Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test BMW M550d: Spája rozdielne svety

Bavorský naftový sedan je veľmi rýchly, dokáže zabaviť vodiča a zároveň dosahuje prekvapujúco nízku spotrebu. Napriek tomu by sme si ho nekúpili.
45 21 príspevkov 01.12.2017 / Marek Pokrývka

Odporcovia downsizingu zvyknú hovoriť, že aktuálnym tempom budú spaľovacie motory čoskoro mať viac turbodúchadiel než valcov. Reálne to minimálne počas nadchádzajúcich rokov nehrozí. Aspoň k nejakému vyrovnaniu síl však možno dôjde a zatiaľ najbližšie je k nemu BMW. Svoj špičkový vznetový šesťvalec s tromi turbodúchadlami vlani nahradilo jeho výkonnejšou evolúciou disponujúcou ďalším slimákom navyše. Uviedlo ho pod kapotou luxusnej limuzíny 750d xDrive, s ktorou sme nedávno mali česť sa osobne spoznať.

BMW 550d xDrive je momentálne treťou najvýkonnejšou päťkou 45 fotografií v galérii BMW 550d xDrive je momentálne treťou najvýkonnejšou päťkou Zdroj: Marek Pokrývka

Bavori pritom svoju vznetovú pýchu nemontujú len do vlajkovej lode. Objednať si ju možno tiež do menšej päťky, jej nositeľom je športovo orientovaný variant M550d dodávaný rovnako len s pohonom oboch náprav. Fungovanie tohto spojenia sme sa rozhodli preveriť testom.

Štyristo koní v nenápadnom oblečení

Aktuálna generácia radu 5 je pre naše redakčné zadky starou známou. Pôvodne sme si ju skúsili ako benzínový sedan 540i xDrive, nasledovalo naftové kombi 530d xDrive a testovaciu sériu doposiaľ uzatváral opäť štvordverový plug-in hybrid 530e poháňajúci na rozdiel od predchádzajúceho dua iba zadné kolesá. Silný vznetový model M550d sa od tejto trojice navonok odlišoval.

Mamutiu silu nedáva tento bavorský sedan nijak okato najavo 45 fotografií v galérii Mamutiu silu nedáva tento bavorský sedan nijak okato najavo Zdroj: Marek Pokrývka

Špičkový diesel bol vybavený exteriérovým balíkom M Sport, ktorým disponuje štandardne. Obsahuje športovejšie tvarované prahy i nárazníky na oboch koncoch karosérie. No tento bodykit si možno objednať aj k bežným modelom, rovnako ako štýlové dvadsaťpalcové disky kolies z línie Individual. V našom prípade obúvali pneumatiky Pirelli s rozmermi 245/35 R20.

Ozajstným poznávacím znakom tejto verzie je akurát označenie na veku kufra, ktoré však možno na želanie odstrániť. V tom prípade už k identifikácii pomôžu akurát prvky s matnou striebornou farbou. Oblieklo si ju viacero dielcov, no v našom prípade ktovieako nevynikli vinou sivobelasého lakovania. Ale problémom bolo čosi iné. Ako sme si všimli, tento povrch sa dosť náročne čistí.

Na palube variantu M550d jasne vládne luxus a pohodlie 45 fotografií v galérii Na palube variantu M550d jasne vládne luxus a pohodlie Zdroj: Marek Pokrývka

Pod nenápadným oblečením sa skrýva interiér, ktorý taktiež nevyžaruje drsnú náturu. Nejaké anatomické škrupiny či červené bezpečnostné pásy tu nehľadajte. Vo verzii spadajúcej do modelovej rodiny M Performance sa prelínajú športové ambície s každodennou použiteľnosťou, preto sú vo vnútri prítomné komfortné kožou čalúnené sedadlá a všetky prvky luxusu i technológií dostupné v tejto generácii radu 5.

Neskutočný tlak za pomerne málo nafty

Bavora poháňa motor s nevídaným pomerom valcov a turbodúchadiel: 6 verzus 4. Pod kapotou sa však nekoná žiaden súboj, ale spolupráca pre dosiahnutie výkonu 294 kW (400 k) a krútiaceho momentu 760 Nm. Ide o rovnaké parametre ako v sedmičke. No vzhľadom na nižšiu hmotnosť je model M550d rýchlejší, na 100 km/h šprintuje za 4,4 sekundy. To je takmer ako predchádzajúca generácia BMW M5...

