Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Lamborghini Urus: Kráľ rýchlych SUV je tu

Talianska novinka hltá stovku za 3,6 sekundy a dosiahne až 305 km/h. Okrem toho uchvacuje svojimi brzdami i brutálnym dizajnom.
18 9 príspevkov 05.12.2017 / Marek Pokrývka

Popularite športovo-úžitkového segmentu definitívne podľahla ďalšia prestížna automobilka. Po vyše piatich rokoch od predstavenia konceptu a približne mesiac trvajúcej marketingovej kampani Lamborghini včera vo večerných hodinách odhalilo sériový typ Urus. Parametre ho pasujú za kráľa všetkých výkonných SUV. O tomto titule sa však hovorilo už vopred, takže nejde o nejaký šok.

Lamborghini Urus vyzerá v sériovej podobe ešte drsnejšie než štúdia 18 fotografií v galérii Lamborghini Urus vyzerá v sériovej podobe ešte drsnejšie než štúdia Zdroj: Lamborghini

Ktovieako prekvapujúci nie je ani vzhľad talianskej novinky. Od roku 2012 síce prešiel množstvom drobných zmien, no viacero základných tvarov dizajnéri ponechali. Upravené detaily sme pritom vďaka početným fotkám a videám spoznali ešte počas novembra. To však nijak nedegraduje efekt vizuálnej stránky, ktorá je jednoducho brutálna. Dobre tak korešponduje s technikou.

Mohutné svaly s charakteristickými detailmi

Už počas mediálneho haló okolo blížiacej sa premiéry výrobca z Apeninského polostrova spomínal svoj prvý pokus mimo spevnených ciest, hranatú obludu LM002 prezývanú aj Rambo Lambo. Dvojicu rozdelenú tromi dekádami však reálne spája minimum. Urus na off-road odkazuje napríklad trojuholníkovým prieduchom na predných blatníkoch, no inak je jeho vzhľad plne aktuálny.

V bočnej časti je evidentná prevaha plechov nad presklenými plochami 18 fotografií v galérii V bočnej časti je evidentná prevaha plechov nad presklenými plochami Zdroj: Lamborghini

Napriek koncepcii kompletne odlišnej od zvyčajných dvojdverových superšportov sa dizajnéri zo Sant'Agata Bolognese snažili svojmu SUV dať charakteristický vzhľad, čo napríklad zahŕňa optickú prevahu plechu nad sklom. V tomto smere jednoznačne uspeli. Svalnatá karoséria má nízko položenú strechu, ktorá sa smerom dozadu prudko zvažuje. Malé ostro sklonené zadné okno pôsobí skôr symbolicky. Obrovské rozmery majú naopak blatníky, najmä tie zadné. Výrazným prvkom je tiež vyzývavá papuľa masky chladiča. Exteriérové osvetlenie kompletne zabezpečujú diódy, ktoré obsahujú tradičný motív písmena ypsilon. Nechýbajú ani štyri výfukové koncovky lemujúce difúzor.

Urus odhaľuje svoje dizajnové detaily

Niekoľko dní pred oficiálnou premiérou ukázala talianska automobilka viacero častí zo žltej karosérie prvého super-SUV.

Novinka značky Lamborghini nie je žiaden drobec, rovnako ako jej starší koncernoví súrodenci stojaci na platforme MLB Evo. Na dĺžku meria Urus až 5 112 milimetrov. V ramenách má nadpriemerných 2 016 mm, pričom jeho strecha je od vozovky vzdialená 1 638 mm. Rázvor osí náprav tesne presahuje tri metre. Proporciám talianskeho stroja zodpovedá obutie: disky kolies majú minimálny priemer 21 palcov, najväčšie ráfiky merajú 23 prštekov. Obuté sú do pneumatík Pirelli.

Interiér môžem mať dve konfigurácie: štvormiestnu alebo päťmiestnu 18 fotografií v galérii Interiér môžem mať dve konfigurácie: štvormiestnu alebo päťmiestnu Zdroj: Lamborghini

Za štvoricou bezrámových dverí sa skrýva interiér, ktorého tvary sme čiastočne spoznali už vopred vďaka úniku dvojice oficiálnych záberov. Vidieť v ňom niekoľko komponentov známych z Audi. Ide napríklad o tvar volantu a trio veľkých displejov, no spoločné sú aj mnohé ovládače. Napriek tomu má kokpit vlastný štýl. Obsahuje špecifické ovládače na centrálnom tuneli a najmä materiály a dizajnové detaily charakteristické pre automobily značky Lamborghini. Zahŕňa to aj grafiku prístrojov.

Zhotovenie interiéru je podľa očakávania luxusné, za príplatok bude napríklad head-up displej, TV tuner, duo displejov pre zadných pasažierov či sústava 21 reproduktorov Bang & Olufsen. Kabína môže obsahovať štyri alebo päť sedadiel. Batožinový priestor ponúka v prvom prípade objem 574 litrov, v druhom ide o 616 l. Po zložení zadných operadiel má byť k dispozícii celkových 1 596 l.

Silný osemvalec, obrovské brzdy a systém 4x4

Už vopred bolo známe, že namiesto tradičných atmosférických agregátov s konfiguráciou V10 alebo V12 siahne Urus po známej koncernovej technike v podobe štvorlitrového osemvalca s dvomi turbodúchadlami. Prichádza však s jeho najsilnejším naladením. Srdce talianskej novinky produkuje maximálny výkon 478 kW (650 k), kým krútiaci moment vrcholí pri hodnote 850 Nm.

