Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Subaru XV: Schopnejšie, než by ste čakali

Druhá generácia japonského SUV je výborná na ceste i mimo nej. V teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa.
54 15 príspevkov 13.12.2017 / Marek Pokrývka

V roku 2011 priniesol frankfurtský autosalón sériové Subaru XV, ktoré v portfóliu nahradilo typ Impreza XV. Formálnou zmenou názvu chcel výrobca vyjadriť jeho drsnejší charakter. Napriek zachovaniu spoločného základu s hatchbackom nižšej strednej triedy už totiž nešlo o nejaký „allroad“ hrajúci najmä na imidžovú stránku, ale seriózne náradie vhodné aj do náročnejších podmienok.

Subaru XV druhej generácie sme si skúsili na zahraničnej prezentácii 54 fotografií v galérii Subaru XV druhej generácie sme si skúsili na zahraničnej prezentácii Zdroj: Marek Pokrývka

Tento recept sa jednoznačne osvedčil, kompaktné SUV si našlo množstvo zákazníkov v rôznych krajinách. Platí to aj pre slovenský trh. Od svojho uvedenia tvorilo XV zásadný pilier tuzemských predajov, podiel v rámci portfólia značky bol vysoký. V roku 2013 šlo o takmer 50%!

Subaru XV: Druhá generácia klame telom

Subaru XV je pomerne obľúbeným zástupcom japonskej značky, na našich cestách ho vidieť pomerne často. V Ženeve odhalili jeho druhú generáciu. Na prvý pohľad vyzerá podobne ako dosluhujúca verzia,...

Z týchto dôvodov sprevádzajú nástupcu veľké očakávania. Po vlaňajšej premiére konceptu na ženevskom autosalóne prišiel s ročným odstupom jeho sériový variant, ktorého debut sa odohral na rovnakom mieste. Náš importér ho spolu s príbuzným typom Impreza uviedol začiatkom decembra do predaja. Krátko na to sme si v zahraničí usadli počas medzinárodnej prezentácie za jeho volant a preverili ho na asfalte, blate, snehu i ľade.

Navonok iba evolučné zmeny dizajnu

Základom druhej generácie typu XV je kompletne nová plošina známa pod skratkou SGP, čo znamená Subaru Global Platform. Jej hlavným prínosom je tuhosť zvýšená o 70 až 100%. Vozidlo však prepracované vnútornosti navonok nijak veľmi neprezentuje, čo sme si všimli už pri premiére.

Namiesto pôvodných zadných svetiel má druhá generácie dvojdielne 54 fotografií v galérii Namiesto pôvodných zadných svetiel má druhá generácie dvojdielne Zdroj: Marek Pokrývka

Z dizajnového hľadiska prešlo SUV len evolučnými zmenami. Na plastom obrnenej karosérii s viac-menej zachovanými líniami sa objavila väčšia maska chladiča, ktorú dopĺňajú ostrejšie rezané reflektory s LED denným svietením. V noci pomôžu schopnosťou natáčania v zákrutách. Na opačnom konci došlo k výmene pôvodných svetiel za dvojdielne horizontálne orientované kúsky, použitý je aj väčší strešný spojler.

Rozmery japonská automobilka posunula len mierne. Nárast sa síce odohral vo všetkých smeroch, ale nešlo o nejaké zásadné čísla. Napríklad rázvor osí náprav je zväčšený z 2 635 na 2 665 milimetrov. Pôdorys druhej generácie typu XV meria 4 465 x 1 800 mm a jeho strecha je položená vo výške 1 595 mm (resp. 1 615 mm pri zarátaní strešných lyžín).

Viac miesta a hodnotnejší pocit z interiéru

Nafukovanie karosérie teda nebolo zásadné, no vo vnútri ho cítiť. Viac miesta ponúka najmä na šírku. Lepšie pomery však vládnu aj v oblasti nôh zadných pasažierov, kým batožinový priestor zostal podpriemerný. Pri štandardnom objeme 385 litrov hovoríme o zväčšení len o päť čísel. Pri verzii s rezervným kolesom je dokonca k dispozícii iba 310 l, čo je na túto triedu naozaj málo. Pozitívne možno hodnotiť rozšírenie vstupného otvoru umožnené použitím delených koncových svetiel.