Špičkový naftový motor sa skrýva pod logom M Performance 45 fotografií v galérii Špičkový naftový motor sa skrýva pod logom M Performance Zdroj: Marek Pokrývka

Činnosti kvarteta slimákov sme sa podrobnejšie venovali v teste vlajkovej lode. Dôležitý je výsledok, ktorý v prípade radu päť možno najlepšie popísať ako neskutočný tlak. Najsilnejší mníchovský diesel dokáže vyvinúť poriadne preťaženie. Okrem obrovského „kruťáku“ dostupného v širokom rozmedzí otáčok za to môže aj pocitovo nekonečné množstvo trakcie, ktoré je dielom pohonu 4x4 a výborných pneumatík Pirelli. Ku kanonáde prispieva aj špičkový osemstupňový automat. Ten strieľa prevody jeden za druhým a ručička rýchlomera okamžite šprintuje hlboko do nelegálnych oblastí.

Test BMW 750d: Zabudnite na biturbo

Bavorská vlajková loď dostala šesťvalec s kvartetom slimákov, ktorý jej dáva nadpriemernú dynamiku. Racionálny dôvod na jeho kúpu však neexistuje.

V porovnaní so sedmičkou je zážitok zo zrýchlenia podstatne intenzívnejší. Prsty v tom má menej kíl, ale tiež hlučnejší zvuk podfarbený reproduktormi. Vznetový šesťvalec znie aj vďaka nim naozaj hutne (najmä v športovom režime). Oproti predchádzajúcemu modelu M550d xDrive sa jeho prejav zlepšil, nevíťazí teda len výkonom. Napriek tomu je ešte aj citeľne úspornejší. V meste štyrom stovkám koní stačí piť tempom 8,4 l/100 km, na vidieku to zvládnu aj za rovných šesť. Pri diaľničných presunoch sme dosiahli výborný priemer 6,5 l/100 km.

Motor teda pracuje za pomerne málo nafty, čo je však podmienené bežným štýlom jazdenia. S ťažkou nohou na plynovom pedáli nie je problém čísla znásobiť. Ak pravidelne cválate s celým stádom od semaforu k semaforu, dvojciferné údaje spotreby sú úplnou samozrejmosťou.

Napriek svojej rýchlosti vie diesel jazdiť prekvapujúco úsporne 45 fotografií v galérii Napriek svojej rýchlosti vie diesel jazdiť prekvapujúco úsporne Zdroj: Marek Pokrývka

No technologická nálož pod kapotou niečo váži. Od rovnako poháňanej sedmičky je BMW M550d prekvapujúco ľahšie len o necelých 100 kilogramov a oproti predtým testovanému zážihovému modelu 540i disponuje navyše takmer dvomi metrákmi. To nie je vôbec málo. Extra hmotnosť spoza volantu cítiť, ale nie veľmi výrazne. Športovo koncipovaný model má totiž špecifické riadenie i podvozok naladený na eliminovanie hmotnostného hendikepu tohto sedanu. Navyše má aj mohutné brzdy, ktoré elán šesťvalca spoľahlivo krotia.

Silný naftový variant je o dva centimetre nižší než klasika a disponuje tuhším naladením pruženia. Vďaka tomu dokáže svoje kilá pekne upratať a správať sa nečakane agilne. Pomáha mu v tom nízkoprofilové obutie Pirelli, ktoré v zákrutách ponúka veľké množstvo gripu. Utrhnúť zadné kolesá dá preto zabrať. No ak všetku elektroniku povypínate a namiesto nej zapnete šoférsky režim hulváta, bavorská štvorkolka vie aj zabaviť lietajúcim zadkom. Prípadne na to treba vlhkú vozovku...

Napriek nízkoprofilovým dvadsiatkam je sedan komfortný 45 fotografií v galérii Napriek nízkoprofilovým dvadsiatkam je sedan komfortný Zdroj: Marek Pokrývka

Hlavným teritóriom tohto modelu však nie je pálenie pneumatík, exceluje najmä v neutrálnom hltaní kľukatých ciest. Vozidlo na nich presne nasleduje pokyny riadenia kladúceho slušný odpor. Tuhý dojem vyvoláva celý podvozok, no aj napriek použitiu dvadsaťpalcových kolies zostáva komfortná stránka na prekvapujúcej úrovni. O chrbticu sa tu určite báť netreba. Rolu pohodlného diaľničného krížnika zvládne Bavor rovnako dobre, ako úlohu šprintéra na krátke trate.

Skúšaný kúsok stál takmer presne 113-tisíc

Mníchovský rad päť nebol nikdy ľudovým vozidlom a v športových variantoch už vôbec nie. V tomto smere nie je model M550d xDrive výnimkou. Kým štandardné verzie sedanu štartujú tesne pod hranicou 50-tisíc, za najsilnejší diesel treba vyložiť na drevo minimálne 88 250 eur. Hovoríme pritom o cene bez príplatkov. Tie ju môžu poriadne zvýšiť, nami skúšaný kúsok stál takmer presne 113-tisíc.