SUV využíva pohon všetkých kolies s variabilným pomerom rozdelenia 18 fotografií v galérii SUV využíva pohon všetkých kolies s variabilným pomerom rozdelenia Zdroj: Lamborghini

Tieto parametre stačia, aby novinka dosiahla stovku za 3,6 sekundy a zrýchľovať prestala až na úrovni 305 km/h. V oboch ohľadoch je teda najrýchlejším konvenčným SUV na svete. Akceleráciou prekonáva doterajšieho rekordéra Jeep Grand Cherokee Trackhawk, kým terminálnym tempom dáva na frak svojmu koncernovému súrodencovi Bentley Bentayga.

Urus uchvacuje aj schopnosťou negatívneho zrýchlenia, z tempa 100 km/h totiž dokáže zastaviť na dráhe dlhej 33,7 metra. Vďačí za to gigantickým karbónovo-keramickým brzdám. Na prednej osi využívajú kotúče s priemerom 440 mm, čo je pravdepodobne rekord medzi sériovými automobilmi. Zadná os je vybavená „iba“ 370-milimetrovými taniermi. Ústrojenstvo pritom musí pracovať s poriadnou hmotnosťou, neoficiálne reči o tesnom podliezaní dvoch ton sa nepotvrdili. SUV nakoniec váži takmer 2 200 kilogramov.

Výrazným prvkom v interiéri sú ovládače prevodovky a jazdných režimov 18 fotografií v galérii Výrazným prvkom v interiéri sú ovládače prevodovky a jazdných režimov Zdroj: Lamborghini

Prepĺňané srdce spolupracuje s osemstupňovým automatom, ktorý silu ďalej posiela do pohonu oboch náprav. Štandardne ju delí v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy. Rozdelenie však možno meniť: dopredu môže putovať najviac 70%, kým zadok dokáže spracovať nanajvýš 87%. Práca systému závisí od jazdného módu. Ako sme sa už dozvedeli vopred, k dispozícii je ich dovedna šesť. Na bežné cesty slúži Strada (ulica), Sport (šport) a Corsa (okruh) a mimo nich Sabbia (piesok), Terra (zem) a Neve (sneh).

Od zvoleného režimu závisí okrem systému 4x4 aj funkčnosť množstva ďalších komponentov, vrátane adaptívnych tlmičov a vzduchového pruženia. To umožňuje výrazne meniť svetlú výšku. Z najnižšej hodnoty 158 mm možno SUV zdvihnúť až na 248 milimetrov, čo sa zíde v teréne. Na cestách zasa poteší nízko položené ťažisko a špecifický podvozok. Ten využíva riadenie zadných kolies a aktívne elektromechanické stabilizátory pôsobiace v zákrutách proti silám zotrvačnosti.

Urus si pravdepodobne brúsi zuby na rekord z Nürburgringu 18 fotografií v galérii Urus si pravdepodobne brúsi zuby na rekord z Nürburgringu Zdroj: Lamborghini

Predávať sa začne počas jarných mesiacov

Lamborghini sa vracia mimo spevnených povrchov vo veľkom štýle. Urus je po päťročnom čakaní konečne tu a svojou dynamikou chce zatieniť všetko, čo bolo doposiaľ v segmente predstavené. Pravdepodobne to potvrdí aj na okruhu Nürburgring. Vozidlo označované za prvé super-SUV si brúsi zuby na rekord modelu Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde, ktorý bol stanovený len v septembri. Ak ho už medzičasom v tajnosti neprekonal... Útok na prestížny titul sa odohrá najneskôr niekedy na jar, kedy sa zároveň novinka začne predávať. Na nemeckom trhu má stáť minimálne 204-tisíc eur.


Najnovšie články
Jetta spojí dizajnom duo T-Roc a Arteon

Predvianočné obdobie sa nesie v znamení stresu a hektického zháňania darčekov. Preplnené parkoviská pri obchodných centrách sú miestom, kde sa tento stres...

Vianočný stres: Vyhnite sa chybe pri parkovaní

Japonská značka získala svoj titul z Nordschleife späť. Jej samuraj naďalej jazdí ako utrhnutý z reťaze, no je použiteľnejší než predchodca.

Test Civic Type R: Staronový kráľ revíra

Vozidlo kategórie L5e má pôdorys 2,4 x 0,85 metra, hydropneumatický podvozok, dva elektromotory a jednovalcový spaľovací agregát.

PSA pracuje na mestskom aute budúcnosti

BMW sa v novembri darilo v Ázii, ale aj v USA. Lákadlom bolo nové vozidlo päťkového radu, ktoré sa postupne dostáva do predaja v čoraz viac regiónoch.

Predaj koncernu BMW v novembri vzrástol o 5,2 %

Britské kupé stojí na rovnakom základe ako model 720S, no má extrémnu aerodynamiku, nižšiu hmotnosť, silnejší motor a špecifický podvozok.

McLaren Senna: Pocta velikánovi Formuly 1

Nemecká spoločnosť začína ponúkať dielec, ktorý nijak nemení funkčnosť piatych dverí. Za všetko môže symetria.

Startech: Bizarná úprava pre Discovery
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×