Z použitých materiálov a celkového spracovania sme mali dobrý dojem 54 fotografií v galérii Z použitých materiálov a celkového spracovania sme mali dobrý dojem Zdroj: Marek Pokrývka

Na prvý pohľad to tak nemusí vyzerať, ale interiér je kompletne nový. Podľa slov automobilky zostali zachované akurát tlačidlá vyhrievania predných sedadiel. Reálnych zmien bolo teda neúrekom a ich výsledkom je hodnotnejší pocit. Ale na prvý pohľad sa efekt zmien trochu stráca.

Tvarovo zostalo vo vnútri takmer všetko po starom a platí to aj pre ergonómiu ovládania. Snáď najvýraznejšou architektonickou úpravou sú vertikálne výduchy ventilácie lemujúce nahor posunutý displej multimediálneho systému s väčšou uhlopriečkou. Ten umožňuje zobrazovať navigáciu či telefónne aplikácie a zvládne aj obraz extrémne širokouhlej zadnej kamery s čiarami naznačujúcimi smer jazdy.

Najvýraznejšou úpravou vo vnútri prešla stredná časť palubnej dosky 54 fotografií v galérii Najvýraznejšou úpravou vo vnútri prešla stredná časť palubnej dosky Zdroj: Marek Pokrývka

Do vybavenia pribudlo niekoľko doposiaľ neponúkaných prvkov komfortu i bezpečnosti. Za pýchu automobilky možno označiť štandardne dodávaný systém EyeSight, ktorého kľúčovým prvkom je duo kamier za čelným sklom. Vozidlo ich používa pri viacerých funkciách. Zastrešuje adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov, ale tiež trojicu prvkov slúžiacich na prevenciu kolízii. Okrem elektronických očí však má výborný výhľad aj vodič, v čom majú prsty pomerne tenké A-stĺpiky.

Výhradne s benzínovými boxermi, CVT a 4x4

Predchádzajúcu generáciu typu XV sme testovali vo verzii, ktorú poháňal dvojlitrový turbodiesel. No ten momentálne v ponuke nenájdete. Vyberať si možno z dvoch atmosférických benzínových agregátov, ktoré sa kombinujú výhradne s prevodovkou Lineartronic a pohonom všetkých štyroch kolies. Manuál z cenníka vypadol spolu s naftou.

Pod kapotou XV by sa pokojne uživil aj silnejší prepĺňaný boxer 54 fotografií v galérii Pod kapotou XV by sa pokojne uživil aj silnejší prepĺňaný boxer Zdroj: Marek Pokrývka

Základný variant disponuje 1,6-litrovým plochým štvorvalcom produkujúcim výkon 84 kW (114 k) a krútiaci moment 150 Nm, alternatívou je dvojliter disponujúci parametrami 115 kW (156 k) a 196 Nm. Podľa slov automobilky sú oba motory až z 80% nové. Konštruktéri sledovali úpravami, zlepšenie účinnosti spaľovania, obmedzenie vibrácii i zníženie hmotnosti. Modifikovaný je aj systém 4x4 deliaci silu štandardne pomerom 60:40 v prospech predných kolies.

Počas prvých kilometrov sme si skúsili oba dostupné boxery. Rozdiel medzi nimi sme zaznamenali najmä vo vyšších otáčkach, kde objemnejší variant ponúka citeľne viac sily. No pri bežnej jazde sa dvojica správa veľmi podobne. Vzhľadom na ich atmosférický charakter to znamená najmä to, že pri snahe o prudšie zrýchlenie ich treba hnať do otáčok. V nižšom pracovnom tempe nepôsobí ani dvojliter ktovieako výkonne.

