Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

McLaren Senna: Pocta velikánovi Formuly 1

VIDEO
Britské kupé stojí na rovnakom základe ako model 720S, no má extrémnu aerodynamiku, nižšiu hmotnosť, silnejší motor a špecifický podvozok.
26 1 príspevok 11.12.2017 / Marek Pokrývka

V polovici októbra McLaren ohlásil, že svoju elitnú rodinu Ultimate Series obohatí čoskoro o ďalšieho člena. Po mesiaci prezradil jeho označenie P15 a dátum debutu. Ten sa odohral počas víkendu, pričom vyvolal viacero kontroverzných reakcií. Dôvodom bol dizajn. No prekvapenie vzbudilo aj meno, namiesto spomínaného kódu totiž hyperšport nesie názov Senna. Je to teda zhmotnená pocta tragicky zosnulému velikánovi Formuly 1 úspešne súťažiacemu pred tromi dekádami práve vo farbách anglickej značky.

McLaren pokrstil svoju novinku po Ayrtonovi Sennovi 26 fotografií v galérii McLaren pokrstil svoju novinku po Ayrtonovi Sennovi Zdroj: McLaren

Priezvisko brazílskeho pretekára držiaceho tri tituly majstra sveta nesie nekompromisné kupé. Automobilka už vopred avizovala, že pôjde o jej najextrémnejšie vozidlo určené pre bežné cesty. Novinka by teda mala zatieniť aj plug-in hybrid P1 zastávajúci pozíciu vlajkovej lode. Zároveň sa od nej očakáva, že na okruhu Nürburgring prekoná nedávno stanovený rekord Porsche 911 GT2 RS.

Aerodynamika hrala jednoznačne prím

McLaren Senna stavia na rovnakom karbónovom základe ako model 720S, od ktorého prevzal aj štýl delených svetlometov. No tým sa podobnosť viac-menej končí. Hyperšport má poriadne komplikovanú karosériu, pri ktorej bol vzhľad druhoradý. Dôraz bol kladený najmä na aerodynamiku. Prúdenie vzduchu ovplyvňuje množstvo komponentov, vrátane niekoľkých aktívnych dielcov.

Cieľom kritiky verejnosti bol najmä profil britského kupé 26 fotografií v galérii Cieľom kritiky verejnosti bol najmä profil britského kupé Zdroj: McLaren

Beštia disponuje veľkým predným spojlerom, nárazníkom s viacerými otvormi, odvetrávanou kapotou a komplikovanou bočnou časťou obsahujúcou niekoľko kanálov slúžiacich na minimalizáciu odporu kladenému atmosfére. V týchto partiách upútajú krídlové dvere. Klasické okno majú delené a otvárať možno len jeho spodnú časť, no o poschodie nižšie netradične obsahujú ďalšie pevné sklo. Na streche sa nachádza nasávač vedúci kyslík k uprostred uloženej pohonnej jednotke.

Vzadu nájdeme tenké LED pásiky, mohutný difúzor a trojicu výfukových koncoviek umiestnených vysoko uprostred. Po bokoch ich lemujú ďalšia žiabre a tiež netradične vpredu ukotvené prítlačné krídlo, ktoré má komplikovaný tvar. Jeho vzhľad bol spolu s dlhým predným previsom hlavným bodom kritiky verejnosti. Dizajnovo novinka mnohých sklamala, no prím tu hrala jednoznačne funkčnosť.

Pri navrhovaní interiéru hrala prvé husle nízka hmotnosť 26 fotografií v galérii Pri navrhovaní interiéru hrala prvé husle nízka hmotnosť Zdroj: McLaren

Zovňajšok je vyrobený prevažne z uhlíkových vlákien, k čomu sa na mnohých miestach priznáva. No interiér v tom veľmi nezaostáva. Kokpit disponuje minimalistickou architektúrou, okrem dvoch škrupinových sedadiel s tenučkou konštrukciou obsahuje len jednoduchú palubnú dosku, centrálnu konzolu s obrazovkou, stredový tunel a rozkladací prístrojový displej známy z kupé 720S. Niekoľko dôležitých tlačidiel sa presťahovalo do strešného modulu pri spätnom zrkadle.

Osemsto konských síl na 1,2 tony

Aj vďaka jednoduchej kabíne má McLaren Senna suchú hmotnosť iba 1 198 kilogramov. To je o vyše dva metráky menej než váži model 720S, ktorý už niekoľko mesiacov predvádza neuveriteľné schopnosti. Hyperšport ho napriek tomu nepochybne zatieni. Okrem ľahšej konštrukcie a lepšej aerodynamiky v tom bude mať prsty aj motor, ktorý dosahuje krajšie špičkové parametre.

