Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test MINI Countryman: Hybrid na športovanie

Pri väčšine hybridných automobilov hrá prím predovšetkým ekológia a nízka spotreba paliva. V tomto prípade je však všetko naruby, s MINI Countryman S E All4 sa s ľahkou nohou jednoducho jazdí ťažko.
63 9 príspevkov 14.12.2017 / Filip Kadlečík

Druhá generácia britského SUV si v našej redakcii odbila premiéru už pred nejakým časom. Vtedy sa nám do rúk dostal Countryman s naftovým dvojlitrom pod kapotou, ktorý nás prekvapil najmä bohatou priestorovou ponukou v kabíne. Tentokrát sme sa na zúbok pozreli absolútnej novinke - plug-in hybridu.

Nepatrí k fešákom na prvý pohľad, časom však odhalíte jeho silné stránky 63 fotografií v galérii Nepatrí k fešákom na prvý pohľad, časom však odhalíte jeho silné stránky Zdroj: Filip Kadlečík

Ekologicky orientované štýlové SUV by podľa oficiálnych papierových hodnôt malo dosahovať priemernú spotrebu približne na úrovni 2,2 l/100 km. Náklady na benzín by vás teda vďaka akumulátorom s kapacitou 7,6 kWh a výkonnému elektromotoru zruinovať nemali. Aký je však britský ekológ v praxi?

Priťahuje pohľady

Bez ohľadu na pravidlo “nesúď knihu podľa obalu” treba povedať, že obal často predáva. Ak by sa úspech tohto MINI mal zakladať len na tomto predpoklade, britská značka by mala predajné úspechy vo vrecku. Áno, nepáči sa každému, no naživo sme sa so žiadnou negatívnou reakciou nestretli. Našlo sa dokonca aj niekoľko okoloidúcich, ktorí si auto začali fotiť.

Architektúra predných svetlometov je charakteristická pre britskú značku, vzhľad okoreňuje aj príplatkový aerodynamický balík 63 fotografií v galérii Architektúra predných svetlometov je charakteristická pre britskú značku, vzhľad okoreňuje aj príplatkový aerodynamický balík Zdroj: Filip Kadlečík

Nás na ňom okrej krásnej farby laku označovanej Melting Silver zaujali LED trubice denného svietenia, ktoré štýlovo lemujú plne diódové reflektory. Okrem nich svoju úlohu určite zohral aj príplatkový paket John Cooper Works Chili (5 948 eur). Ten okrem športového koženého volantu zahŕňa predovšetkým aerodynamický balík zdobiaci karosériu vozidla.

Briti medzigeneračne výrazne popracovali aj na grafike koncových svetiel, sexepíl Countrymanovi rozhodne pridávala aj načierno lakovaná strecha. Čerešničkou na torte sú hliníkové disky MINI Yours Masterpiece s pneumatikami runflat s rozmerom 225/45 R19. Tie automobil skrášlili za ďalších 1 680 eur. Rozhodne sa nečudujeme tomu, že SUV v takejto konfigurácii priťahuje pohľady. Z davu vytŕča už vďaka samotnému genofondu ostrovnej značky, príplatkové prvky túto vlastnosť len umocňujú.

Interiér zameraný na moderného šoféra

Prvá vec, ktorá nám po nasadnutí do automobilu doslova udrela do očí, sú dva mikrofóny umiestnené na streche, len kúsok od konca čelného skla. Ide o detail, ten však svedčí o tom, že MINI myslí na potreby moderného šoféra. Dnes už len málokto v automobile, ktorý poskytuje možnosť spárovania mobilného zariadenia, nepoužíva pri telefonovaní mikrofóny a reproduktory vozidla.

Nezameniteľný dizajn interiéru si Mini udržalo aj v ekologickom Countrymanovi 63 fotografií v galérii Nezameniteľný dizajn interiéru si Mini udržalo aj v ekologickom Countrymanovi Zdroj: Filip Kadlečík

Bežne však v autách býva len jeden a častokrát je aj ten veľmi pochybnej kvality. Tu sú hneď dva, takže v telefonickom rozhovore bude druhá strana krištáľovo čisto počuť nielen šoféra, ale aj spolujazdca. Za toto jednoduché, ale o to praktickejšie, riešenie posielame do Mini veľký "like".

Test MINI Countryman: Rast pokračuje

Druhá generácia anglického vidiečana je väčšia a praktickejšia než jej predchodca, no čiastočne ide proti základným hodnotám značky.

