Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Stopka: Kedy nemusíte na tejto značke zastaviť?

Pravidlá pre značku „Stoj, daj prednosť v jazde!“ v podstate nie sú komplikované. Problém však je, že niektoré sú notoricky známe, iné však už menej. A práve tie vysvetľuje polícia detailnejšie.
3 47 príspevkov 11.12.2017 / Soňa Zverková

Značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ sú bežným javom. Bez ohľadu na to, čo si vodiči myslia o opodstatnenosti jej umiestnenia, platí základný princíp: vodič musí zastaviť. Inými slovami, kolesá sa musia prestať otáčať aspoň na pár sekúnd. S touto značkou sa spája niekoľko pravidiel. Niektoré. Žiaľ, vodičom nie sú až tak jasné.

Ilustračná snímka. 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Vyhláška k zákonu uvádza, že vodič musí zastaviť tak, aby mal rozhľad do križovatky. Niekedy je toto jasné pravidlo jednoduché dodržať, inokedy je to zložitejšie. Stáva sa to, napríklad, vtedy, ak sú pozdĺž hlavnej cesty zaparkované vozidlá. Vtedy je naozaj umenie zastaviť tak, aby vodič videl a zároveň neprekážať vozidlám na hlavnej ceste.

Ďalším problémom býva situácia, keď vodič pri odbočovaní doprava musí križovať priechod pre chodcov. Pri dávaní prednosti však musí otočiť hlavu doľava. Chodec má pochopiteľne prednosť a zákon uvádza aj to, že vodič nesmie ohroziť chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú odbočuje. Vždy sa pred odbočením viackrát presvedčte, že neohrozíte chodca na priechode.

Pre ilustráciu fotografia z jednej z malých bratislavských križovatiek, ktorá dokumentuje obidve situácie: blokovaný výhľad aj priechod pre chodcov po odbočení.

Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

Koľko vozidiel smie prejsť?

Existuje rozšírený názor, že na stopke musí zastaviť každý vodič bez ohľadu na to, či má výhľad alebo nie. Nie je to tak celkom pravda a riešenie závisí od konkrétnej križovatky. Smerodajné je to, či zvislú značku dopĺňa aj vodorovná, konkrétne priečna súvislá čiara.

Ako povedal policajný viceprezident Ľubomír Ábel v populárnych video-ábelovkách, pokiaľ je stopka osamotená, to znamená bez priečnej súvislej čiary, môže prejsť aj viacero vozidiel. Samozrejme za predpokladu, že aj druhý alebo tretí vodič v poradí majú dobrý výhľad do križovatky. Ak je však na zemi priečna súvislá čiara, prípadne priečna čiara v kombinácii s nápisom „STOP“ alebo trojuholníkovou značkou „Daj prednosť v jazde“, musí zastaviť každý vodič bez ohľadu na výhľad. Podľa vyhlášky čiara určuje miesto, kde musí vodič musí zastaviť.

Pre ilustráciu fotografie oboch situácií: jedna s priečnou čiarou, druhá bez nej. V obidvoch prípadoch majú dobrý výhľad viacerí vodiči v rade, pravidlá sú však jasné.

Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

Rovnaké pravidlá platia aj na železničnom priecestí. Značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ sa obvykle používajú na nechránených resp. neriadených priecestiach. Odporúčame vždy stíšiť alebo vypnúť zvuk rádia, nakoľko vlak často počuť skôr, ako ho zbadáte. Rovnako ako chodec nemá šancu proti plechom, auto nemá šancu proti rozbehnutému kolosu s hmotnosťou niekoľko tisíc ton.

Čo robiť, ak uviaznete na železničnom priecestí?

Každý logicky uvažujúci vodič so zdravým pudom sebazáchovy vie, že proti rozbehnutým stovkám ton poctivej ocele nemá šancu. Napriek tomu ľudia riskujú a bezhlavo vstupujú na železničné priecestie.

