktorá sa vyrieši raz za 20 000 kilometrov pri servisnej prehliadke. Život ukazuje, že močovinu treba do vznetových agregátov dopĺňať omnoho častejšie. Papierová...

V tabuľke uvádzame odolnosť rozpočítanú na počet kilometrov, ktoré môže motorista odjazdiť do hĺbky profilu 1,6 mm. Z tejto vzdialenosti vyplynula aj cena pneumatiky rozpočítaná na tisíc kilometrov. Celkové hodnotenie 15 fotografií v galérii Celkové hodnotenie Zdroj: AUTO BILD


Najnovšie články
Rýchla krádež: Mercedes zmizol za 20 sekúnd

Štvrtá generácia luxusného SUV by mala vzniknúť na architektúre CLAR, ktorá prinesie vyššiu tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť.

Nové BMW X5: Mediálna kampaň sa začala

niektoré modely dieselových áut budú mať zakázaný vjazd do dvoch úsekov dvoch ulíc v štvrti Altona.

Hamburg uvádza obmedzenia pre naftové autá

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v tejto sezóne otestovali 23 modelov a väčšina...

Test autosedačiek: Jedna je extrémne nebezpečná

Vlajkovú loď francúzskej značky sme preverili s novým 1,8-litrovým benzínom, ktorý pôvodne debutoval pod kapotou kupé Alpine A110.

Test Renault Espace TCe 225: Dobré srdce

Moderné automobily sú plné asistenčných systémov, dostávajú sa už aj do najlacnejších modelov a čoskoro budú mnohé z nich povinnou výbavou. Používajú ich však...

Asistenčné systémy: Používajú ich vodiči?

Na záberoch zverejnených na sociálnych sieťach môžeme vidieť čierny a červený exemplár SUV, oba mali putovať do arabského sveta.

Cullinan: Prvé kusy už Rolls-Royce dodal
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×