Pochvalu si Briti zaslúžia aj za výborný posed za volantom, športové sedadlá a volant sú neoceniteľná dvojka, rozhodne ich odporúčame. Kabína je veľmi dobre odhlučnená, pekne preto vynikne zvuk excelentne hrajúcich reproduktorov Harman Kardon. Druhý rad sedadiel ponúka dostatok miesta aj pre vyššie postavy, stiesnený priestor netreba očakávať ani v kufri. Ten ponúka kapacitu 405 litrov, v porovnaní s bežnou verziou ho o rovných 45 litrov zmenšil pohon 4x4 v kombinácii s hybridnou sústavou.

Športový volant padne do ruky excelentne, ergonómia tu je na vysokej úrovni 63 fotografií v galérii Športový volant padne do ruky excelentne, ergonómia tu je na vysokej úrovni Zdroj: Filip Kadlečík

Mierne pozmenené sú aj budíky - jeden z nich detailne informuje o aktuálnom nabití akumulátorov a využívaní elektrickej energie. Sympatickou odlišnosťou je štartovacie tlačidlo, ktoré tu je netradične žlté a prezrádza ekologickú orientáciu kompaktného SUV. Inak v tomto interiéri platí to, čo sme si všimli už pri teste vznetovej verzie

Športový ekológ

V prípade väčšiny hybridných či plug-in hybridných vozidiel sa dôraz kladie najmä na priaznivú spotrebu automobilu a ekológiu, v prípade tohto auta je však všetko akoby naruby. Stačí jeden pohľad na cenník modelu a zistíte, že verzia S E ALL4 je v súčasnosti druhá najvýkonnejšia a na šampióna so zážihovým dvojlitrom jej chýba len zanedbateľných 5 kW (7 k) a na ceste je to cítiť.

Pod kapotou sa skrýva hybridná technika, ktorej dominuje zážihový trojvalec spojený so synchrónnym elektromotorom 63 fotografií v galérii Pod kapotou sa skrýva hybridná technika, ktorej dominuje zážihový trojvalec spojený so synchrónnym elektromotorom Zdroj: Filip Kadlečík

Fakt, že pod kapotou pracuje trojvalcový benzínový agregát, prakticky nezistíte. Je výborne odhlučnený, do kabíny od neho neputujú žiadne vibrácie a ponúka solídnu dynamiku. Zo zdvihového objemu 1,5 litra dokáže vydolovať 100 kW (136 k) a to mu ešte porciou 65 kW (88 k) pomáha synchrónny elektromotor. Mimochodom, pod kapotou sa nachádza ešte jeden elektrický generátor s výkonom 15 kW (20 k), ktorý má na starosti nabíjanie batérii a plynulé štartovanie zážihovej jednotky.

Sústava ako celok funguje vynikajúco, jej 165 kW (224 k) sa v kombinácii s pohonom 4x4 a šesťstupňovou samočinnou prevodovkou stará o nečakane razantnú akceleráciu. MINI dokáže rýchlo vystreliť najmä zo stoja, svedčí o tom aj fakt, že šprint na stovku mu trvá len 6,8 sekundy. Vtedy totiž výdatne využíva aj newtonmetre elektromotora. Excelentnú pružnosť si zachováva až do rýchlosti okolo 100 km/h, potom už vplyv dodatočnej pohonnej jednotky pozvoľna slabne.

Batožinový priestor ponúka dostatočnú kapacitu... 63 fotografií v galérii Batožinový priestor ponúka dostatočnú kapacitu... Zdroj: Filip Kadlečík ... páči sa nám najmä prakticky vymyslené uchytenie pre nabíjačku elektrickej sústavy 63 fotografií v galérii ... páči sa nám najmä prakticky vymyslené uchytenie pre nabíjačku elektrickej sústavy Zdroj: Filip Kadlečík

Je zaujímavé, že automobilky sa zväčša snažia o to, aby bol ich hybrid skôr defenzívnym presúvadlom, než autom nabitým emóciami. Tu sa však, určite aj vplyvom BMW, uplatňuje iná stratégia. Chcete jazdiť na elektrinu? Nech sa páči, v režime Max eDrive prejdete v realite 30 kilometrov a čisto na elektrickú energiu vyviniete rýchlosť hodnú autostrády (približne 130 km/h). Chcete elektrinu míňať neskôr? Aj to sa dá, stačí využiť mód Save Battery, ktorý sa bude úroveň nabitia snažiť držať nad hranicou 90 % kapacity.

Tuhý podvozok

Ak si však chcete užiť šoférovanie, potom vám MINI klásť odpor nebude. Countryman má štandardne aktívny režim Auto eDrive, ktorý čisto elektrický pohon odpojí pri rýchlosti okolo 80 km/h. Dokáže však zároveň optimálne využiť energiu tak, aby sa auto všetkými štyrmi kolesami zahrýzlo do asfaltu a vystretlilo z križovatky s čo najväčšou razanciou.

