Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Aventador S a 720S: 1 460 okrídlených koní

McLaren sa odvážil vstúpiť na nepriateľské územie a svoj nový model 720S predstavil v Ríme. Cestou na jeho prezentáciu sme sa zastavili pre Lamborghini Aventador S.
14 30.12.2017 / Redakcia AUTO BILD

Už o chvíľu tam budeme. Navigácia ukazuje cestu plnú serpentín, len pár kilometrov pred nami. To je presne to, čo hľadáme. Náš konvoj sa pomaly prediera cez úzke cestičky dedinky Cavi pod Rocco di Cave k nášmu cieľu, ktorý sme si navolili cez Google Earth. Predo mnou ide v McLarene 720 S môj kolega Edin, ktorého vďaka jeho objemným bicepsom nevoláme inak ako Dino. Je naším top pilotom, určeným na takéto chúlostivé prípady. Fotoprodukcia na neznámych, úzkych a zlých cestách si vyžaduje mix zo silných nervov, zodpovednosti a schopnosti empatie – presne toto Dino stelesňuje. Ja idem za ním v Lamborghini Aventador S, celkom vpredu nám ukazuje cestu v Audi A6 náš fotograf Ronald s kameramanom Guidom.

Anglický nováčik McLaren 720 S vyzval na súboj talianskeho býka Lamborghini Aventador S 14 fotografií v galérii Anglický nováčik McLaren 720 S vyzval na súboj talianskeho býka Lamborghini Aventador S Zdroj: AUTO BILD

Mladý Talian so žltými slnečnými okuliarmi v pestrofarebných baloňákových teplákoch, ktorý mi pripomína Johnyho Deppa vo filme Strach a hnus v Las Vegas, si prezerá náš červený McLaren a na tvári sa mu zračí zmätené nadšenie. Potom si však všimne aj žlté Lamborghini a už nechápe vôbec nič – radšej sa prekrižuje a šepne: Madonna mia...

Superšporty v automobilovom pekle

Také čosi nevidí každý deň, pomyslím si a pozerám sa do spätného zrkadla, ako za nami beží a divoko rozhadzuje rukami. Fanúšik automobilov, ktorý – ako všetci Taliani – jednoducho chce spoznať tieto dva extrémne superšporty bližšie. Chce si ich poriadne obzrieť, dotknúť sa ich, možno si do nich dokonca sadnúť.

O päť minút neskôr stojíme v zápche. Cesta sa najskôr zúžila, potom začala klesať, až napokon sa celkom upchala. Je zablokovaná. Neexistuje žiadna možnosť otočiť sa, za pár sekúnd sa tak prepadáme zo superšportového neba, do automobilového pekla. Pomaličky cúvať do kopca s takýmito raketami na kolesách, to je asi to najhoršie, čo môžete autám ako McLaren 720 S alebo Lamborghini Aventador S urobiť.

Žiadne iné nie je klinovitejšie: hranaté, príkre a napriek tomu nádherne harmonické Lamborghini, plynulo zaoblené a so strešnou kupolou McLaren 720 S 14 fotografií v galérii Žiadne iné nie je klinovitejšie: hranaté, príkre a napriek tomu nádherne harmonické Lamborghini, plynulo zaoblené a so strešnou kupolou McLaren 720 S Zdroj: AUTO BILD

Rýchlosť je príliš nízka na chladenie, sekvenčná prevodovka v Lamborghini musí neustále vytláčať spojku, motor zavýja, čoskoro to tu podozrivo zapácha, manévrujeme len cez vonkajšie spätné zrkadlá bez toho, aby sme niečo skutočne videli. Potom sa konečne môžeme otočiť, bolo to tesné. Aj takto sa začína jeden pracovný deň, počas ktorého môžete jedinou malou nepozornosťou narobiť veľké škody. Šance urobiť zo seba úplného idiota sú rovnako veľké ako množstvo divákov, ktorí čakajú na každé vaše zaváhanie. Bežný deň? Dnes veru nie...

Čo by už malo byť bežné na karbónovej rakete od Lamborghini za 335 050 eur, so 740-koňovým motorom? Alebo na anglickom dele menom McLaren 720 S „len“ za 247 350 eur, s pohonom iba zadnej nápravy? Vôbec nič, hádam okrem faktu, že oba jazdia na benzín.