Á propos, priechod pre chodcov

Napriek sťažnostiam peších účastníkov cestnej premávky smie vodič pri dávaní prednosti v jazde zastaviť aj na priechode pre chodcov. Je totiž potrebné rozlišovať medzi pojmami „zastavenie“ a „zastavenie vozidla“. Z definície zo zákona vyplýva, že zastavenie slúži na vystúpenie alebo nastúpenie osôb a vyloženie alebo naloženie nákladu. Zastavenie vozidla naproti tomu zákon definuje ako „prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča“, napríklad, pri dávaní prednosti v jazde.

Fakty o tom, čo vodiči z áut v noci skutočne vidia

V súčasnosti sa čoraz častejšie objavuje slovné spojenie „neviditeľný chodec“. Tma, dážď a tmavé oblečenie je nočnou morou každého vodiča. A pritom obyčajný kus plastu s reflexnou úpravou za pár eur...

Ak teda vodič dáva prednosť v jazde, smie zastaviť aj na priechode pre chodcov. V tejto súvislosti sa na cestách stretávame s častým neduhom. Vodiči v rade niekoľkých vozidiel často zostávajú stáť aj na priechode pre chodcov. V tomto prípade však ide o porušenie predpisov. Podľa zákona vodič nesmie „zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky“. Ak vodič stojí v rade vozidiel, zastavenie na priechode niekoľko metrov pred samotnou križovatkou nie je otázkou bezpečnosti. Vodič tým nič nezíska, iba zbytočne núti chodcov „štrikovať“ medzi autami.

Pokuty

Pokuty za „stopku“ minulý rok zlacneli zo 150 na 50 eur, nakoľko nezastavenie vypadlo zo závažných priestupkov. V zozname zostalo nezastavenie na pokyn policajta a jazda na červenú, ktoré sú honorované fixne stanovenou sumou 100 eur a pri ohrození iného účastníka cestnej premávky (vrátane chodcov a cyklistov) zaplatí vodič 150 eur. V prípade nehody postupuje vec automaticky do správneho konania, v ktorom o sankcii rozhoduje príslušný správny orgán.

Rozhodne nemôžeme súhlasiť s postupom niektorých policajtov, ktorí číhajú v blízkosti vytipovaných „stopiek“. Pre takéto prípady neexistuje jednoznačná rada. Ak ste si istí svojou pravdou, odmietnite zaplatiť pokutu. V správnom konaní vám musí policajt priestupok dokázať a či zo svojho miesta mohol vidieť, či ste zastavili. Najideálnejší je pochopiteľne kamerový záznam. Takzvané čierne skrinky sa tešia čoraz väčšej obľube a medzičasom už nejde o drahú záležitosť. Pokiaľ máte v aute spolujazdca, môžete ho požiadať, aby filmoval. Najmä vtedy, ak viete, že na danom mieste zvyknú číhať policajti.


Najnovšie články
Vyvarujte sa chýb pri kúpe diaľničnej známky

Francúzska značka začína byť silným hráčom na dôležitom indickom trhu. Model Kwid zaknihoval veľký úspech a Renault vraj chystá podobnú obdobnú novinku, ktorá...

Renault: Ešte lacnejšie SUV než Dacia Duster?

Francúzska automobilka Renault ukončila minulý rok s rekordnými číslami. Predaj potiahol región Ázie a Tichomoria, predovšetkým však Čína.

Renault v rekordérskej nálade

Polčasové zmeny zasiahli typ Active Tourer i jeho väčšieho brata. Prinášajú nielen osvieženú vizáž, ale aj dvojspojkovú prevodovku.

BMW modernizuje svoje kompaktné MPV

Neznámy milovník deväťstojedenástky zhromažďoval pod jednou strechou to najlepšie z ikonickej generácie 964. Čoskoro jeho kolekcia poputuje do aukcie.

Dražiť sa bude unikátna zbierka Porsche

Stredne veľké SUV prispieva k budovaniu mena švédskeho výrobcu, pyšný môže byť taktiež Volkswagen s tromi prvenstvami.

Najbezpečnejšou novinkou je Volvo XC60

Nemecký off-road spája tradičné silné stránky s výdobytkami súčasnej techniky, vďaka čomu by predchodcu mal prekonať vo všetkých smeroch.

Mercedes-Benz triedy G: Moderná klasika
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×