Diódové predné svetlomety svoju funkciu plnia vynikajúco - ich výkon v tme je nadpriemerný 63 fotografií v galérii Diódové predné svetlomety svoju funkciu plnia vynikajúco - ich výkon v tme je nadpriemerný Zdroj: Filip Kadlečík

Pravdou je, že vzhľadom na športový charakter tejto štvorkolky nám na volante chýbali páčky na manuálne radenie. Určite by tu našli uplatnenie. Potenciál má totiž nielen hybridná sústava či pohon všetkých kolies, ale aj podvozok. Treba povedať, že na 19” diskoch bol miestami na rozbitých cestách až príliš tvrdý, všetko však vodičovi vynahradil na kľukatých okreskách.

Test BMW 530e: Hybrid pre špecifické prípady

Bavori sa chcú pripraviť na budúcnosť a preto nepodceňujú elektromobilitu ani hybridné pohonné systémy. Dôkazom je manažérske BMW 530e, sedan, ktorý má vyniknúť najmä v mestskej či prímestskej...

Tam napriek pohotovostnej hmotnosti atakujúcej hranicu 1 700 kilogramov Countryman S E drží ako pribitý. Na kvalitnom asfalte sa s ním dá užiť množstvo zábavy, o adrenalín aj vďaka priamemu riadeniu s dobrou odozvou nebude núdza. Nestratí sa však ani na šotoline či poľných cestách, v ťažšom teréne však uplatnenie hľadá ťažko. Čo-to, rozumej blato, kaľuže či strmšie stúpania, prejde, limituje ho však tuhý podvozok ladený na asfalt a veľké disky kolies.

Ďaleko od papierových hodnôt

MINI pri plug-in hybride, podobne ako materské BMW, udáva len kombinovanú spotrebu. Tá by sa pri našom rozmere kolies mala ustáliť približne na hodnote 2,3 l/100 km. Tento údaj môže platiť pri zodpovednom a častom dobíjaní, predpokladom je aj jazda s ľahkou nohou. V realite, kedy vodič nemá vždy čas na naplnenie akumulátorov, sa dá očakávať kombinovaná hodnota okolo úrovne 4,4 l/100 km.

Prípojka pre nabíjačku sa skrýva pod štýlovým vekom s logom elektrickej divízie značky... 63 fotografií v galérii Prípojka pre nabíjačku sa skrýva pod štýlovým vekom s logom elektrickej divízie značky... Zdroj: Filip Kadlečík ... škoda len, že nedisponuje rýchlonabíjaním - takto akumulátory pred obchodom za pár minút nenaplníte 63 fotografií v galérii ... škoda len, že nedisponuje rýchlonabíjaním - takto akumulátory pred obchodom za pár minút nenaplníte Zdroj: Filip Kadlečík

Na diaľnici si auto s vybitými batériami z nádrže vypýta 8,7 l/100 km, to isté pritom viac-menej platí aj pre naplnené batérie. V rýchlostiach okolo 130 km/h už totiž pôsobnosť elektromotora prakticky končí. V mestských i vidieckych podmienkach Countryman na vzdialenosti menšie než 30 km dokáže bez problémov jazdiť s nulovou spotrebou benzínu.

Test BMW i3: Predbehlo svoju dobu?

Na test BMW i3 s väčším dojazdom sme sa tešili. Ide predsa o elektromobil, ktorý vyzerá ako vystrihnutý z budúcnosti. Darí sa mu však naplniť to, čo naznačuje netradičným exteriérom?

Ak ho nabíjať nebudete, treba v meste očakávať apetít na úrovni 6,7 l/100 km, na vidieku zasa približne 6,4 l/100 km. Pozitívom je, že aj pri ostrej jazde sa agregát vždy držal pod úrovňou 10,0 l/100 km. Reálna spotreba v skutočnej premávke teda má ďaleko od papierových hodnôt, no taktiež nie je úplne na zahodenie. Navyše, ak by sme z rovnice vylúčili diaľnicu, na ktorú sa plug-in hybrid príliš nehodí, údaj by klesol na hodnotu 3,3 l/100 km.

Technológie, štýl a výkon

Countryman S E All4 je výborné auto, jeho cena je však v porovnaní s konkurenciou, ktorá disponuje rovnakými rozmermi, o niečo vyššia. Testované vozidlo nesie štítok s cenovkou 56 269 eur. Samotný model pritom v základe začína na hodnote 25 800 eur a moderný plug-in hybrid si MINI cení prinajmenšom na 36 950 eur. To rozhodne nie je málo.