Začína sa to už pri otváraní dverí - na Lamborghini sú ako nožnice, na McLarene ako motýlie krídla. Oba superšporty vám tak dramaticky naznačujú, že za ich nie príliš praktickou konštrukciou vás očakáva číre šialenstvo. Obidve autá vás privedú do stavu podobnému vplyvu omamných látok, no na konci dňa vám budú od šťastia stáť všetky chlpy na rukách, aj na zátylku.

Dvere nahor! Nožnicové, aj motýlie dvere na Lamborghini a McLarene sú poriadnym divadlom. Na talianskych diaľničných mýtniciach otvárajú nečakané možnosti zlyhania 14 fotografií v galérii Dvere nahor! Nožnicové, aj motýlie dvere na Lamborghini a McLarene sú poriadnym divadlom. Na talianskych diaľničných mýtniciach otvárajú nečakané možnosti zlyhania Zdroj: AUTO BILD

Brutálny klin a špeciál skupiny C

Až do Ríma sme cestovali preto, aby sme tam vyzdvihli nový McLaren. Po ceste sme v mestečku Sant´Agata vyzdvihli Aventador S a porozprávali sa so šéfdizajnérom Lamborghini – Mitjom Borkertom. Napríklad o historickej dôležitosti dizajnu pre značku Lamborghini. Každé Lambo je určitým vyjadrením, modernizáciou, vyostrením, variáciou elementov vyvinutých za 50 rokov existencie značky. A každé nesie vo svojich génoch ducha svojho prapredka: modelu Countach od majstra dizajnéra Marcella Gandiniho.

Neskoro večer preberáme McLaren, ktorého dizajnérske DNA je novšie a modernejšie. Príkrejšie protiklady ako medzi Aventadorom a 720 S si v tomto segmente hádam ani nedokážeme predstaviť. Na jednej strane brutálny klin, na druhej strane McLaren pripomínajúci pretekárske okruhové špeciály skupiny C, s ich kupolovitou strechou.

Aktívny zadný spojler s typickou McLaren funkciou Airbrake (vzdušná brzda) – vtedy sa kompletne vztýči 14 fotografií v galérii Aktívny zadný spojler s typickou McLaren funkciou Airbrake (vzdušná brzda) – vtedy sa kompletne vztýči Zdroj: AUTO BILD

Tu je taliansky mačo, tam zase takmer žensky zaoblené 720 S. Aj ono má svojho prapredka, ktorý až doteraz vrhá obrovský tieň: McLaren F1 považujú dodnes mnohí za najlepšie jazdecké auto všetkých čias. Za legendu, na ktorej znovuzrodení pracuje McLaren od roku 2009, keď značka povstala z popola, a hoci ešte nežiari ako Lamborghini, úspešne pracuje na svojom návrate medzi motoristické legendy. Nový model 720 S síce nie je v porovnaní s predošlým 675LZ  tak extrémne zameraný na výkon, zato však poteší aj počas bežnej jazdy.

Naopak, Aventador S vás presviedča každým vláknom svojej karbónovej konštrukcie o tom, že jeho esteticky dokonalé vyšportované telo vám neposkytne nič iné než brutálnu rýchlosť a priam nadpozemskú zábavu. Technicky vzaté je model S po modeli SV druhým evolučným stupňom, ktorý rôznymi šikovnými modifikáciami vylepšuje výkonnosť pôvodného modelu LP700-4. Model SV priniesol adaptívny podvozok, model S zasa riadenie zadnej nápravy, a tá predstavuje lepšiu ovládateľnosť, bočné zrýchlenie a stabilitu. Zabudnúť nesmieme ani na zvýšený výkon 740 koní z vidlicového dvanásťvalca, to je však len drobnosť – vystreliť na stovku za menej ako tri sekundy dokázal tento mocný „Talian“ už aj doteraz. Rovnako mu nikdy nechýbala ani schopnosť výnimočného zvukového prejavu.

Momentálne najlepšie riadenie v superšportovom automobile, za ním otočný displej 14 fotografií v galérii Momentálne najlepšie riadenie v superšportovom automobile, za ním otočný displej Zdroj: AUTO BILD

McLaren prichádza z opačného smeru a už s jeho prvým výtvorom s krkolomným názvom MP4 12C sa mu vydaril vynikajúci športovec, len jeho turbomotor V8 potreboval mierne doladiť. Priľnavosť a schopnosť zrýchľovania boli od začiatku impozantné. Hoci motor poháňa iba zadné kolesá, aj McLaren 720 S dokáže zrýchľovať na stovku pod tri sekundy. To je skutočný výkon, ktorý dokazuje bohaté skúsenosti Angličanov z formuly 1. Bez vyšperkovaného systému kontroly trakcie by čosi také nebolo možné – téma, ktorá hrá veľkú úlohu aj vo svete F1. V modeli 720 S je systém taký vyvinutý, že ako novinka dovoľuje aj bezstupňové nastavovanie kontroly preklzu a miery driftovania.