Vďaka podstatne tuhšej konštrukcii pôsobí SUV na teste sebaisto 54 fotografií v galérii Vďaka podstatne tuhšej konštrukcii pôsobí SUV na teste sebaisto Zdroj: Subaru

Výlet do vrchnej polovice otáčkomera však trvá krátko, nakoľko skriňa CVT reaguje veľmi rýchlo. Akcelerácia napriek tomu nie je nijak oslnivá. Lepšie ja na tom dvojliter, pri ktorom možno pomocou pádiel za volantom radiť medzi siedmimi umelými stupňami. Ten prevodovka automaticky využíva pri plyne na podlahe. Vďaka tomu je klasický „vysávačový“ efekt obmedzený, no motory sú pod záťažou hlučnejšie. Pokojné tempo zasa znamená veľmi tichý chod. Ale bez ohľadu na akustiku môžeme povedať, že Lineartronic sa jednoznačne radí k najlepším ústrojenstvám svojho druhu.

Prekvapujúci talent v teréne i na asfalte

Subaru XV patrí k autám, pri ktorých je podvozok rýchlejší než motor. Dynamika je aj so silnejším dvojlitrom len priemerná. No voči ďalším komponentom nemôžeme povedať krivého slova, SUV dobre tlmí nerovnosti a na ceste sa správa sebaisto. Svoju tvár pritom opustením spevneného povrchu nestráca. Skôr naopak, na lesnej ceste s niekoľkými náročnejšími sekciami nám predviedlo prekvapujúci talent. Prispel k tomu režim X-Mode zosúlaďujúci fungovanie techniky.

V rámci svojej kategórie ponúka Japonec nadpriemernú svetlú výšku 54 fotografií v galérii V rámci svojej kategórie ponúka Japonec nadpriemernú svetlú výšku Zdroj: Subaru

Okrem lesa sme terénne schopnosti vozidla testovali aj na umelom kopci obsahujúcom zopár ťažkých prekážok. Ich prekonávanie „uľahčila“ nízka teplota, povrch totiž na viacerých miestach začal namŕzať. Napriek tomu sme všetky nástrahy prekonali. Problém sme mali len pri strmom stúpaní na troch kolesách a ľadom pretkanej zemine, aj tieto podmienky však Japonec nakoniec pokoril. Pred jeho vlohami pre jazdu mimo ciest dávame klobúk dolu. Subaru XV suverénne šplhalo i klesalo, v pohode zvládlo bočné náklony a vďaka nadpriemernej svetlej výške 220 mm sa dokázalo vysomáriť aj z pomerne hlbokých jám.

Test Subaru Forester XT: Pocta tradíciám SUV

Subaru ako také má imidž automobilky, ktorá vyrába drsné a spoľahlivé autá. Forester je pritom jedným zo základných kameňov európskeho úspechu. Platí pre neho to isté, alebo ide o bežné SUV, ktoré...

Po off-road skúške sme SUV preskúšali na malom okruhu, ktorého súčasťou bol slalom a simulovaný losí test. Mohli sme si ho pritom porovnať s predchádzajúcou generáciou. Vzájomná konfrontácia jasne ukázala výhody strmšieho riadenia a najmä architektúry Subaru Global Platform, vďaka ktorej pôsobí japonská novinka výrazne tuhšie a spoľahlivejšie reaguje na pokyny volantu. Výsledkom je agilnejší pocit za volantom doplnený menšími náklonmi karosérie. Z použitia modernej platformy pritom neťažili iba jazdné vlastnosti, ale prospelo to aj bezpečnostnej stránke.

Vozidlo sa na terén nehrá, nezaskočia ho ani náročnejšie prekážky 54 fotografií v galérii Vozidlo sa na terén nehrá, nezaskočia ho ani náročnejšie prekážky Zdroj: Subaru

Teoretické predpoklady potvrdili nedávne skúšky organizácie Euro NCAP, v ktorých typ XV získal päť hviezdičiek. Vo všetkých štyroch základných kategóriách pritom dosiahol veľmi pekné hodnotenia. Perfektne chráni nielen dospelých a detských pasažierov, ale vyniká tiež pri kolízii s chodcom. Na domácom trhu bola novinka vyhlásená za najbezpečnejšie doposiaľ testované auto.

