Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ďalší škandál? Klamstvá aj o spotrebe AdBlue

EXKLUZÍVNE
Pôvodne to mala byť záležitosť, ktorá sa vyrieši raz za 20 000 kilometrov pri servisnej prehliadke. Život ukazuje, že močovinu treba do vznetových agregátov dopĺňať omnoho častejšie. Papierová spotreba jednoducho opäť raz nesedí.
10 135 príspevkov 29.12.2017 / Redakcia AUTO BILD

Močovina, známa pod označením AdBlue, má byť jedným zo spasiteľov naftových agregátov. Zo splodín dokáže eliminovať nebezpečné čiastočky, ktoré by sa inak šírili do ovzdušia. Zdá sa však, že aj s ňou nás automobilky klamú. Zistili sme, že v mnohých prípadoch spotreba močoviny nesedí s papierovými údajmi. Pridá sa táto tekutina k škandálom, ktoré v poslednom čase vyplávali na povrch?

Ak potrebujete doliať AdBlue v Škode Yeti, musíte najprv vybrať všetku batožinu, a potom vstúpiť do kufra. Nohavice špinavé od nárazníka a na hlave držíte plató – dôstojnosť je preč. 10 fotografií v galérii Ak potrebujete doliať AdBlue v Škode Yeti, musíte najprv vybrať všetku batožinu, a potom vstúpiť do kufra. Nohavice špinavé od nárazníka a na hlave držíte plató – dôstojnosť je preč. Zdroj: AUTO BILD

Prichádzame k stojanu a onedlho k nám kráča obsluha čerpacej stanice. „Môžem vám pomôcť?“ pýta sa a presne vie, o čo nám ide: „Koľko AdBlue potrebujete?“ No, to keby sme vedeli. Pred chvíľou sa nám ikona, ktorá odrátava zostávajúce AdBlue v kilometroch, zmenila na varovanie, že keď roztok močoviny nedoplníme, nebudeme môcť natankovať.

Keď toto postretne majiteľov moderných naftových motorov prvýkrát, je to malé prekvapenie. Pri predaji auta vám síce vraveli, že náplň v nádrži vydrží do najbližšej servisnej prehliadky, ale vy ste práve stovky kilometrov od svojho servisu a nádrž je prázdna skôr, ako ste sa nazdávali. „Neviem, koľko sa tam zmestí.“ V zhone hľadáme v priehradke manuál. Niečo okolo pätnástich litrov?

10 otázok o AdBlue: Toto možno neviete

V „kriminálke“ s emisiami ide aj o riešenie s močovinou. Na čistenie výfukových plynov sa používa AdBlue, všetko o ňom si tu môžete prečítať.

„Funguje nástavec na výdajnom stojane AdBlue aj na osobné autá? „Pri väčšine Volkswagenov to doteraz nebol problém,“ hovorí zamestnanec pumpy. Pištoľ je síce určená pre nákladné autá, ale do nášho Tourana sa zmestí. Predošlá skúsenosť s inou značkou bola opačná. Najprv sme museli natankovať do plastovej bandasky a potom cez lievik do nádrže v batožinovom priestore.

Nesedia rozmery a ani spotreba

Umiestnenie hrdla nie je ani v Tourane ideálne, musíme ísť do kufra a dávať pozor na koberčeky. Je veľmi ťažké nalievať a nerozliať. Potom je to dosť nepríjemné, lebo hoci močovina nie je zdraviu škodlivá, časom kryštalizuje, zbelie a pekelne zapácha. Takže pri nalievaní si dávajte pozor a majte pevnú a pokojnú ruku.

Pôvodný zámer bol, že AdBlue sa bude plniť v servise pri pravidelných technických kontrolách, ale spotreba je obvykle vyššia, takže sa musí dopĺňať častejšie. 10 fotografií v galérii Pôvodný zámer bol, že AdBlue sa bude plniť v servise pri pravidelných technických kontrolách, ale spotreba je obvykle vyššia, takže sa musí dopĺňať častejšie. Zdroj: AUTO BILD

„Väčšina zákazníkov s osobným autom si kúpi 1,5-litrovú fľašu alebo päťlitrový kanister. Vôbec nepremýšľajú nad cenou. Pritom liter AdBlue z výdajného stojana stojí od 0,30 do 0,70 eura, ale balená močovina je omnoho drahšia: stojí od 6,85 do 8,70 eura za 1,5-litrovú fľašu. Päťlitrová bandaska stojí v priemere 9,30 eura a desaťlitrové balenie má cenu asi 11 eur.