Teatrálny dvanásťvalec Lamborghini

Zastavujeme na parkovisku, aby sme urobili detailné zábery našej dvojice. O pár minút neskôr už máme čulý kontakt s domorodcami, ktorí nás spovedajú, alebo sa len prizerajú.  My sa ich zasa pýtame, ktoré z dvojice sa im páči viac. Inklinujú Taliani skôr k domácemu „mačovi“, alebo si dokáže zaoblený „Angličan“ získať väčšiu popularitu? Pozitívne názory na dizajn McLarenu nás celkom prekvapili. Práve tu, v Taliansku. Jeden hovorí, že 720 S mu pripomína vzrušujúce tvary krásnej ženy – väčší kompliment hádam ani neexistuje.

Aj vnútri Lamborghini vládne horizontála. Široký stredový tunel ukrýva všetky ovládače 14 fotografií v galérii Aj vnútri Lamborghini vládne horizontála. Široký stredový tunel ukrýva všetky ovládače Zdroj: AUTO BILD

Keď naštartujeme motory, McLaren sa kvázi stratí za akustickou vlnou z výfukov Lamborghini a všetci sa už pozerajú iba na Aventador S. Bi-turbo V8 jednoducho nie je optimálnym základom pre vzrušujúci zvuk. A už vôbec nie, keď mu chýba príplatkový športový výfuk, čo nedokáže zachrániť ani hlasný rachot po naštartovaní.

Medzičasom je už poobedie, najdôležitejšie fotografie máme hotové, a kopce nás volajú. Cesta je stredne zlá, s úzkymi zákrutami a krátkymi rovinkami, k tomu má veľmi zvlnený povrch - ideálna pre tvrdú jazdu nie príliš vysokým tempom. Na tejto rozbitej talianskej horskej ceste sa odohráva všetko na druhom a treťom prevodovom stupni. Trošku sme ich pošteklili, aby sme sa lepšie zoznámili.

Šesťapollitrový dvanásťvalec v Lamborghini teatrálne poteší všetky zvukové vnemy rôznorodými melódiami. V režime Track pri polovičnom plyne atmosférický motor ťažko stoná, pri vyšších otáčkach si ide radostne vykričať dušu z tela, asi ako heavymetalový spevák s klasickým vzdelaním. Pri ubratí plynu strieľa z výfuku, ako keby vo veľkom kovovom vedre naraz vybuchlo veľké množstvo pukancov. Pri podradení zaspieva dvanásť piestov svoj harmonický akord o jednu oktávu vyššie.

Motor V12 by mal byť pamiatkovo chránený. Krížové výstuhy potláčajú krútenie karosérie, horizontálne tlmiče 14 fotografií v galérii Motor V12 by mal byť pamiatkovo chránený. Krížové výstuhy potláčajú krútenie karosérie, horizontálne tlmiče Zdroj: AUTO BILD

Pod tlakom reaguje motor na povely plynovým pedálom bleskovo. Čím vyššie sú otáčky, o to silnejší je tlak na chrbticu. Pevno uchytené páčky radenia pod volantom reagujú aj na jemný dotyk, preraďovanie pod plynom je extrémne rýchle a také tvrdé, že ho pocítite až v krížoch. Tuhé, tenko čalúnené sedadlá pevne držia svojich pasažierov, farebný TFT displej ukazuje v režime Track obrovský otáčkomer, ktorý sa rozprestiera v polkruhu cez celú jeho šírku.

Anglicky decentné predstavenie

V McLarene 720 S je všetko prekvapivo pokojné, štvorlitrový agregát je akusticky veľmi zdržanlivý. Takzvaný Folding Driver Display má dve strany, ktoré sa otáčajú okolo priečnej osi o 180 stupňov. V štandardnom režime vidíte klasické údaje, v režime Track sa zadná strana otočí dopredu a ukazuje široký pás otáčkomera. To znižuje výšku displeja a vylepšuje výhľad dopredu – šikovné riešenie pre plnú koncentráciu počas rýchlej jazdy na okruhu. Čo mu chýba v rámci zvuku, to plne nahrádza motor V8-Biturbo svojím zanietením.