Cez trio výfukových koncoviek dýcha modifikovaný osemvalec 26 fotografií v galérii Cez trio výfukových koncoviek dýcha modifikovaný osemvalec Zdroj: McLaren

Štvorlitrový benzínový osemvalec s dvomi turbodúchadlami síce zostal zachovaný, no teraz produkuje najvyšší výkon 588 kW (800 k) a krútiaci moment 800 Nm. Všetku silu posiela na zadné kolesá skrz sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku. Dynamické parametre zatiaľ britská automobilka nezverejnila, no iste budú brutálne. Očakávame šprint 0-100 kmh/h za asi 2,5 sekundy a maximálku vyše 330 km/h.

Samozrejme, dôležitým dielikom okruhovo orientovanej skladačky je podvozok. Disponuje viacerými špeciálnymi komponentmi, vrátane aktívnych stabilizátorov a hydraulicky prepojených adaptívnych tlmičov, pričom ponúka viacero režimov. K známemu triu Comfort, Sport a Track pribudol mód Race. Ten prináša menšiu svetlú výšku a zároveň dáva vozidlu ešte tuhšie naladenie.

Hyperšport dostal poriadne komplikovane tvarovanú karosériu 26 fotografií v galérii Hyperšport dostal poriadne komplikovane tvarovanú karosériu Zdroj: McLaren

Anglické kupé stojí na ľahučkých centrálne upevnených kolesách, ktoré majú vpredu priemer devätnásť palcov. Na zadnej náprave sú použité o palec väčšie ráfiky. Spod diskov vytŕčajú veľké karbónovo-keramické brzdy, na nich sú navlečené gumy Pirelli P Zero Trofeo R navrhnuté špeciálne pre tento model. Obutie bolo prioritne vyvíjané pre okruhy, ale možno ho používať aj na cestách.

Vypredaný ešte pred premiérou

Kombinácia spomenutých komponentov a technických riešení pravdepodobne vyústi v to, že McLaren Senna bude schopný pokoriť prakticky všetkých sériovo vyrábaných konkurentov. Na nejaké súboje či porovnania si budeme musieť ešte počkať. Hyperšport z línie Ultimate Series má mať výstavnú premiéru v Ženeve a jeho produkcia sa naostro  spustí v treťom kvartáli.

Všetkých budúcich majiteľov si novinka našla ešte pred debutom 26 fotografií v galérii Všetkých budúcich majiteľov si novinka našla ešte pred debutom Zdroj: McLaren

Britská fabrika má v pláne zmontovať 500 kusov novinky. Všetky okrem jedného si našli svojho majiteľa vopred za minimálne 750-tisíc libier (857-tisíc eur) a zostávajúci kus McLaren vydražil. Získané dva milióny (2,28 milióna eur) následne venoval nadácii nesúcej meno legendy F1.


Najnovšie články
Fiat Chrysler chce zdvojnásobiť zisky

Prototyp predstavený pred sedemdesiatimi rokmi v Amsterdame vyše šesť dekád odpočíval, reštaurovanie má napraviť škody zanechané zubom času.

Úplne prvý Land Rover prejde renováciou

Ešte pred sklonkom života aktuálnej generácie Fordu Focus sme mali možnosť absolvovať rande s jednou z jeho najlepších verzií. Vyhotovenie ST Line tu dáva...

Test Ford Focus ST Line: Baví vás šoférovanie?

Siedma generácia obľúbeného sedanu pôsobí oproti predchodcovi dospelejšie. Stojí na platforme MQB a poháňať ju bude motor 1.4 TSI.

Jetta by mala VW vrátiť na výslnie v USA

Hybridný sedan chce konkurovať triednemu bestselleru. Vo svojich útrobách spojí benzínový štvorvalec, elektromotor a batériu uloženú pod sedadlami.

Honda Insight má jazdiť pod päť litrov

Francúzska značka začína byť silným hráčom na dôležitom indickom trhu. Model Kwid zaknihoval veľký úspech a Renault vraj chystá podobnú obdobnú novinku, ktorá...

Renault: Ešte lacnejšie SUV než Dacia Duster?

Francúzska automobilka Renault ukončila minulý rok s rekordnými číslami. Predaj potiahol región Ázie a Tichomoria, predovšetkým však Čína.

Renault v rekordérskej nálade
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×