Jedným z problémov tankovania močoviny je nejednotnosť umiestnenia nádrže a rozličné veľkosti jej hrdla. Druhým problémom je, že AdBlue spotrebujú automobily oveľa viac, než deklarujú výrobcovia. Papierová spotreba sa pohybuje od 0,03 do 0,04 na liter nafty. V praxi je to často niekoľkonásobne viac.

Plnenie pištoľou z výdajného stojana je najlacnejšie, ale hrdlo osobných áut býva občas príliš tesné. 10 fotografií v galérii Plnenie pištoľou z výdajného stojana je najlacnejšie, ale hrdlo osobných áut býva občas príliš tesné. Zdroj: AUTO BILD

Náš čitateľ, ktorý jazdí na Porsche Cayenne Diesel, sa sťažoval: „Pokiaľ som s ním najazdil 20 000 kilometrov, museli mi v servise trikrát dolievať močovinu.“ Experti Porsche odpovedali, že jazdil príliš rýchlo. „To nie je pravda,“ ohradil sa čitateľ, „jazdil som prevažne v meste.“

A práve tam môže byť zakopaný pes. Spotreba AdBlue závisí od samotnej spotreby paliva a z neho vyplývajúceho množstva výfukových plynov. Podľa výkonu motora a štýlu jazdy vodiča sú veľké rozdiely. Napríklad taxikár spotrebuje oveľa viac, než je bežné. Krátke trate a jazda prevažne v meste zvyšujú spotrebu AdBlue.

Najnovšie naftové autá, ako náš Touran (ročník 2015) majú už hrdlo nádrže AdBlue umiestnené hneď vedľa palivového hrdla. 10 fotografií v galérii Najnovšie naftové autá, ako náš Touran (ročník 2015) majú už hrdlo nádrže AdBlue umiestnené hneď vedľa palivového hrdla. Zdroj: AUTO BILD

V priemere je spotreba asi 1,5 litra na 1 000 kilometrov, v najhorších prípadoch bolo nameraných až 2,4 litra na 1 000 kilometrov. Ani sa nečudujeme, že malý automobil, ako je Peugeot 208 HDI, má 17-litrovú nádrž na AdBlue. A koľko žral močoviny náš Touran? Dotankovaním 3,77 litra jeho akčný rádius vzrástol z 6 000 na 8 500 kilometrov. To predstavuje spotrebu 1,5 litra močoviny na 1 000 kilometrov.  Medzi dvoma servisnými prehliadkami by potreboval až 30 litrov AdBlue a takú veľkú zásobu močoviny osobné autá jednoducho nemajú.

Šéf Michelinu: Takto sa klame s pneumatikami

Michelin šokoval konkurenciu, keď jeho šéf v rozhovore prezradil dôverné informácie zo zákulisia tejto branže. Niektoré môžu poslať výrobcov pneumatík na cestu, ktorou sa automobilky uberajú...

Jadrom veci teda nie je samotná spotreba močoviny. Tá sa len viaže na gigantický problém, ktorý automobilky majú s uvádzaním presných hodnôt spotreby nafty v reálnej premávke. Odchýlkam v množstve využitého AdBlue sa teda čudovať nemožno. Všetko by vyriešili presné testy spotreby, ktoré skutočne odrzrkadlia bežnú prevádzku automobilu.


Najnovšie články
Mercedes-Benz triedy A vo forme sedanu

Chcete si nechať skontrolovať pneumatiky bez toho, aby ste museli navštíviť pneuservis? Continental ponúkne slovenským motoristom kontrolu v rámci svojho...

Continental vám skontroluje pneumatiky

NDS počas prvého májového víkendu uzatvorí niekoľko kilometrov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Diaľnica bude neprejazdná a vodiči budú musieť zvoliť...

Vodiči, pripravte sa na uzavretie D1

Na pôde výstaviska Incheba sa koná najväčší motoristický sviatok na Slovensku. Dnes svoje brány otvoril autosalón v Bratislave a my sme na ňom nemohli chýbať...

Autosalón v Bratislave: Top debuty ročníka 2018

S najsilnejšou verziou prepĺňaného štvorvalca zrýchli šelma na stovku v priebehu 5,7 sekundy, motor sa nasťahoval aj do typu XF.

Jaguar XE 300 Sport: Nový vrchol ponuky

Dátum premiéry štyri kruhy neprezradili, teoretickou možnosťou je odhalenie na pôde pekinského autosalóna v najbližších dňoch.

Audi Q8: Debut vlajkového SUV prichádza

Bez zveličovania môžeme tvrdiť, že Huayra prinúti každého automobilového nadšenca nechať na nej zrak. V prípade, že by uzrel svetlo sveta návrh jej terénnej...

Pagani Huayra: Off-road  z ríše fantázie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×