Aventador S má atmosférický dvanásťvalec s výkonom 544 kW (740 k) 14 fotografií v galérii Aventador S má atmosférický dvanásťvalec s výkonom 544 kW (740 k) Zdroj: AUTO BILD

Zapínanie turbodúchadiel necítiť, neexistuje tu žiadna turbodiera, už tesne nad voľnobehom je ťah motora extrémny, a s pribúdajúcimi otáčkami ešte rovnomerne narastá. Vzniká tak veľmi harmonický dojem z výkonu motora, ktorý reaguje na prácu s plynom podobne rýchlo ako atmosférický motor. Radí sa v ňom, na rozdiel od Lamborghini, celkom bez trhania – za pomoci sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky a kolískovej páčky. Túto perfektnú súhru pohonnej jednotky s prevodovkou akusticky podmaľúva hádam len syčanie ventilu Wastegate a pískanie dvojice turbodúchadiel. Prosto anglicky decentné predstavenie, vysoko efektívne a perfektne vyladené. Veľmi technické, menej ohnivé, aj McLaren má však svoje emotívne momenty. Napríklad vtedy, keď ukáže celú svoju silu jeden agregát: riadenie. V protiklade k Lamborghini, ktoré od modelu SV stavia na elektrický posilňovač, používa McLaren elektrohydraulické riadenie.

Počas našej naháňačky na horskom kopci počas neustálej práce s volantom sme v Lamborghini mali pocit, že Aventador je síce agilný, obratný a neutrálny, ale zatiaľ čo motor so svojím jazdcom neustále komunikuje, pôsobí riadenie – v porovnaní s McLarenom – takmer hlucho. Nerozumejte tomu zle: aj riadenie v Lamborghini poskytuje dobrý pocit. Ale po presadnutí do 720 S už po pár metroch získate zo spätnej väzby cez volant a sedadlo taký pocit dôvery, aký Aventador S jednoducho nedokáže nikdy vyvolať.

McLaren 720 S poháňa dvakrát prepĺňaný osemvalec dosahujúci 530 kW (720 k) 14 fotografií v galérii McLaren 720 S poháňa dvakrát prepĺňaný osemvalec dosahujúci 530 kW (720 k) Zdroj: AUTO BILD

Na konci dňa, ešte niekoľko filmových záberov - Dino a ja svištíme hore kopcom, vpredu je Lambo, ja idem tesne za ním. Je až šokujúce, ako ľahko dokáže McLaren so zadným pohonom udržať tempo s Lamborghini vybaveným pohonom všetkých štyroch kolies, aj počas brutálneho zrýchľovania z výjazdov. Jeho priľnavosť je priam nadpozemská – len minimálne cuknutie so zadkom bez potreby korekcie volantom, nič viac.

Hore na parkovisku sa Dino trasie od šťastia z našej horúcej jazdy. Otáčame sa a pokojne sa spúšťame do nášho základného tábora. Za jednou zo zákrut stojí uprostred cesty kolosálny žrebec so svojou partnerkou. Hneď nám príde na rozum: Maranello?


Najnovšie články
Ford GT: Pýcha značky zhorela do tla

Český automobilový priemysel zaznamenal rekordný minulý rok, keďže sa vyrobilo vyše 1,4 milióna nových áut. Pochopiteľne sa to odrazilo aj na zárobkoch...

Česi vlani vyrobili rekordný počet áut

Pokochať sa pohľadom na podarené tuningové auto, tomu neodolá snáď žiadny motoristický fanúšik. V niektorých prípadoch by sme si však radšej vypichli oči...

Tuning: Najgýčovejší Mercedes-Benz histórie?

Malý japonský off-road sa drží klasického receptu, okrem retro vzhľadu má rebrinový rám, pohon štyroch kolies a redukčnú prevodovku.

Suzuki Jimny: Prvé oficiálne fotografie

Zatýkanie vysoko postavených manažérov veľkých firiem nebýva častým zvykom. V prípade šéfa Audi Ruperta Stadlera však hrozilo ovplyvňovanie svedkov a marenie...

Šéf Audi sa snažil ovplyvňovať svedkov

Volkswagen reaguje na čoraz prísnejšie emisné normy snahou o vytvorenie aliancií a partnerstiev. Jedno také chce navrhnúť Fordu a malo by sa týkať zlúženia...

VW chce s Fordom vyrábať dodávky

Prototypy elektromobilu sa momentálne nachádzajú v Španielsku, v minulosti ich nemecká automobilka skúšala v mnohých ďalších štátoch.

Mercedes-Benz: Ako testuje model EQC?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×