Podvozok si s veľkými diskami kolies na kvalitných cestách rozumie dokonale, výtlky či jazda terénom však môžu byť problémom 63 fotografií v galérii Podvozok si s veľkými diskami kolies na kvalitných cestách rozumie dokonale, výtlky či jazda terénom však môžu byť problémom Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu by však nebolo fér opomínať technologickú vyspelosť kompaktného SUV, jeho nezameniteľný štýl a ponúkaný výkon. Už len detail ako dvojica mikrofónov hovorí o tom, že sa tu myslelo takmer na všetko. Na ekologicko-športovom Countrymanovi sa navyše jazdí naozaj výborne a jeho cenu rozhodne nepovažujeme za náhodne vymyslenú.

Hybrid na športovanie

Znie to paradoxne, no je to tak. Plug-in hybridné MINI rozhodne nemá náturu pomalého a defenzíveho eko-auta. Práve naopak, vyladená pohonná sústava poskytne dostatok výkonu na to, aby šofér zažil pocity, ktoré sú v tejto triede absolútne výnimočné.

Oceňujeme, že toto Mini je absolútnym univerzálom - od pohodlnej jazdy po asfalte až po agresívne vyčíňanie či výlet mimo spevnenej cesty zvládne všetko 63 fotografií v galérii Oceňujeme, že toto Mini je absolútnym univerzálom - od pohodlnej jazdy po asfalte až po agresívne vyčíňanie či výlet mimo spevnenej cesty zvládne všetko Zdroj: Filip Kadlečík

Páč sa nám, s akou ľahkosťou a samozrejmosťou Briti v tomto prípade prepojili dva svety. Ak chcete jazdiť na elektrinu, nikto vám v tom brániť nebude. Ak si však chcete o niečo neskôr auto užiť, je vám plne k dispozícii. Ide o kombináciu, ktorá je v dnešnom automobilovom svete veľmi vzácna. Ostáva nám len priať si, aby sa takýmto unikátnym smerom uberalo čo najviac hybridných a plug-in hybridných vozidiel.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3 + elektromotor
Zdvihový objem
1 499 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
100 kW/136 k
pri otáčkach
4 400/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
220 Nm
pri otáčkach
1 250-4 300/min
Max. výkon (elektromotor)
65 kW/88 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
165 Nm
Max. výkon (celkový)
165 kW/224 k
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 299 mm
Šírka
1 822 mm
Výška
1 559 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 660 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 735 kg
Užitočná hmotnosť
610 kg
Celková hmotnosť
2 270 kg
Objem batožinového priestoru
405/1275 l
Objem palivovej nádrže
36 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
neudáva sa
Mimo mesta - normovaná
neudáva sa
Kombinovaná - normovaná
2,3 l/100 km
Mesto - počas testu (vybité batérie)
6,7 l/100 km
Mesto - počas testu (nabité batérie)
0,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,7 l/100 km
Vidiek - počas testu (vybité batérie)
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu (nabité batérie)
0,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
50 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 25 800 €
Základná cena verzie
od 36 950 €
Cena testovaného exemplára
56 269 €

Najnovšie články
Vyvarujte sa chýb pri kúpe diaľničnej známky

Francúzska značka začína byť silným hráčom na dôležitom indickom trhu. Model Kwid zaknihoval veľký úspech a Renault vraj chystá podobnú obdobnú novinku, ktorá...

Renault: Ešte lacnejšie SUV než Dacia Duster?

Francúzska automobilka Renault ukončila minulý rok s rekordnými číslami. Predaj potiahol región Ázie a Tichomoria, predovšetkým však Čína.

Renault v rekordérskej nálade

Polčasové zmeny zasiahli typ Active Tourer i jeho väčšieho brata. Prinášajú nielen osvieženú vizáž, ale aj dvojspojkovú prevodovku.

BMW modernizuje svoje kompaktné MPV

Neznámy milovník deväťstojedenástky zhromažďoval pod jednou strechou to najlepšie z ikonickej generácie 964. Čoskoro jeho kolekcia poputuje do aukcie.

Dražiť sa bude unikátna zbierka Porsche

Stredne veľké SUV prispieva k budovaniu mena švédskeho výrobcu, pyšný môže byť taktiež Volkswagen s tromi prvenstvami.

Najbezpečnejšou novinkou je Volvo XC60

Nemecký off-road spája tradičné silné stránky s výdobytkami súčasnej techniky, vďaka čomu by predchodcu mal prekonať vo všetkých smeroch.

Mercedes-Benz triedy G: Moderná klasika
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×