Prvé kusy sa začínajú premávať po cestách

Obľúbené japonské SUV prešlo presne cielenou evolúciou. Z vizuálneho hľadiska bola konzervatívna, najväčšou zmenou sú svetlá. Okrem dizajnu karosérie sa zásadne nemenil ani interiér. Pôsobí však hodnotnejšie a disponuje lepším vybavením. No absenciu väčších kozmetických rezov vyvažujú veľké technické úpravy. Vďaka novej architektúre je Subaru XV schopnejšie, než by ste podľa jeho koncepcie čakali.

Navonok to veľmi nevidieť, no Subaru XV urobilo slušný krok vpred 54 fotografií v galérii Navonok to veľmi nevidieť, no Subaru XV urobilo slušný krok vpred Zdroj: Subaru

Druhá generácia automobilu je výborná na ceste i mimo nej, pričom v teréne dokáže vďaka štedrej svetlej výške a režimu X-Mode prekvapujúco veľa. Zaskočiť ju nedokážu ani skutočne náročné podmienky. Jazdnými vlastnosťami na asfalte pritom taktiež nesklame, napriek veľkému odstupu od cesty sa karoséria nakláňa málo a spoza volantu pôsobí Japonec pomerne agilne. Medzi mínusy patria priemerne výkonné motory a malý batožinový priestor, ľudí môže odradiť aj vyššia základná cena súvisiaca s bohatým štandardom.

Na náš trh prichádzajú sestry Impreza a XV

Hatchback je podstatne lacnejší než crossover. Štandardom v oboch je atmosférický benzínový boxer, prevodovka CVT a pohon všetkých kolies.

Na slovenskom trhu si možno vozidlo objednať od 1. decembra, prvé kusy sa už začínajú postupne premávať po našich cestách. Masovejší vstup do obchodov pripravuje importér na jar. Subaru XV je v našich končinách k dispozícii s obomi benzínovými motormi a dvomi úrovňami vybavenia, štartovacia priečka je stanovená na 25 490 eur. Špičková verzia stojí necelých 29-tisíc.


Najnovšie články
Ford GT: Pýcha značky zhorela do tla

Český automobilový priemysel zaznamenal rekordný minulý rok, keďže sa vyrobilo vyše 1,4 milióna nových áut. Pochopiteľne sa to odrazilo aj na zárobkoch...

Česi vlani vyrobili rekordný počet áut

Pokochať sa pohľadom na podarené tuningové auto, tomu neodolá snáď žiadny motoristický fanúšik. V niektorých prípadoch by sme si však radšej vypichli oči...

Tuning: Najgýčovejší Mercedes-Benz histórie?

Malý japonský off-road sa drží klasického receptu, okrem retro vzhľadu má rebrinový rám, pohon štyroch kolies a redukčnú prevodovku.

Suzuki Jimny: Prvé oficiálne fotografie

Zatýkanie vysoko postavených manažérov veľkých firiem nebýva častým zvykom. V prípade šéfa Audi Ruperta Stadlera však hrozilo ovplyvňovanie svedkov a marenie...

Šéf Audi sa snažil ovplyvňovať svedkov

Volkswagen reaguje na čoraz prísnejšie emisné normy snahou o vytvorenie aliancií a partnerstiev. Jedno také chce navrhnúť Fordu a malo by sa týkať zlúženia...

VW chce s Fordom vyrábať dodávky

Prototypy elektromobilu sa momentálne nachádzajú v Španielsku, v minulosti ich nemecká automobilka skúšala v mnohých ďalších štátoch.

Mercedes-Benz: Ako testuje model EQC?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×