Základná cena špičkového vznetového modelu je 88 250 eur 45 fotografií v galérii Základná cena špičkového vznetového modelu je 88 250 eur Zdroj: Marek Pokrývka

V rámci tejto konfigurácie mala naftová strela navyše sivobelasý lak (Bluestone), dvadsaťpalcové disky Individual, adaptívny podvozok či balíky komfortných a technologických prvkov skrývajúce sa za označeniami Business Class, Innovation, Safety, Driving Assistant Plus, Advanced Heating či First Class Upgrade. Pritom len ten posledný stojí mastných 6 445 eur.

Napriek kvalitám by sme si ho nekúpili

BMW M550d je perfektným automobilom, ktorý spája rozdielne svety. Rovnako ako klasická päťka súčasnej generácie je príjemne pohodlný a luxusne vybavený. Zároveň však dokáže byť poriadne rýchly, čo neplatí len o akcelerácii v priamom smere. Napriek hmotnosti predvádza v zákrutách poriadnu agilitu. Vodiča vie zabaviť, k čomu prispieva neskutočná trakcia pohonu oboch náprav i hutná zvuková kulisa. Okrem toho všetkého môže hrať na city aj vodičom túžiacim po nízkej spotrebe paliva. Jazdiť diaľnicu za 6,5 litra pri 400 konských silách je čosi, čo znelo ešte nedávno ako sci-fi.

Parametre tohto modelu sú úctyhodné, no nie sú všetko 45 fotografií v galérii Parametre tohto modelu sú úctyhodné, no nie sú všetko Zdroj: Marek Pokrývka

Navzdory nesporným kvalitám musíme povedať, že pri pohľade na modelovú paletu aktuálnej päťky by sme si variant M550d nekúpili. Skôr by sme poškuľovali po jeho benzínovej alternatíve stojacej o zanedbateľných päťsto eur viac. Tá má pritom motor V8 a je ešte rýchlejšia.

Test BMW 540i: Radosť nielen z jazdy

Novú mníchovskú päťku sme podrobili skúške v druhom najvyššom variante a nevyhli sa porovnaniam s jeho priamym súperom.

Racionálnejšou alternatívou k verziám M Performance je ušetriť nemalé financie a siahnuť po „obyčajnom“ zážihovom šesťvalci 540i xDrive, ktorý aj vďaka akustickému prejavu vyvoláva podobné emócie ako naftová špička a nejako zásadne nezaostáva v žiadnom ohľade. Rátať v ňom treba akurát s vyššou spotrebou. Na palivo však peniaze iste budú, cenový rozdiel oproti testovanej verzii je totiž takmer 25-tisíc eur...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R6
Zdvihový objem
2 993 cm3
Max. výkon
294 kW/400 k
pri otáčkach
4 400/min
Max. krútiaci moment
760 Nm
pri otáčkach
2 000-3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 936 mm
Šírka
1 868 mm
Výška
1 456 mm
Rázvor náprav
2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 845 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 920 kg
Užitočná hmotnosť
625 kg
Celková hmotnosť
2 470 kg
Objem batožinového priestoru
530 l
Objem palivovej nádrže
66 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
4,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,1 l/100 km
Mesto - počas testu
8,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
159 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 49 600 €
Základná cena verzie
od 88 250 €
Cena testovaného exemplára
113 021 €

Najnovšie články
Jetta spojí dizajnom duo T-Roc a Arteon

Predvianočné obdobie sa nesie v znamení stresu a hektického zháňania darčekov. Preplnené parkoviská pri obchodných centrách sú miestom, kde sa tento stres...

Vianočný stres: Vyhnite sa chybe pri parkovaní

Japonská značka získala svoj titul z Nordschleife späť. Jej samuraj naďalej jazdí ako utrhnutý z reťaze, no je použiteľnejší než predchodca.

Test Civic Type R: Staronový kráľ revíra

Vozidlo kategórie L5e má pôdorys 2,4 x 0,85 metra, hydropneumatický podvozok, dva elektromotory a jednovalcový spaľovací agregát.

PSA pracuje na mestskom aute budúcnosti

BMW sa v novembri darilo v Ázii, ale aj v USA. Lákadlom bolo nové vozidlo päťkového radu, ktoré sa postupne dostáva do predaja v čoraz viac regiónoch.

Predaj koncernu BMW v novembri vzrástol o 5,2 %

Britské kupé stojí na rovnakom základe ako model 720S, no má extrémnu aerodynamiku, nižšiu hmotnosť, silnejší motor a špecifický podvozok.

McLaren Senna: Pocta velikánovi Formuly 1

Nemecká spoločnosť začína ponúkať dielec, ktorý nijak nemení funkčnosť piatych dverí. Za všetko môže symetria.

Startech: Bizarná úprava pre Discovery
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×